Jump to content

Hif44 korjaus...


soppa

Recommended Posts

Siis jousitetun ja jousittamattoman neulan eron huomaa hyvin, kaikki muu on hankalasti huomattavaa. Ymmäristköhän nyt että HIF44:ssa on paksumpi neula kuin pienemmissä kaasareissa, esim HIF38:ssa on toisennäköinen neula.

 

Eikös se niin ollut että HIF44:sen neulojen koodi alkaa aina B:llä?

Link to comment
Share on other sites

No niin ilta pähkäilty ja sain auton käymään mutta todella vaikeeta. Eli uusi neula mikä tuli on BBC ja vanhasta en löytänyt mutta saman paksuisia juuresta. Ilmiö on nyt sellainen, että ei lähde käyntiin kummallakaan neulalla jos suutin on ylempänä ja taas jos ruuvaa melkein alas asti niin lähtee mutta sit käy tosi rikkaalla... Mikä olisi seuraava vaihe? Eli kaasutin toimii mutta neula ei..

 

Mikä noissa HIFeissä on vakiona? ajattelin, että jos alkais vaan viilata jostain aihiosta!?

Link to comment
Share on other sites

Ei niissä ole mitään vakiota vaan neulat vaihtelee käyttökohteesta riippuen. Suurin osa neuloista ovat suunnilleen samanpaksuisia tyvestään ja just se tyvi määrää tyhjäkäynnin. Eli jos vaihdat neulan etkä muuta mitään niin tyhjäkäynti pitäis pysyä about samanlaisena. Edelleen se sopiva lähtökohta on 2-3 mm putki kaasarin rungon alapuolella, ei sen tarvi enempää olla. Jos sillä ei lähde niin syy ei ole neulassa. Kaasari irti, tarkistat että neulaventtiili pelittää ja kaasariin tulee bensaa. Jos tulee niin uimurikammikon kansi irti ja tarkistat bensan pinnan korkeuden. Jos on kuralla niin säädä oikeaksi.

 

Voihan sen ryypynkin kasata väärin mutta jos on manuaali minkä mukaan puuhaa niin pitäisi onnistua. Onhan sulla sitten bensan syöttö oikeaan osoitteeseen, osassa HIFfejä on erilaisia huohotustorvia kyljessä ? Britit ovat onnistuneet monesti sotkemaan torvet keskenään... Joskus sähläsin vääränlaisen tiivisteen kanssa turbo HiFin kanssa ja kaasarin paineistuskanava oli ummessa. Se ei vaikuttanut tyhjäläyntiin mutta paineisden noustessa loppui meno kuin seinään.

Link to comment
Share on other sites

Ei niissä ole mitään vakiota vaan neulat vaihtelee käyttökohteesta riippuen. Suurin osa neuloista ovat suunnilleen samanpaksuisia tyvestään ja just se tyvi määrää tyhjäkäynnin. Eli jos vaihdat neulan etkä muuta mitään niin tyhjäkäynti pitäis pysyä about samanlaisena. Edelleen se sopiva lähtökohta on 2-3 mm putki kaasarin rungon alapuolella, ei sen tarvi enempää olla. Jos sillä ei lähde niin syy ei ole neulassa. Kaasari irti, tarkistat että neulaventtiili pelittää ja kaasariin tulee bensaa. Jos tulee niin uimurikammikon kansi irti ja tarkistat bensan pinnan korkeuden. Jos on kuralla niin säädä oikeaksi.

 

Voihan sen ryypynkin kasata väärin mutta jos on manuaali minkä mukaan puuhaa niin pitäisi onnistua. Onhan sulla sitten bensan syöttö oikeaan osoitteeseen, osassa HIFfejä on erilaisia huohotustorvia kyljessä ? Britit ovat onnistuneet monesti sotkemaan torvet keskenään... Joskus sähläsin vääränlaisen tiivisteen kanssa turbo HiFin kanssa ja kaasarin paineistuskanava oli ummessa. Se ei vaikuttanut tyhjäläyntiin mutta paineisden noustessa loppui meno kuin seinään.

