Jump to content

AirBagin valo


Taky

Recommended Posts

Niin, tyynyjen mittaamisesta: jos ISTA/D ei anna niille mitään koodia, niin luottaisin että ne ovat kyllä kunnossa. Missään tapauksessa en kyllä itse uskaltaisi lähteä niitä mittailemaankaan. 

Link to comment
Share on other sites

Ihan uusi vai käytetty joka sitten pitää ohjelmoida - tehdään autossa kiinni ollessaan? ebay pullollaan moduuleja puretusta autosta.

ISTA/P:stä löytyy sitten tapa moduuli kerrallakin ohjelmointiin ja sisältää tarvittavat softat MRS moduuliin - oletan?

Akku täynnä ja laturi kiinni - riittänee virran syöttöön , mutta vaatii noin järeän laturin kuitenkiko?

Mitä "sen kestää kauan erityisesti" voisi ajatella yhden moduulin osalta kestävä - minuutti - tunti?

 

Tuossa näyttää menevä parissa minuutissa. Väline ISTA/P:tä fiinimpi - vaikutusta aikaan...

 

On USB kaapeli (K+DSCAN) jota olen käyttänyt,  on myös ENET-kaapeli - se parempi - en ole kokeillut pitäisikö toimia R50:sen kanssa?

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Taky said:

Ihan uusi vai käytetty joka sitten pitää ohjelmoida - tehdään autossa kiinni ollessaan? ebay pullollaan moduuleja puretusta autosta.

ISTA/P:stä löytyy sitten tapa moduuli kerrallakin ohjelmointiin ja sisältää tarvittavat softat MRS moduuliin - oletan?

Akku täynnä ja laturi kiinni - riittänee virran syöttöön , mutta vaatii noin järeän laturin kuitenkiko?

Mitä "sen kestää kauan erityisesti" voisi ajatella yhden moduulin osalta kestävä - minuutti - tunti?

On USB kaapeli (K+DSCAN) jota olen käyttänyt,  on myös ENET-kaapeli - se parempi - en ole kokeillut pitäisikö toimia R50:sen kanssa?

Uusi tai käytetty, pitää ohjelmoida joka tapauksessa. 

Kyllä ISTA/P:llä voi ohjelmoida modulin kerrallaankin, jos osaa. Defaulttina taitaa haluta päivittää koko auton.

Akku täynnä ja laturi kiinni, juuri niin, mutta laturin pitää olla todella tehokas. Virran kulutus on ohjelmoinnin aikana todella = yllättävän kova, kun auton kaikki eloktorniikka on tulilla. Itselläni on honkkarista ostettu 10A laturi, joka kykenee 8A jatkuvaan lataukseen, ja se ei riitä ohjelmointiin. NCSExpert parametrimuutoksen tekee silläkin, mutta ISTA/P ohjelmointia en ole edes uskaltanut kokeilla. Ei ole kiva jos softapäivitys jää kesken.

Jos onnistuu yhden modulin ohjelmoimaan niin se varmaan menee kohtuullisessa ajassa. Jos koko auton päivittää, niin tarvittava aika riippuu varusteista ja modulien määrästä. Voi hyvin mennä tunteja, ainakin USB kaapelilla.

Itseasiassa en ole R50:ssä kokeillut ENET-kaapelia, ainoastaan F-sarjassa, joten en tiedä toimiiko sittenkään. Kannattaa kokeilla vaikka ISTA/D:lla ensin.

Link to comment
Share on other sites

7 tuntia sitten, karvalakki kirjoitti:

Uusi tai käytetty, pitää ohjelmoida joka tapauksessa. 

 

Jeps.

Ohjelmointi - mitä se mahtaa tehdäkään? Yleensä ymmärrän jonkun softan kirjoitamista muistiin tms.

Jos käytetty, niin boxissa teitty jo jotain, niin mitä ISTA/P sitten sinne kirjoittelee ja mistä ko koodi tulee?

Link to comment
Share on other sites

Näissä koodausasioissa aletaan mennä ohi minun mukavuusalueeni, mutta näin olen sen itse sisäistänyt. Koko auton softia en ole itse koskaan päivittänyt, modulien koodailuja kylläkin.

