Jump to content

R50 alatukivarren kannakkeen vaihto


Petomaani

Recommended Posts

Katsastusmies oli sitä mieltä, että etummaisen alatukivarren sisempi kannake/laakeri tulisi uusia. Alla olevan linkin kuvassa on osat 7 ja 8 tähän liittyen:

 

http://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=RC33-USA-05-2001-R50-Mini-Cooper&diagId=31_0579

 

Kuuluuko tuohon kuvan 8. osaan myös tuo laakeri (kuvan osa 7), eli riittääkö että tilaan ainoastaan tämän yhden käikäleen ja vaihdan vain sen:

 

http://www.ebay.de/itm/Lagerung-Lenker-/121845862142?fits=Make%3AMINI&hash=item1c5e944efe:g:N4MAAOSwNyFWeF70

Link to comment
Share on other sites

Kannattaa Googlettaa.

 

https://m.youtube.com/watch?v=-yEfrPpQBdk

 

https://m.youtube.com/watch?v=B7kQn82QB7U

 

Itse ostin työkalun ebaysta ja vaihdoin kuten jälkimmäinen video näyttää.

Puukkosahalla onnistuu myös mutta pitää rakentaa itse pultista ja prikoista sopiva vetäjä millä saat uuden paikalleen.

 

Kulmia ei tarvitse säätää jos et irrota sitä runko osaa.

 

Edit: videot meni puhelimella sekaisin kai mutta tuolta selviää kyllä.

Link to comment
Share on other sites

Minulta löytyy tarkoitukseen sopiva Mini R50/R53/R56 pusla-työkalu.Ei ole käytöllä pilattu!! Parit puslat vaihdettu,tuntuu ihan laatupeliltä.Todennäköisesti pitäisi pystyä vaihtamaan "paikallaan" (Igor?) , omani vaihdoin apurungon ollessa lattialla lukko-remontissa... Jos asustelet kymenlaaksoa lähellä, tule hakemaan lainaksi! Jos joutuu lähettelee,sitten myynti-kuviot.....

Link to comment
Share on other sites

Jarge,toukokuussa palaillaan leimausyrityksen jälkeen mahdollisesti aiheeseen

Sehän passaa, mulla on 2kpl tarviketta, alkuperäisen mallista. Uudet oli lähtö sen joku erilu 20,- /kpl, olisko nämä kaksi 25,-

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...
On 22.12.2015 at 12.04, next kirjoitti:

7 osa on erikseen vaihdettava. Itse en vaihtaisi koko osaa vaikka sen saakin mielestäni nippuna koska vaatii apurungon tiputtamisen ja sitä kautta työmäärä lisääntyy aika paljon.

 

Mulla meni oikeilla työkaluilla vaihtaessa noin tunti per puoli. Puukkosahan kanssa varmaan saa tuplata ajan.

Nostetaans vanhaa aihetta.

Meidän Minissä nyt sama homma edessä.... katsurin mielestä molemmat helat/puslat väljät.

Itse kun olen sen verran uuno näiden remonttien kanssa, niin miksei tuota koko murkulaa, missä siis tuo kuminen pusla on, pysty vaan irroittamaan ja vaihtamaan??

Eli eikö se mahdu tulemaan pois vai paukahtaako joku / jotkut osat silmille kun on jännitystä tms ??

Kuten varmaan huomaa, niin alkuasteilla on korjausajatukset... vähän vaan kurkkasin auton alle että edes tiesin mistä osasta on kyse...

Jos  käyttäjä "holkki" on kuulolla, niin saatan tulla kyselmään vinkkejä ja apuja..... Kuusaalta siis itsekin 🙂

Muokattu: , käyttäjä: Pave
Kirjoitusvirheitä
Link to comment
Share on other sites

Se ei mahdu sieltä välistä pois ilman apurungon irroitusta. Taisi olla vielä niin että osa pulteista jää sen rungon taaksekkin. Ei enää muista.

Puslia myyvät erikseen, ei taida olla koko palikka myynnissä vaan puslaa erikseen. En muista nyt.

Sen muistan että vakiopusla ebaysta ei kestänyt kuin vuoden niin sen jälkeen pistin uretaaniset sinne ja ne on siellä kestäneet varmaan sen 7 vuotta nyt.