 

Kokeilin tuota 2-3mm rungon alapuolella olevaa suutinputken korkeutta ja ei sillä oikein kunnolla käyntiin saanut. Ainakin bensa menee oikeaa putkeen, neulaventtiili on seuraavana. Kaksi muuta putkea on tukittu. Miten tarkistan tai mikä on oikea bensan pinnan korkeus? Kaasari irti ja käännetään nurin päin ja kansi irti, mitä sitten?

Eli vika voisi olla bensan pinnassa, koska ei lähde käyntiin kunnolla noilla ed. säädöillä? Vai saako kaasari jostain ilmaa...? Käyntiin kun saa niin ihan hyvin kiertää mutta tosiaan tupehtuu ajettaessa, koska käy liian rikkaalla johtuen et seos on maksimissaan. Miten tuos bensan pinta voisi vaikuttaa, kuulostaako edes mahdolliselta vialta?

Link to comment
Share on other sites

Moi,

Miitkä kaksi muuta on tukittu?

Suuttimen säätöruuvin vierestä menee bensa sisään.

Keskellä sivussa on kohokammion ilmareikä, eli sen pitää olla auki.

.

Fysiikan perusteiden mukaisesti  kurkkuun syntyy alipainetta, ja ulkoinen ilmanpaine on korkeampi ja painaa bensaa kurkkuun.

En rupea väittelemään tästä, jos ei ole fysiikan tutkintoa alla.

 

Jos olet tukkinut kohokammion ilmareijän, niin toimintaperiaate muuttuu siten, että ilmakehän paine tulee bensatankista asti. Kammio täyttyy kokonaan kun sieltä katoaa ilma, koho nousee, venttiili auke ja sitten bensa valuu norona kurkkuun. Bensapumppu pumppaa suoraaan kurkkuun.

 

 

Lyhesti, varmista että kohokammion ylätilaan pääsee normaali ilmakehän paine. Eli avaa toinen niistä tukituista putkista.

Link to comment
Share on other sites

HUH,HUH!! :o

Kyllä joittenkin Minit vaatii monimutkaisia KAASUTTIMIA kulkeakseen ;)

Ei ole tarvinnut sekaantua moisiin ikinä, eikä ole Minin toiminnoissa ollut ongelmia 8-)

Mitä nyt nuoruuden innolla Weberi touhut, joitten perusteella ratkaisu.

HS4 SU Kaasarien kunkku Minissä! ;D Tietysti KUNNOSSA oleva!

Tottakai kokeilunhalu/uteliaisuus hyvä peruste ruuvailla.Sitähän se harrastelu pahimmillaan (huom. vanhan ja laiskan kommentti!)

Voipi toimia hienosti kun saa pelit kohdalleen ::)

Link to comment
Share on other sites

Moi,

Miitkä kaksi muuta on tukittu?

Suuttimen säätöruuvin vierestä menee bensa sisään.

Keskellä sivussa on kohokammion ilmareikä, eli sen pitää olla auki.

.

Fysiikan perusteiden mukaisesti  kurkkuun syntyy alipainetta, ja ulkoinen ilmanpaine on korkeampi ja painaa bensaa kurkkuun.

En rupea väittelemään tästä, jos ei ole fysiikan tutkintoa alla.

 

Jos olet tukkinut kohokammion ilmareijän, niin toimintaperiaate muuttuu siten, että ilmakehän paine tulee bensatankista asti. Kammio täyttyy kokonaan kun sieltä katoaa ilma, koho nousee, venttiili auke ja sitten bensa valuu norona kurkkuun. Bensapumppu pumppaa suoraaan kurkkuun.

 

 

Lyhesti, varmista että kohokammion ylätilaan pääsee normaali ilmakehän paine. Eli avaa toinen niistä tukituista putkista.

 

 

 

 

 

Täytyy kokeilla avata, koska tuo mainitsemasi putki on tukossa... mahtaisiko kaikki olla tästä kiinni :-?

 

Mutta "minorv8", miten katson oikean bensan pinnan korkeuden tarkalleen?

Link to comment
Share on other sites

HUH,HUH!! :o

Kyllä joittenkin Minit vaatii monimutkaisia KAASUTTIMIA kulkeakseen ;)

Ei ole tarvinnut sekaantua moisiin ikinä, eikä ole Minin toiminnoissa ollut ongelmia 8-)

Mitä nyt nuoruuden innolla Weberi touhut, joitten perusteella ratkaisu.