Jokainen moduli on pieni tietokone, joka suorittaa softaa. Ilman softaa kyseinen moduli ei tee yhtään mitään. Softan toiminta riippuu parametreista ja auton varustelistasta. Esimerkiksi valomodulin tapauksessa varustelistan perusteella softa tietää onko autossa xenon vai halogeenivalot, jotta se osaa ohjata niitä oikein. Parametreilla taas hienosäädetään toimintaa, esim. valomodulissa on parametri, joka kertoo poltetaanko perävaloja päiväajovaloina vai ei, ja toinen parametri joka kertoo poltetaanko rekisterikilvenvaloja saattovalona jne. Jokaisessa modulissa on suuri määrä erilaisia parametrejä. Lisäksi moniiin (ellei kaikkiin) moduleihin on talletettu auton VIN-koodi sekä joihinkin ajokilometrimäärä ja ties mitä muuta. Käsittääkseni joidenkin modulien kohdalla myös VIN-koodien täytyy vastata toisiaan eri modulien välillä.

Jos siis ostat käytetyn modulin toisesta autosta, siinä on väärä VIN-koodi ja väärän auton varustelista. En tiedä minkä modulien kohdalla VIN-koodilla on merkitystä, mutta veikkaisin että airbag-moduli saattaa olla sellainen. Joka tapauksessa modulin oikea toimivuus autossasi ilman ohjelmointia on kyseenalaista, ja vaatii vähintäänkin todella hyvää tuuria.

Ohjelmoinnissa, jonka voi tehdä joko NCSExpertillä tai ISTA/P:llä, auton modulien softat ja varustelistat päivitetään. En tiedä mistä latasit nämä työkalut, mutta niiden mukana yleensä tulee kaikkien autojen kaikki softat; siksi paketit ovat niin hillittömän isoja. Ohjelmoinnissa siis auton moduleihin laitetaan läppäriltäsi viimeisin softaversio sekä kyseisen auton varustelista ja VIN koodi. ISTA/P haluaa oletusarvoisesti päivittää kaikki modulit, koska silloin on varmaa että ne toimivat keskenään, ja samoin kaikissa moduleissa on silloin varmasti oikea varustelista. Yksittäisen modulinkin voi päivitää, mutta silloin se on tietysti eri versioinen kuin muut ja toimivuus on artistin vastuulla. Huomaa, että softan downgradeaminen ei ole mahdollista; kun autoon on laitettu tietyn versioinen softa, niin sitä ei voi palauttaa vanhempaan versioon. Eli, jos autosi softat olisi sattumoisin päivitetty merkkiliikkeessä juuri uusimpaan versioon ja netistä lataamasi ISTA/P sisältäisi vanhemmat softat, niin ISTA ei suostu niitä enää autoosi laittamaan.

Koodaus (tai konffaus) taas tarkoittaa modulin parametrien säätämistä ilman että autoon päivitetään softia tai varustelistoja. Tämä tehdään esim NCSExpertillä tai ESYS ohjelmistolla. Käytännössä yksittäisestä modulista ladataan parametrilista, muutetaan haluttua arvoa ja palautetaan se moduuliin. 

Ohjelmoinnissa ja koodauksessa on siis kysymys eri laajuisista operaatioista. Siinä missä koodaus menee minuuteissa, koko auton kaikkien modulien ohjelmointi saattaa kestää tunteja, riippuen auton modulien määrästä, kaapelista jne.

Eli softista, joita luultavasti sinullakin nyt on, tärkeimmät ovat:
Vanhat softat : 
ETK = Osaluettelo, siis sama kuin realoem tai minifans
WIS = wiring diagram
TIS = Korjausohjeet ja tekniset tiedot
INPA = vikakoodien luku ja resetointi, anturidatat, sopeutusten resetointi
DIS = ohjattu diagnoosi
NCSExpert (ja NCSDummy) = Koodaukset ja ohjelmoinnit

Edellämainitut korvautuivat kymmenkunta vuotta sitten uuden sukupolven softilla. Uudet softat:
ISTA/D = vikakoodit, anturidatat, sopeutukset, huoltojen resetointi, ohjattu diagnoosi, korjausohjeet, tekniset tiedot, ja paljon muuta. Käytännössä kaikki mitä vanhat softat tekivät
ISTA/P = ohjelmoinnit
ESYS = Koodaukset

Viisaammat korjatkoon virheet!

