Jump to content

Mini 998 automaattilaatikolla, ö.painevalo palaa...


Juge

Recommended Posts

Noniin - nyt tuli eteen vähän suurempi työ.

 

Öljynpainevalo syttyi kesken tyhjäkäynnin ja vaihteistosta vaihteet kateissa. Kone ei kuitenkaan kolissut vaikka en sitä hirveästi testannut...

 

Pitäisi saada jostain räjäytyskuvaa tuosta AP:n vaihteistosta, sen verran on kuitenkin selvinnyt että lohko on erimoinen automaattivaihteisessa kuin manuaalissa. Ja että automaattilaatikossa on "auxilary oil pump".

 

Olisko jollain tiedossa mistä tuohon laatikkoon saisi räjäytyskuvan?

 

Link to comment
Share on other sites

Omista BMC :n korjaamokäsikirjoista eikä varaosaluetteloista ei löytynyt kuin A ja B tyypin manuaalilaatikon räjäytyskuvat.

Eikä löytynyt Minin (Haynes) korjausoppaastakaan kunnollista kuvaa,

mutta yllätys yllätys!! Autodatan Austin Metro korjausoppaasta sellainen löytyy.

 

E: Jos et muualta löydä niin.. :)

 

PS.Haynesin MINI korjausoppaasta (69-85) löytyy kyllä kaavio automaattilaatikon öljynkierrosta.

 

Mainitsemasi auxiliary pump sijaitsee ilmeisesti laatikon vas. puolella heti avattavan kannen alla, mikäli käsitin oikein? :)

Link to comment
Share on other sites

Jos käytännön ohjeita ja kokemusperäisiä tietoja Minin automaattilaatikosta haluat, Niin Sarlinin Kalle Tervakoskelta osaa varmasti auttaa.

Hänellä ollut useampikin automaattiMini, ajoi joskus 80 luvulla leikkimielellä jääradallakin sellaisella.

Tietääkseni omistaa nytkin yhden.

Minulla oli joskus uusia osia automaattiin, esim se öljypumppu, ja tehtiin Kallen kanssa vaihtokauppaa.

Häneltä voi löytyä myös osia!

Kallellahan on Viripaja ja kisaosamyyntiä Tervakoskella.

Sarlin race team.

Kannattaa ottaa yhteyttä. Mukava kaveri ja verstaalta löytyy mielenkiintoista kalustoa :)

Link to comment
Share on other sites

Heps!

Kaikki kirjallinen materiaali automaattilaatikkoon kiinnostaa... joka tapauksessa tuo on pois otettava ja avattava että mikä tuota vaivaa...

 

Mulla on Haynessin 69 -> 2001 kirja, en ole sitä vielä ehtinyt kurkkaamaan laatikon osalta, joten en tiedä miten hyvin siellä on automaattivaihteisto kuvattu / kerrottu.

 

PS: Jos jollakin on 1275:nen kone jossa automaattilaatikko niin voisi kiinnosta...

 

Joo pitääkin pitää tuo Sarlin mielessä jos tässä tulee suurta remonttia eteen... pitää alkaa siivoamaan autotallin pöytiä että saa moottorin nostaa pöydälle.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Nyt ei ymmärrä...

 

Klassikki-Mini ollut parkissa pari kuukautta autotallissa. Kävin laittamassa öljypainemittarin kiinni öljynpainevalon tilalle ja Mini käyntiin. Muutaman sahauksen jälkeen se hörähti käyntiin. Ja niin toimii myös vaihteistokin... Kylmänä ja vaihteisto N:llä paineet 5.5 bar, lämpöisenä (1/4 lämpömittarissa) 5 bar.

 

Kun laitan vaihteen päälle, paineet notkahtaa 2 baariin mutta nousee sieltä yli kolmen, lähelle neljää kun kaasuttaa. Kun kaikki eteenpäin vievät vaihteet käy läpi, jokaisen kohdalla paine notkahtaa tuonne kahteen, ehkä hitusen ale mutta nousee sieltä samantien. Poislukien D, jolloin notkahdus ei ole niin iso.

 

Oletan että noi paineet on OK, varsinkin N:llä ja tyhjäkäynnillä ollessa. Ja kun se ö.painevalo syttyi nimenomaan tyhjäkäynnillä...

 

Öljynpainekello ei voi olla rikki, koska tämä automaattilaatikko on mekaaninen, siellä ei ole pätkääkään sähköä... paitsi kytkimessä joka estää starttauksen vaihde päällä ja sytyttää peruutusvalot, koska silloin kun se painevalo syttyi, ei myöskään auto liikkunut.

 

Ei käsitä...

 

Ei tule kun yksi optio mieleen:

marraskuussa kun tämä oire tuli, Mini oli tyhjäkäynnillä samassa paikassa missä yleensä pidän Volvoa. Volvon öljytikkua kun kattoo ko. sijainnissa, se on yhden XX viivan korkeammalla kuin jos auto olisi oikeasti tasaisella.

