Sjannis Posted September 16, 2009 Report Posted September 16, 2009 Olisi tarkoitus laittaa suunnilleen tuollainen käynnistysnappula, mutta mistähän sellaisia saisi? En oikein löytänyt netistä... http://www.istockphoto.com/file_thumbview_approve/5227472/2/istockphoto_5227472-engine-start-button.jpg Eikös tuon voi laittaa virtalukolta startille menevän herätejohdon väliin?
claymad Posted September 16, 2009 Report Posted September 16, 2009 Biltemas näin ainakin tollasen http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... 5&ryhmaid= huippulaadukkaita noi tietenkin on ;D
claymad Posted September 16, 2009 Report Posted September 16, 2009 Oli muuten tästä eilen juttua, niin tietääkö joku missä vuosimalleissa toi startti on ihan oikeesti ollut siinä keskikonsolissa napilla? Mun 69:ssä on siinä nappi, mut mielestäni kyllä ratissa on myös startti avaimella?
Sjannis Posted September 16, 2009 Author Report Posted September 16, 2009 Ostin tuollaisen, kallis oli mutta paha tuollaista on itsekään valmistaa kun halusin että siinä on tuo "engine start" -teksti... :P http://www.completos.fi/tuotekuvat/FKMT009.jpg Tuo Biltsun nappulakin näyttää ihan hyvältä. Tiedä vaikka olis saman valmistajan tekemä.
Mini1380 Posted September 16, 2009 Report Posted September 16, 2009 Oli muuten tästä eilen juttua, niin tietääkö joku missä vuosimalleissa toi startti on ihan oikeesti ollut siinä keskikonsolissa napilla? Mun 69:ssä on siinä nappi, mut mielestäni kyllä ratissa on myös startti avaimella? Ei missään. -63/64 asti nappi/solenoidi lattiassa ja virtalukko keskellä kojelautaa sen jälkeen startti kojelaudan virtalukossa ja mk2 eteenpäin starttaus rattilukosta. Vai meinasiks keskikonsolilla lattiaa.
claymad Posted September 16, 2009 Report Posted September 16, 2009 juu, kyl toi näyttää hiukan järeemmältä biltemaan verrattuna ja onpahan helpompi johdottaa kun toi kosketin runko on tosta napista erillään. Noi bilteman tekeleet on juu aika usein samoja mitä esim motonetissa on eri tarra vaan kyljessä.
claymad Posted September 16, 2009 Report Posted September 16, 2009 mikäköhän nappi tossa keskellä mulla on sit mahtanut olla? http://s84.photobucket.com/albums/k11/c ... ni_007.jpg Tuossa se joteskin näkyy...
Mini1380 Posted September 16, 2009 Report Posted September 16, 2009 Oisko siinä ollut sähköinen lasinpesijän pumppu tai töötti siiretty tohon ?
claymad Posted September 16, 2009 Report Posted September 16, 2009 toi lasinpesijän pumppu oli mekaaninen ja töötti siellä vilkkuvivussa, mut voi tietty olla et se töötti on siirretty tohon jos se ei oo sieltä viiksestä toiminu...
Sjannis Posted September 16, 2009 Author Report Posted September 16, 2009 Tuolla on nyt pari kuvaa kojetaulusta starttinappulalla varustettuna. (lisämittareiden vieressä) http://i693.photobucket.com/albums/vv300/sjannis/Kojetaulu.jpg http://i693.photobucket.com/albums/vv300/sjannis/Kojetaulu2.jpg Pimeällä nappulassa on ehkä liiankin kirkas valo...
minorv8 Posted September 16, 2009 Report Posted September 16, 2009 Mites tässä direktiivimaailmassa tuohon muutokseen suhtaudutaan kun ei ole vakiovaruste ? Sun autos kun on sentään suht tuore. Mk1 lattiakatkaisin oli pelkkä mekaaninen painokytkin ilman mitään solenoidiherkkuja.
Sjannis Posted September 16, 2009 Author Report Posted September 16, 2009 Onneksi on helppo muutos normaaliksi jos hylätään katsastuksessa. Rattilukko ja virtalukko toimivat edelleen normaalisti avaimella. Tietty joutuu maksamaan uusintakatsastuksen, mutta vähän tuntuu että Minit käyvät muutenkin enemmän kuin kerran vuodessa katsastuksessa syystä jos toisesta... :)
MikaJ Posted September 17, 2009 Report Posted September 17, 2009 Minit eivät taineet koskaan olla e-hyväksyttyjä autoja, eivät edes ihan viimeisimmät, vaikka normaalisti sen ikäiset semmoisia jo tuppaa olemaan. Eli tuommoisen starttinappulan lisääminen ei ole ongelma. E-hyväksynnän alaiseen (esim BMW mini) autoon tuollainen olisi hylkäämisen arvoinen muutos. Tuollaisiin autoihin ei saa laittaa mitään muuta kuin sellaisia osia mitkä ovat hyväksytetty ko. automalliin. Esim pakoputkea ei voi tehdä itse.
