Jump to content

R55 akun lataus


skithund

Recommended Posts

Akku alkaa olla kireiden pakkasten, ulkosäilytyksen ja "lyhyiden" ajojen jäljiltä siinä kunnossa, että herjaa akun varauksesta jatkuvasti ja perjantaina päätti myös olla käynnistymättä (myöhemmin kun ilma lämpeni hieman, niin käynnistyikin).

Kävin eilen hakemassa Clas Ohlsonilta Cotech -akkulaturin ja tänään sitten tajusin, että eihän tuo parkkiksen lämpötolppa anna kuin 2h virtaa kerrallaan ja akun lataus ilmeisesti vaatii tyyliin 12h. Uskaltaako tuollaisen AGM akun ruuvata irti ja tuoda parvekkeelle ladattavaksi - ilman että koko auton elektroniikka sekoaa? Akku on edellisen omistajan toimesta vaihdettu muutama vuosi sitten, joten tosi laadukkailta vehkeiltähän nää vaikuttaa jos akun käyttöikä on 2-3 vuotta :)

Link to comment
Share on other sites

Ei ainakaan meillä menny Clubmanissa mikään sekaisin kun akun aikoinaan vaihdoin. Mini oli virrattomana varmaan vajaan tunnin.

Countrymanissakaan ei mikään seonnut kun akku oli useamman tunnin pois kun letkulämmittimen sisätilanpistokkeen asensin. Tosin joku täällä foorumilla kertoi että Countrymanista oli joku aivolaatikko hajonnut kun auto oli hetken ollut virrattomana.

 

 

Link to comment
Share on other sites

No, nopeasti vilkaisin laturin speksejä, näytti sopivan AGM-akuille.Oma auto, vm.2007 ja viikolla akku vaihtoon.Oli orggis akku eli n.11vuotta vanha Vartan 70ah AGM ja tilalle tilasin samallaisen ,niin hyvin oli kestänyt!.Usein näissä Mineissä , joissa on start/stop, on myös 70 ah AGM. Oman akun vaihdossa ei mitään dramatiikkaa,vanha irti ja uusi tilalle, joutuu tietty purkaa vähän muovia ,jotta akun saa irti.Sullakin on todennäköisesti IBS virranvalvonta sensori, "älykäs maa" joten jos akun koko vaihtuu,tarvii tuo palikka koodata uusiksi...varmuutta ei ole tarviiko koodata, jos AGM tilalle laittaa normi akun, ymmärtääkseni AGM akkua ladataa hieman eri jännitteellä...Ja näitä vehkeitä pitäisi ladata silleen,jotta -miinus on korin latauspisteessä ja +plus suoraan akkuun,silloin systeemi tajuaa läpi kulkevan latausvirran.Suoraan akun navoista ladattuna äly ei tiedä latauksen "määrää"vaan pudottaa suuria energian kulutus kohteita,esim. takalasin -penkinlämmitin yms.pois pelistä turvatakseen tärkeimmät virran kuluttajat.Myös ,jos oikein olen ymmärtänyt,nuo AGM akut ei tykkää ihan hirveesti kylmästä, ei anna huippu starttivirtoja vaan on luonteeltaan sellaisia "duracell-pupu" pattereita,jaksaa,jaksaa,jaksaa....ja saa korjata mahd. asia-virheet!

Link to comment
Share on other sites

Mulla oli meidän R55:sta akku irti pari päivää laturin ja akun  vaihdon yhteydessä ja hyvin se tuntui selviävän siitä. Kellonajan+päivän joutui asettamaan uudestaan mutten muista muuta ihmeellistä.
Olen meille molempiin uusiin Mineihin asentanut Defan ylläpitolaturit kun tulee niukasti kilometrejä ja saan omaani pidettyä molemmissa päissä johdon nokassa, GP:ssä on vielä alkuperäinen akku paikoillaan eikä tänä talvena ole kertaakaan nikotellut käynnistettäessä.


 

Link to comment
Share on other sites

Done and dusted.

Kävin akkuliikkeessä varmuuden vuoksi näyttämässä autoa ja myyntimiehen mukaan akku vaihtokunnossa (mitä se ikinä tarkoittaakaan) ja "melkolailla aika pieni varustetasoon nähden". Autossa oli alkuperäinen perus 60Ah akku, eikä tätä oltu edellisen omistajan toimesta vaihdettu, joten automyyjän höpinöitä sekin. JCW malleissahan ei ole start/stoppia ainakaan N14 moottoreilla.

Uusi akku Exide EA770 77Ah (tämäkään ei AGM). Ryystin kupposen kaffia sillä välin, kun ukkeli vaihtoi akun ja koodasi akun vaihdon autoon. Akkulaturin verran saa onneksi rahaa takaisin tästä harmista.

Link to comment
Share on other sites

myyntimiehen mukaan.. heh kävi varmaan jännitteen mittaamassa ja totesi et on alle 13. ts vaihtokunnossa. :-p jos auto lähti heti käyntiin kun kelit vähän lämpeni, nii tuskinpa siinä akussa ollu mitään vikaa, kennoja oikarissa tai muuta hauskaa. olisi pitänyt vaan ladata se hyvällä laturilla ja ajella vielä seuraavat 2-3 vuotta. 

itse "kunnostin" just pari viikkoa sitten jonkun 7-8v vanhan fordin akun, lisäsin vähän vettä ja panin lataukseen. nyt lähtee mini ongelmitta käyntiin vaikka ulkona -20 ja kans paljon pätkäajoa. 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...