Link to comment
Share on other sites

12 tuntia sitten, next kirjoitti:

Se ei mahdu sieltä välistä pois ilman apurungon irroitusta. Taisi olla vielä niin että osa pulteista jää sen rungon taaksekkin. Ei enää muista.

Puslia myyvät erikseen, ei taida olla koko palikka myynnissä vaan puslaa erikseen. En muista nyt.

Sen muistan että vakiopusla ebaysta ei kestänyt kuin vuoden niin sen jälkeen pistin uretaaniset sinne ja ne on siellä kestäneet varmaan sen 7 vuotta nyt.

Juu, ei mahdu välistä pois eikä niitä pultteja saa auki. 

Nostan kyllä hattua teille, jotka olette saaneet sen vaihdettua paikallaan. Itsekin yritin sitä, mutta ilman tuota virallista työkalua en saanut edes sitä vanhaa helaa irti puukkosahallakaan. Lopulta laskin apurunkoa sen verran että sain pultit auki helan pidikkeineen pois, mutta irtaallaankin sen helan irroittaminen oli älytön askartelu puukkosahoista, ulosvetäjistä ja kierretappivirityksistä huolimatta. Ja uuden helan paikalleen paneminen vaati nöyrän käynnin korjaamolla, jossa painoivat sen paikalleen prässillä.

Jos vielä joskus joudun nuo helat vaihtamaan niin harkitsen ainoastaan kahta vaihtoehtoa: oikea työkalu lainaan, tai jos sellaista ei löydy, niin apurunko kokonaisuudessaan suosiolla lattialle ja uusi hela kannakkeineen paikalleen.

Link to comment
Share on other sites

14 tuntia sitten, Pave kirjoitti:

Nostetaans vanhaa aihetta.

Miedän Minissä nyt sama homma edessä.... katsurin mielestä molemmat helat/puslat väljät.

Itse kun olen sen verran uuno näiden remonttien kanssa, niin miksei tuota koko murkulaa, missä siis tuo kuminen pusla on, pysty vaan irroittamaan ja vaihtamaan??

Eli eikö se mahdu tulemaan pois vai paukahtaako joku / jotkut osat silmille kun on jännitystä tms ??

Kuten varmaan huomaa, niin alkuasteilla on korjausajatukset... vähän vaan kurkkasin auton alle että edes tiesin mistä osasta on kyse...

Jos  käyttäjä "holkki" on kuulolla, niin saatan tulla kyselmään vinkkejä ja apuja..... Kuusaalta siis itsekin 🙂

Joo, tuu vaan hakemaan ulosvedin, joutaa lainaa....laitan sulle privana numeron ja osoitteen.

Link to comment
Share on other sites

36 minuuttia sitten, karvalakki kirjoitti:

Juu, ei mahdu välistä pois eikä niitä pultteja saa auki. 

Nostan kyllä hattua teille, jotka olette saaneet sen vaihdettua paikallaan. Itsekin yritin sitä, mutta ilman tuota virallista työkalua en saanut edes sitä vanhaa helaa irti puukkosahallakaan. Lopulta laskin apurunkoa sen verran että sain pultit auki helan pidikkeineen pois, mutta irtaallaankin sen helan irroittaminen oli älytön askartelu puukkosahoista, ulosvetäjistä ja kierretappivirityksistä huolimatta. Ja uuden helan paikalleen paneminen vaati nöyrän käynnin korjaamolla, jossa painoivat sen paikalleen prässillä.

Jos vielä joskus joudun nuo helat vaihtamaan niin harkitsen ainoastaan kahta vaihtoehtoa: oikea työkalu lainaan, tai jos sellaista ei löydy, niin apurunko kokonaisuudessaan suosiolla lattialle ja uusi hela kannakkeineen paikalleen.

Joo siis itsekkin koitin ilman työkalua ensiksi. Sitten lainasin ja katkaisin sen akselin ja lopuksi vedin puukko sahalla kehän poikki niin sai ihan kierretangolla vedättämällä pois. Uudet meni kierretangolla rasvan kanssa kun ovat tosiaan uretaania niin ei tarvinnut sitä teräskehää painaa sinne. Olisi vakiot vaatineet prässin kyllä.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...