 

Link to comment
Share on other sites

1 tunti sitten, karvalakki kirjoitti:

Eli, jos autosi softat olisi sattumoisin päivitetty merkkiliikkeessä juuri uusimpaan versioon ja netistä lataamasi ISTA/P sisältäisi vanhemmat softat, niin ISTA ei suostu niitä enää autoosi laittamaan.

1. SUUR kiitos asian lisävaistuksesta - näistä kun on kohtuullisen haasteellista saada infoa selkokielellä. Uskon että moni muukin hyötyy viitseliäsyydestäsi kirjoittaa.

Eli vanhempaa ei vain yksinkertaisesti saa menemään sisään.

1 tunti sitten, karvalakki kirjoitti:

En tiedä mistä latasit nämä työkalut, mutta niiden mukana yleensä tulee kaikkien autojen kaikki softat; siksi paketit ovat niin hillittömän isoja.

Ostin valmiin PC kombinaation tuoreilla palikoilla - joten oletus että tarvittavaa tavaraa on...

"INPA, NCS Expert, WinKFP, tool32, ISTA-D 4.09.20,  ISTA-P 3.62.3 ja E-sys.  + K+DCAN kaapeli, ENET-kaapeli ja 20 pin to OBD adapteri"

Aattelin yrittää ja sitten katua - harrastukset joskus vaatii ... niin päänsä seinään juoksua.

 

Jos / kun "uusi" boxi on eri autosta pitääkö se jotenkin tyhjentää ennen autoon kytkemistä?

Siis aiheuttaako väärän koodin sisältävä box ongelmaa toiseen autoon kytkettäessä ennen kuin se on koodattu - muutakin kuin luidan mahdollisia herjoja?

Kun autossa on nyt herjaava boksi - mitäs tapahtuu jos sillä harjoittelee koodaamista...

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Taky said:

1. SUUR kiitos asian lisävaistuksesta - näistä kun on kohtuullisen haasteellista saada infoa selkokielellä. Uskon että moni muukin hyötyy viitseliäsyydestäsi kirjoittaa.

Eli vanhempaa ei vain yksinkertaisesti saa menemään sisään.

Ostin valmiin PC kombinaation tuoreilla palikoilla - joten oletus että tarvittavaa tavaraa on...

"INPA, NCS Expert, WinKFP, tool32, ISTA-D 4.09.20,  ISTA-P 3.62.3 ja E-sys.  + K+DCAN kaapeli, ENET-kaapeli ja 20 pin to OBD adapteri"

Aattelin yrittää ja sitten katua - harrastukset joskus vaatii ... niin päänsä seinään juoksua.

 

Jos / kun "uusi" boxi on eri autosta pitääkö se jotenkin tyhjentää ennen autoon kytkemistä?

Siis aiheuttaako väärän koodin sisältävä box ongelmaa toiseen autoon kytkettäessä ennen kuin se on koodattu - muutakin kuin luidan mahdollisia herjoja?

Kun autossa on nyt herjaava boksi - mitäs tapahtuu jos sillä harjoittelee koodaamista...

 

Veikkaisin, että sinulla on juurikin oikeat työkalut hommaan.

Olen huomannut että yrittäminen ja katuminen kuuluu tähän harrastukseen :) 

Käytetyn boksin tyhjentäminen on jollain tavalla mahdollista, mutta vaatii käsittääkseni pro-työkalut, joita ei tyypillisessä ISTA-paketissa ole. Mutta käsittääkseni se ei ole tarpeenkaan, eli vanha moduli autoon ja sitten ohjelmointi. Se suurempaa tuhoa tästä ei käsittääkseni pysty syntymään kuin että herjoja varmasti tulee ties mitä. Mutta sinullahan on kapineet niiden nollaamiseen.

Mutta kuten sanottu, nyt ollaan sen verran huteralla suolla, että älä pidä minua vastuullisena, jos jotain meneekin pieleen ....

Oletko jo luovuttanut sen vanhan boksin suhteen? Ettei vika kuitenkin olisi sen virran syötössä kuten ISTA/D ehdotteli?

Link to comment
Share on other sites

3 tuntia sitten, karvalakki kirjoitti:

Oletko jo luovuttanut sen vanhan boksin suhteen? Ettei vika kuitenkin olisi sen virran syötössä kuten ISTA/D ehdotteli?

Joo omalla harrastuksella ja vastuullisuudella operoidaan.

Hmmm... en osannut tulkita herjaa noin.

Kiinnitin huomoin.. A12 Control unit, multiple restraint system / Encode/program new control unit. .. ilmoon.

