Moi. Joskus se on vaikeaa kun hankkii vanhan auton. Samoja kokemuksia minullakin Spi Ministä. Kerron lyhyesti mitä kaikkee pikku jäynää on ollut vajaan kuuden kuukauden aikana oston jälkeen.
Ekaksi kaikki hyvin ja tooodella mukavaa ajelua. Perus hilujen uusimiset tein kadulla ja meno eikun koveni. Bensasuodattimen, tulpat, johdot, pyörijä/kansi, ilmansuodatin, öljyt ym. venttiilien säädöt...
Auto kävi ja kukkui, ei mitään ongelmia. Sitten eräänä sateisena päivänä ajoin moottoritiellä ja kaasu alkoi ikäänkuin hirttämään. Vauhti kiihtyi ja laski vuoronperään ja kaasupolkimen painamisella ei ollut vaikutusta.
Noh, moottoritien jälkeen ajoin n. 3 km ja auto vain sammui. Eikä inahtanutkaan. Vettä satoi ja ketutti. Kaikki perus jutut katsoin, liitokset, tulpat ym ym. Ei mitään ihmeellistä. Sitten starttispray käyttöön ja sillähän se hörähti käyntiin, muttei pyörinyt kunnolla. Ryki ja paukkui. Ensin ajattelin vian olevan bensapumpussa ja samaa sanoi hollannin tiepalvelun mekaanikko. Eikun auto trailerille ja "kotikaupunkiin", n. 270km.
Vein auton paikalliseen Rover korjaamoon missä vaihtoivat pumpun, mutta se ei auttanut lainkaan. Seuraavaksi uusi ECU (kunnostettu kuori), uudet sisukset. Sillä alkoi pelaamaan, mutta päästöt oli aivan pielessä, Kikkailivat jotain johtoja ja saivat päästöt kohdilleen... Ei voi tietää mitä tekivät, kun eivät puhuneet englantia saati suomea ja minä taas en hollantia hallitse. No sama valuutta kuitenkin. Siis laskussa.. :-X
Auto pelasi kutakuinkin ja ajoin sillä n. 1000km hyvin suurella kulutuksella. Tais mennä viisi tankillista. Sitten eräänä päivänä vilkut lakkasivat toimimasta ja ajattelin katsovani ne seuraavana päivänä. No yön aikana oli valot syttyneet päälle itsestään ja akku tyhjä. Ai jai ja taas ahdisti. Kaikki kytkennät katkaisinpaneelin takana oli päin persettä. Uusin liitoksia ja ihmettelin miten nämä voivat olla näin sekaisin. Sitten vilkut alkoivat toimimaan, mut valoista paloi vain oikeanpuolen valot edessä ja takana. Kaveri tuli jelppaamaan ja sai sähköt toimimaan kunnolla.
Sitten taas ajoin ja ajoin, mutta kulutus oli n. 10l/100 km vähintään. Joku kaunis päivä vilkut hyytyi uudelleen, eiku tien varteen ja ihmettelemään. Moottori oli käynnissä kun rävelsin ilmansuodattimen takana olevia sulakkeita (6kpl) "johtomalli". Vilkut alkoivat taas toimimaan kun heiluttelin näitä sulakkeita ja moottorin kierrokset vaihtelivat 500 rpm- 2000rpm. Jep. Eikun kaikki uusiksi ja lisää ajoa.
Kulutus tippui 6,7 - 8.2l/100km ja auto on pelannut sen jälkeen hyvin, n. 4000km. Pikku harmia vieläkin löytyy, kuten vaihde tippuu joskus, jarrut jumittaa, lämmöt nousee ja ikkunat huurtuu, mutta ei haittaa. Vaikeuksien kautta voittoon!