Jump to content

Ilmastointi/lämmitysongelma F56/F55


F60-SE-All4

Recommended Posts

Parin päivän ajan marraskuussa 2014 rekisteröity 5-ovinen F55 on kesken ajon päättänyt itsekseen säätää ilmastoinnin/lämmityksen lämpötilan yhtäkkiä kylmäksi (noin 10-15 asteiseksi), vaikka säätönumiskat ovat maksimilla (28).

Tätä ilmiötä on kestänyt kerrallaan minuutista vajaaseen kymmeneen minuuttiin ja lämpöä on sitten taas alkanut tulla suuttimista.
Olen "vian päällä ollessa" ottanut ilmastoinnin, sisäkierron, automaatiikat jne pois päältä ja kokeillut kaikilla mahdollisilla kombinaatiolla eri asetuksia, mutta lämpöä ei vaan tule, kunnes auto jossain vaiheessa päättää taas toimia normaalisti.
Vika on tullut päälle myös manuaaliasetuksien päällä ollessa. Mitään vikavaloja tms hälytyksiä ei auto ole antanut missään vaiheessa.

 

Jäähdytysnestetason olen tarkastanut ja kaikki ok. Yhden poikkeavuuden olen kuitenkin huomannut; moottorin lämpötila mittariston mukaan saavuttaa normaalin tasonsa poikkeuksellisen nopeasti (noin 50% nopeammin kuin ennen).

 

Huoltoon soittelin ja huoltoaika varattu kahden viikon päähän. Takuu edelleen voimissaan, joten merkkiliikkeessä kannattaa käydä. Eivät osanneet suoraan sanoa, että mikä voisi olla vikana.

 

Olisko kellään täällä ajatusta mistä voisi johtua? Hyvän arvauksen kera jos menisi huoltoon tai jos olisi itsekin jollain kikalla korjattavissa, niin säästyisi turhaa aikaa.

 

Termostaatti? Kiertovesipumppu? Softaongelma? Sisäilman lämötila-anturi? Muuta?

 

Niin ja on siis 1,5l bensakone tyyppiä B38 ja letkulämmitin (Calix) asennettuna merkkiliikkeen toimesta.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Akun varaustila alhainen niin auto alkaa raksia "mukavuustoimintoja" pois päältä että virta riittäisi, penkinlämmitys ja lämmityslaite niitä ensimmäisiä mistä alkaa tinkimään. Tuttu monista Saksalaisista premium-kulkineista ne kun on niin fiksuja lataukseltaan etteivät lataa pakkasilla tarpeeksi.

Link to comment
Share on other sites

Tässä tapauksessa ei ole kyse akun varaustilanteesta. Akku on täysi ja kaikki mukavuustoiminnot ovat päällä ja pysyvät päällä ja puhaltimen nopeus ei laske vaan pysyy täysillä, mutta lämpötila muuttuu kylmäksi säännöllisen epäsäännöllisesti.

Kovilla pakkasilla kerran varaustila tippui alas, mutta silloinkaan asiaa ei huomannut muusta kuin siitä, että varoitus ilmestyi näyttöön ja lämpöä silti riitti.

Link to comment
Share on other sites

Akun varaustila alhainen niin auto alkaa raksia "mukavuustoimintoja" pois päältä että virta riittäisi, penkinlämmitys ja lämmityslaite niitä ensimmäisiä mistä alkaa tinkimään. Tuttu monista Saksalaisista premium-kulkineista ne kun on niin fiksuja lataukseltaan etteivät lataa pakkasilla tarpeeksi.

Se on toki ihan totta, että kun ajoneuvon energianhallintajärjestelmä toteaa akun varaustilan laskeneen huomattavasti liian alhaiseksi, "se" (se = kymmenet eri ohjainlaitteet yhdessä erilaisten verkkojen välityksellä) alkaa tietyn prioriteettiin pohjautuvan algoritmityksen kautta ajamaan energian kuluttajia alas.

Se, etteivät tällaiset autot "lataisi riittävästi akkua pakkasella" on 100% autofoorumien urbaanilegendaa. Tavoitteellinen varaustila AGM-tyyppiselle akulle (EFB-akuille korkeampi = autot ilman jarrutusenergian talteenottoa) on yleensä n. 85%, jota noudatetaan orjallisesti. Lisäksi akku ladataan täyteen säännöllisin väliajoin a) akun SOH:n (State of Health = todellinen kapasiteetti suhteessa nimelliskapasiteettiin) määrittämiseksi ja b ) akun eliniän vuoksi. Kun energiankuluttajia aletaan katkomaan, tulisi ongelma ihan yhtälailla vastaan oli ajoneuvossa sitten "perinteinen latausjärjestelmä", tai tarpeeseen pohjautuva energianhallinta järjestelmä. Järjestelmät ottavat suurella prioriteetilla huomioon niin akun todellisen lämpötilan, kun ulkoilmankin länpötilan.

 

Kokemukset useiden kymmenien 2010-2016 vuosimallien saksalaisten, ruotsalaisten ja japanilaisten ajoneuvojen järjestelmistä, ja niihin tehdyistä kattavista mittauksista ja ihan ajoneuvon verkkokommunikaatioon ja softiin suoritetuista "reverse engineering" projekteista viime vuosien varrelta, sekä ihan ajoneuvovalmistajien suunnittelijoilta koulutuksissa saatuun informaatioon.

