Jump to content

Pyörän levityspalat vai leveä rumpu taakse?


soppa
 Share

Recommended Posts

Niin, kumpainen noista on parempi ratkaisu? Ainakin varmaan katsastus inssin kannalta leveä rumpu :P Huomaako sitä helpolla meinaan noita levityspaloja tuolla takana? Mulla on tuossa vaan ihan hyvässä kunnossa takarummut ja ei välttämäti viitsisi ostaa noita leveitä rumpuja, koska maksavatkin tuplaten ::) Tuolta Minitronin sivuilta katselin, niin mikä levitys on oikea, kun mulla on edessä 8.4" levyt? 3/4, 1 vai 3/8 ???

Link to comment
Share on other sites

Leveä rumpu on 1" leveämpi kuin tavallinen. Sporspack autoissa on vakiona vielä muistaakseni 1/4" spaceri leveän rummun lisänä. Riippuu ihan millä rengastuksella ja levikkeillä ajelet. Jos 13 tuumaset ja sportspackit niin ehdottomasti leveät rummut ja niihin levityspalaa tai sitten metsästät jostain leveämpää laadukasta spaceriä että varmasti on tukeva. Ne ei kyllä välttämättä ole ihan noin edullisia kuin noi minitronin levityspalat. Muistaakseni maksoin 16 mm levityspaloista Golffiin viimekesänä jotain vajaa 70 euroa ja se oli halpa hinta. Kahta levityspalaa ei ainakaan kannata harkita.

 

Mulla on omassa normirummut ja 25 mm adapteri pulttijaon muuttamiseksi takia, mutta ETkin on kyllä tosi pieni ja noin tulee rengas levikkeen reunaan asti.

Link to comment
Share on other sites

Niin, kumpainen noista on parempi ratkaisu? Ainakin varmaan katsastus inssin kannalta leveä rumpu :P Huomaako sitä helpolla meinaan noita levityspaloja tuolla takana?

 

Levityspala on laiton katsastuksessa ja 1" levikepalan huomaa kyllä jo sokeakin katsastusmieskin... Omissa Sportspack-autoissa on Supersportin alkuperäisvanteiden kanssa tehtaan laittamat levikepalat, mutta niistä ei ole vielä tullut vinkunaa katsastuksessa. Ovat kyllä niin miedot, että niitä tuskin huomaa ja suurin osa ajasta menee muutenkin vaan sen taivasteluun, että tuli Minillä katsastukseen  ;D

 

Jos on ulospäin levittävät vanteet niin sitten ei levityspaloilla tee mitään. Sportspackeissa varmaan sen takia, että levittävät kaikkialla muualle paitsi ulospäin ja jollainhan se vanne on saatava ulospäin levikkeiden sisältä. Siinä kuitenkaan onnistumatta...  :-?

Link to comment
Share on other sites

Eikös kuitenkin ole niin, että tuo alkuperäinen rumpu on 1" verran sisempänä kuin etupää, kun laittaa levyt eteen vai olenko hakoteillä ::) Pointtina tossa kysymyksessä oli, että mitä tarvin taakse jotta se on etupään kanssa samassa linjassa? Eli pitääkö sinne laittaa levee rumpu vai 1" levikepala? Sportspack levikkeet tulee ja 13" vanteet mutta en tiedä vielä mitkä. Jakoja en ala muutteleen joten jotu tykit varmaan..

Link to comment
Share on other sites

Muistaakseni nuo rummut levittää vain 3/4" eikä kokonaista tuumaa. Joissain pikku Coopereissa rummut oli vain 3/8" leveämmät mutta niitä en henk. koht. ole koskaan nähnyt. Mulla on yhdet käytetyt leveät rummut joista voin luopua. Olleet omassa autossa kiinni ja mulla on siihen jemmassa uudet.  Tiedän yhden tapauksen missä konttorilla revittiin pyörä irti kun setä ei uskonut että levitys on kiinteänä rummussa. Kaikki sedät kun eivät ole ihastuneita Miniin...

