Jump to content

Katsastus


Juselius

Recommended Posts

Todisteet siitä, että vastaavan korimallin Miniä on ollut saatavana 1300:lla koneella ja että omastasi löytyvät ne samat varusteet kuin siitä tehdastekoisesta.

Esim. korjaamo/korjauskirja. Esite vertailtavasta autosta, mistä löytyy ne varusteet, mitkä on sinun autossasi.

Tämä pätee siis saman konsernin moottoreihin ei vieraisiin koneisiin. Niistä ei ole kokemusta.

Miniinhän virallisesti vaaditaan levyjarrut eteen ja tehostin S:n jarrujen kanssa. Isompien levyjen kanssa ei ilmeisesti vaadita välttämättä tehostinta? Ei kokemusta.

Link to comment
Share on other sites

Miten minä osoitan katsastuksessa että kyseinen moottorikoko on ollut Minissä? Katsastuksessa ei osattu lukea moottorin lohkossa ollutta numerosarjaa. Kehotti palaamaan kotiin tutkiin moottoria ja löytämään sieltä numeron H12???????post-3808-0-63793800-1446487376_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

 

1380cc fully built Concept 36 engine

 

 

eng-1380c36 1380cc fully built engine with: AP Racing/Turbo clutch kit, ARP con-rod bolts & head studs, nitro-carburised crankshaft, lightened & balanced assembly, steel centre main strap, Powermax or Omega pistons(omega 130 pounds extra), choice of camsh

 

Löytyy Minispeedin sivuilta

 

Stanssaus on niin nätisti tehty ettei ole mikään kyläsepän tekele. Tossa sun omassa viestissä onkin kaikki oleellinen.Homma menee nyt vai pikkuisen kimurantiksi. Jos kerrot mikä kone on kyseessä niin seuraavaksi huudellaan tehomittauksen perään jos et osaa luotettavasti kertoa tehoa. Iskutilavuus ei ole ongelma, tehoa jarruista riippuen karkeasti max. 90 hp.

 

h12 : normi 1275 koneen alumiinilätkässä lukee 12Hxxxxxxxxxx. En tiedä mitä ne sitten tykkäävät jos laitat lätkän ton stanssatun numerosarjan päälle. Riski on että sama kaveri tulee leimaamaan ja muistaa tapauksen. Ainahan sitä voi pokkana esittää että juuri tämä irrallinen irtolätkä on tästä moottorista :-)

 

Oliko tuo koneen alkuperä ainoa murhe katsastuksessa ?

 

Link to comment
Share on other sites

Tässäkin on taas osunut joku "viisastelija" leimaamaan.

Suurimmassa osassa vanhoista ihan perus 1275 moottoreista on tuo niitattu lätkä häipynyt jo aikojen saatossa, eikä silti ole katsastuksissa ollut mitään ongelmaa.

Eihän tuon lohkoisia BLMC:n moottoreita ole ollut 1275 suurempia, eli sehän on se suurin vaihtoehto.

Poraukset ovat sitten eri asia. Niitä ei kukaan ole koskaan alkanut syynäämään.

Täytyy olla aika tyhmä katsastusmies, jos tuollainen irroitettavissa oleva ja uudestaan kiinnitettävä lätkä on vakuus moottorin tilavuudesta.

Oli sinun onnesi ettei stanssausta osattu lukea konttorilla, silloin olisi ongelmat vasta alkaneet.

Nyt tod.näk selviät sillä "metsästä" löydetyllä kilvellä.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä se alumiinilätkä ja siinä moottorinumero kannattaa olla kun kerran tehdään moottorinvaihtoja.

Näin jälkeenpäin vois sanoo, että ei olis kannattanu mennä katsastaan ennen kun ottaa selvää asiasta.

Toi lätkähän on ainoa mistä katsastusmies voi tunnistaa moottorin.

