Jump to content

Mini One Cabrio 2005, katon mekanismin ongelma


Timo Juhani Moilanen

Recommended Posts

Onnistuin saamaan edullisesti avo Minin ilman kattoa ja tilasin sitten katon Englannista käytettynä, katto sopi hienosti paikalleen ja kaikki "sähkötöpselitkin" löyty mutta sähköt on koko katon hallinta järjestelmästä tyystin kadoksissa, kaikki muu autossa toimii normaalisti. Sulakkeet ja kaikki helpot viat on tsekattu mutta tuntuu että joku "päätöpseli" on nykäisty jostain irti ennen kuin edellinen katto purettu pois eikä sitä ihan helposti tunnu löytyvän. Onko jollain tietoa mistä saisi katon tai koko auton sähkökytkentäkaavion vaikka sitten ihan ostaa tai tietysti hyvä vinkki siitä missä kyseinen "päätöpseli" voisi sijaita auttaisi myös? Katto mallia sufflet with sunny roof.

Suuret kiitokset mahdollisesta avusta.

Link to comment
Share on other sites

Avo Minin katon mekanismista en tiedä mitään, mutta sen verran kokemusta on noista emomerkin avoista, että en usko että ongelmana on pelkästään "päätöpselin" puuttuminen. Oman bemarini kattomekanismissa on kolme erillistä sähkömoottoria, toistakymmentä mikrokytkintä sekä hall ym antureita , ja koko avaus-sulkemistapahtuma on monimutkainen tietokoneen ohjaama prosessi. Auto ei lähde edes yrittämään ellei tietyt ennakkoehdot täyty. Lisäksi järjestelmän täytyy tietää täsmälleen missä asennossa katto on, ja ellei tätä tietoa ole, katto täytyy ns kalibroida.

Sen verran googlailin, että Minin kattosysteemi taitaa olla joku mekaanis-hydraulinen juttu ja siten erilainen kuin bemareissa, mutta siitä huolimatta uskon, että jonkun resetoinnin/kalibroinnin se vaatii, jos kerran katto on ollut kokonaan irrallaan. Lisäksi, näyttää siltä, että katon toiminta vaatii tietyt erityisehdot, esim:

- Akku on kunnossa
- Kattoikkuna toimii
- Takasivuikkunat ovat kokonaan auki
- Etusivuikkunat ovat raollaan
- Säilytyshylly on kunnolla paikallaan
- Auto on paikallaan (noepausd alle 4 km/h)
- Lämpötila on yli -10 degC
- virta-avain on positiossa "R"
- hydraulipumppu ei ole ylikuumentunut

Tässä vielä linkki katon trouble-shooting -ohjeisiin: 

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/r52-one-cab/repair-manuals/54-slide-tilt-sunroof-soft-top/54-34-power-convertible-top/G03Bp8t

Kytkis katon moottoreiden osalta:

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/r52-one-cab/wiring-functional-info/body/locking-security-functions/folding-sunroof-convertible-top-control/soft-top-folding-sunroof-drive/soft-top-powertrain/qIFMkZf

ja katon antureiden osalta:

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/r52-one-cab/wiring-functional-info/body/locking-security-functions/folding-sunroof-convertible-top-control/soft-top-folding-roof-switch/stowage-lock-microswitch/fhhprNq

TIS:ssä kattoa kutsutaan nimellä Soft Top. Sillä kun hakee, niin löytyy yllä olevat sekä yhtä jos toista muuta. 

Mutta varmaan kannattaisi käyttää auto jonkun luona, jolla on ISTA/D. SIllä näkisi mahdolliset vikakoodit ja pääsisi ne kuittaamaan.

Link to comment
Share on other sites

Se hattuhylly kiukuttelee omassa usein, tai sen kytkin. Mittaa että se menee oikosulkuun ja voit vaikka sen oikosulkeakkin varuiksi.

 

Toinen mikä mikä tulee heti mieleen on se katon sulake joka on siellä kojelaudan alla olevassa taulussa.

Se palaa yleensä heti jos vähänkään on ongelmaa.

Sen palamisen tietää siitä kun se katon ohjauspaneelin vilkuttaa punaista ja ei pelaa mitenkään itse katto.

Link to comment
Share on other sites

Jos katon aukasun painaa pohjaan ja pitää pohjassa niin laskeeko takalasit alas asti ja sivulasit noin 40% alas?

 

Jos ei niin on muutakin vikaa kuin katon ohjauksessa.

Ne pitää pelata ennenkuin katto voi tehdä yhtään mitään.

PS kai sä pidit nappia pohjassa? Ei olisi eka kerta kun miniä tuntematon vaan painaa kerran nappia 😉

 

Karvalakin listaan tarkennuksena että takalasit pitää mennä ihan alas asti ja tunnistaa ne alhana.

