Jump to content

Juha Kervinen

Jäsenet
  • Viestit

    15
  • Liittynyt

  • Viimeksi vieraillut

Juha Kervinen's Achievements

  1. Moro tsekkaappas tämä, http://www.jpat.co.uk/2013_Cat_AP.html
  2. Kuvien mukaiset, ehjät, muutamia kymppejä kappale. Vaikkapa etupenkit 30 € kpl, takanen 40 €. Vaihdossa voisin ottaa ehjäpintaiset mustat tai mustansiniset etupenkit, vanhaa tyyppiä. Penkit Pyhtäällä, vielä pari viikkoa ajelen pitkin eteläistä Suomea niin tuontikin onnistuu jos niin sovitaan. Puh 050 4317043 juha.kervinen@windowslive.com
  3. Kävipä nolosti, mutta kysytäänpäs viisaammilta. Tunnistaakos joku että mikä on tämä osa, moottorista tuo on, ulkopuolelta, sillä moottorin irrotuksessa se on jäänyt talteen pulttien ja muiden ripustusosien kanssa samaan purnukkaan. Nyt kun kone on paikallaan niin ei kyllä satu silmään tuon paikka, niin enkä tietysti muista kun on liki vuosi moottorin irrotuksesta. Kone on palkoillaan ja automaattivaihteisto pelaa edelleen hienosti remontin jälkeen, lähipäivinä katsastuskonttorille sitten.
  4. Päivitetääns tätä sen verran että eilen laitoin koneen kiinni ja akun lataukseen, ja juur tulin ensimmäiseltä koeajolta. Toimii kuin unelma, toimii eteen, toimii taakse. Vaihdevivun säädöllä vaihteet löytyvät luonnikkaasti omista koloistaan, ei tarvi haeskella. Pakki menee välittömästi päälle, samoin muut vaihteet esivalittuina, ja automaattiasentokin vaihtaa. Nämä kokemukset tästä omalta hiekkatieltä, katsastukseen ja pikitielle on vielä vähän remonttia edessä, niinkun nyt aina vanhan kanssa. Ehtihän tuo jo kolmisen vuotta seisoakin. Nyt tosiaan on vaihteiston pito kunnossa. Pakilta ykköselle vaihdettaessa jopa ruopaisee, eli kytkimet ottavat napakasti kiinni. Eikä remontti ollut itse tehtynäkään mikään mahdoton. Käyhän ne toiset kuussakin.
  5. Päivitetäänpäs sen verran tätä, että juuri eilen laitoin taas öljyt koneeseen laatikkoremontin jälkeen. Kun oli tuo nestekytkinkin irrotettuna, niin täyttöön meni kahdeksan litraa öljyä. Siis puolisen litraa enemmän kuin öljynsuodattimen vaihdossa, juur sen verran kuin tuosta turbiinista tuli öljyä kun se oli irrallaan. Tuossa mittatikku-kuvassani tuossa ylempänä on siis oikea mittatikku, ja merkit oikeissa mitoissa.
  6. Ilmeisesti tämä öljytikku on oikea, mutta jostain syystä on käytetty isompaa öljymäärää. Ostin auton siis liikkeestä mutta kävin tapaamassa aiempaa omistajaa, ja hän neuvoi pitämään öljyn noissa ylämerkeissä. Ilmeisesti jo tuolloin ovat kytkinpakkojen levyt olleet lopussa, tämä öljymäärä on saattanut auttaa niiden toimintaa. Roiskehan tuolla on käynyt kun öljynpinta on ollut pyörästön tasalla. Luotan siis jatkossa alkuperäisiin merkkeihin tuossa tikussa. Ensimmäistä öljytäyttöä sotkee vielä semmoinen juttu että turbiinista on tullut jonkin verran öljyä ulos kun se on irrallaan. Tuommoiset puoli litraa tuohon astiaan jossa se on, kun on päässyt siinä kallelleen. Mutta eihän tämä rakettitiedettä ole, käytännössähän sen sitten näkee, ensinnäkin että onko remontti onnistunut.
