Jump to content

Mini Cooper S R53 telakalle talveksi


Red Mini

Recommended Posts

Ei ole mikään kunnon talviauto ainoa plussa on nopeasti lämpiävä moottori. Muutamia miinuksia listaan talvikäyttöä ajatellen:  1. kokonahkaistuimet ovat erittäin liukkkaat pakkasella eli mikään tavara joka esim. takapenkille laitetaan ei siellä pysy ellei sitä "köytä kiinni". Lisäksi nahkapenkit on todella kylmät talvella ja eivät kuitenkaan lämpiä heti. 2. Vaihdekepin nuppi on niin kylmä kuin ottaisit kylmän raudan käteen eli ilman hansikkaita ei aja Erkkikään .. miksi siitä on tehty sellainen "kylmä molo" ? 3.  Höyrystymisominaisuus: kun tulet kylmään autoon ja käynnistät sen on ikkunat lähes heti höyryssä joka talvella jäätyy laseihin kiinni. Syksyllä vielä pärjää, koska ilmastointi kuivattaa ikkunat äkkiä mutta talvella hankalampaa. Nämä tulee näin äkkiä mieleen siksi ajan muun merkkisellä autolla talven.

Link to comment
Share on other sites

1. Mitään tavaraa ei ole tarkoitus kuljettaa istuimilla ilman sitomista. Ei ne pysy nopeassa suunnanvaihdossa tai tiukassa jarrutuksessa paikallaan vaikka penkit olis hikistä alcantaraa. Tulee vielä nahkaan naarmujakin. Jos ei omaan, niin penkkien. :P

2. Vaihdekepin nuppi on helppo vaihtaa. JCW-nuppi on paljon mukavampi kuin se vakiomolo.

3. Kuivata se auto(n sisusta) välillä. :)

 

Aihe on ilmeisesti lähellä sydäntä, kun olit aloittanut keskustelun tästä aiheesta myös vuosi sitten... :D

 

Link to comment
Share on other sites

Kyllä aihe on jälleen ilmojen kylmettyä aiheellinen .. luonteeni on sellainen, että en voin kertoa myös huonoista asioista toki kyllä kehunkin jos aihetta on.  Kohtaan 1: kangaspenkit on paras vaihtoehto talvella eivät ole liukkaat ja ovat selvästi lämpimämmät kuin nahkaiset ovat. Kohta 2: asiaa olisi voinut ajatella jo tehtaalla en tiedä mitään muuta autoa jossa tuollainen ongelma olisi. Kohta 3: auto on taatusti kuiva sisältä mutta ovia avattaessa tulee kylmää kosteaa ilmaa autoon ja tapahtuu tuo mitä kerroin. En ole havainnut tuollaista muissa autoissa siis, että heti käynnistämisen jälkeen lasit menevät huuruun vaan kuljettajan hengityshöyryt lähinnä saattavat tuulilasiin huurtua. Toki Mini on kesä ( kevät + syys) autona hyvä ja siinä on monia hyviä ominaisuuksiakin ( toki tavaratila on pieni, mutta eihän se pakettiauto olekkaan).

Link to comment
Share on other sites

Omat kokemukseni R53:sta talviautona:
-lämpeää nopeasti (vaikkei olisi lämppärissäkään).
-penkin lämmittimet ainakin noissa Recaron nahkapenkeissä todella tehokkaat, eikä kärsi kauaa pitää kakkosteholla
-vielä kertaakaan ei ole lasit menneet talvella huuruun mitenkään merkittävästi, tosin vaihdan raitisilmasuodattimen kerta vuoteen.
-helvatin hauska auto ajaa kunnon renkailla.
-takapenkki? mikä se on?
Ainut Miniä nopeammin sisätiloista lämpiävä auto mikä mulla on ollut käytössä oli edellinen MX-5 ja seki johtui vielä pienemmästä sisätilasta

Link to comment
Share on other sites

Toki saa ja pitää kritisoida jos tuntee siihen tarvetta. Mutta ongelmia voi myös koittaa ratkaista. :)

1. Kangaspenkit on talviaamuna ihan tasan saman lämpöiset kuin nahkaiset. ;) No joo, nahka tuntuu kangasta kylmemmältä (ja kesällä kuumemmalta), ja R53:n vakiojakkaroiden persgrilli ei ole mikään maailman nopein hiillostaja. Nahkapenkin ei toki kuulu olla liukas, talvellakaan. Kunnolliset puhdistus- ja hoitoaineet käyttöön vaan rohkeasti. Omassa "käyttöautossa" oli ostettaessa melko liukkaat eläinpenkit, ties millä oli aikaisemmin käsitelty.

2. En väitä etteikö tuo olisi ongelma. Mutta tehdas tuskin ottaa enää vastaan R53:a koskevia kehitysehdotuksia, joten ratkaisua on haettava muualta. Halvimmillaan ongelma ratkeaa parilla kympillä. Olen joskus nähnyt myynnissä vaihdekeppiin tarkoitettu virkattuja päällisiä, joten muutkin ovat tuosta ilmeisesti kärsineet.

