Jump to content

Erikoiset sylinterikannet


MikaJ
 Share

Recommended Posts

Muistaakseni täälläkin oli jossain linkkejä missä oli soviteltu erinlaisia kansia Minin lohkoon, en vain löytänyt millään...

 

Lähinnä haussa olisi itseltäni kadonnut linkki missä on sovitus"ohjeet" BMW:n mp:n kannelle Miniin.

Link to comment
Share on other sites

Sulla varmaan kyseessä Z12XE koneen kansi, onko siitä missään "vielä" olemassa tietoa kuinka sopii Minin lohkolle?

 

Täytyy punnita vaihtoehtoja, toki melkein helpoimmalla taitaa päästä kun tiputtaa kokonaisen koneen jostain muusta kulkineesta konetilaan. Voi tosin olla että mennään helpoimman kautta, mikä maksaa sitten jonkun verran, eli joku 7-8reikäinen Miniin tehty kansi.

Link to comment
Share on other sites

Joo en muista mallia, ja kansi on laatikossa ties missä täl hetkellä, mutta 1.2l 16v kansihan se oli.

Ja se mitä oston jälkeen sitä silmäilin, ni kyl se pitäis olla tehtävis.

Nyt vaan on ollut noi korihommat ajankohtasia..

 

Just kyl mietin, kun tää aihe pomppas, et ottais sen esiin ja mitottas/piirtäis CAD:lle ja rupeis suunnitteleen..

 

En oo minä ainakaan löytänyt vielä tommosta konversioo tehtynä, ja sillon kyselin jo ihan enkelsmannin pojiltakin.

 

Sen verran oli ne pojat tutkinu kys. vaihtoehtoo, et venat yms ois paremmat virityksen kannalt ku BMW:s, tiedä sit.

 

Ja se mitä itse oston jälkeen eka tarkastin, oli tietty palotilojen paikat/etäisyys, ja se kyl täsmäs.

 

On jo kyl kovat suunnitelmat (eikös aina) kunhan saa piirrettyä Cad:lla ja vastaavasti lohkon, ni siitä sit toteuttaa. Kun töissä käytän tommosta uudenkarheeta vaakakarasta työstökeskusta, niin aattelin joku kaunis pyhäaamu sillä raapasta, jos se on tosiaan tehtävis.

 

Mut eikös sulla ollu jo se GM menossa sinne konetilaan, niinkuin mullakin 2 konetta odottamassa heti tän testin jälkeen. Jotain puhetta silloin olikin täst talvest ;)

Link to comment
Share on other sites

Eikös tonne tiputtas helposti jonkun 1.3-1.4 16v japsikoneen ahdettuna? sais vielä kilpiinkin.. Kyllähän kaikki vannoutuneet miniharrastajat itkis verta mutta mutta..

 

Suzuki ei olisi ollenkaan huono vaihtoehto varsinkin kun on noita http://www.miniboost.no vehkeitä ja videoita on kattellut. Parasta tuossa tekniikassa olisi se että pystyisi käyttämään minin jousitus geometriaa. Toisinkuin hondan tekniikoissa.

Link to comment
Share on other sites

Saako tuollaisen Suzukin koneen menee katsastuksesta läpi ? Onko joku Suomessa laittanut jonkin muun auton koneen Miniin ja saanut kilpiin ? Olis kyllä kiva olla joku kunnon tehomylly Minissä :).

 

 

Saahan sitä laittaa minkä merkkisen koneen hyvänsä, kunhan  tehot ja massa ei ylity, oliko se nyt 20% ja kuutiotilavuus 25%, vai toisinpäin...

 

Suzukin koneessa tais tehoa olla n. 100-110hp , et hiukkasen joutuu ahistamaan sitä penkkiin..

Mut jos se puhallinkin sit siihen on ympätty, ni tarpeeks pientä holkkia vaan imupuolelle  ;)

 

Se sitten että kun kelkan ja voimansiirron joutuu muuttelemaan, ni tarvii kaiketi olla tarkkana, tai sekin on kai aika paljon katsastajasta kiinni, notta onko vaimo ollut suosiollinen edellisiltana... :D

 

Itse kun kyselin nuilta viranomaisilta sillo tota kelkan muuttelua, ni tuli ihan ristiriitasia lausuntoja, eli ylemmis käsis ollaan  ;D

Link to comment
Share on other sites

Pienemmillä paikkakunnilla voi vielä onnistua ns. järkipohjalta mutta kyllä aika nihkeää on saada nykyaikaista mosaa muutoskatsastuksella minin keulalle. Kone kuin kone potkii yli 90 heppaa minkä Miniin saa AKE:n tulkinnan mukaan laittaa (cooper S Mk1: 75 hp + 20 % = 90 hp). ERA turboa kun eivät ole kelpuuttaneet vertailumalliksi. Tilanne saattaa muuttua jos Suomeen ostettu orggis ERA turbo päätyy kilpiin. Silloin mun käsittääkseni myös AKE:n on pakko hyväksyä se vertailumalliksi. Tai sitten ei... Poikkeusluvan saaminen taas on aika pitkälti utopiaa.

