Jump to content

Käyntiin lähtö ongelma...


villetre

Recommended Posts

Elikkäs auto on 93-mallinen SPI-Mini,on nyt muutama päivänä lähtenyt huonosti käymään. Saa startata oikein huolella,on kylmä tai kuuma kone.Ja nyt kun tuli käytyä kaupassa niin eipäs lähtenyt käymään ollenkaan,startti pyörittää kyl komeesti mutta eipä hörähdäkkään.Eli jonkin asteista bensansaanti ongelmaa ilmeisesti.Puoli tuntia kun ihmetteli vikaa niin kummasti lähti käymään jäähdyttyään ilmeisesti.Bensapumpun "kuittaus nappi" tuli jo korjattua ohittamalla hyppyjohdolla koko systeemi kun sekin takelteli.Olisko kellään mitään ideaa taas?Kun ei viitsi oikeen taas lähteä uusimaan ihan kaikkea.. Kiitoksia etukäteen. ::)

Link to comment
Share on other sites

*%#¤#% tukkurilta... Eli P*%#¤#%a,no lukeehan jo kauppakirjassakin ettei liike ota vastuuta autosta kaupanteon jälkeen.Ei siinä mittään,harmittaa vaan että noita ongelmia on nyt piisannu ihan tarpeeksi ja tämä viimeisin ongelma on aikas vittumainen alkaa setviin.Ainakin lueskellessa tuota "MiniMagazine" lehteä niin monta anturia voi aiheuttaa noita vikoja.Ja noita antureita piisaa... Olis tarvinnut ostaa vanhempi Mini.  ;D

Link to comment
Share on other sites

Moi. Joskus se on vaikeaa kun hankkii vanhan auton. Samoja kokemuksia minullakin Spi Ministä. Kerron lyhyesti mitä kaikkee pikku jäynää on ollut vajaan kuuden kuukauden aikana oston jälkeen.

 

Ekaksi kaikki hyvin ja tooodella mukavaa ajelua. Perus hilujen uusimiset tein kadulla ja meno eikun koveni. Bensasuodattimen, tulpat, johdot, pyörijä/kansi, ilmansuodatin, öljyt ym. venttiilien säädöt...

 

Auto kävi ja kukkui, ei mitään ongelmia. Sitten eräänä sateisena päivänä ajoin moottoritiellä ja kaasu alkoi ikäänkuin hirttämään. Vauhti kiihtyi ja laski vuoronperään ja kaasupolkimen painamisella ei ollut vaikutusta.

 

Noh, moottoritien jälkeen ajoin n. 3 km ja auto vain sammui. Eikä inahtanutkaan. Vettä satoi ja ketutti. Kaikki perus jutut katsoin, liitokset, tulpat ym ym. Ei mitään ihmeellistä. Sitten starttispray käyttöön ja sillähän se hörähti käyntiin, muttei pyörinyt kunnolla. Ryki ja paukkui. Ensin ajattelin vian olevan bensapumpussa ja samaa sanoi hollannin tiepalvelun mekaanikko. Eikun auto trailerille ja "kotikaupunkiin", n. 270km.

 

Vein auton paikalliseen Rover korjaamoon missä vaihtoivat pumpun, mutta se ei auttanut lainkaan. Seuraavaksi uusi ECU (kunnostettu kuori), uudet sisukset. Sillä alkoi pelaamaan, mutta päästöt oli aivan pielessä, Kikkailivat jotain johtoja ja saivat päästöt kohdilleen... Ei voi tietää mitä tekivät, kun eivät puhuneet englantia saati suomea ja minä taas en hollantia hallitse. No sama valuutta kuitenkin. Siis laskussa.. :-X

 

Auto pelasi kutakuinkin ja ajoin sillä n. 1000km hyvin suurella kulutuksella. Tais mennä viisi tankillista. Sitten eräänä päivänä vilkut lakkasivat toimimasta ja ajattelin katsovani ne seuraavana päivänä. No yön aikana oli valot syttyneet päälle itsestään ja akku tyhjä. Ai jai ja taas ahdisti. Kaikki kytkennät katkaisinpaneelin takana oli päin persettä. Uusin liitoksia ja ihmettelin miten nämä voivat olla näin sekaisin. Sitten vilkut alkoivat toimimaan, mut valoista paloi vain oikeanpuolen valot edessä ja takana. Kaveri tuli jelppaamaan ja sai sähköt toimimaan kunnolla.

 

Sitten taas ajoin ja ajoin, mutta kulutus oli n. 10l/100 km vähintään. Joku kaunis päivä vilkut hyytyi uudelleen, eiku tien varteen ja ihmettelemään. Moottori oli käynnissä kun rävelsin ilmansuodattimen takana olevia sulakkeita (6kpl) "johtomalli". Vilkut alkoivat taas toimimaan kun heiluttelin näitä sulakkeita ja moottorin kierrokset vaihtelivat 500 rpm- 2000rpm. Jep. Eikun kaikki uusiksi ja lisää ajoa.

