Jump to content

Muutama kysymys ennen ekaa starttia.


claymad
 Share

Recommended Posts

Eli mitä jäähdytysnestettä suosittelette? Sinistä,vihreää, punaista...?

 

Entä onko väliä mitä öljyä ekana laittaa kun ne tulee kuitenkin vaihdettua nokan sisäänajon jälkeen?

 

Mihin bensanpaineet pitäisi säätää, ilman ahtoja?

 

Onko muita vinkkejä... kaasari pitäis olla suoraan ajosta, joten se pitäisi olla säädössä, sytkän ennakko kiinteät 10 astetta että sais laitteen käymään.

Link to comment
Share on other sites

Jenkkipuolella perinteisille nokilla esim. CompCams suosittelee sisäänajomömmöä öljyn sekaan, noissa on ollut jonkin verran ongelmia kun öljyjen koostumusta on muutettu ekologisempaan suuntaan. 20 minsaa kierrokset jossain 2000 kieppeillä, ei suositella tyhjäkäyntiä. Yks mitä kantsii harkita on dieselkoneeseen tarkoitettu perusöljy. Niitä ei ole vielä niin kovalla kädellä rukattu.

 

Minorille tais tulla tehtyä aika onneton nokan sisäänajo, tallista pihalle ja kadulle. Sisäänajo alkoi kovalla kädellä. Minille sama juttu.

 

Bensanpaineet luokkaa 0,2 - 0,25 bar. Enempää ei tarvi olla.

 

Nesteeks ihan perusnestettä, en usko että Minissä on paskan vertaa iloa jostain longlifesta (no toisaalta olis jotain pitkäikäistä...  ;D)

Link to comment
Share on other sites

Vai on dieseliöljyt bensakoneen öljyjä huonompia ;) En nyt ihan noin yleistäisi todellakaan, mutta sisäänajoöljyksi tosiaan suositellaan yleensä jotain kaikkein huonointa öljyä. Eli halvin purkki mitä kaupasta löytyy.

 

Propyleeniglykolissa on paremmpi lämmönjohtavuus, joten sen puolesta suosittelisin sitä. Muutenkin ominaisuudet ovat perusetyleeniglykolia paremmat. Punainen väri on 99% tapauksista merkkinä tuosta jäähdytinnestetyypistä.

Link to comment
Share on other sites

Vai on dieseliöljyt bensakoneen öljyjä huonompia  En nyt ihan noin yleistäisi todellakaan, mutta sisäänajoöljyksi tosiaan suositellaan yleensä jotain kaikkein huonointa öljyä.

 

Voihan ton noinkin ymmärtää jos haluaa. En mielestäni sanonut että diesel öljyt olis huonompia. Huonoa öljyä EI kannata laittaa koneeseen. Jos tota sisäänajo hommaa googlettaa niin aika usein törmää nokkaongelmaan nimenomaan laahaavien nokkien osalta. Rullanokkien osalta ei ole (yleensä) ongelmaa. Nykyöljyissä on rajoitettu sinkki ja fosfaattipitoisuuksia, yhtenä syynä niiden palamisen yhteydessä syntyvät yhdisteet jotka ovat haitalllisia lambdalla, katalysaattoreille ja oletettavasti myös ilman laadulle. Toisaalta sinkki on hyvä kulumissuoja moottorien ensi minuuteilla jolloin nokka ja nostajat hioutuvat pareiksi. Nyt kun sinkkipitoisuutta on vähennetty, nokat ovat herkempiä kulahtamaan. Ratkaisuksi on suositeltu sinkkipitoisia sisäänajomömmöjä ja/tai öljyjä, joissa pitoisuutta vielä on. Näitä on esim. racing öljyt ja dieselöljyt.

 

Noista sisäänajoista on montaa eri koulukuntaa, osa pistää synteettiset suoraan kehiin ja antaa normaalisti kuormaa koneelle. Toiset kikkailee öljyillä ja öljynvaihdoilla moneen otteeseen ennen kuin laittaa lopulliset öljyt. Vasta koneistetulla / kasatulla mosalla voi olla ihan aiheellista tehdä öljynvaihto heti pian käynnistyksen jälkeen, ikinä ei tiedä mitä hippua alkumetreillä suodattimeen kerääntyy.

