Jump to content

F5X ECU piristystä


skithund

Recommended Posts

Brittiläinen BMW-paja Evolve Automotive tarjoaa nyt etäohjelmointia F5X mallien ässä ja JCW koneille. Homma toimii siten, että ostat ohjelmoinnin, he lähettävät Windows yhteensopivan ohjelmiston + USB-piuhan (Evolve-R) postissa. Luet piuhan avulla softan koneelle, lähetät softan heille päivitettäväksi ja lopuksi tallennat paluupostissa saadun päivitetyn softan takaisin autoon.

JCW: 223hp -> 305hp, MCS: 214hp -> 293hp

Tämä ei ole maksettu mainos. Itselläni on vain ihan hyvät kokemukset pajasta nykyisen ja edellisen auton kanssa. Nämähän ovat vain kalliita ns. canned ECU päivityksiä, eikä mitenkään kustomoitu vain sulle, joten YMMV.

 

Link to comment
Share on other sites

Vastaavia löytyy myös muilta valmistajilta, kuten Bytetronik: https://www.bytetronik.com/services/f-series-ecu-tuning/

R53:een saa Bytetronikilta kustomoidun etäohjelmoinnin, mutta se vaatii että autoon asennetaan laajakaista-lambda ja lähetetään logit määritellyistä ajosykleistä. Sitä en tiedä onko heidän F-sarjan ohjelmoinnit mallia purkki vai kustom.

Mulla on R53:ssa Bytetronikin FullAccess, jolla olen tehnyt ohjelmoinnit ihan itse kustomoiden. Yllättävän vähän olen saanut sillä mitään hajalle. :D

Link to comment
Share on other sites

Ah, kuvittelin (BMW) F-sarjan olevan jokin graalin malja, missä vain kourallinen toimijoita on saanut haxattua pääsyn ohjelmallisesti.

Aiemminhan ohjelmointi vaati, että se tehdään fyysisesti suoraan ECU-boksin.

Tosiaan edelliseen autoon Evolven kanssa piti pariinkin otteeseen kokeilla eri softia, kun suuremmalla kuormalla meni boostilimitterille ja alkoi röpöttää. Eli siinä mielessä kustomi :) Mutta muutenhan homma toimii täysin purkkiperiaatteella. Kirjoitettava tiedosto ainoastaan muokataan sun alustanumerolle sopivaksi, mutta pohjimmitaan se on sama "stage1" tai "stage2" softa kaikille.

Link to comment
Share on other sites

Mikä ohjelma sulla oli sun WC50:ssä, kun vaihdoit sen?

Yx puolalainen ukko osti sen ja sai aika kasan ongelmia siinä samalla :D Moottorivikavalo syttyi palamaan ja aina vain tuli uudestaan. Perus korjaamot kokeilivat vaihdella vaikka mitä osia, mutta eivät saaneet vikaa paikallistettua.

Viimein se päätyi kaverin pajalle ecutarkasteluun. Huomasivat että siinä oli sytytykset laitettu todella aikaseen ja luotettu ainoastaan siihen että minin oma nakutuksentunnistin hoitaa hommansa. Laittoivat sitten alkuperäisen softan paikoilleen, jotta puolan kaveri pääsee varmasti kotiin ja takaisin kärryn kanssa. Oli vaan Puolan ukko sitten ihmetellyt että tulipas potkua lisää ja käynti parani huomattavasti. Nykyään vissiin ajelee vielä tehtaan orggis softalla.. Tarviikin käydä moikkaamassa kaveria ja tiedustella aiheesta että onko nyt vielä myöhemmin tehneet uuden ohjelman ja ottaneet kaikki saatavilla olevat konit ulos koneesta 

 

Ite luotan tuohon samaan palikkaan kuin Igorillakin on, Bytetronik FA :)  

Link to comment
Share on other sites

Palautin WC50 alkuperäisen softan, kun vein vaihdossa. Yhden tai useamman välikäden kautta se päätyi viripajan työntekijälle pk-seudulle. Sen jälkeen ainakin kerran/pari vaihtanut omistajaa.

Link to comment
Share on other sites

Ilmeisesti ovat harjoitelleet ohjelmointia tuolla sun vanhalla kärryllä :D

Ei oo siihen ainakaan kaverin firman toimesta tehty ohjelmointia. 

Vissiin pelästyi ukko ongelmista sen verran että pitää auton vakiona

Link to comment
Share on other sites

2018 alusta myös brittiläisen CelticTuning-softia Suomessa asentavat paikat myös alkavat tekemään päivityksiä suoraan OBD:n kautta eli ei tartte ECU:a irroitella. Hinnoiltaan vaikuttavat edullisemmilta kuin tässä ketjussa mainitut.

Link to comment
Share on other sites

On 21/12/2017 at 20.49, TuplaPete kirjoitti:

Moottorivikavalo syttyi palamaan ja aina vain tuli uudestaan.

Tuli vaan mieleen, että Milltekin sporttikattinen downpipe tekee tota, jos softassa ei oltu otettu huomioon. En muista millä vikakoodilla, mutta varmaan jotain kattiin, päästöihin tai lambdoihin viittaavaa. Koodit kuitattua moottorivalo syttyy uudelleen jokusen päivän kuluttua.

Link to comment
Share on other sites

Jep ,omassa MCS Akran downpipe 100 cpi , täytyy huomioida softassa jälkimmäinen lambda, muuten sytyttelee moottorin häiriövaloa...Taitaa olla aika vakio-ongelma , kun downpipen kenno menee alle 200cpi:n R56 MCS tapauksessa? Softa-nikkarit varmaan valoittaa asiaa tarvittaessa enemmän...

Link to comment
Share on other sites

Tässä ei ilmeisesti kyse tainnut olla tuosta. Tämä liittyi liialliseen sytkäennakkoon ja nakutukseen

Tuon r56 JCW vakio softan laittoivat ja auto kävi, kukkui ja kulki paljon paremmin eikä vikavalo ongelmaa ei enää ollut. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...