Link to comment
Share on other sites

Itse touhuan isojen autojen kanssa ja mielenkiintoinen iilmö tullut eteen uusien FH Volvojen kanssa mssä akunlataustlanhallntaa on kehitelty pisimmälle -> autoihin on jouduttu asentamaan ylläpitolaturit kun niissä ei virta riitä edes normi käytössä vaan joudutaan välillä latailemaan terminaaleissa, jatkojohtokela kuulunee hintaan :-D urbaanilegendaa suoraan maahantuojalta ilmeisesti ;-)

Link to comment
Share on other sites

Näissä järjestelmissä ei vaan oikeasti ole kunnolla otettu huomioon pohjolan oloja ja se on fakta mikä tunnetaan täällä kentällä, kaikki vaan ei toimi niinkuin tietokone simulaatioissa ja testilaboratorioissa. Johan se näissä päästöhuijausjutuissa on huomattu että todellisuus on tarua ihmeellisempää.

Link to comment
Share on other sites

Se, etteivät tällaiset autot "lataisi riittävästi akkua pakkasella" on 100% autofoorumien urbaanilegendaa. .... Järjestelmät ottavat suurella prioriteetilla huomioon niin akun todellisen lämpötilan, kun ulkoilmankin länpötilan.

 

 

Pakkasongelma esiintyy autoilla ylipäänsä, kun akku vaan ei ota virtaa vastaan samalla tavalla kuin lämpimänä. Tämän vuoksi esim nyt kun oli pidempi pakkasjakso, niin monilla ajaminen purkaa enemmän kuin auto ehtii ladata. Mistä auto tietää akun todellisen lämpötilan? Ikinä en ole nähnyt mitään mittaria akussa (paitsi akkulämmittimen yhteydessä). Perustuuko se mittaus johonkin ulkolämpötilan, moottorin tai sisälämmön (akun sijainti), ajonopeuden (viima) tai muuhun laskennalliseen suhteeseen?

Link to comment
Share on other sites

Näissä järjestelmissä ei vaan oikeasti ole kunnolla otettu huomioon pohjolan oloja ja se on fakta mikä tunnetaan täällä kentällä, kaikki vaan ei toimi niinkuin tietokone simulaatioissa ja testilaboratorioissa. Johan se näissä päästöhuijausjutuissa on huomattu että todellisuus on tarua ihmeellisempää.

Omat kokemukseni pohjautuvat nimenomaan normaaleissa ajo-olosuhteissa tehtyihin mittauksiin/analyyseihin/kokeihin, joista kaikki on tehty karkeasti 1-80tkm ajettuihin ajoneuvoihin. Itsekin joudun työni puolesta olemaan tekemisissä uuden raskaan kaluston elektroniikan kanssa, ja useasti kehityksen kanssa tullaan karkeasti 5-10v perässä henkilöajoneuvototeutuksiin nähden. Erittäin hyvä esimerkki tämä energianhallinta. On joskus tullut hieman hihiteltyä mm. Ivecon toteutuksille em. asian tiimoilta.

 

Pakkasongelma esiintyy autoilla ylipäänsä, kun akku vaan ei ota virtaa vastaan samalla tavalla kuin lämpimänä. Tämän vuoksi esim nyt kun oli pidempi pakkasjakso, niin monilla ajaminen purkaa enemmän kuin auto ehtii ladata. Mistä auto tietää akun todellisen lämpötilan? Ikinä en ole nähnyt mitään mittaria akussa (paitsi akkulämmittimen yhteydessä). Perustuuko se mittaus johonkin ulkolämpötilan, moottorin tai sisälämmön (akun sijainti), ajonopeuden (viima) tai muuhun laskennalliseen suhteeseen?

Karkeasti juuri näin. Kysymykseesi: Akkutunnistimessa (IBS, pieni aliverkkoon kommunikoiva ohjainlaite) on virran mittauksen (epäsuoran, jännitehäviöön perustuvan tunnetun ei lämpötilakerrointa omaavan resistanssin yli) ja jännitteenmittauksen lisäksi myös suoraan akun lämpötilaa mittaava NTC-vastus. Lisäksi käytetään akun sijainnin ja muiden mitattavien lämpötilojen pohjalta suoritettavaa matemaattista mallinnusta joissa valmistajasta riippuen otetaan huomioon mm. mainitsemiasi asioita.

 

EDIT: Pahoittelut mahdollisesti epäselvästä ulosannista. Makailen tällä hetkellä purjeveneessä Atlantilla kohtuu vahvasti päihteiden vaikutuksen alaisena.

Link to comment
Share on other sites

Joku oli tietävinään, että noihin olisi mahdollisesti tehty jotain softapäivityksiä tai poistettu jarrutustehon talteenottoja tai jotain?

Onko urbaani legenda vai todellisuutta?

 

Oma F56 menee takuukorjaukseen konepellin toimimattomuuden takia, eli ei aukea pakkasilla kuin satunnaisesti ja lupasivat tutukia samalla tuon lataus/akku "ongelman". Hankala latailla akkua kun konepelti ei aukea, voiko ladata Cetekillä "tupakansytyttimestä"?

Link to comment
Share on other sites

Joku oli tietävinään, että noihin olisi mahdollisesti tehty jotain softapäivityksiä tai poistettu jarrutustehon talteenottoja tai jotain?

Onko urbaani legenda vai todellisuutta?

 

Oma F56 menee takuukorjaukseen konepellin toimimattomuuden takia, eli ei aukea pakkasilla kuin satunnaisesti ja lupasivat tutukia samalla tuon lataus/akku "ongelman". Hankala latailla akkua kun konepelti ei aukea, voiko ladata Cetekillä "tupakansytyttimestä"?

Ihan mahdollista, jopa todennäköistä. Toimintoa ei kuitenkaan softapäivityksillä kokonaan poisteta.

Voi ladata kuten ehdotitkin. Pääasia, ettei lataa akkua irrallaan, ja autossa ladattaessa maadoittaa varaajan koriin, jotta latausvirta kulkee akkutunnistimen kautta (herää unitilassakin 3-5 kertaa sekunnissa, bufferoi omaan muistiinsa).

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...