 

Tossa on pätkä CarCraftin artikkelista, jossa on vertailtu pitoisuuksia. Siinä esimerkkinä Rotella öljy jossa on pitoisuudet kohdallaan verrattuna tuoreimpiin bensiinimoottorien öljyihin.

 

You may have heard several of the higher-quality diesel engine oils contain higher levels of zinc phosphate. We've listed several different brands that should be easy to find at your local auto parts store because of the increasing popularity of diesels pickups. Among these are racing oils such as Quaker State's Q Racing that offers higher levels of ZDDP as well as many other high-performance additives. If you have a question about an oil, look for an API SJ or SM rating. If the oil has either of these ratings, it probably does not offer higher levels of ZDDP. Racing oil is generally not API rated, since the oil is not intended for daily use in production engines. But for high-performance street engines, racing oils offer advantages as long as you treat the engine to frequent drain intervals.

 

Engine Oils Containing Higher Levels of Zinc Phosphate

 

 

BRAND WEIGHT

Castrol Tection Extra  15W-40

Chevron Delo 400  15W-40

Mobil Delvac 1300  15W-40

Shell Rotella T  15W-40

Quaker State Q Racing 0W-5, 15W-50, and 17.5W-35

Joe Gibbs Racing MicroZol  0W-20, 10W-30

 

 

Zinc Levels in Motor Oil

The following levels give you an idea of how zinc concentrations have changed over the past three years. The new for 2007 CJ-4 diesel designation will reduce zinc levels even further.

 

 

YEAR OIL DESIGNATION (API) ZINC CONCENTRATION (parts per million-ppm)

1996 SH 1,300

2001 SJ 1,100

2005 SM 870

2006 Shell Rotella-T (diesel) 1,400  

2006 Q Racing 1,960

2006 Joe Gibbs Racing XP-4 2,800

Link to comment
Share on other sites

Insinöörijuttuja öljyistä ;D

Minä olen ne koneet mitä kasannut (ei tosin mitään Turboja ja 180 hp hirviömoottoreita ;)),  niin ,että olen sipaissut STP:tä kaikille liukupinnoille, nokka-akseli ym. Ja kaatanut ihan tavallista 20W50 mineraalöiöljyä (edullista, ei mitään erikoistavaraa) koneeseen. Ajanut 500 km ja vaihtanut samanlaiset öljyt tilalle ja vaihdellut 5000 km välein tai kerran vuodessa.

Minun perusmoottorit S:iä myöten on toimineet niiltä osin ihan hyvin.

Teidän koneet on kuitenkin niin usein leväällään, ettei ne kulumalla hajoa ;D.

Jukka en tarkoita, hänhän ajoi Turbolla kai 60000 km.

Link to comment
Share on other sites

No onhan mulla mennyt pari kantta pakoseetien kulumisen vuoksi. Eka kansi meni aivan pa***ksi, toka jatkaa maallista vaellusta jn:n remmikoneen keulalla. Eipä niitä ahdettuja kilsoja ole vasta kuin reilut 50000, täönä kesänä ei ihmeitä tullut lisää kun olen ulkoiluttanut mieluummin vanhempaa Morrista.

Link to comment
Share on other sites

Pahasti pääsee insinöörijutut öljyissä vapaa-ajallekkin kun duunissa joutuu niitten kanssa painimaan :D

 

5tkm/kerran vuodessa vaihtovälillä tosiaan on ihan sama mitä Minin koneeseen laittaa, kunhan kuumaviskositeetti on koneen viritysasteelle suunniteltu. Meillä myytävät polttonesteetkin kun on laadullisesti maailman parasta. Toista se on esim Perussa kun on 4800ppm rikkiä polttoaineessa  :-?

Link to comment
Share on other sites

Juu tietystikkään en kato varaosakirjasta vaiks sellanen onkin ;) Onks sul Lari muuten tota putkee?

On mul niit metallisia, muovisia ei oo hyllys.

Ite oon käyttänyt Water Wetter:iä ja tislattua vettä omassa jäähdytys-järjestelmässä.

Link to comment
Share on other sites

Larin puolesta, onhan se :) Moottoriöljyissä on muuten yllättävän isoja painoeroja, ihan jopa tavallisen kuolevaisen mitattavissa olevia (vesijohtoveden ja tislatun veden välisen painoeron mittaamiseksi vaaditaan vähän fiinimmät laitteet kuin desimitta ja keittiövaaka).

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...