 

Kulutus tippui 6,7 - 8.2l/100km ja auto on pelannut sen jälkeen hyvin, n. 4000km. Pikku harmia vieläkin löytyy, kuten vaihde tippuu joskus, jarrut jumittaa, lämmöt nousee ja ikkunat huurtuu, mutta ei haittaa. Vaikeuksien kautta voittoon!

Link to comment
Share on other sites

Tohon kovaan kulutukseen on syynsä juuri noissa antureissa..Tuli ostettua Haynesin opas!  ;D Siellä on esim anturi joka tarkkailee koneen lämpötilaa ja jos se saa väärää infoa syöttää "kylmän" koneen asetuksilla bensaa toisin sanoen "ryyppy" päällä..Ne sulakkeet kannattaa vaihtaa sellaisiin yleismalleihin,näin fiksummat kertoivat. Sellaisia mustia nykyään jotka kanssa aukeavat pyöräyttämällä.

 

Eniten tässä hommassa harmittaa se että tolla autolla ei oikein uskalla tehdä kovin kireitä aikatauluja kun ei tiedä pääseekö perille. ::) Se musta nappi siellä kuskin puolella konetilassa on tosiaan helppo ohittaa eli liitin irti ja johto väliin vaan,virta kulkee varmemmin läpi.Siinä katkaisijassa on sellainen jousisysteemi joka voi tärähdyksen voimasta laueta ja auto sammuu...

 

Autoalalla kun itse olen(autopeltiseppä) ja kyselin kokeneemmilta niin kertoivat että liittimet kannattaa ensiksi käydä tarkkaan läpi,pienet hapettumat kun voivat jo aiheuttaa ongelmia.Hankalaa on muutenkin etsiä ko.vikaa kun auto aina sillointällöin toimii kuin unelma ja vikaa ei tule kun sitä etsii.Ja silloin pettää kun viimeksi sitä odottaa.

 

Valo ongelmat saa kuntoon vaihtamalla maskin takana olevat liittimet kunnollisiin,sellaiset avoliittimet ei oo oikein hyviä.Se muovisukka ei oikein suojaa.  ::)

Link to comment
Share on other sites

Kierrosongelmaan voi olla yksi syy pyörimisnopeusanturi. Jos se on esim. kerännyt sontaa vuosien varrella niin ei välttämättä enää lue kunnolla. Ja jos se ei käynnistäessä hoksaa että kone pyörii niin ei myöskään voi hörähtää käyntiin. Arpomistahan tuo anturitekniikka on ja pirullista sen vuoksi ettei ole vaihto-osia kokeiltavaksi. Vanhempien kanssa homma on helpompaa.

 

Kotikonstina kannattaisi käydä kaikki anturiliitokset läpi, putsata ja ruikkia CRC:tä kehiin. Valtaosa ECU:ista on vaihdettu turhaan, yleensä vika löytyy antureista/liitoksista. Itsellä oli aikinaan VW-konsernin tuotteessa oire että sammahti ajossa lennossa. Stockman auto tarjosi ensimmäisenä 5000 mk boksia ja seuraavaksi lambdaa. Maakunnassa tuttu VW työnjohtaja nauroi paskaisesti ja kehotti aloittamaan VW:n klassisista releistä. Sieltähän se vika löytyi heti...

 

Ruiskuissa pitäisi homman pelittää siten että virrat päälle jolloin pumppu pyörittää paineet systeemiin. Kuuluuko SPI:ssä pumpun surina ? Jos normaalisti kuuluu mutta silloin ei kun peli oikuttelee niin kannattaa tsekata bensapumpun rele.

Link to comment
Share on other sites

Mitenkähän iso osa Minin sähköongelmista johtuu tuulilasin tiivisteen vuodoista? Mulla hajosi autostereot kovalla ukkoskelillä ja stereioiden päälle oli mennyt vettä. Myöhemmin ikkuna irrotettiin ja tutkittiin lasin ympäriastö ruosteen varalta (löytyikin). Takaisinlaitettaessa ikkuna tiivistettiin niin, ettei ole senjälkeen vuotanut. Tuon korjauksen jälkeen tosin oli viime talven SRS-valo kokoajan päällä (nyttemmin toimii lähes 100%:sti ja silloin kun ei toimi, niin sammuttaa virrat ja toisella tai kolmannella kerralla jo toimii tuokin). Jos kojelaudan sisään on yli 10 vuotta ehtinyt menemään sadekeleillä vedet, niin ei liene ihme, vaikka kaikki johdot ois hapettuneet pahasti.

 

Vinkki tuohon ikkunan ympäristön tutkailuun ruosteen varalta ja tiivistämiseenkin tuli varmaan useammaltakin ministeriltä (CooperSportilta ainakin), josta suuret kiitokset, auton lahoamista sai hidastettua ja ikkuna pysyy kuivempana. Ja voipa olla, että kojelaudansisälmysten hapettuminenkin hidastui tuon jälkeen.

