Jump to content

vm 91 viritys ja katsastus


Puuhis79

Recommended Posts

Niin,

 

mites muuten katsastuksessa huomioidaan jos on "paremmin" virtaava kansi, rullanostajat ja vaikka tupla su´t ... Ei puututa tehoihin vai pidänkö "vakiot" leimalle mentäessä.

 

Onko jollakin kynäjouset asennettu ko malliin luvallisesti..?

Kenelläkään kokemuksia remmiahtimesta?

 

Näitä alkuun...

Link to comment
Share on other sites

Eipä siellä muuten noista valitella jos vaan saat sen päästöistä läpi. Sitten jos sinne ahdinta yms. alkaa tunkemaan niin rupeavat kyselemään tehojenkin perään.

 

kynäjouset saa mun käsityksen mukaan laittaa jos säilyttää kumijouset paikallaan. muuten taitaa tulla jousitystyypin muutos jota ei saa tehdä. Ainakaan ennen ei saanut.

Link to comment
Share on other sites

Joo... kuikahan paljon vaikuttaa esim juuri tuplat yms... Huhujen mukaan joku ois saanu kynäjouset muutoskatsastuksella.... joo ei ahdinta leimalle viedä...

Jos kyseessä on vähäpäästöinen mini niin voi olla aika hankaa.. Saattaa hyvin vaatia VTTn mittaukset auton vähäpäästöisyydestä. Toisaalta juurikin vuonna 91 cooper garages on myynnyt tuollaista S packia RSP Cooppereihin joka on sisältänyt mm. tupla SUt. Että tuolta vaan tulostamaan ja katsastusmieheltä kyselemään. Jos ei ole vähäpäästöinen niin pelkkä päästämittaus lappunen riittäisi. Jousitustyypin muutos pitäisi nykyjään mennä ihan muutoskatsastuksella, jos auto ei ole liian uusi oliko raja 98 sen jälkeen pitää olla jotain paperia että uusi jousitus on tarkoitettu tuohon autoon.

Link to comment
Share on other sites

Pelkillä kaasareilla ja kannella ei paljon tehoja tehdä. Kireempää nokkaa tarvitaan myös ja silloin tulee päästöongelmia.

Jo näissä 70 luvun lopun Mineillä, jotka jo mitataan vaikkeivat ole mitään vähäpäästöisiä, niin tulee ongelmia viritysten jälkeen. Kun kaikki on ihan viimesen päälle kunnossa ja säädöt kohdallaan niin rajoilla pyöritään.

Link to comment
Share on other sites

Mieto virinokka, vaakaimu tai 1,75" SU, kansityöt, pakosarja/putki. Noilla saa pidettyä päästöt vielä kurissa, ja voimavaroja tulee mukavasti lisää. Mitään hirvittäviä ei pysty tekemään noin uuteen ajopeliin, ja noillakin vireillä joutuu sitten viemään jonnekkin oikeasti säädettäväksi.

Link to comment
Share on other sites

Ei tuo välttämättä ihan mahdoton homma ole jos ihan oikeasti haluaa virittää. Päästöistäkin pitäisi selvitä pistämällä katti putkeen. Ne ei ole niin huonosti virtaavia ollenkaan kuin mitä ajatellaan. Pistää riittävän ison katin niin päästöt siistiintyy eikä kurista. Jos oikein haluaa kikkailla niin laipat molempiin päihin ja katsastuksen jälkeen irti. kestoikä ylittää takuusti minin eliniän  :P

Link to comment
Share on other sites

Jousitustyypin muutos pitäisi nykyjään mennä ihan muutoskatsastuksella, jos auto ei ole liian uusi oliko raja 98 sen jälkeen pitää olla jotain paperia että uusi jousitus on tarkoitettu tuohon autoon.

 

Joo itellä oli vanhaa tietoa..

 

"autoon vaihdettavien akseliston osien tai akselistorakenteen muutososien tulee kiinnikkeitä lukuun ottamatta olla tehdasvalmisteisia ja soveltuvia muutoksen kohteena olevassa autossa yleisessä tieliikenteessä käytettäviksi; tarvittaessa asiasta on esitettävä luotettava selvitys"

 

mahdollisesti tarvittavat uudet tukivarsien tai jousien kiinnikkeet tai akselisto kokonaisuutena on voitava kiinnittää luotettavasti auton runkopalkkeihin tai muihin riittävän lujuuden omaaviin rakenteisiin ja

muutoskatsastuksessa on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys hitsauslisäaineista ja hitsaustyöstä sekä muutettujen rakenteiden ja omavalmisteisten kiinnikkeiden lujuudesta; hitsaussaumat on esitettävä viimeistelemättöminä, ellei katsastajan kanssa ole muuta sovittu."

Link to comment
Share on other sites

Elikkäs...

 

Stage3 setti olisi tulossa.... Lievä virinokka. muuten suht vakio hilut. Kuis paljon katti jeesaa päästöissä?`eli paljonko tarvii ruuvata säätöjä vai "katsastus kaasari" leimalle mentäessä? Vai onko helpompi rakentaa kokonaan "virikone" ja vaihtaa keväisin...

 

Kynäjouset: Kuinka paljon paremmaksi tulee alusta jos sellaset sinne pistää? Onko spax:in tolpat ok?

 

 

Kiitellen...

Link to comment
Share on other sites

Elikkäs...

 

Kynäjouset: Kuinka paljon paremmaksi tulee alusta jos sellaset sinne pistää? Onko spax:in tolpat ok?

 

 

Laadukkaalla kynäjousisetillähän saat alustasta aika pitkälle sellaisen kuin haluat. Ainakin spaxin csx-sarjalaiset on ihan kohtuulliset ja ovat huollettavissakin. Kannattaa vahvistaa noita kiinnikkeitä samalla jos kynäsettiä meinaa.

Samallahan sinne alustaan vaihtaa säädettävät alatukivarret ja reaktiotangot,niin saat kulmat kohdilleen.

Link to comment
Share on other sites

Mini Tonni luokassahan ne ainakin käyttää katteja eikä ne vaikuta tehoihin mahdottomia ja kestoikäkin on kohtuullinen.Noita etupään vahvempia yläkiinnikkeitä ainakin saa ostaa ja osaan kynäjousiseteistä ne tulee mukana.Takapäässä kannatta myös toi akseli korvata järeämmällä kun se iskunvaimentimen pultti on hiukan hepponen.

Link to comment
Share on other sites

Laittaisin ensin tuon virisetin kiinni, ja sitten säätöihin kattomaan että meneekö ilman kattia läpi. Mikäli tarvitaan katti, niin sitten about pienin mitä tarvikkeena löytyy. Enkä nyt käsitä miksi tuollaisessa autossa pitäisi ruveta vekslaamaan katin kanssa edestakaisin, koska se ei mitään tehoa luonnollisestikkaan syö pois. Ainoa ongelma mikä tulee on jos valkkaat liian ison katin, silloin  sen lämmittäminen katsastustestejä varten on helvettiä. Mulla käyttöautossa kaksi isoa kattia rinnakkain, koska ahdettuna on tehoa sopivasti (lue liian vähän kuitenkin), ongelmana tosiaan on katsastustesti kun ilman kuormaa ei tule tarpeeksi lämpöä pitämään katit lämpöisinä.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...