  7. Tässä pari kuvaa, kun on kone vielä levällään niin näkyy tilanne tikun osalta. Toisessa kuvassa on tikku mitan kanssa, sehän on originaalimerkki 11 tuuman kohdalla yläraja. Sitten siinä näkyy nuo viilatut merkit, en oikein tiedä mikä siinä on tarkoitus, onko sitten haluttu pitää pintaa ylempänä jostain syystä. Toisessa kuvassa on tilanne kun tikku on lohkossa paikallaan. Näyttää ihan siltä että originaalimerkin on fiksussa paikassa, vai miltäs näyttää konemiehistä. Viilatut merkit on tuolla tukiputken sisällä, tuntuis että ei ne sinne kuulu vaan tuohon akselin yläreunan tasalle ja näkyviin. En nyt pyörittele tuota kuvaa oikeinpäin, kai tajuutte. Tallissa meni sitte tää ilta ja jo kahvittaakin. JK
  8. Aikaista on vielä tästä mitään suuremmin kirjoitella, keskeneräisestä hommasta, mutta onpa niin mukavaa kun alkaa paketti mennä takaisin nippuun että laitetaan edes irtohuomioita tähän aluksi. Ostettiin muutama vuosi sitten Tuusulasta liikkeestä tuommoinen '69 automaatti jota kukaan ei uskaltanut kuulemma ottaa. Vaimokullalle. Mullahan on Triumph Herald ollut poikasesta. Murunen ajeli tuolla kolmatta kesää ennen kuin eteenpäin meno hiipui kyläkaupan risteyksessä laakista. Noo olihan sitä pientä luistoa ollut aiemminkin mutta korjaamiskynnys ei ylittynyt ja pidin hommaa hankalana ja kalliina niin ei tullut aloitettua. Peruutushan oli ollut todella heikkoa jo ostettaessa, ja tavallaan onneksi peruutus sitten toimi täydellisesti kun eteenpäin ei enää päässyt. Vai työnsikös ne tytöt sen tuolta kaupalta kotiin, niinhän se taisi olla, kun eivät hoksanneet peruuttaa. Vikakaaviohan kertoo että tällöin on tarkistettava etummaisen kytkimen levyt. Siitä alkoi remontti. Purku ei auheuttanut isommin ähinää. Kone ylös, laatikosta kumpikin pääty auki, ja toisesta päästä etummainen kytkin ja toisesta päästä vaihteistopaketti ulos. Paitsi sitä yhtä väliputkea siellä yläkulmassa en huomannut, niin taipui kun otin venttiilikköä ulos. Tilasin huoltosarjan JPAT:lta Englannista, tuli päivässä. http://www.jpat.co.uk/ Mukava palvelu puhelimessa ja sähköpostillakin. Tässähän on tuo AP II laatikko http://www.jpat.co.uk/2013_Cat_AP.html. Jon Partiff on näihin erikoistunut, tässä kaikki gentsit: http://www.jpat.co.uk/Who_s_who.html. Korjaussarja on Overhaul Kit, vuosimallin mukaan, ja siihen lisäksi pitää ottaa jarru(vaihde)pannat brake bands sitten myös lisäksi kun kone on kerran auki. Kitissä on kumpaankin kytkinpakkaan uudet kytkinlevyt ja välilevyt, sekä uudet tiivisteet akselille, jarrumäntäpakettiin, väliputkiin ja koppien tiivisteet myös. Erikseen on siis tilattava nuo kolme jarrupantaa. Forssaan suuret kiitokset sieltähän tallin perältä löytyi vielä tehdasuusi venttiilikköboksi, kun kyselin boksista hukkaamani yhden pikkuosan perään täällä, sen C-prikan. Sehän on niin että mitä varovaisemmin tuommoisen käkikellon avaa niin sitä enemmän kädet tärisee. Pingahdus vain kuului ja kilahdus autotallin nurkasta. Eikä löydy. Olkaa te fiksumpia. Taipunut väliputkikin tuli oiottua ja sain takaisin paikalleen. Tuo planeettavaihdepaketti on kyllä kaunis. Ja mekaaninen ihme. Mutta ihan ihmisen ymmärrettävissä. Aika monta iltaa kyllä selailin ja pähkäilin tuota korjaamokäsikirjaa ennen kuin valkeni. Purku ja kasaus sitten selvitti loput. Niin kasauksessa sitten tuli toissailtana tenkkapoo, kun tuntui että vaihdepaketti oli venynyt muutaman millin, niin että kun päädyt kiristi kiinni niin akseli oli jumissa. Aika