 

Tuota vanhassa vara parempi lausuntoa en itse kakostelematta niele - vaatii tarkennusta. Seuraavassa tarkennuksia, joiden perusteella uudempikin voi olla yhtähyvä/parempi. Auto -sanalla viittaan autoihin yleisesti, en pelkästään Miniin:

- Mitä vähemmän sähköosaa, niin sitä luotettavampi/edullisempi(ylläpitää) auto on.

- Katalysaattoriajan alun autoissa oli yleisestikin ongelmia säätöjen pysymisen suhteen (varsinkin kaasutin+katalysaattoriyhdistelmät).

- Ulkotiloissa ympärivuoden pidetty auto voi kokea kosteudesta aiheutuvia ongelmia.

- Ajamattomuuden tilassa oleva tekniikka vaatii myös huoltoa, jotta peli pysyy luotettavana.

- Vanhan auton päästöt suuremmat.

- Katalysaattori nostaa kulutusta.

- Tietokoneella ohjattu ruiskutus pudottaa kulutusta ja päästöjä (kompensoinee katalysaattorin vaikutuksen).

- Kärjellinen sytytys tulee pitemmän päälle kalliiksi. Kärkien säätäminen ja vaihtaminen jos lasketaan tekijän tuntipalkan mukaisesti, niin monenko kerran hinnalla saa kärjettömän sytytyksen. Pielessäoleva sytytys rasittaa/kuluttaa konetta varmasti enemmän kuin kohdillaan oleva sytty.

- Ajotapa/ajamattomuus/huoltamattomuus/korjaukset/virittelyt/tuninki eli tunarointi/jne. kaikki voidaan tehdä oikein/väärin. Ja näkökulman valinta vaikuttaa asiaan. Toiselle oikea viritys on 120 hp tehoa, toiselle oikea on 90 hp, mutta 5x enemmän huolettomia kilometrejä...

 

Meikäläinen tykkäisi omasta Ministä enemmän, jos siinä ois galvanoidut pellit, pehmeämpi jousitus ja isompi maavara. Ja voishan airbägi puuttua - ei haittais yhtään, kun ei sitä oo kartturillakaan. Muun osuuden sietää (moottorinohjaus ja katti), koska niiden ansiosta auto ei saastuta paljoo, kuluttaa vähän (säästyy rahaa remppoihin) ja kone kestää pidempään.

Link to comment
Share on other sites

Mitenkähän iso osa Minin sähköongelmista johtuu tuulilasin tiivisteen vuodoista?

Ei kovinkaan suuri osuus SPI minissä on liki kaikki sähköroippeet konehuoneessa ohjausboksia myöten. Mpissähän taitaa olla peräti sulaketaulu oikeen ohjaamossa. Mittariston ja radion toimintaan vaikuttaisi tuo veden tulo. Ei tietenkään veden pääsy ohjaamoon ole noin muuten kauhean hyvä asia.

 

Eikä nuo asiat ole ihan noin mustavalkoisia. Katalysaattorilla on todella harvoin mitään vaikutusta varsinkaan kulutukseen minin

putkistossa on monta kuristavaa kohtaa varsinkin ruiskupeleissä jotka nostavat kulutusta enemmän. Esim jo pelkkä pakosarjan alaputken vaihto vaikka maniflown malliin pienentäisi luultavasti enemmän kulutusta kun katin pois jättäminen. Mulla on kilpa-minissä katti mutta se ei todellakaan ole syyllinen kulutukseen  ;D.

 

Jos puhutaan vaan ministä niin kyllähän ruiskukone on taloudellisempi mutta kuinka iso ero oikeasti on hyvään kaasarikoneseen ei montaa desiä ja kaasarikoneen saa säädyttyä kohdalleen muutoksiin mihin nämä eivät kykene. Sen mitä ruisku koneet eivät syötä bensaa moottorijarrutuksessa. SPI on ykspiste ruisku ja vastaa aikapaljon kaasaria. MPI on 2 piste ruisku jossa ruiskutus tapahtuma ei ole samanlainen kun muissa autoissa kahden imukanavan takia. Oikeat ruiskukoneet on asia erikseen jossa on suutin per sylinteri ja palavan seoksen määrä voidaan laskea tarkemmin.

 

Onhan kaasarikoneissa vaihtoehtona ohjelmoitava sytkä esim. MikaJ:n edis/mega yhdistelmä tai mulla on kilpa-autossa vanhan 316 BMWn jakaja jonka yksikkö on muutettu sopivaksi. Tuommoisesta systeemistä saisi varmaan jopa toimivamman sytkän kun jollain tarvike kärjettömillä.