 

Henk. koht. Minejä 20+ vuotta harrastaneena ei kiinnosta pätkän vertaa mitä muut tykkää, kukin taaplaa tyylillään. Muistakaa nyt kuitenkin että kyseessä on kansanauto jota on tehty ihan riittävästi. Orggis pelejäkin on säilynyt jälkipolville.

Link to comment
Share on other sites

Pienemmillä paikkakunnilla voi vielä onnistua ns. järkipohjalta mutta kyllä aika nihkeää on saada nykyaikaista mosaa muutoskatsastuksella minin keulalle. Kone kuin kone potkii yli 90 heppaa minkä Miniin saa AKE:n tulkinnan mukaan laittaa (cooper S Mk1: 75 hp + 20 % = 90 hp). ERA turboa kun eivät ole kelpuuttaneet vertailumalliksi. Tilanne saattaa muuttua jos Suomeen ostettu orggis ERA turbo päätyy kilpiin. Silloin mun käsittääkseni myös AKE:n on pakko hyväksyä se vertailumalliksi. Tai sitten ei... Poikkeusluvan saaminen taas on aika pitkälti utopiaa.

 

Henk. koht. Minejä 20+ vuotta harrastaneena ei kiinnosta pätkän vertaa mitä muut tykkää, kukin taaplaa tyylillään. Muistakaa nyt kuitenkin että kyseessä on kansanauto jota on tehty ihan riittävästi. Orggis pelejäkin on säilynyt jälkipolville.

 

 

 

Ei taida ainakaan täällä pikkupaikkakunnalla onnistua, kun kuulemma suhteessa eniten hylkyjä koko maassa  :'(

 

Eikös se riitä että käy penkissä ottamassa todistuksen tehoista?

Oli se alkuperäinen teho moottorissa mikä hyvänsä?

 

No tästäkin varmaan sais eri vastauksen eri konttoreilta..

Link to comment
Share on other sites

Moottorin alkuperäisellä teholla ei ole väliä, kunhan sen ilmoittaa omavalmisteeksi (ja siinä on oikeasti jotain omavalmistetta, esim pakosarjahan nyt aina tulee uutta). Tällöin vaaditaan penkitystodistus tehoista, jotka tietenkin säädetään sellaisiksi ettei lattomuuteen sorruta (suljetulla alueella saa sitten ottaa reservit laillisesti irti). Tosiaan ERAa ei ole hyväksytty vertailumalliksi, mikä on totaalisen väärin. Virallisestihan jos tuota lähtee ajamaan isolla äänellä, niin läpi on pakko mennä koska tehtaan mukaan se on samaa mallisarjaa. Ake ei sitä päätä, vaan auton valmistanut tehdas. Tuo Suomeen tuotu ERA on menossa kilpiin kyllä, monet kerrat olen jo joutunut/päässyt tulkitsemaan sääntöjä uudelle omistajalle ketä ymmärrettävästi vähän jännittää ensimmäisen Suomeen rekisteröiminen.

 

Itse tosiaan en näe tosin mitään hyötyä ERA:n hyväksymiseksi mallisarjaan myös Suomessa, koska ainoa mitä itse kaipaisin lisää on kuutiotilavuutta.

 

Ennenkuin joku sanoo että ei kukaan katsastusmies usko/hyväksy jotain 1.5litraista isolla ahtimella olevaa konetta 90heppasena, niin pakko sen on uskoa jos on dynamometrilappu allekirjoitettuna nenän edessä. Suomessa on muutamia turbo Kublia ihan eri moottorilla, dynolapussa lukee luokkaa 50heppaa mutta komiasti sellaisilla tehoilla mennään lähemmäs 10sekunnin varttimailiaikoja (suljetulla alueella luonnollisesti) ;)

 

Ainoa oikea ongelma on etukelkka/moottorin kiinnikkeet, itsetehtynä siitä pitää pyydettäessä toimittaa lujuuslaskemat. Katsastusmies voi tuossa käyttää omaa harkintaansa ja hyväksyä ilman laskemia selkeästi riittävän oloiset rakenteet. Mikäli tuon kelkan ostaa/teettää jossain firmassa se on sillä selvä. Luonnollisesti nyt puhutaan alta -86 ikäisistä Minin aihioista. Uudemmissa sitten on tiukemmat säännökset.

 

Itseäkin kiinnostaa jos jollain on tietoja Suomessa majailevista Mineistä missä on joku muu tekniikka. Allegron koneisia nyt on ainakin muutama olemassa katuajossa.

