Jump to content

Hif44 korjaus...


soppa
 Share

Recommended Posts

Huomenta,

 

Mitäs tarttis tehdä tuolle kaasuttimelle, kun mun mielestä se hiukan liruttaa bensaa sieltä ryyppyakselin alta, eli se mötikkä mikä menee kaasuttimen runkoon. Siinä on päässä O rengas ja mielestäni se on ehjä. Mut sit siinä on ennen sitä ryypyn käyttö vipua sellainen "kansi" ja sen alla vielä jokin kumi tiiviste... tarttisko se olla jotenkin siellä mötikän ja akselin välissä tai tiivistyneenä vain sen kannen ja mötikän välissä? Vaikeesti selitetty mutta toivottavasti joku ymmärtää...

 

Mahtaako myös johtua tuosta bensa vuodosta, ettei kone ota korkeampia kierroksia? Jotain alle 3000 toimii ihan hyvin mutta sen jälkeen hyytyy?!

 

Mitä siinä huoltosarjassa tulee jos sellaisen laittaisi?

Link to comment
Share on other sites

HIF:iin saa paria eri sarjaa, toinen on suppeampi service kit ja toinen täydellinen rebuild kit jossa on mm. läppä ja läppäakseli. Sun tapauksessa todennäköisesti riittää pelkkä service kit. Ajan mittaan kumitiivisteet menee korpuksi eikä ole mikään ihme jos kusee bensaa.

 

Tiivisteet kannattaa vaihtaa ja alkaa sen jälkeen ihmettelemään tota vetopuolta. Väärä neula voi olla yksi syy tohon hyytymiseen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nyt pukkaa taas uuden ilmiön, eli eikös kaiken järjen mukaan neulaventtiilin pitäisi sulkea bensan tulo kun kammio on "täynnä"?? Mulla puskee bensaa nyt ihan suoraan suuttimesta pihalle... Neula venttiili toimii, jos sulkee sen käsin ja puhaltaa bensaliittimeen mutta vähän enemmän painetta niin läpi menee... Eli onko neula venttiili korkannut vai jokin muu ongelma? Vai kasasinko jotain väärin?

 

Toinen kyssäri, miten noi hif:in neula koodit menee? ei viitteis ostaa vaan ja kokeilla summassa et toimiiko hyvin?

Link to comment
Share on other sites

Nyt pukkaa taas uuden ilmiön, eli eikös kaiken järjen mukaan neulaventtiilin pitäisi sulkea bensan tulo kun kammio on "täynnä"?? Mulla puskee bensaa nyt ihan suoraan suuttimesta pihalle... Neula venttiili toimii, jos sulkee sen käsin ja puhaltaa bensaliittimeen mutta vähän enemmän painetta niin läpi menee... Eli onko neula venttiili korkannut vai jokin muu ongelma? Vai kasasinko jotain väärin?

 

Toinen kyssäri, miten noi hif:in neula koodit menee? ei viitteis ostaa vaan ja kokeilla summassa et toimiiko hyvin?

 

Vai oiskohan liikaa painetta ?

Oleks mitannut bensa-paineet ?

Link to comment
Share on other sites

Nyt pukkaa taas uuden ilmiön, eli eikös kaiken järjen mukaan neulaventtiilin pitäisi sulkea bensan tulo kun kammio on "täynnä"?? Mulla puskee bensaa nyt ihan suoraan suuttimesta pihalle... Neula venttiili toimii, jos sulkee sen käsin ja puhaltaa bensaliittimeen mutta vähän enemmän painetta niin läpi menee... Eli onko neula venttiili korkannut vai jokin muu ongelma? Vai kasasinko jotain väärin?

 

Toinen kyssäri, miten noi hif:in neula koodit menee? ei viitteis ostaa vaan ja kokeilla summassa et toimiiko hyvin?

 

Vai oiskohan liikaa painetta ?

Oleks mitannut bensa-paineet ?

 

 

Mitäs toi kestää painetta? Mulla on Facetin pumppu 0.48-0.68 bar

Link to comment
Share on other sites

Tuntuu vähän paljolta, omassa 0.25bar (weberi) ja veikkaisin jotain saman suuruista SU:un .