 

Mistähän virran puutetta osaisi lähteä purkamaan?

Turvatyynyillä oma sulake?

Vai  ABL, Power supply, airbag control unit herjaako ajattelit?

Se tulee - ainakin näin tapahtuu joka kerta - kun irroittaa akun miinusnavan. Miinus irti kun tekee liitinten irroitusta/kytkemistä, mm. kun irroitin vetokoukun data/CAN (mikä todellisuudessa lienekään) piuhan BC1 X255 liittimestä pois.

Se herja lähtee pois kun kuittaa vikakoodit pois eikä normiolosuhteissa palaa.

Link to comment
Share on other sites

Juurikin tuota jälkimmäistä ajattelin, mutta jos se on akunnavan irroitukseen kytköksissä eikä uusiudu, niin eipä vika siinä ole. Sorry!

Link to comment
Share on other sites

No problem.

Nyt ohjelmointi jauhanut vanhalle boxille, siis sille jolle herja tulee, vartin ja pyysi Turn off ignition and remove key with remote control from key slot (if provided)...

Termination on ikkunan ainut valinta päättäkö koko ohjelmoinnin vain ko ikkunan?

...saas nähdä mihin homma päätyy ja koska... palkki ISTA/P pääikkunan vasemmassa alalaidassa ainakin toistaiseksi juoksee...

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Taky said:

Eipä tuosta mitään seurannut - sama herja edelleen. Tosin ekakerralla virtojen kytkemisen jälkeen turvatyynyn valo vilkkui ihan erilailla kuin normaalisti.

Mutta nyt sulla on modulien ohjelmoinnin taito hyppysissä! :)

Link to comment
Share on other sites

No tiedä häntä - kantapään kautta hakemista kaikki tyyni.

Nyt kun kaiveli infoa niin fiilis että ainakaan ohjelmointi ei mennyt läpi  syystä tahi toisesta - vika boxissa tai näppisen ääressä - mutta punainen risti MRS moduulin kulmaan ilmestyi.

Ja jos tulkinta on oikea (http://www.meeknet.co.uk/E64/BMW_Integrated_Service_Technical_Application.pdf) niin pieleen meni.

Mitä noista  vaihtoehdoista pitääkään valita - 3 Programming 4 Encoding kun toista MRS boxia koodataan?

Alkuunsa koodausta aloittaessa taisi tulla vielä kysymys onko systeemissä korvattu jotain Replace tms... Siihen kyllä siinä vaiheessa vastaisn no.

Se myös hämää edelleen kun ISTA/P käskee kääntämään virrat pois, niin pitääkö se ISTA/P infotaulu sammuttaa Termination-nappulasta vai ei? Ainakaan tunnissa se ei itsekseen sammunut.

koodaus.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mitenköhän tarkkaa modulin numeroiden kanssa on?

 

Melkein samoilla numeroilla oleva löytyi... oikean puoleinen autossa oleva. 

Ensin kiinnitin huomoita 01-07-17 - ai että noin uusi, mutta vissiin se ei olekaan mikään päivämäärä tms.

Auto_tilattu_vertailu.jpg

 

Todella mukavassa paikassa, liki koko sisusta ylös, penkit pois, sivu panelit, keskikonsoli, ennen kuin saa maton ylös rullattua.

ja kun penkeissä vielä probleemana ettei meinaa selkänojat palautua kaatamisen jälkeen taakse, niin ei pääse kiinnitys pultteihin käsiksi kun jää liukukiskon sisään...

Link to comment
Share on other sites

Joo,tuli myös hommattua samainen läppäri "kombinaatti" bmw/Mini ohjelmilla, nyt on tullut lueskeltua foorumeita ja katseltu videoita oppimisen edistämiseksi.Ja olin lukevinani jostain,että ISTA/P uudelleen ohjelmoitaessa yksiköiden täytyy olla uusia? Korjatkaa ,jos väärin.... Ja jos joku hallitsee tämän osa-alueen edes välttävästi, olisi uuden keskustelun avaaminen "koodaus/ohjelmointi" kova juttu! Sorry offtopic...

Link to comment
Share on other sites

On 2/7/2018 at 19:11, Mini1380 said:

Toinen on varmaan valmistettu 31.05.2001 ja toinen 17.07.2001 .
Varaosanumerohan noissa näyttäisi täsmäävän.