3. Jännät ovet MINIssä jos ne päästää avatessa enemmän ilmaa sisään kuin muut autot. :) Itselläni ei kyllä tuollaista huurtumista tapahdu käynnistyksen yhteydessä. Ja ihan ovesta olen autoon kulkenut. Parissa autossa mullakin on tota ongelmaa kyllä ollut. Toisessa oli lämppärin kennossa vuoto, ja toisessa vettä jalkatilassa.

Link to comment
Share on other sites

Jotain outoa on,miulla ei ikinä ole samaa ongelmaa ollu ikkunoitten huurtumisessa,on ollu 3 eri mallia.Kerran tosi oli,silloin oli sisäkierto vahingossa päällä ?.

Link to comment
Share on other sites

Autoni on tuotu Saksasta 2014 joten jotkut varusteet poikkeavat "Suomi mallista" mm. samanlaisia nahkapenkkejä en ole "Suomi mallissa" nähnyt ja autossa on ilmeisesti kaikki varusteet jotka siihen on saanut ( olisi mielenkiintoista jos joku voisi luetella varusteet jotka ko. autossa on maksimissaan ollut). mukava auto kesäkäytössä kyllä eikä kulutuskaan ole remmiahtimesta huolimatta kova jos pintakaasulla ajelee ( ajotietokoneen mukaan jopa 5 - 6L/ 100km jos ajelee pintakaasulla 80 km/h ).

Link to comment
Share on other sites

Runkonumerolla saat listan mitä siinä on silloin aikanaan tilatessa ollut.

Itsellä hollannista tuotu one cabrio vm 04 mutta jossa s varustelu ja muutenkin ruksittu kaikki muut paitsi perseenlämmittimet.

Noita on ollut useampia eikä yksikään ole kyllä sisältä huurtanut lasejaan kunhan on raitisilma suodattimen vaihtanut.

Lämmin sisältä kun vertaa moneen vehkeeseen. Ainoastaan mx5 lämpiää nopeammin sattuneista syistä...

Penkit on nahkaiset mutta keskeltä alcantra joten ei perse liukastele (täysnahkaset on liukkaat minissä ainakin).

Vaihdekepin nuppi on kylmä kromauksen takia joka on ihan oikeaa kuparia/kromia eikä maalattu kuten muissa yleensäkkin on.

Link to comment
Share on other sites

15 tuntia sitten, Red Mini kirjoitti:

Autoni on tuotu Saksasta 2014 joten jotkut varusteet poikkeavat "Suomi mallista" mm. samanlaisia nahkapenkkejä en ole "Suomi mallissa" nähnyt ja autossa on ilmeisesti kaikki varusteet jotka siihen on saanut ( olisi mielenkiintoista jos joku voisi luetella varusteet jotka ko. autossa on maksimissaan ollut).

Vilkaisin sun auton varustelistaa ja suurimpina yksittäisinä sieltä taitaa puuttua ainakin hälytin, navi, parkkitutkat, harman/kardon poppivehkeet ja jälleenmyyjän asentama JCW kitti. Tarkemmin en enää muista mitä kaikkea oli saatavilla ja mini2.com saitti, josta taitaa löytyä täydelliset varustelistaukset, ei toimi mulla lainkaan syystä tai toisesta.

Ilmeisesti Saksaan auto on päätynyt Italiasta, koska auto on varusteltu italialaisella kirjallisuudella tehtaalta tullessaan.

Näiden lisäks oli sit eri mallistoja (parklane, checkmate) ja varustesarjoja (pepper, chili). En muista oliko nää saatavilla het vai vasta myöhemmin. 2004 tuli faceliftattu malli.

Link to comment
Share on other sites

On 31/10/2017 at 21:12, Red Mini said:

Autoni on tuotu Saksasta 2014 joten jotkut varusteet poikkeavat "Suomi mallista" mm. samanlaisia nahkapenkkejä en ole "Suomi mallissa" nähnyt ja autossa on ilmeisesti kaikki varusteet jotka siihen on saanut ( olisi mielenkiintoista jos joku voisi luetella varusteet jotka ko. autossa on maksimissaan ollut). mukava auto kesäkäytössä kyllä eikä kulutuskaan ole remmiahtimesta huolimatta kova jos pintakaasulla ajelee ( ajotietokoneen mukaan jopa 5 - 6L/ 100km jos ajelee pintakaasulla 80 km/h ).

Mun auto on myös tuotu Saksasta, joulukuussa 2012. Mitään "Suomi-malleja" paremmalla huurteenpoistolla ja liukumattomilla nahkapenkeillä ei ole tehty. ;) Jossain Park Lane ja/tai Checkmate -malleissa oli erilaiset nahkajakkarat. Ja sitten on ne Recarot ja Works-brodeerauksella varustetut Sparcot joita sai lisävarusteena (paitsi GP:ssä Recarot vakiona).

Varusteiden takia mäkin tuonne Saksaan käänsin aikoinaan katseeni...

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...