Myöskin katto aukeaa vaikkei avain olisi r asennossa jos käyttää kaukosäätimellä eli pitää ovet olla lukossa ja painaa auki nappia koko ajan pohjassa kunnes lasit laskeneet ja katto myös.

R asennossa vaatii avaimen vain jos siis avaa ovet ja menee autoon sisälle avaamaan.

Akullakin on väliä, ei laske katto jos ei auto käy kun akun ikä alkaa olla lopuillaan.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 kuukautta myöhemmin...

Ensinnäkin iso kiitos kaikista vastauksista. Olen ollut vähän muissa hommissa jonkun aikaa enkä ole kullan kimppuun ehtinyt mutta nyt alkaa taas aikaa löytyä.

Tsekkasin tuossa viikonloppuna että hydrayliyksikkö ainakin toimii kun annoin virtaa suoraan akusta. Revin irti kaikki sisäpanelit etuoviin saakka eli kaikki sähkökompot nyt näkyvillä.

Yksi tyhmä kysymys mitä en löytänyt manuaalista, pitääkö siinä tuulilasin yläreunassa olevassa ohjauspanelissa jossa katon aukaisun/sulkemisen ohjausnappi  palaa koko ajan "vihreä" valo. Meikäläisen napissa ei pala mitään valoa, tokihan voi olla aina ledi palanutkin mutta tästä syystä epäilen että koko järkkä mykkä.

Kun syötin virtaa hydrauliyksikölle niin pumppu pyöri mutta mikään ei katossa liikkunut mihinkää vaikka katto tuli kokonaisena yksikkönä hydraulikka putkisto kytkettynä enkä ole siihen luonnollisestikaan puuttunut, eli sielläkin jotain turva-antureita jotka estää liikkeet.

Noihin aikaisempiin vinkkeihin sen verran että taka- ja sivulasien toiminto ok

Tuo tavarahyllyn katkaisija tsekattu ensimmäisenä kun tuntuu olevan jonkinlainen tyyppivika.

Akku uusi ja nappia painettu kyllä ajan kanssa.

Täytyy paneutua noihin Micken laittamiin ohjeisiin oikeen ajan kanssa että saapi tämän selvitettyä.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

No niin, samillani tiedoilla ja kuvilla teiltä katto lopulta toimii, löytyi viimein pari katon mekaanisessa asennuksessa vahingoittunutta johtoa jotka varmaan pääsyy vikaan mutta jouduin myös vaihtamaan keskusohjausyksikön joka luojan kiitos ei maksanut kuin 80€. Lopussa vielä tyhmää ihmettelyä hydrauliikkayksikön ns. käsikäytön vapautusventtilin kanssa:)

Myt tekis mieli saada lisää tehoa leikkikaluun, oisko hyviä vinkkejä, eikös tossa oo sama pata kun Coopperissa?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Mulla 2004 1.6 vapari ja se tehoton malli eli ONE jossa alkujaan 90 heppaa ainoastaan.

 

ONE malliin saa samat tehot kuin Cooper malliin eli silloin on se 115hp ja taisi olla 155Nm.

Sama kone pitäisi olla 2006 vuoteen asti näissä mutta riippuu nyt mitä siinä sun autossa on ilmoitettu alkujaan tehoksi. Jos 90hp niin siihen saa ohjelmoinnilla lisää.

Link to comment
Share on other sites

Se tulee ainakin briteistä koko palikka. Sillä luetaan auton obd portista ecun tiedot ja lähetetään niille sen palikan avulla tietokoneen kanssa.

Joku 45 minsaa meni ja tuli muokattu ohjelma takaisin jonka sitten latasin vaan obd portin kautta ecuun.

Vakio ohjelma jää talteen siihen palikkaan jos joskus tarvitsisi laittaa se takaisin.

 

Kyllä mikä tahansa ohjelmointi paikka saa siihen sen Cooperin tehot. Käytännössähän isoin ero One vs Cooper on että kaasuläppä ei aukea kuin osaksi 90 heppaisessa One mallissa. Sytytyksen ennakossa myös hiukan eroa mutta enemmän hipistelyä.

90 heppaisesta tulee nopeampi kiihtymään kuitenkin kuin Cooper mallista johtuen perän lyhyemmästä välityksestä. 

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Timo Juhani Moilanen said:

Terve,

kyllä se sitten sama kone on, pitääpä kysellä ohjelmoijilta lisää poneja, iso kiitos sulle vastauksesta. Mistäs muuten sellaisia Bluechippejä saa, ilmeisesti joku valmiiksi tälle moottorille koodattu lastu joka vaan tökätään jonnekin?

Tuolla joku mainosti tekevänsä ohjelmointeja Cooperin softalla: 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...