Mini1380 Posted September 17, 2009 Report Posted September 17, 2009 Mk1 lattiakatkaisin oli pelkkä mekaaninen painokytkin ilman mitään solenoidiherkkuja. Eli periaatteessa mekaaninen startti solenoidi.
Minimaalinen Posted September 17, 2009 Report Posted September 17, 2009 Eli periaatteessa mekaaninen startti solenoidi. = Kytkin :D Eihän tuossa minin inertiastartissa ole solenoidia missään, vaan kontaktori siinä lokarissa. EDIT: Siis niissä joissa ei ole tuota nappia lattiassa.
Mini1380 Posted September 17, 2009 Report Posted September 17, 2009 Sitä kontaktoria kumminkin sanotaan solenoidiksi, ihan jopa orkkis korjaamokäsikirjassa ;) .
koirankoppi Posted September 17, 2009 Report Posted September 17, 2009 Miksi pitäisi laittaa starttinappi?? :o Kun avainta on kuitenkin käytettävä! Kilpureissa ymmärrän, jos starttinappi tuodaan paremmin ulottuville että vöissä ylettyy starttaamaan, jos esim lähdössä sammuu. Omassa Cooperissakin on (vaikkei kilpaa enää ajetakkaan) Erikoisuudentavoittelu? No ihan hyvä peruste 8-)
claymad Posted September 17, 2009 Report Posted September 17, 2009 enpä mäkään ole mitään perustelua tolle keksiny miks sellanen olis hyvä laittaa, mut silti voi olla et omaakin koslaan toi startti tulee napilla... Hieman tähän liittyen kysymys, eli mites paksua akkukaapelia minissä tarttis käyttää? Riittäisköhän tollanen 21mm2 kaapeli???
Sjannis Posted September 17, 2009 Author Report Posted September 17, 2009 Miksi pitäisi laittaa starttinappi?? :o Kun avainta on kuitenkin käytettävä!Kilpureissa ymmärrän, jos starttinappi tuodaan paremmin ulottuville että vöissä ylettyy starttaamaan, jos esim lähdössä sammuu. Omassa Cooperissakin on (vaikkei kilpaa enää ajetakkaan) Erikoisuudentavoittelu? No ihan hyvä peruste 8-) Ihan puhtaasti ulkonäön takia halusin napin, ja kun sellaisen laittaa niin pitäähän sen toimiakin. :) Ja on Mini kivampi startata napilla, omasta mielestäni siis. ;)
cabrio Posted September 17, 2009 Report Posted September 17, 2009 Ja taas tulemme siihen tosi seikkaan että, JOKAINEN TEKEE OMALLE AUTOLLEEN JUURI SITÄ MITÄ HALUAA JA NIIN KUIN HALUAA ;) ::) Mikä on loistava juttu, ni on erillaisia vekottimia joita "arvostellaan" sitte!!! ;D :o
MikaJ Posted September 17, 2009 Report Posted September 17, 2009 21mm2 kaapeli riittää vallan hyvin, ohkaisempaakin voi käyttää huoletta.
koirankoppi Posted September 18, 2009 Report Posted September 18, 2009 "JOKAINEN TEKEE OMALLE AUTOLLEEN JUURI SITÄ MITÄ HALUAA JA NIIN KUIN HALUAA" Juuri ni ::)
MikaJ Posted September 18, 2009 Report Posted September 18, 2009 Samalla tosiaan voitaisiin kysyä että onko järkeä entisöidä Minejä, kun samaan vaivaan niistä tekee parempia ja modernisoi huonoja ratkaisuja. Toki jokaisella kuuluu olla oma mielipide, ja sen saa sanoa :D
koirankoppi Posted September 18, 2009 Report Posted September 18, 2009 Ja samaan hengenvetoon! Mitä järkeä on pelata moisten "koppien" kanssa ensinkään, kun niitä valmiiksi "modernisoitujakin"/paremmilla ominaisuuksilla ihan tehtaalla varustettuja pikkuautoja saa kaupasta samaan rahaan! ;) Näkökantoja on monia ja kaikki yhtä oikeita. Itselle nämä Minit on "pakotie" autojen aikakauteen, jolloin oma ymmärrys riitti niiden ylläpitoon, ilman pc:tä ym värkkejä. Sanoo mies joka ei ole edes pleikkarilla palannut eläissään yhtään peliä 8-). Töissä sitä "pakkopullaa" on purtava kaikkien mittausohjelmien muodossa :o Tais mennä aika kauas Starttinappi aiheesta.
Mini1380 Posted September 18, 2009 Report Posted September 18, 2009 21mm2 kaapeli riittää vallan hyvin, ohkaisempaakin voi käyttää huoletta. Eiks mul pistetty ohkasempaa oisko ollu 16mm2 ? Osta sit kunnon kaapelia.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now