Link to comment
Share on other sites

Tällaisen vanhan Kalkkiksen oma mielipide on, että jos 50 luvulla suunniteltuihin puitteisiin ja perustekniikkaan aletaan puoliväkisin ympätä nykytekniikkaa ja vielä kuitenkin tehtaan puolelta mahdollisimman halvalla, niin ei siitä kovin luotettavaa pakettia synny.

Jos harrasteauton vaatimukset ovat lähes kaikki nykypäivän auton ominaisuudet(pehmeämpi jousitus,isot pyörät,moottorin käytös,luotettavuus), niin harrasteautona vanha Mini on kyllä ihan väärä valinta.

Tai sitten täytyy itse tosiaan tehdä koko tekniikka uusiksi Minin koppaan (joka ei liene kovin järkevää eikä laillistakaan). Mutta jokainen duunaa mielihalujensa mukaa ja kaikkien harrastus on OK.

Link to comment
Share on other sites

Jos harrasteauton vaatimukset ovat lähes kaikki nykypäivän auton ominaisuudet(pehmeämpi jousitus,isot pyörät,moottorin käytös,luotettavuus), niin harrasteautona vanha Mini on kyllä ihan väärä valinta.

 

Mun mielestä mini ei voi olla muuta kuin harrastepeli. Ja mitä vanhempi sitä parempi, on vähän vapaampaa rakentaminen. En minä ainakaan uskaltaisi enkä edes viitsisi hommata moista jokapäiväiseen käyttöön. Leluna ja rakentelukohteenahan tuo on mitä mainioin. Jos auto pitäs olla mukava/luotettava ajettava jne. niin mini olisi se viimeinen vaihtoehto.

 

rupee meneen taas offtopiciks...

Link to comment
Share on other sites

Heheh,joo hieman menee ohi aiheen.. ;D Mutta ei se mitään,hyvä että keskustelua syntyy! Täytyy paremmin alkaa lauantaina syventyyn tohon ruiskusysteemiin ja kaikkiin oheisrihkamaan sen ympärillä.Mun autossa ei ainakaan sisään kuulu bensapumpun nakutus,ihmeen hiljainen se ainakin on.Pumpun rele on ympätty samaan muutaman muunkin releen kanssa joten joutuu ostamaan koko möykyn kun yksittäistä relettä ei saa irti.Se on se musta 10 kertaa 10cm boksi repsikan puolella konetilassa.Kaksi liitintä siihen menee...

 

Tota käyntinopeus anturia ne meillä töissäkin veikkasi,siitä täytyy lähteä liikkeelle.Ton ECUN uusinta on vihoviimeinen ostos sitten.Muualla se vika yleensä on.Kaikki anturitkin lienee tilauskamaa?Minitronin luettelo ei ainakaan niitä tunne.Onko kellään tietoa mistä ko. osia voisi kysyä?

Link to comment
Share on other sites

Täältä löytyy oman autoni päiväkirja, jos joku ei vielä sitä ole muualta huomannut. Onhan tuota kaikenlaista sattunut ja tapahtunut munkin Minille.

 

Tällaisen vanhan Kalkkiksen oma mielipide on, että jos 50 luvulla suunniteltuihin puitteisiin ja perustekniikkaan aletaan puoliväkisin ympätä nykytekniikkaa ja vielä kuitenkin tehtaan puolelta mahdollisimman halvalla, niin ei siitä kovin luotettavaa pakettia synny.

Jos harrasteauton vaatimukset ovat lähes kaikki nykypäivän auton ominaisuudet(pehmeämpi jousitus,isot pyörät,moottorin käytös,luotettavuus), niin harrasteautona vanha Mini on kyllä ihan väärä valinta.

Tai sitten täytyy itse tosiaan tehdä koko tekniikka uusiksi Minin koppaan (joka ei liene kovin järkevää eikä laillistakaan). Mutta jokainen duunaa mielihalujensa mukaa ja kaikkien harrastus on OK.

Tuohon edelliseen sen verran, että mulla on MPI Mini sportpackilla ja auto ei ole vielä - onneksi - harrasteauto. Aika hyvin on muuten tuon puoliväkisin ymppäämisen jälkeen saatu todistettua, että autot ei ole kummoisesti kehittyneet puolessa vuosisadassa. MPI Mini on vähäpäästöinen. Ja täytti muutkin normit vuosituhannen vaihteessa. Sinkityt pellit ois saaneet kyllä laittaa (kun kerran ei enää saanut liuotinaineita maaleissa käyttää) ja paneutua harrastajien vuosikymmenien aikana huomaamien puutteiden ja vikojen korjaamiseen jo tehtaalla, niin 90-lukuiset oiskin melko ikuisia.