Paineen säädin kaupoille mars mars.

Siks ei se sun lorttokaan toiminut !!

Perusasiat kuntoon aina ekaks .

Link to comment
Share on other sites

Tuntuu vähän paljolta, omassa 0.25bar (weberi) ja veikkaisin jotain saman suuruista SU:un .

Paineen säädin kaupoille mars mars.

Siks ei se sun lorttokaan toiminut !!

Perusasiat kuntoon aina ekaks .

 

Oisko noin...? Jänne et tuossa vanhassa HS4:ssa pelaa OK. Olisko se, että tosiaan liikapainetta kohdistuis neulaventtiiliin? :o Täytyy käydä hakemassa säädin ja mittari.

Link to comment
Share on other sites

SU:n neulaventtiilit ei yleensä tykkää liiasta paineesta, luokkaa 0,2- 0,3 bar on maksimi. Yksi mikä kannattaa tsekata on sen kohon kunto. Joissain HIF:n kohoissa on ollut taipumus kehittää reikiä jolloin bensa onkin siellä kohon sisällä eikä se enää pelitä niin kuin pitäis.

 

Neuloistaq sen verran ettei niissä ole mitään varsinaista logiikkaa, Axx neulat ovat 0,090" suutimputkelle ja Bxx neulat (HIF44) ovat 0,100" suutinputkelle. Siihen se sitten loppuukin eli loppu on koneen reseptistä kiinni. Sakemannien yhdessä opuksessa on aika hyvät vinkit, samoin Vizardin eepoksissa. neulan mulkkaaminen ei ole mitään amerikankummaa, jos neula on laiha niin viilaa kamaa veks.

Link to comment
Share on other sites

Miks vaihdoit toimivan HS 4:n HIF:n ?

HS4 korjaussarjalla kuntoon,oikea neula ja siinä se ;).

Yksinkertaisuus/toimivuus meikäläisen mieleen :)

 

Jos haluaa kääntää,vääntää, ruuvata ja hinkata, niin sitten eri juttu 8-)

Ja ihan OK.

Link to comment
Share on other sites

Miks vaihdoit toimivan HS 4:n HIF:n ?

HS4 korjaussarjalla kuntoon,oikea neula ja siinä se ;).

Yksinkertaisuus/toimivuus meikäläisen mieleen :)

 

Jos haluaa kääntää,vääntää, ruuvata ja hinkata, niin sitten eri juttu 8-)

Ja ihan OK.

 

Pakko kokeilla aina uutta ;D ja ei tuo HS4:en oikein riittänyt vaikka on neuloja kokeillut vaihtaa ja hiukan viilailla. Aina löytyy joku kierrosalue jossa tulee jokin "ongelma". Lähinnä sen takia mieluusti vähän suurempi tilalle. Riittää ainakin "soppa" myllylle ainakin teoriassa paremmin, tosin säätäähän sitäkin joutuu.

Link to comment
Share on other sites

Vielä tuosta mittarista ja säätimestä:

 

Löytyykö sellaisia missä olisi letkuliitännät, eli ei kierreliitännöillä?! Mihin olette laittaneet mittarin/säätimen? Ajattelin, että kai se tuonne ennen kaasutinta voisi asentaa?

Link to comment
Share on other sites

Vielä tuosta mittarista ja säätimestä:

 

Löytyykö sellaisia missä olisi letkuliitännät, eli ei kierreliitännöillä?! Mihin olette laittaneet mittarin/säätimen? Ajattelin, että kai se tuonne ennen kaasutinta voisi asentaa?

 

Löytyy ja mielellään molemmat konehuoneeseen.

http://www.freetechnics.fi/  ,tota paikkaa olen itse käyttänyt ja näytti sivuilla olevan tuollainen yhdistelmäkin missä molemmat säädin/mittari samassa.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

No niin taas säädetään ja väännetään kun illat alkaa pimentyä...