 

Sinänsä en usko että Minin tapauksessa on mitään eroa onko irtospacer vai kiinteä rumpu. Vanne ei keskitä keskiöreiästä vaan pultin kartioista. Laki on kuitenkin laki.

Link to comment
Share on other sites

Muistaakseni nuo rummut levittää vain 3/4" eikä kokonaista tuumaa. Joissain pikku Coopereissa rummut oli vain 3/8" leveämmät mutta niitä en henk. koht. ole koskaan nähnyt. Mulla on yhdet käytetyt leveät rummut joista voin luopua. Olleet omassa autossa kiinni ja mulla on siihen jemmassa uudet.  Tiedän yhden tapauksen missä konttorilla revittiin pyörä irti kun setä ei uskonut että levitys on kiinteänä rummussa. Kaikki sedät kun eivät ole ihastuneita Miniin...

 

Sinänsä en usko että Minin tapauksessa on mitään eroa onko irtospacer vai kiinteä rumpu. Vanne ei keskitä keskiöreiästä vaan pultin kartioista. Laki on kuitenkin laki.

 

Jos toi rummun levitys on tuon 3/4" niin onko peräpää sitten linjassa etupään kanssa? Vai onko levitys sittenkin vielä kapeempi mitä noi levyt edessä levittää? Huomaako tuota eroa tai haittaako jos etupää olisi sen 1" levee ja takapää 3/4" Eikös siinä ole sitten alle sentin ero vielä? Olisi vaan hyvä että renkaat olisi samassa linjassa?!

 

Millai teillä sitten on jos edestä löytyy juurikin noi 8.4" levyt, niin mitä teillä on sitten takana? Levee rumpu ja palat vai miten?

 

Millaisessa kunnossa rummut on ja paljonko pyydät? Tarviiko sorvauttaa vai onko niin kulunut?

Link to comment
Share on other sites

Jos edessä on levyt niin takana on leveät rummut ilman mitään irtopaloja.

 

Jos on tulossa Sportspackin levikkeet, kannattanee hankkia ulospäin levittävät vanteet, muuten vanne jää armotta levikkeen sisään. Kun leveys ja offset on oikea, jää vanne/rengas juuri levikkeen reunaan. Alkuperäisissä Sportspackeissähän näin ei ole, mutta onhan niihin moni vaihtanutkin leveämmät vanteet myöhemmin.

Link to comment
Share on other sites

Niin sen rumpujen tuuman levityksen arvoin tuolta minimanian tuotetiedoista

 

Kyllä pelkkä leveä rumpu on hyvä niitten levyjarrujen kaveriksi. Sitten kun sulla on vanteet niin voit aina hienosäätää tarvittaessa hieman ulospäin spacerilla, jos katot sen tarpeeliseksi. Samassa linjassa etu ja takarenkaat eivät tule olemaan joskus jiikoo postasi, että raideleveys sportspack minille on spacereineen:

Raideleveys: 1280 mm (edessä) / 1250 mm (takana)

Vertailun vuoksi BMW cooper s:n tiedot:

Raideleveys edessä / takana 1453 / 1460

 

En kyllä näe mitään syytä miksi renkaiden pitäisi olla samassa linjassa. Eivät ne kyllä juuri missään autossa sitä ole. Levyjarrut ja leveä rumpu yhdistelmä toimii hyvin.

Link to comment
Share on other sites

Minisparesin luettole huutelee että niillä on normirumpuja, 3mm levityksellä olevia rumpuja, ja sitten noita tuuman levityksellä olevia rumpuja.

 

Itse laittaisin levittävät rummut, maksaa melkeinpä vähemmän kuin kunnon levikepalat, ja on sitten vielä bonuksena ihan uudet rummut. Vaikkei nykypäivänä katsatuksessa tunnuta sen enempää stressaavan noista levikepaloista, kunhan on kunnolliset (varsinkin Miniin myydään ihan luokatonta paskaa).

Link to comment
Share on other sites

Hyvä homma, nyt sain haluamiani vastauksia :) Vieläkö joku kertoisi, että milläs ET:llä vanne olisi hyvä olla, olettaen jos ei spacereitä ole? Tosiaan sportspack levikkeiden kanssa ja siten, että vanne tulisi aikalailla levikkeen reunaan?!