 

Lisäksi mulla on Yamaha XS 650 -prätkä, johon muutama vuosi ostamisen jälkeen (ostin 1985) hankin kärjettömän sytyn, koska sytty meni säätöjen jälkeen pieleen yhdellä kovalla kiihdytyksellä, vaikka kiristi pultit maksimi rajalle. Kärjetön sytty maksoi 5x kärkien hinnan eli oli hirveen kallis, mutta syttyä ei ole koskaan tarvinnut tuon jälkeen säätää... On varmasti hienoa, jos autoa pitää parin sadan kilsan välein korjata. Mun auto siirtyy kyllä jollekin harrastajalle varaosiksi jo paljon aikaisemmin kuin noin pääsee käymään.

 

Mulle ihanteellinen Mini ois oma sportpackillinen Moultonin Smootharidella, jolloin tunnelma ois varmasti lähempänä oikeaa kuin nykytilanne. Jos vielä ois 10" vanteet ja 165-renkaat, niin ois vielä lähempänä oikeaa Miniä.

 

3,5 vuotta mennyt keskimäärin 18000 mittariin (oikeita kilometrejä mittarivirheellä korjattuna 17500), viime keväästä lähtien ainoana autona, joten mittariin pyörähtikin vuodessa 27000, josta kuukauden auto oli vähemmällä ajolla Siilinjärvellä mainitun ikkunankorjauksen vuoksi ja ajoin vanhempien autolla. Jos en saa aikaiseksi hankittua autoa tänäkään vuonna, niin ei olisi mikään ihme, jos ensi kesänä mittari pyörähtäisi seuraavalle kierrokselle.

 

Mulla ei ole vielä niin isot tulot, että voisin autoa harrastusvälineeksi hankkia. Harrastan edullisempia juttuja: karting (satasia/vuosi), sulkapallo (satasia/vuosi), valokuvaus (alle tonni/vuosi), tietokoneet&audio&video&dvd:t (pari-kolme tonnia/vuosi), autoilufoorumit (nolla e/vuosi) ;) Ei noiden jälkeen jää rahaa auton harrastusvälineeksi hankkimiseen.

 

Palkankorotusta (turhaan) odotellessa... :-X Kakkosautonhankintalista on tällähetkellä seuraavanlainen (hieman venynyt, tosin MX-5 oli listallani jo ennen Minin hankkimista!): Subaru Forester 2.5XT (Espoo & töyssyt syy ja ois käytännöllinen & talviauto), Opel Speedster 2.2/2.0t (Mini ois tällöin jatkossakin talviauto :'( ), Mazda MX-5 (uusin kovakattoinen, jolloin talvella tällä) ja MINI Cooper D (uusin ja talvellahan tämäkin menis). Alkaa sen verran ärsyttämään nuo töyssyt, että saatan hyvinkin tuohon Subaruun kääntyä, koska en tykkää niistä hirvittävistä äänistä, mitä pohjapanssarista kuuluu aika usein jo kävelyvauhdilla töyssyyn täräyttäessä. Subbella toivonmukaan vois ajaa liikennemerkissä olevaa nopeutta (pystyyköhän Mazdalla/MINIllä?). Ja talvella subbella pääsee isommalla varmuudella huonollakin kelillä perille. Toisaalta, isomman auton muutkin huomais paremmin, eivätkä ois jatkuvasti ajamassa päälle. Jotkut vaihtavat kaistaa sivulleen katsomatta, jolloin tulee Minin ohjaamoon ohjelmaa. Subben ansiosta Mini vois muuttua lopultakin kesäautoksi, työmatkaajoa ei subbella kannattaisi kesäkeleillä ajaa... Mutta auto kuin auto, niin mieluummin mahdollisimman vähillä (sähkö)varustuksilla. Olohuoneet ja autot on mulla erikseen.

 

Nykypäivän autojen ominaisuudet on yleensä: isot pyörät ja kova alusta. Kumpikin ovat hirvittävä haitta töyssyjen ja kuoppien täyttämässä Espoolaisessa taajama-ajossa. Ja ummikkona menin Minini sportpackin kanssa ostamaan. Yritän nauttia täysillä jokaisen sekunnin, jonka pääsen tasaisella asfaltilla ja mutkatiellä ajamaan. Onneksi niitä vielä löytyy. Vieläpä ihan kodin vierestä. Bodom järven ympäristöä tulee aina välillä kierreltyä ihan huvikseen :P

 

Aidon Minin kyydissä olen ollut vain Saukkolan EK:lla ja kyyti oli hypyissä jne. ah niin miellyttävän tuntuista ja kyyti kylmää ja kovaa. Mahtavaa! Jep, päättelin, että hiekanmurusten ei ole tarkoitus tuntua selkärangassa, joten arvelen, että oikeasti Minissä on ollut jousitus, joka toimi jo 50-luvulla, mutta tuo asia unohtui jossain välissä joiltain, koska autoissa on nykyisin renkaat, joiden tärkein ominaisuus on ulkonäkö, ei toimivuus...

 

Editt: Olipahan harvinaisen paljon kirotusvihreitä. Koodasin eli tein töitä samalla ja näin kävi (tälläkin) kertaa...