HS4 SU Kaasarien kunkku Minissä! ;D Tietysti KUNNOSSA oleva!

Tottakai kokeilunhalu/uteliaisuus hyvä peruste ruuvailla.Sitähän se harrastelu pahimmillaan (huom. vanhan ja laiskan kommentti!)

Voipi toimia hienosti kun saa pelit kohdalleen ::)

 

Näin se voi olla ja onhan minulla tuo HS4 aina odottamassa jos muitten kanssa ei pelitä oikein. Se sentään toimii kun junan vessa, ei tarvi muutako laittaa kiinni ja lähtee ajamaan...

Link to comment
Share on other sites

Pitäisköhän munkin vaihtaa tuohon käyttiksen noin 3000euron ruiskujärjestelmän tilalle tuollainen HS4:nen, kun se niin erinomainen polttoaineenruokkija on ;) Onhan se tietenkin vähän omituista kun auto lähtee käyntiin niin että vain vääntää avaimesta ilman että tarttee vedellä ryyppyvipuja ja pumppailla kaasua, eiku sehän olikin sitä nykyaikaa...

 

Itsekkään en muista HIF44:sen polttoainepinnakorkeutta tästä ulkoota, ja kirjallisuus on muuton jäljiltä kaikki hukassa. Mutta muuten ensimmäinen mitä voisit tarkistaa on että se on kasattu neulaventtiilin/kohon osalta oikein. On olemassa neulaventtiileitä missä on semmoinen kolo mihin se kohon läppä tulee, mikäli nyt se koho painaa tuon rautalangan päälle eikä neulaventtiiliin suoraan niin bensapinta on aika tavalla liian alhaalla.

Link to comment
Share on other sites

Jos puhutaan Mineistä, niinkuin tällä palstalla yleensä ;), niin vetelen kyllä ihan mielelläni ryyppyä ja pumppailen kaasua, jos vaihtoehtona on 3000 ruiskujärjestelmä millä edellä mainituista vaivannäöistä pääsisi eroon. 8-).

Minissä en ole vielä HS4:sta toimivampaa ja varsinkin yksinkertaisempaa polttoaineenjakelulaitetta tavannut.

Eri juttu on sitten nämä viilaajat, jotka tavoittelevat huipputehoja (yleensä normaali varmatoimisuuden kustannuksella) kädet jatkuvasti rasvassa ja bensankäryssä ::).

Älkääpä pojat turhaa nostako verenpaineita sedän pikku hehkutuksen takia. Hyvähän se on että pojat ruuvaa!!

Jotkut ovat jopa tehneet sitä vuosia, eivätkä ole ajaneet Mineillään metriäkään ;D

Link to comment
Share on other sites

Eri juttu on sitten nämä viilaajat, jotka tavoittelevat huipputehoja (yleensä normaali varmatoimisuuden kustannuksella) kädet jatkuvasti rasvassa ja bensankäryssä ::).

 

Tunnistin tuosta juuri itseni  ;D  ;D Tosin tiedä sitten noiden huipputehojen hakemisesta...  ::)

Link to comment
Share on other sites

Bensan pinnan korkeus mitataan siten että käännetään kaasari nurin niskoin niin että koho sulkee neulaventtiilin omalla painollaan. Laita joku linjaali kohokammion tiiviste pinnan päälle, suurin piirten kaasarin keskikohdalle. Kohon keskikohdan pitäisi olla n. 1 -1,5 mm linjaalin alapuolella. Jos ei selitys riitä niin voin pistää skannaten kuvan manuaalista.

 

Nörttilaatikko auttoi tähänkin:

 

Itse tykkään enemmän HIF sukupolven kaasarista kuin HS sarjasta, syynä  parempi ryyppy ja etenkin sen vivusto, ei ulkoista suutinputkea joka vuotaa vanhuuttaan uimurikammion pohjasta jne. Sinänsä HS sarja on varmatoiminen mutta nkiin kuin kaikki kaasarit, sen pitää olla kunnossa.

