Jump to content

Laakerin välys


Juselius

Recommended Posts

Kesän ajelut meni hyvin, mini kiiti hirmu kyytiä, mitä nyt tinnitys ja metsurin tauti iski kuskille:)

Yksi ongelma tosin ilmeni. Etupyörän laakereista en saa välystä pois vaikka kuinka kirin. Seurauksena se että kartiorenkaat keskimutterin alla alkaa kulua ja välys kasvaa entisestään. Olenko minä kasannut laakerit jotenkin väärin vai pitääkö siellä pelata simmilevyillä?????

 

 

post-3808-0-21693500-1472755163_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mitkä navat sulla on?
Omien alumiininapojen kanssa jouduin ohentamaan laakerien väliin tulevaa holkkia.
Levyjarrunavoissa ei liialla kireydellä saavuteta kuin ongelmia, kiritys oikeaan momenttiin ja siitä sen verran lisää että sokka menee paikoilleen jos jää välystä on laakerit pskana tai tuo edellämainittu holkki liian paksu jos kyseessä uudet laakerit, myös sen kartiorenkaan kuluneisuus aiheuttaa välyyden mutta ne olet vissiin vaihtanut jo uusiin kertaalleen.

Link to comment
Share on other sites

En osaa sanoa mitkä navat siellä on, kaikki muut osakuitit löyty paitsi se kun ostin jarrut ja navat. Minispeediltä ne tuli jarrujen kans.

Onko niissä navoissa jotaintunnusmerkkejä? Kartiorenkaat vaihdoin uudet mutta en ole viitsinyt ottaa ajoon ennen kuin saan selvyyden tuohon välysongelmaan. Tuo holkin ohennus tuntuu loogiselta ratkaisulta. Muuten auto on kyllä toiminut hyvin, ensi talvena pitää tehdä penkeille jotain tai löytää eri penkit ja viimeistellä sisusta, ratti........

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Mulla vähä samanlaisia ongelmia rumpujarrullisen navan kans. Molemmin puolin eteen laittanu uudet laakerit, mutta välystä ei meinaa saada millään pois.. voiko olla tosi, että uusista laakereista pitäis ruveta hiomaan hiukan pois, kyseessä siis kuulalaakerit eikä niiden väliin tule erillistä holkkia vaan levennykset ite laakerissa.

Link to comment
Share on other sites

Voi olla tekemätön paikka yrittää hioa niitä laakereita. Tietty jos ne koneistamolla sais magnettipöytään kiinni ja hipaisee niistä siivun pois. Aikamoinen pesu on kuitenkin edessä, hiontapölyä on takuulla riittävästi. Toinen vaihtoehto on laittaa shimmi navan ja laakerin ulkokoolin väliin. Kikkailua kumpikin vaihtoehto.

Link to comment
Share on other sites

Siinä edellisessä Metrossa mikä aikanaan isäukolle hankittiin oli samaa vikaa.

Laakereita vaihdettiin ja uutta kartiorengasta ja kaikenlaista yritettiin, mutta aina se vaan pikkuhiljaa löystyi prkl!

Asiaa hankaloitti kun se oli päivittäisessä käytössä, eikä itsellä, niin ei ehtiny koskaan kunnolla tutkiin.

Meillä on ollu kaikenlaisia englantilaisia autoja puukenkä austinista lähtien

..mutta ei ikinä kuulema niin huonoa autoa ku Metro oli! :D :D

Link to comment
Share on other sites

Noniin nyt on laakerit tiukat. Muutama ohkanen shimmilevy ulkokoolin väliin, niin johan rupes asettuun mukavasti. Jännä kyllä miten uusien laakereiden kans joutuu noin kikkailemaan, mutta oli kyllä työnsä arvosta. Kohta saa nostella remontoidun koneen paikoilleen ja ootella ens kesän ajokelejä.. tai no onhan näissä projekteissa aina jotain tekemistä läpi talven :D

Link to comment
Share on other sites

Noniin nyt on laakerit tiukat. Muutama ohkanen shimmilevy ulkokoolin väliin, niin johan rupes asettuun mukavasti. Jännä kyllä miten uusien laakereiden kans joutuu noin kikkailemaan, mutta oli kyllä työnsä arvosta. Kohta saa nostella remontoidun koneen paikoilleen ja ootella ens kesän ajokelejä.. tai no onhan näissä projekteissa aina jotain tekemistä läpi talven :D

Tuo on ihme juttu, siis se välys rumpujarruissa? Mut hyvä jos sait pelittämään.

Link to comment
Share on other sites

Mikä ihme se on ? Noissa laakereissa ei ole irtorengasta laakerien välissä vaan leveä sisäkooli. Laakerit ottaa kiristettäessä toisiinsa kiinni ennen kuin välykset on saatu pois.

Aivan niin ottaa ilmeisesti. Vaan ei oo ittellä koskaan rumpujarruissa ilmenny moista onkelmaa.

Yleensä ne oli niin helpot!

Muistelisin myös, että aikoinaan niissä oli irtorengas? Saatan muistaa väärin, aikaa kun (etupään) rumpujarrujen kanssa pelannu.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Mitkä navat sulla on?

Omien alumiininapojen kanssa jouduin ohentamaan laakerien väliin tulevaa holkkia.

Levyjarrunavoissa ei liialla kireydellä saavuteta kuin ongelmia, kiritys oikeaan momenttiin ja siitä sen verran lisää että sokka menee paikoilleen jos jää välystä on laakerit pskana tai tuo edellämainittu holkki liian paksu jos kyseessä uudet laakerit, myös sen kartiorenkaan kuluneisuus aiheuttaa välyyden mutta ne olet vissiin vaihtanut jo uusiin kertaalleen.

Vaihdoin juuri laakerin, ja hieman jäi välystä kun rengasta heiluttaa.

Mihin momenttiin tuo keskimutteri pitää kiristää?

Mistä saa shimmilevyjä tai uuden kartiorenkaan?

Jarrulevyjä en vielä uusinut.

Link to comment
Share on other sites

Oisko se jossain n.200Nm paikkeilla? Pirun piukkaan ja sokka suraavaan reikään ;-)
Kartiorenkaan saat Suomesta Minitronilta tai Brittiosasta mitään shimmilevyjä sinne ei kuulu mutta sitä lakerien välissä olevaa holkkia voi hioa ohuemmaksi tai kokeilla vanhoilla väliholkeilla josko ois ohuemmat.

Link to comment
Share on other sites

Oisko se jossain n.200Nm paikkeilla? Pirun piukkaan ja sokka suraavaan reikään ;-)

Kartiorenkaan saat Suomesta Minitronilta tai Brittiosasta mitään shimmilevyjä sinne ei kuulu mutta sitä lakerien välissä olevaa holkkia voi hioa ohuemmaksi tai kokeilla vanhoilla väliholkeilla josko ois ohuemmat.

Jep!

Tuli vaan mieleen, että onkohan niitä laakereita kuitenkin hieman eri mitoilla, (eli ne missä on se leveämpi sisäkooli ja jotka tulevat

 navassa vastakkain) siis se sisäkooli joissakin hieman leveämpi vaikka luettelot väittää soveltuvan?

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...