Link to comment
Share on other sites

En kyllä näe mitään syytä miksi renkaiden pitäisi olla samassa linjassa.
Kesällä varmaan toimiikin hyvin ja kesäajoon varmasti säädetty 100%:sti. Luoston reissulta tullessa perä käyttäytyi tosi hermostuneesti. Luulisin, että samassa linjassa olevat renkaat ois pitäneet käytöksen kyseisellä kelillä vakaampana. Mutta keli oli jokatapauksessa semmoinen, että sopi lähinnä isoille ja raskaille kulkineille - Minillä ei ollut mitään tekoa. Tai, jos sais ekaks harjoitella suljetulla radalla. Ja jos sais nastalliset renkaat alle...
Link to comment
Share on other sites

Kesällä varmaan toimiikin hyvin ja kesäajoon varmasti säädetty 100%:sti. Luoston reissulta tullessa perä käyttäytyi tosi hermostuneesti. Luulisin, että samassa linjassa olevat renkaat ois pitäneet käytöksen kyseisellä kelillä vakaampana. Mutta keli oli jokatapauksessa semmoinen, että sopi lähinnä isoille ja raskaille kulkineille - Minillä ei ollut mitään tekoa. Tai, jos sais ekaks harjoitella suljetulla radalla. Ja jos sais nastalliset renkaat alle...

 

Tuohon lähtisin ennemmin korjaamaan pyöränkulmia kuin taka-akselia levittämään. Negatiivista camberia hieman niin rauhoittaisi menoa. Kontakti pinta tiehen säilyisi suurempana. Tämä kyllä kuuluisi tuonne alustan säätämis kohtaan. Koska tehtaalla ei ole kyllä säädetty mitään ajoa ajatellen noita pyöränkulmia. Vasemman jalan jarrua voi myös käyttää perää rauhoittamaan liukkailla keleillä.

Link to comment
Share on other sites

Tuohon lähtisin ennemmin korjaamaan pyöränkulmia kuin taka-akselia levittämään. Negatiivista camberia hieman niin rauhoittaisi menoa. Kontakti pinta tiehen säilyisi suurempana. Tämä kyllä kuuluisi tuonne alustan säätämis kohtaan. Koska tehtaalla ei ole kyllä säädetty mitään ajoa ajatellen noita pyöränkulmia. Vasemman jalan jarrua voi myös käyttää perää rauhoittamaan liukkailla keleillä.
Kysehän ei ollut liukkaudesta. Tasaisella jäällä ja matalissa polanteissa tms. käytös on neutraalia ja yllätyksetöntä (nelivetoisen tyyppinen?). Äskettäin paakkuuntunut & jäätynyt tienpinta, jossa rosoinen kuluminen ja patteja terävillä reunoilla (ei suoria uria) oli se ongelma. Toinen oli sitten noin 10 cm pehmeää auraamatonta puuterilunta, jossa muutama harva auton renkaan jälki kaikki eri linjoillaan. Lumi otti pohjaan koko ajan sen 20 km, jonka tuo pätkä kesti. Toisenlaiset renkaat ja toisenlaiset säädöt kyllä auttaisi molempiin keleihin. Vielä enemmän voisi auttaa toisenlainen auto. ;)

 

Jos joutuu ajamaan suunnilleen millintarkkaan jossain suorassakin urassa pysyäkseen, niin välillä kuitenkin hipaisee niitä urien reunoja. Kova jousitus & kovat renkaat autossa ja sehän seuraa kaikkia tien pinnan muotoja. Onneksi tuo urien mukaan tempoileminen ei ole voimakkuudeltaan kuin murto-osa kapeilla talvirenkailla verrattuna kesärenkaisiin. Jos alla ois 175/50 renkaat talvella, niin ois varmaan aika herkkua :o

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Tarvi tehdä miniin levitys palat taakse, onko tasoheittoa liikaa  kun sitä jäi 0,04mm. Luulisin et ei taida haitata, mutta haluan saada varmistuksen kuitenkin. Voin ne kyllä tasohioa jos tuo on liikaa.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...