Link to comment
Share on other sites

Bensan pinnan korkeus mitataan siten että käännetään kaasari nurin niskoin niin että koho sulkee neulaventtiilin omalla painollaan. Laita joku linjaali kohokammion tiiviste pinnan päälle, suurin piirten kaasarin keskikohdalle. Kohon keskikohdan pitäisi olla n. 1 -1,5 mm linjaalin alapuolella. Jos ei selitys riitä niin voin pistää skannaten kuvan manuaalista.

 

Nörttilaatikko auttoi tähänkin:

 

Itse tykkään enemmän HIF sukupolven kaasarista kuin HS sarjasta, syynä  parempi ryyppy ja etenkin sen vivusto, ei ulkoista suutinputkea joka vuotaa vanhuuttaan uimurikammion pohjasta jne. Sinänsä HS sarja on varmatoiminen mutta nkiin kuin kaikki kaasarit, sen pitää olla kunnossa.

 

Kiitos! Täytyy tarkistaa tuo ja yksi tukittu huohotin.

Link to comment
Share on other sites

Jos puhutaan Mineistä, niinkuin tällä palstalla yleensä ;), niin vetelen kyllä ihan mielelläni ryyppyä ja pumppailen kaasua, jos vaihtoehtona on 3000 ruiskujärjestelmä millä edellä mainituista vaivannäöistä pääsisi eroon. 8-).

Minissä en ole vielä HS4:sta toimivampaa ja varsinkin yksinkertaisempaa polttoaineenjakelulaitetta tavannut.

Eri juttu on sitten nämä viilaajat, jotka tavoittelevat huipputehoja (yleensä normaali varmatoimisuuden kustannuksella) kädet jatkuvasti rasvassa ja bensankäryssä ::).

Älkääpä pojat turhaa nostako verenpaineita sedän pikku hehkutuksen takia. Hyvähän se on että pojat ruuvaa!!

Jotkut ovat jopa tehneet sitä vuosia, eivätkä ole ajaneet Mineillään metriäkään ;D

 

Ihan vaan pakko sanoa et joku viilaaja käväs just Englannissa omalla autollaan suuremmitta murheitta , eipä näkynyt paikanpäällä näitä ketkä aina naljailee ettei "mörkömoottori" mineillä uskalleta ajaa ja käydä omaa kotikuntaa kauempana  ;) .

Link to comment
Share on other sites

Kun nyt ihan aiheen vierestä mukavia jutellaan, niin enpä osaa olla mainitsematta, että puolenkymmentä aika pitkää ulkomaanreissua "SU-Minillä" on tehty ja aika isolla kuormalla ;).

Varmasti ja Pienellä Bensan kulutuksella :)

Eihän sitä tällainen prs-aukinen perheellinen pystyisi sellaisilla "mörkömoottoreilla" edes ajamaan ;D!

Link to comment
Share on other sites

Kun nyt ihan aiheen vierestä mukavia jutellaan, niin enpä osaa olla mainitsematta, että puolenkymmentä aika pitkää ulkomaanreissua "SU-Minillä" on tehty ja aika isolla kuormalla ;).

Varmasti ja Pienellä Bensan kulutuksella :)

Eihän sitä tällainen prs-aukinen perheellinen pystyisi sellaisilla "mörkömoottoreilla" edes ajamaan ;D!

 

Ei se kulutus nyt niin kauhea ollut  ;) .

Ittellä ei oo ollu ennen varaa käydä ollenkaan (eikä oikeen ois ollu varaa nyttenkään) .

Link to comment
Share on other sites

No niin, neuvot kokeiltu ja tulosta syntyi. Eli vika oli kaikkiaan kahdessa asiassa: Bensan pinta oli vähän viturallaan ja sitten se kohokammion huohotus oli tosiaan tukossa... Nämä kaksi kun korjasi niin johan lähti pelittään ja täytyy sanoa, että toimii kyllä vielä paremmin kuin HS4:nen!! Nyt tuntuu ekaa kertaa siltä, että vääntö jatkuu koko alueen läpi tupeksimatta ja kyyti on myös sen mukaista 8-)

 

Kiitoksia vaan kaikille neuvoneille. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 kuukautta myöhemmin...

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...