Link to comment
Share on other sites

Onko Mika tuosta moottorin omavalmiste statuksesta ihan mustaa valkoisella lakitekstin tms virallisen kupongin muodossa ? Tuommoinen asia oli mulla ihan uutta. Äkkipäätä vain nykymaailmassa "omavalmiste" tarkoittaa myös sitä että siihen sovelletaan voimassaolevia määräyksiä esim. päästöjen suhteen.

 

Mitä ERAan tulee niin mulla on tehtaalta kirjallinen lausunto että malli oli tehtaan mallisarjaan kuulunut tuotantomalli. Ei kelvannut AKE:lle. Syynä mm. liian pieni valmistusmäärä = "homologaatioversio" kuten Ascona 400. Kyllä se ERAn kelpuutus auttaisi jo paljon, iskutilavuuden saa jo nyt nostaa vajaaseen 1600 kuutioon ja ERAn avulla tehoiksi tulisi jo huimat 113 hp.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Ennenkuin joku sanoo että ei kukaan katsastusmies usko/hyväksy jotain 1.5litraista isolla ahtimella olevaa konetta 90heppasena, niin pakko sen on uskoa jos on dynamometrilappu allekirjoitettuna nenän edessä. Suomessa on muutamia turbo Kublia ihan eri moottorilla, dynolapussa lukee luokkaa 50heppaa mutta komiasti sellaisilla tehoilla mennään lähemmäs 10sekunnin varttimailiaikoja (suljetulla alueella luonnollisesti) ;)

 

Ainoa oikea ongelma on etukelkka/moottorin kiinnikkeet, itsetehtynä siitä pitää pyydettäessä toimittaa lujuuslaskemat. Katsastusmies voi tuossa käyttää omaa harkintaansa ja hyväksyä ilman laskemia selkeästi riittävän oloiset rakenteet. Mikäli tuon kelkan ostaa/teettää jossain firmassa se on sillä selvä. Luonnollisesti nyt puhutaan alta -86 ikäisistä Minin aihioista. Uudemmissa sitten on tiukemmat säännökset.

 

Kyllähän nykymoottorinohjauksilla saa moottorista millaisen dynolapun haluaa.. Edelliseen moottoriprojektiin otettiin n.200hv pienempi dynolappu konttorille kuin "suljetunalueenkäyttöön"

 

Noista moottorin kiinnikkeistä yms, ei ole kyllä itselle ainakaan sanottu mitään kunhan on aina tehty tarpeeksi järeästä kamasta. Yleensä kommentit ollut myönteistä. Tosin koko kelkan tekemisestä ei ole kokemusta.

Link to comment
Share on other sites

Itseäkin kiinnostaa jos jollain on tietoja Suomessa majailevista Mineistä missä on joku muu tekniikka. Allegron koneisia nyt on ainakin muutama olemassa katuajossa.

 

Yhden valkoisen toyota koneisen bongasin vantaan petikosta bensa-asemalta.Tarkempaa tietoa ei ole kyseisestä pelistä muutakuin että kilvissä näkyi olevan.

Link to comment
Share on other sites

Onko Mika tuosta moottorin omavalmiste statuksesta ihan mustaa valkoisella lakitekstin tms virallisen kupongin muodossa ? Tuommoinen asia oli mulla ihan uutta. Äkkipäätä vain nykymaailmassa "omavalmiste" tarkoittaa myös sitä että siihen sovelletaan voimassaolevia määräyksiä esim. päästöjen suhteen.

 

Ei nyt tässä ole mustaa valkoisella siitä, mutta noi se menee (koitan katsoa lakikirjasta kunhan pääsen kotiin). Tosiaan päästöjen puolesta pompsahtaa heti mustaan aukkoon, mutta -78 vanhempienhan ei pidä täyttää mitään vaatimuksia päästöistä. 09/-86 vanhemmissa pitää täyttää vain katsastuspäästöt. 09/-86 uudemmissa alunperin EI vähäpäästöisissä pitää todistaa "VTT" päästötestillä moottorin päästöt (maksaa nelinumeroisen summan), taikka vaihtoehtoisesti asentaa katalysaattori (silti päästöjen puolesta ei tarvitse katsastuksessa täyttää vähäpäästöisen asetuksia). Vähäpäästöisissä sitten on pakko teettää tuo ajonaikainenpäästötesti, mikä ei ole mahdotonta kunhan kone on suht vakio. Sitten kun lähestyttään vielä uudempia autoja mitkä on E-hyväksytty, ei vaihdetakkaan enää edes vilkkupolttimoa ellei siinä ole hyväksyntää, eli näihin autoihin ei laiteta mitään hyväksymätöntä viripalikkaa (en tiedä mitä E-hyväksynnän hakeminen maksaa, epäilisin että puhutaan jonkun verran isoista summista).

 

Eli Summattuna 09/-86 vanhempien autojen konetilaan voi melkeimpä laittaa mitä vaan, mikä ei ylitä +25% iskutilavuutta. Toki sitten vielä akselimassoista yms jutuista pitää pitää huolta.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...