 

Nyt on bensan paineet OK, bensaa ei enää suihkua suuttimesta mutta seuraavaan ongelmaan: Eli vanhalla SU:lla taas toimii normaalisti mutta toi HIF tekee nyt niin, että "hörähtää" vaan käyntiin ja sammuu samantein... Ryyppy päällä kun kännistää, niin ilmeisesti saa bensaa sen verran et hörähtää käyntiin hetkeksi mutta ilman ryyppyä ei edes lupaa! Ei todennäköisesti saa bensaa mutta miksi? Voiko kohon korkeus vaikuttaa asiaan? Tai onko sen ryyppy sydeemin voinut kasata väärin? Tai suutinputki jotenkin väärin? Tai pitäisikö sen vaikuttaako millään lailla normaaliin käynnistymiseen?

 

Tää nyt on taas sinänsä turhaa hommaa, kun auto pelaa tuolla SU:lla normaalisti mutta kun aikaa on niin tahtoisin kokeilla tuon HIF:in toiminnan ja vaikutuksen kulkuun?

Link to comment
Share on other sites

Jotain sulla nyt on pahasti pielessä siinä HIF:ssä, laske nyt vaikka aluksi suutinputkea alemmas jos kerran ryypyllä suostuu hörähtämään.

 

Jotain juu on pielessä, olen koittanut laskea suutinputkea mutta ei tunnu olevan vaikutusta.. Voiko bensan pinnan korkeudella olla vaikutusta? Ei luulis koska tuo imee kohon alta ja näin ollen eihän sen kammion pitäisi koskaan mennä tyhjäksi. Eli bensaa ei jatkuvaan kämiseen vissiin tule mutta missä syy?

Link to comment
Share on other sites

Otapa se HIF:n kammio ja mäntä veks ja katso että se suutinputken korkeus muuttuu kun ruuvaat seosruuvia. Jos mitään ei tapahdu niin peli on kasattu väärin. Jos tapahtuu niin säädä sen suutinputken korkeudeksi joku 2-3 mm rungon alapuolelle. Noilla asetuksilla pitäisi pysyä käynnissä.

 

Jos se ilman ryyppyä lähtee kylmänä käyntiin niin kaasari on säädetty liian rikkaalle. Tikissään oleva SU vaatii yleensä aina ryyppyä kun kone on kylmä.

Link to comment
Share on other sites

Otapa se HIF:n kammio ja mäntä veks ja katso että se suutinputken korkeus muuttuu kun ruuvaat seosruuvia. Jos mitään ei tapahdu niin peli on kasattu väärin. Jos tapahtuu niin säädä sen suutinputken korkeudeksi joku 2-3 mm rungon alapuolelle. Noilla asetuksilla pitäisi pysyä käynnissä.

 

Jos se ilman ryyppyä lähtee kylmänä käyntiin niin kaasari on säädetty liian rikkaalle. Tikissään oleva SU vaatii yleensä aina ryyppyä kun kone on kylmä.

 

Kyllä suutin putki liikkuu ylös/alas ruuvattaessa. Ryyppyä käytettäessä "hörähtöää" käyntiin n. 2 sekunniksi ja sammuu vaikka yrittäis kaasuttaa. Tämän seurauksena ilmeisti jää bensaa koneeseen sen verran, että sitten "hörähtää" ilman ryyppyäkin. Merkillistä...

Link to comment
Share on other sites

Voisiko olla sitten että on hiton rikas neula. Kait siellä on HIF44:sen neula eikä mikään muu? Ne on meinaan paksummalla profiililla. Mittaas mitä se neula on paksu juuresta, eli siitä kohtaa mikä on sielä suutinputkessa, juuri männän ulkopuolelle tuleva osa.

Link to comment
Share on other sites

Voisiko olla sitten että on hiton rikas neula. Kait siellä on HIF44:sen neula eikä mikään muu? Ne on meinaan paksummalla profiililla. Mittaas mitä se neula on paksu juuresta, eli siitä kohtaa mikä on sielä suutinputkessa, juuri männän ulkopuolelle tuleva osa.

 

On HIF:in neula... HS4:n ja HIF neulan eron huomaa aika hyvin.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...