Link to comment
Share on other sites

Mulla ei taida olla alulätkää muussa kuin pikkiksessä. Clubmanista se puuttuu kokonaan eikä sitä ole koskaan kaivattu. Ei myöskään tänään kun sen leimasin. Harvinaista kyllä, sattui semmoinen kaveri leimaamaan joka tunsi Minit ja sen metkut. Pakkikin löytyi neuvomatta.

 

Mutta joo, koneenvaihdot tuntuu olevan herkkä aihe konttorilla... Testattu on.

Link to comment
Share on other sites

Pari Miniä olen muutoskatsastanut 1275:lle ja kummassakaan moottorissa ei ollut mitään alumiinilätkää tason pinnassa.

Silloin piti vielä erikseen anoa lupa moottorinvaihtoon konttorilta ja olla liitteenä maahantuojan (Luhtasaaren Joken) paperi, missä kerrottiin nämä vaaditut ehdot levyjarruista /tehostimesta.

Mistään moottorin numeroista ei mainittu sanallakaan. vain BMC:n/BLMC:n valmistama 1275cc moottori

Saisihan sinne laittaa vanhan S:kin koneen laillisesti, mutta sen numero ei olisi 12H.

Tuntuu kuuleman perusteella, että on tainnut konttoreilla kiertää jonkinlainen kiertokirje Minin moottorinvaihdoista :)

Link to comment
Share on other sites

Mulla puuttui lätkä ja riitti kuin ilmoitin että poistettu koneistamossa plaanauksen takia ja annoin numeron erikseeen, tosin tästäkin jo jokunen vuosi aikaa mutta kuitenkin tällä vuosituhannella  :)

Niinpä, tuntuu aika luonnolliselta tunnistaa vaihdettu moottori kun moottorinvaihdosta on kyse.

 

Ministeille tuo ei tietenkään niin tarkkaa ole koskaan ollut kun moottoreita on vaihdeltu tämän tästä! :)

 

E: Eihän nää asiat voi tulla kun vaan tarkemmiksi vuosi vuodelta ja itse ainakin huomannut ihan vuosikatsastusten yhteydessä, että eri vuosina saatetaan tarkistaa erityisesti jonkin tietyn jonkin laitteen toiminta (kurssit, tiedotteet ja onnettomuustilastot).

Link to comment
Share on other sites

Tottahan tämän päivän katsastusmiehet seuraavat aikaansa ja nettiä, jossa on Ministäkin jos jonkinmoista tehoversiota/kertomusta isoksi poratuista ja lähes "200 heppaisista". Kovin montaa yksittäistä automerkkiä/mallia ei Minin lisäksi ole, jonka ympärillä pyörii niin laaja rakentelu ja harrastus.

Ei katsastajatkaan sokeita/kuuroja ole.

Lukevat jopa tätä palstaa ;)

Link to comment
Share on other sites

Moottorin numero oli ainut ongelma, kaikki muu ihan ok. Puuttui se lätkä sieltä metsämoottoristakin, mutta eiköhän tämä vielä järjesty.

Nuita tehorajoituksia en osannut odottaa. Aika monta muutakin asiaa olisi kannattanut selvittää etukäteen mutta onneksi en selvittänyt, olisi voinut jäädä koko projekti tekemättä.

Link to comment
Share on other sites

Hyvinhän siinä sitten kävi.

Noita 12H kilpiä pitää varmaan ruveta tekemään ja markkinoimaan muutoskatsastukseen meneville ;)

Kilpiä on  Suomessa huomattavasti vähemmän kuin 1275 moottoreita/lohkoja.

Samallahan olisit voinut niitata tonnisen koneen kilven, niin ei olisi tarvinnut muutoskatsastaa ollenkaan ;)

Link to comment
Share on other sites

No nyt se on sitten katsastettu, rekisteriotteessa moottorin koko 1275 ja uudet jarrut. Kiitos kaikille kommentaattoreille hyvistä neuvoista ja keskusteluista. Talven aikana säädetään kaasuttajat kohilleen, tuunaillaan sisustus mallilleen ja entisöidään vanha Italialainen puukehäratti puusepän pyöriteltäväksi.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...