Juu, eiköhän se riitä kun osanumero täsmää. 

5 hours ago, Taky said:

Ja olin lukevinani jostain,että ISTA/P uudelleen ohjelmoitaessa yksiköiden täytyy olla uusia?

Ai - not good... mistä moinen tuli havaittua?

 

Vaikea uskoa, että tämä pitäisi paikkansa, hmmm 

Link to comment
Share on other sites

Tälläinen löytyy eräältä BMW diognostiikka ohjelmia kaupittelevalta sivulta...."ISTA-P

ISTA-P

  • PROGRAMMING traditionally for all chassis, but is being phased out by August 2017, except for legacy E-series.
  • Replacement ECU's must be NEW

-Enpä tuota tiedä, en ole omaani ISTAa edes vielä Miniin kytkenyt, sattui vaan silmään ko.asia.Varmaan vois joku Bemari-guru vahvistaa tiedon todenperäisyyden...

Link to comment
Share on other sites

1 tunti sitten, holkki kirjoitti:

Replacement ECU's must be NEW

No tuo tulee koeponnistettua - jos vain osaan ohjelmoinnin tehdä/muuten suorittaa, tulossa MRS moduuli - käytetty - turvatyynyjen höröjen vuoksi.

Se kustantaa postikuluineen nelisen kymppiä - kokonaan uusi 383€ joten hitusen tekee mieli einsin harjoitella.

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Taky said:

No tuo tulee koeponnistettua - jos vain osaan ohjelmoinnin tehdä/muuten suorittaa, tulossa MRS moduuli - käytetty - turvatyynyjen höröjen vuoksi.

Se kustantaa postikuluineen nelisen kymppiä - kokonaan uusi 383€ joten hitusen tekee mieli einsin harjoitella.

Lyön vanhat murtsikkasukset vetoa, että vanhan boksin ohjelmointi ei jää ISTAsta kiinni :)

Link to comment
Share on other sites

15 tuntia sitten, karvalakki kirjoitti:

Lyön vanhat murtsikkasukset vetoa, että vanhan boksin ohjelmointi ei jää ISTAsta kiinni :)

Kova juttu näin Olympialaisten alla. ;-) ja hyvä tetää että näppiksen ja ruudun välistä se on kiinni. ;-(  joten saamanne pitää lisä kyssäreitä kun saadaan uusi(vanha)boksi tallille.

Jos vanhoja boxeja ei voisi jälkeenpäin ohjelmoita niin miten huollot voisi ylipäätään päivittää auton järjestelmia - kaikki boxit aina uusiksi... 

Tuollahan ainakin http://www.bimmerfest.com/forums/showpost.php?p=9975202&postcount=268 siitä oli mainintaa...

 

Ja sen alta linkistä...

http://www.bimmerfest.com/forums/attachment.php?attachmentid=580069&d=1477430863   - > GUIDE TO ISTA+.pdf

F/G/I/MINI/RR-SERIES:
• Interface = ENET Cable or ICOM

Ei siis K+DCAN kaapeli kävisikään?

Kyllä sillä ainakin autoon (Mini R50 vm 8/2001) pääsee käsiksi, mutta toimiiko ohjelmointi - toivotusti tms.

 

Link to comment
Share on other sites

 

 

6 tuntia sitten, Taky kirjoitti:

Jos vanhoja boxeja ei voisi jälkeenpäin ohjelmoita niin miten huollot voisi ylipäätään päivittää auton järjestelmia - kaikki boxit aina uusiksi... 

Joo, en tiedä, onko sama asia päivittää autossa jo olevaa boxia uudella softalla verrattuna käytettyyn,mahdollisesti vanhalla/virheelliselllä softalla autoon uudelleen asennettua vierasta ecua? No,asia varmasti selviää keskustelun edetessä,yritän samalla oppia!

Link to comment
Share on other sites

18 tuntia sitten, holkki kirjoitti:

Joo, en tiedä, onko sama asia päivittää autossa jo olevaa boxia uudella softalla verrattuna käytettyyn,mahdollisesti vanhalla/virheelliselllä softalla autoon uudelleen asennettua vierasta ecua?

Noin teknisessä mielessä samaa molemmat - uutta koodia purkkiin - se että lukittuuko purkki 1. VIN:in kirjoituksen jälkeen onkin sitten mahdollista jos käytössä ei järeämpiä laitteita.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...