 

Vaikka Minissä tasaisella katsottuna öljyleveli on niinkuin pitää, niin saattaisiko olla että öljyn määrä kuitenkin lähentelee tasoa joka ei ole automaattivaihteistolle sallittava - varsinkin kun auto ei ole tasamaalla.

 

Tuossa Minin öljytasossa on kyllä yksi pulma:

auton mukana ei tullut origineeli öljytikkua. Sain Paradice Carsilta mitat automaattivaihteiston öljytikun min ja max kohdista sekä kohdasta missä tikku on lohkon pinnassa kiinni. Kun otetaan mahdolliset mittavirheet mukaan, saattaa min ja max merkkien sijainti heittää millillä, ehkä kahdella.

 

Ideoita...?

Link to comment
Share on other sites

Tällä palstalla ei taida olla automaattiMini asiantuntijoita??

Kehottaisin soittelemaan Sarlinin Kallelle.

Hänellä on on ainakin käytännön kokemusta vuosikymmenten ajalta.

Link to comment
Share on other sites

Hei !

 

Moottorissa ja vaihteistossa on yhteinen öljypumppu joka on huomattavasti suurempi kuin norm. pumppu.

 

Antamiesi oireiden perusteella:

 

Moottori on öljynpaineiden osalta OK

 

Vaihteisto käyttää myös vaihteiden kytkemiseen moottorin öljynpainetta,

saattaa olla, että vaihteiston ohjausventtiilistö vuotaa painetta tai

kytkentäpantojen sylinterit vuotavat.

 

Jos avaat vaihteiston vaihda kaikki kumitiivisteet ja tarkista öljypumpun kunto.

 

Ei ole pois suljettua, että öljynpainekellossakin olisi vikaa, koska vaihteiston valskatessa

myös moottorin öljynpaine laskee.

 

Jos vaihteiston kytkeytymisessä on ollut ongelmia, veikkaisin kuitenkin vaihteiston kumitiivisteiden

vuotoa.

 

Moottorin lohkossa ei ole muuta eroa kuin se, että manuaalin lohkosta puuttuu yksi öjlykanava,

joka johtaa automaatin öljynputsarilta pääöljykanavaan.

Itse käytin normaalia moottoria, lisäämällä öljyputken putsarilta öljypainekellon poraukseen.

 

Työn iloa !!!

Link to comment
Share on other sites

Varmaan noin kun "Romape" kirjoitti, aika alhaisia öljynpaineita tyhjäkäynnillä joissakin kirjoissa.

Valohan kai syttyy alle bar n paineilla vasta?

Kellossa voi olla vikaa juu tai jokin seisonnasta johtuva juttu??

Mut ei toi 2 bar mielestäni lämpöinenkone/ tyhjäkäynti ole kovin paha.

 

 

E: Kiinnostaisi mikäs se toinen pumppu siellä laatikon kyljessä on (auxiliary pump)?

Sit siellä automaattilaatikossa on jokin matalan öljypaineen venttiili?

Link to comment
Share on other sites

Toinen pumppu pyörii pääakselin mukana, jolloin se mahdollistaa käynnistämisen hinaamalla( noin 50km/h).

Lisäksi tämä pumppu estää vaihteiston hajoamisen jos autoa hinataan lyhyitä matkoja ilman, että moottori käy(moottorinöljynpainetta ei siis ole).

Tällainen pumppu on useimmissa automaattivaihteistoissa(luultavasti siis myös Minissä).

 

Matalan öljynpaineen venttiilistä en tiedä, mutta öljynsuodattimen yhteydessä on muistaakseni ohivirtausventtiili joka toimii varoventtilinä

ja päästää ison pumpun tuottaman ylimääräisen virtauksen suoraan takaisin öljypohjaan.

Jos tämä venttiili ei sulkeudu kunnolla, aiheuttaa kuumana öljynpaineongelmia.

Link to comment
Share on other sites

Toinen pumppu pyörii pääakselin mukana, jolloin se mahdollistaa käynnistämisen hinaamalla( noin 50km/h).

Lisäksi tämä pumppu estää vaihteiston hajoamisen jos autoa hinataan lyhyitä matkoja ilman, että moottori käy(moottorinöljynpainetta ei siis ole).

Tällainen pumppu on useimmissa automaattivaihteistoissa(luultavasti siis myös Minissä).]

 

Ok, selvis sitten sekin. :)

 

[Matalan öljynpaineen venttiilistä en tiedä, mutta öljynsuodattimen yhteydessä on muistaakseni ohivirtausventtiili joka toimii varoventtilinä

ja päästää ison pumpun tuottaman ylimääräisen virtauksen suoraan takaisin öljypohjaan.

Jos tämä venttiili ei sulkeudu kunnolla, aiheuttaa kuumana öljynpaineongelmia.