Link to comment
Share on other sites

Vaikka tää juttelu on tosiaan kaukana alkuperäisestä aiheesta, niin haluaisin vielä tarkentaa omaa mielipidettäni, joka on siis minun mielipiteeni enkä yhtään väheksy toisten.

Mini on minun mielestäni parhaimmillaan harrasteautona 60-70 luvun kuosissaan oman aikansa sille tarkoitetuilla lisävarusteilla höystettynä. Uskallan jopa väittää luotettavimmillaan silloin kun oma tekniikka on uudenveroiseksi kunnostettu tai vaikka aikansa viripalikoilla piristetty.(Kokemusta Minillä ajeluista n. 25 vuoden ajalta).

Mutta on hienoa katsella nuorten innokkaitten aikaansaannoksia ja välillä tosiaan unohtaa että 80/90 luvun autot ovat nykynuorisolle jo museopelejä.

Link to comment
Share on other sites

Vaikka tää juttelu on tosiaan kaukana alkuperäisestä aiheesta, niin haluaisin vielä tarkentaa omaa mielipidettäni, joka on siis minun mielipiteeni enkä yhtään väheksy toisten.

Mini on minun mielestäni parhaimmillaan harrasteautona 60-70 luvun kuosissaan oman aikansa sille tarkoitetuilla lisävarusteilla höystettynä. Uskallan jopa väittää luotettavimmillaan silloin kun oma tekniikka on uudenveroiseksi kunnostettu tai vaikka aikansa viripalikoilla piristetty.(Kokemusta Minillä ajeluista n. 25 vuoden ajalta).

Mutta on hienoa katsella nuorten innokkaitten aikaansaannoksia ja välillä tosiaan unohtaa että 80/90 luvun autot ovat nykynuorisolle jo museopelejä.

Link to comment
Share on other sites

menee ohi aiheen mutta minun mielipiteeni on että kauneuden takia täytyy kärsiä!!!

mun mielestä mini on parhaimmillaan ja kauneimmillaan  :)  tuunattuna,kuitenkin alkuperäisyyttä kunnioittaen.

liika on aina liikaa kuten esim.nettiautossakin myynnissä oleva levitelty "hirviö",hienosti tehty mutta.........ei ainakaan mun mieleen.

ittellä on pari miniä,toinen rakennettu ja toinen orkkis.......ei se orkkis kyllä oikee miltää näytä..............täytyy kai sekin talvella "raiskata" vaikka ensin meinasin pitää orikinaalina....

Link to comment
Share on other sites

menee ohi aiheen mutta minun mielipiteeni on että kauneuden takia täytyy kärsiä!!!

mun mielestä mini on parhaimmillaan ja kauneimmillaan  :)  tuunattuna,kuitenkin alkuperäisyyttä kunnioittaen.

liika on aina liikaa kuten esim.nettiautossakin myynnissä oleva levitelty "hirviö",hienosti tehty mutta.........ei ainakaan mun mieleen.

ittellä on pari miniä,toinen rakennettu ja toinen orkkis.......ei se orkkis kyllä oikee miltää näytä..............täytyy kai sekin talvella "raiskata" vaikka ensin meinasin pitää orikinaalina....

Näinpä - kaikki on erilaisia ja se on hyvä juttu. Omani ulkonäköosuuden valitsin juuri sen perusteella että autossa ulkonäöllisesti kunnioitettiin ralli&rata historiaa. Sportpack levikkeet on pyöreälinjaisina auton muihin pyöreisiin linjoihin mukavasti sulautuva. Lisälamput keulalla taas toi hieman mieleen vanhat rallipelit. Toisaalta, itse näen autoni liikkeessä ulkopuolelta äärimmäisen harvoin, joten mulle se kaikista suuri ja tärkein asia on juurikin se ajaminen.

 

Ostin siis Minin, koska sillä oli erittäin hauska ajaa Rally Trophy -simulaattorissa + sen lisäksi auton erilainen ulkonäkö & kilpailumaine. Auto on ensimmäinen ostamani auto. Aiemmin olen ajanut vanhempien autoilla ja Miniä edeltävä auto (ja 2½ vuotta samaan aikaankin kakkosautona) oli isältä saamani Granada vm. 1983, joka oli taloudessa vuoden 1986 alusta asti.