monta kertaa sisään ja ulos, eikä onnistunut. Tuotahan pitää pyöritellä tietysti kun laittaa sisään, että levyt sujuu booreihin, ja jos vetää takaisinpäin niin shimmit saattaa siirtyä pois paikaltaan, minkä totesinkin. Mutta juju oli nyt siinä että äsken kun ensin vapautin tuon planeettapaketin, sitten kiristin etummaisen kopan, niin planeettapaketti imeytyi itsestään aivan vapaasti sisään. Tässä järjestyksessä se kerrotaan manuaalissakin, ja näkyy sille syynsä olevan. Vai onko tuo vain sattumaa, mutta näin kävi, ja nyt on olo onnellinen. Nyt akselia jaksaa pyörittää paljain kätösin. Eikun kannet kiinni ja kone paikalleen, ja peukut pystyyn että osat on oikeassa ordnungissa. En tiedä kerronko jos eivät olleet, mutta ainakin kerron jos enskesänä taas mennään ees ja taas, ja joskus vaihtaa nelosellekin. T JK
  9. Suuret kiitokset kyllähän sitä ihmeellistä osaa on äijillä vielä tallien perillä! Nyt eikun homma nippuun. Vastoinkäymistä on, päädyt kun kiristää niin eipä pyöri enää akseli paljain käsin. Tuntuu että ihan hyvin menee nippuun ja levyt booreihin, mutta pari milliä on ylimääräistä pituutta paketissa vielä. Tuohon pituuteen ei osien uusinnalla kuitenkaan pitäisi olla vaikutusta, kun vanhat shimmit on paikallaan. No kertoilen joskus saanko suosiolla kasaan.
  10. Minullakin on tuossa mittatikussa itse viilatut merkit ja papuska keneltä auton ostin niin vannotti pitämään öljy noiden omien merkkien välissä. että miten se nyt vaihtuu öljytikku moottorista enpä oikein snaijaa.
  11. Hukassa yksi c-prikka venttiilikköboksista, mutta muitakin osia voisin ostaa kunnostettavaksi kun tuo nyt tuli opiskeltua; jarrumäntäpaketti, koko venttiilikköboksi, kytkinpakat. Laitan tuon nyt nippuun itse tehdyllä prikalla, katsotaan miten pelaa. Venttiilikkö ja muitakin osia on samoja eri malleissa noissa classikeissa, että muutkin käy kuin juuri tuo vuosi ja kone. Juha Kervinen 050 4317043
  12. Terve, Automaattilootan osat saa täältä, ja vain täältä http://www.jpat.co.uk/Who_s_who.html. Soita vaikka tolle Jonille, tai meilaa Jon@jpat.co.uk Tuolta tilasin tämän kitin omaan 69' malliini: overhaul kit + brake bands for the Mini '69 automatic gear box. Itte olen juuri kasaamassa tuota laatikkoa, ja hyvin menee paitsi että mursin tuon venttiilikkökopan pohjasta yläkulmasta lähtevän lyhyen öljyputken kun taivuttelin sitä että sain kopan pohjan takaisin paikalleen. Siitä menee voiteluöljy koneeseen. Että jäi sitten homma seisomaan ja käyn ensviikolla putkimiehellä juotattamassa tuon kuntoon tai tehdään uusi pätkä. Perhana missään ei mainittu tuota putkea niin en tajunnut että se piti tuota kopan pohjaa niin kovasti kiinni ulos otettaessa, olisi pitänyt ensin työntää se ylös irti reiästään. Täällä muuten hyviä neuvoja kanssa Ameriikasta http://members.tripod.com/austin_america/id72.html. Osapaketti päivässä kotiin toimitettuna Englannista maksoi oliko se nyt 370 Euroa, tuolla netissähän hinta on puntia. Master overhaul kitissä on kaikki tarvittavat tiivisteet, sekä o-renkaat putkiin ja akseleihin että konekoppien tiivisteet, kytkinlevyt kumpaankin kytkinpakkaan ja erikseen pitää mainita tilattavaksi jarruhihnat. Koitas laittaa kone nippuun, T Juha Kervinen Pyhtäältä
×
×
  • Luo uusi...