Jep, tarkoitan eri venttiiliä,

tuossa Mini (Haynes) korjausoppaassa on periaatekuva öljyn kierrosta ja siellä on tollanen "Low pressure valve", täm piirroksen mukaan eripuolella laatikkoa kun toi "Auxiliary pump".

 

E: Kuvasta sais kyllä käsityksen, että toi "Low pressure valve" liittyskin jotenkin tuohon vaihdelaatikon pääakselilla olevaan pumppuun.

Link to comment
Share on other sites

Joo tuo secondary oil pump eli apupumppu on asia erikseen, se on käytössä vain silloin kun moottori käynnistetään hinaamalla (ja ilmeisesti valittava vaihteenvalitsimesta 3. vaihde). Eli se ei tuota marraskuun vikaa (auto ei liikkunut eteen ei taakse ja öljynpainevalo paloi) aiheuttanut.

 

En usko että pelkkä öljynpainevalon kello olisi viallinen koska samaan aikaan oli tuo liikkumattomuusvika päällä. En usko siksi, että tämä automaattivaihteisto on niin mekaaninen kuin tulla ja olla voi, ei ole mitään sähköohjausta - tai no, on siinä sen verran että vaihteen valitsimessa on pikku kytkin joka estää ettei moottori käynnisty kun vaihde on päällä ja sytyttää peruutusvalot kun laittaa pakin päälle.

 

Jos tässä laatikossa olisi esim. vaihteiden ohjaus sähköinen niin sitten uskoisin öljynpainevalon kellon vikaankin koska silloin auto osaisi ottaa vaihteiston pois kokonaan käytöstä jos öljynpainevalo syttyy.

 

Vika täytyy olla joko öljypohjassa olevan imusihdin tukkeentuminen, tai jokin vaihteiston sisäinen vuoto. Tai sitten että mulla on aivan aavistus liian vähän öljyä (tikusta kyllä tarkistanut monesti) jolloin kun marraskuussa kun tuo vika ilmeni, Mini oli keula alaspäin ja kävi tyhjäkäyntiä niin siellä on öljypumppu imenyt ilmaa - tai ainakin ilman sekaista öljyä. Eikö kuitenkin jos öljypumppu vetää ilmaa tai ilmansekaista öljyä niin silloin notkahtaa paineetkin?

 

Ainakin tuossa jokunen vuosi sitten Teboilin mineraaliöljyillä kävi tuolla tavoin, kun risteyksessä kääntyi liian tiukkaan niin öljynpainevalo vilkkui ja vaihteisto luisti. Kun tasaantui ei ongelmia.

 

Olen joskus saanut noi tikun mitat, mutta saattaa olla että se paperi jossa nämä mitat ovat on jo hukkunut... täytyy etsiä. Ei kenellään sattuisi olemaan automaatti-Minin alkuperäistä öljytikkua tai tietoa jolla sellainen olisi, jotta voisin omat merkinnät tuosta itsetehdystä tikusta tarkistaa että viivat ovat oikeassa kohtaa?

 

Oliko jollakulla parempaa tietoa, paljonko tuossa laatikossa on kokonaisöljymäärä ja vaihtomäärä? Jostain sain tiedon että se olisi 5.6 litraa suodattimen kanssa. Mutta vanhemmassa Haynesissä sanotaan että 5 litraa suodattimella, 4.4 litraa ilman suodatinta. Uudemmassa Haynesissä ei automaattilaatikon kohdalta sanota mitään... Noissa tiedoissa yli puolen litran heitto on mun mielestä aika paljon, varsinkin jos MIN ja MAX väli on 1 litra.

Link to comment
Share on other sites

Kannattaa olla sitten tarkkana, ettei lisää sitä 7,5 litraa, ellei se laatikkokin ole ollut ihan tyhjä.

Automaattivaihteisto aika usein on vähän erilainen vaihtaa öljyjä.

"Normaali" öljynvaihdon yhteydessä siis n. 5 litraa.

 

E: Kantsii ehkä hommata se oikea öljytikku.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Olen saanut käsiini suomenkielisen korjaamokäsikirjan jossa myös automaattivaihteisto kuvattuna ja kerrottuna. Ainakin tuntuisi siltä että tuossa on kaikki mahdollinen.

 

Siinä sanottiin öljynvaihtomäärä n. 5 litraa ja kokonaistilavuus 7,4 litraa.

 

Tuo alkuperäinen automaattivaihteisen öljytikku on ollut haussa jo pitkään - Suomesta ei vain sellaista saa. Ebaysta Englannista näytti olevan tarjolla hintaan 20 puntaa - on aika hyvä hinta muovisesta öljytikusta... Minisparekselta olen koittanut etsiä, mutta sieltä ei löydy kuin manuaalivaihteiseen tikku, eikä Minispeediltäkään löydy.

 

Täytyy nyt seurata tilannetta ja katsoa tuleeko uudestaan ongelma eteen. Ja koitan seurailla sivuja josko tulisi eteen tuo automaattilaatikon öljytikku jostain.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...