Jump to content

Konehuoneen "kilinä"


Olli Pylsy

Recommended Posts

Aloin parkissa ollessani kuuntelee että koneesta kuuluu epätasaista kilinää tai sitä muistuttava ääni. Onko ketju sanomassa itseään irti vai mikä? Ei ainakaan ole diesel koneen ääntä käynnistäessä mikä taitaa olla tyypillinen oire. Muutaman kerran hihna on vinkunut kylmänä ollessaa. 

Link to comment
Share on other sites

10 tuntia sitten, next kirjoitti:

Oliks se remmillä? Jos oli niin vesipumpun rattaat pitää aika ääntä kun menossa.

Joo onhan tuo remmillä. Kuuluu omasta mielestä kyllä hihnan päästä. Ei sitä kyllä helppo ole paikallistaa että mistä se tulee. 

Link to comment
Share on other sites

Usein tulee irroitettua moniura hihna , kun etsii näitä "mysteeri-ääniä"...automerkistä riippuen saa poistettua vesipumppua, kiristintä,ohjainrullia, laturia,ohjaustehostinta, ilmastoinnin kompuraa yms. mahdollisista äänen aiheuttajista ja hyvä paikka vaihtaa se hihna kun sen hankkii ensin!

Link to comment
Share on other sites

Hiukan auttais pohdinnoissa kun kysyttäessä ilmoittaisi mistä koneesta tai edes MINIn mallista kyse, niissä kun monasti on omat tyyppiominaisuutensa.

Link to comment
Share on other sites

22 tuntia sitten, Mini1380 kirjoitti:

Hiukan auttais pohdinnoissa kun kysyttäessä ilmoittaisi mistä koneesta tai edes MINIn mallista kyse, niissä kun monasti on omat tyyppiominaisuutensa.

Joo pahoittelut, vähän väsyneenä tuli kirjoitettua niin jäi uupumaan. Kyseessä siis R53 -02 

Link to comment
Share on other sites

Foorumilta bongattu: I had the exact same noise on mine 53 plate 94000 on clock it turned out to be bottom pulley called harmonic balancer put 2nd hand upgraded one on from a low mileage mini noise gone. Hope this helps. My friend now owns it and still no problem.

itselle ei täysin auennut tuo, osaako joku kertoa paremmin? Aika paljon on vaihtoehtoja tosiaan mistä tuo voi johtua. Todennäköisesti aloitan tulpista, jollain oli ääni tullut niistä. 

Link to comment
Share on other sites

Kampiakselin siimapyörä/värinänvaimennin eli se alin pyörä mikä on kampiakselin päässä on tuo mihin kirjoituksessa viitataan.

Tulpista ei voi oikein kilinää tulla.

Hihnan ajoittainen vinkuminen kilisevän metallisen äänen lisäksi viittaisi ehkä ennemmin moniurahihnan ohjainrullaan tai kiristinpyörään.

Link to comment
Share on other sites

Ja voin sanoo et ekaa kertaa purin kyseisen vehkeen hihnalinjastoa auton olen omistanut 3kk enkä käyttänyt mitään erikoistyökaluja että kyllä tässä onnistuu normi Pekka kuusamostakin. Itellä myös kiristäjä Alko olee aika loppu se sitten seuraavaksi vaikeessa paikassa näytti olevan mutta eiköhän sen saa vaihdettua jos pinna vaa kestää ja uskaltaa pari kirosanaa lausua

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Valtteri Järveläinen said:

Itellä tosiaan ohjainrulla tässä kunnossa 38e makso uus ja hiljeni auton äänet meinaa pikksse

No tuo heiluminen ei nyt kerro laakerin kunnosta mitään. Tuon akselin kun kiristää, niin heiluminen loppuu siihen. Toki en epäile etteikö laakeri olisi ääntänyt.

Link to comment
Share on other sites

21 tuntia sitten, Valtteri Järveläinen kirjoitti:

Ja voin sanoo et ekaa kertaa purin kyseisen vehkeen hihnalinjastoa auton olen omistanut 3kk enkä käyttänyt mitään erikoistyökaluja että kyllä tässä onnistuu normi Pekka kuusamostakin. Itellä myös kiristäjä Alko olee aika loppu se sitten seuraavaksi vaikeessa paikassa näytti olevan mutta eiköhän sen saa vaihdettua jos pinna vaa kestää ja uskaltaa pari kirosanaa lausua

Kyllähän kaiken saa itsekkin  vaihdettua jos on aikaa ja tietoa.
Sen kiristimen vaihtamiseksi tarvii sitten purkaa kokolailla enempi tavaraa 😉  juuri sellaisen itsekkin vaihdoin tuon ohjainrullan lisäksi ja voi kertoa että sen erikoistyökalun kanssa hihnan löysääminen on huomattavasti helpompaa.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Noniin "kilinä" eskaloitu siihen että hihna pois paikaltaan ja matka päättyi siihen. Puoliso ajeli sillä ja sano et kuulu jokin kolahdus ja sitten näki että jokin osa pyöri tiellä ja sit se matka loppuikin lämpöjen nousuun aika nopeesti. Alkuviikosta selviää et mitä kaikkea hajosi.

Link to comment
Share on other sites

Itsehän en olisi autolla ajanut ennen sen rullan tarkistamista mutta jokainen tyylillään.

Remminhihnahan sieltä silloin on ainakin mennyt kerran lämmöt karkasivat.

Apulaitehihna sen on kerran multakin mukanaan vienyt, ihan omaa vika oli kun en ajoissa vaihtanut apulaitehihnaa.

 

Hyvällä lykyllä osat sen 150€ ja työt päälle. Huonolla tuurilla meni se 250€ kiristin sieltä...tai menikin jos akseli pääsi tulemaan ulos kun kone vielä pyöri.

Link to comment
Share on other sites

10 minuuttia sitten, next kirjoitti:

Itsehän en olisi autolla ajanut ennen sen rullan tarkistamista mutta jokainen tyylillään.

Remminhihnahan sieltä silloin on ainakin mennyt kerran lämmöt karkasivat.

Apulaitehihna sen on kerran multakin mukanaan vienyt, ihan omaa vika oli kun en ajoissa vaihtanut apulaitehihnaa.

 

Hyvällä lykyllä osat sen 150€ ja työt päälle. Huonolla tuurilla meni se 250€ kiristin sieltä...tai menikin jos akseli pääsi tulemaan ulos kun kone vielä pyöri.

Noh eipä näitäkään tiennyt. Maksetaan oppirahoja. Ulkoisesti ei mitään näkyvää damagea näkynyt mutta eipä sitä välttämättä edes päälle päin huomaa. Pelko on myös kun lämmöt nousee kerralla että onko kannen tiiviste myös entinen. 

Link to comment
Share on other sites

1 minuutti sitten, next kirjoitti:

Jos ei keittämään päässyt niin ei pitäis. Joku viisaampi voisi varmistaa mutta muistelisin että minissä on metallipahvi joka kestää enemmän lämpöä.

Joo ei päässyt. Heti kun äksidentti oli käynyt niin lämmöt noussut 130 mut puoliso oli kuulemma heti vetänyt sivuun ja sammuttanut.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...