 

Mini on ylivoimaisesti paras auto, jolla olen ajanut! Olen toki kokeillut hienoja autoja, mutta koska kyseessä on lyhyet kokeilut, en ole saanut kokonaisvaltaista kokemusta peleistä. Uusi MINI voi olla parempi, mutta onneksi en sitä tiedä. Onneksi en ylipäätään tiedä paremmasta. EVVK. Mulla on ollut 3½ vuotta oma unelma-autoni. Toki unelma-autoni ei ole täydellinen, koska Granada oli parissa ominaisuudessa aivan eri planeetalla. Töyssyihin pystyi ajamaaan vaikka 80 km/h tai kovempaa - meni vain tasaisemmin ja tasaisemmin vauhdin koventuessa. Kuoppatiellä yli 20 v. autolla pystyi vetämään selkärankaa lyhentämättä järkyttävää vauhtia. Ajotuntuma (ohjausvaihteen ollessa tuoreehko) oli hyvä (ohjaustehostimellinen versio, mutta tehostin poistettiin pari vuotta oston jälkeen, koska hajosi joka talvi). Olen kateellinen romanialaiselle uudelle omistajalle - Dracula yms. saavat kunnon kyytejä...

 

Minusta kuulostaa siltä, että jotkut sanoo Minin soveltuvan lähinnä harrasteautoksi. Ja tämä kuulostaa niin negatiiviselta lausunnolta eli haukkumiselta unelma-autostani... Mutta toki ymmärrän sen, ettei kaikki voi Ministä pitää kokonaisuutena. Saan kuulla tuolta kakkoskuskiltakin haukkuja harva se päivä.

 

On tietysti hyvä, jos on löytänyt itselleen vielä paremman auton kuin Mini ja on ollut vielä varaa hankkia sellainen. Itselläni on mielessä mahdollisesti Miniä parempi automerkki, mutta kyseisen merkkiset autot maksaa alkaen pari kertaa kämpän hinnan ja se mahdollisesti Miniä parempi malli (vain punaisena, tietty) ois sitten vielä muutamia kertoja enemmän... Onneksi mulla ei ole varaa edes vuokraamalla selvittää sitä, onko tuokaan Miniä parempi. Toki se ei nyt vaan muutenkaan hirveesti kiinnosta, kun tää nykyinen unelma on vielä kesken...

 

Jatkan siis Sir Alecin (ja käsi lippaan, kun auton isä mainitaan) suunnitteleman auton käyttämistä siihen tarkoitukseen, mihin se alunperin luotiin. Niin hullulta kuin se ehkä monista kuulostaa. Corollaan tms. tavallisuuteen siirtyminen olisi ainoiden ostamieni kulkuneuvojen (Mini & Yamaha XS 650 U.S. Custom) jälkeen mulle täysin mahdoton, käsittämätön ja äärimmäinen teko. En olisi silloin enää sama henkilö kuin nykyisin...

Link to comment
Share on other sites

Jotta palataan taas aiheeseen niin käyntinopeusanturi joka sijaitsee startin alapuolella oli aivan sonnassa,anturi irti ja puhdistus! Suosittelen käymään saman anturin läpi,kaikki siis joilla ruiskumini.

Toki tuli käytyä muutama muukin liitin läpi,jos nyt alkais ongelmat helpottaan! (koputtaa jalopuukojetaulua!  ;D) Jos nyt alkaisi niitä kilometrejä kertyyn.

 

Virityksistä,joku oli ilmeisesti vaihtanut pakoputken alkuosan,johonkin LCB:n tekeleeseen?Onko hyötyä;ja miten on vaikuttaako päästöihin/mites toi kattiosasto? JA tehoputkista,onko hyötyä perstuntumalla? Ja mulle se saisi ainakin olla sellainen jossa hillityt äänet..Kokojakin oli monenlaisia,ainakin toi kaksituumainen on aivan liian isoa jo.

Link to comment
Share on other sites

Tota käyntinopeus anturia ne meillä töissäkin veikkasi,siitä täytyy lähteä liikkeelle.Ton ECUN uusinta on vihoviimeinen ostos sitten.Muualla se vika yleensä on.Kaikki anturitkin lienee tilauskamaa?Minitronin luettelo ei ainakaan niitä tunne.

 

SPi/MPi Miniessä on niin paljon sähköihin ja antureihin liittyviä ongelmia, että vaikka kaikkia nippeleitä ei ole hinnastossa, on meillä hyllyssä aika runsaasti osaa niihin. Tässä on pikkuhiljaa tuontiautojen vikoja seuranneena tullut jonkinlainen näppituntuma siihen mitä niistä rivahtaa. Esim. kampiakselin pyörintätunnistin/käyntinopeusanturi on ollut tämän kevään hittituote, mutta ollaan pidetty niitä hyllyssä kyllä pidemmänkin aikaa.

 

Omasta mielestäni parhaat pakoputket on PlayMinillä ja Maniflowlla. Rosterisesta PlayMinistä lähtee ääntä, mutta kun eilen pääsi taas pitkästä aikaa kurvailemaan omalla Cooperilla niin ihan kiva ääni se oli  ;) Viikonloppuna pakosarja vaihdettiin Maniflowksi ja poistettiin alkuperäinen pakosarja (jossa on teräspunoksella päällystettu haitarikohta) ja koko hässäkkä auton alla nousi aikalailla ylöspäin, joten tuli tuskinpa enää tulee pohjakosketuksia ainakaan sillä osastolla.

Link to comment
Share on other sites

... Viikonloppuna pakosarja vaihdettiin Maniflowksi ja poistettiin alkuperäinen pakosarja (jossa on teräspunoksella päällystettu haitarikohta) ja koko hässäkkä auton alla nousi aikalailla ylöspäin, joten tuli tuskinpa enää tulee pohjakosketuksia ainakaan sillä osastolla.
Kuulostaa mainokselta ja hyvältä sellaiselta. Kiitos vinkistä. Onko rosterisella sama vaikutus (vai onko tuo Maniflow rosterinen?)? Saisinko tuon vaihtamisen jälkeen laitettua lopultakin autooni myös pohjapanssarin jatkeen, joka hyllyssä on turhaan odotellut... :P Toinen kyssäri ois sitten hinnat. Ja jos vielä löytyis joku, joka osat asentais paikalleen. Jos ostan pelkän osan, niin hyllyyn ne näyttävät vain jäävän pölyttymään.

 

Nuo anturivikainfot on hyödyllistä tietoa. Varsinkin se, että polttoaineen katkaisu rele voi napsahtaa tärinästä ja ties mistä syystä. Ois pikkuisen ikävää jäädä kesälomalla tienpäälle tuollaisen vuoksi. Onko muita käynnistymisen estäviä pikkuvikoja, jotka saattaisi ikävästi yllättää? Kannattaiskohan ostaa kaikki tällaiset osat autoon mukaan ensiapupakkaukseksi? Jossain ulkomaankorvessa ei osien metsästys ole maailman helpoin asia. Heinäkuun lopullahan reitti on tiukalla aikataululla seuraava: Espoo-Roskilde-Espoo reissusta paluu päivällä ja illalla Espoo-Viro-Liettua-Latvia-Kaliningrad-Latvia-Liettua-Viro-Espoo puolessatoista viikossa. Jos auto kestää nuokin reissut, niin tuuri on jatkunut kai liian pitkään. Jossain vaiheessa onnen on pakko kääntyä... ;D Täytyy vain toivoa, ettei tänä kesänä sada paljoa siellä missä kulloinkin satun liikkumaan. Aloitin vinkkejä varten oman aiheen, koska tämä aihe tuntuu rönsyilevän liikaa - varsinkin meikäläisen toimesta. :-[

Link to comment
Share on other sites

Maniflow ei ollut rosteria. Pakoputki, katti, pakosarja nousivat monta senttiä tai niin monta kuin siellä nyt oli varaa. Itseasiassa katti olikin sitten jo niin lähellä auton pohjassa olevia lämpösuojapaneleita tms. että sai kikkailla kattia aikalailla alemmaksi ennenkuin laitettiin pakoputken takaosa uudelleen paikoilleen. Kaikissa näkemissäni 90-luvun Mineissä on ollut se haitariosan verkkosuojus rikki, kun sehän on aina alttiina pohjakosketuksille ja nyt se ongelma on eliminoitu. Koko haitariosa on nyt tiessään ja sen paikalla on kuulanivelöity osa, joka hoitaa jouston pakosarjassa. Mutta ainakin mun autossa kaikki pakoputkeen liittyvä nousi sen verran, että voisi kuvitella sinne mahtuvan nyt vaikka minkälaisen suojuksen alle.

 

Suurin homma oli saada auki mutterit ja pultit, jotka oli viimeksi varmasti olleet auki vuonna 2000 MG Roverin kasauslinjalla. Niistä ei löytynyt paljoakaan yhteistyöhalukkuutta!  :D Toivon nyt kädet kyynärpäitä myöten ristissä ettei tarvi enää koskaan purkaa/kasata MPi Minin konehuoneessa mitään.

Link to comment
Share on other sites

Mulla on ittelläni Maniflown alempi putki vakiopakosarjaan ja se on myös varustettu tuolla kuula joustolla

ja samalla tavalla nostaa putkiston ylemmäs. Nyt ottaa pohja kiinni lattiasta jos on ottaakseen. Ennen nappasi

aina jousto-osan pakoputkistosta mukaansa. Ton putken perässä on vakio katalysaattori ja siitä eteenpäin RC40 pakoputkisto ja sekin on ihan pätevä ei todellakaan mitenkään kovaääninen kooltaan se on 1 3/4" joka on varsin pätevä koko normi miniin.

Link to comment
Share on other sites

Kannattaa varmaan tarkistaa että myös kaikki alipaine letkut on ehjiä.Esim se imusarjan alapuolella oleva.Tosin kyllä mullakin hieman nyykähtää kiihdytettäessä, mutta osasyy on tuossa kn:n  kartiofilsussa.Se on muuten ihan hyvä ostos,remppa helpompaa kun ei oo niin kauhean suuri kuin alkuperäinen suodatin systeemi.Sulakkeetkin helpompia tarkistaa!  ;D

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...