Jump to content

Rakennemuutos asiaa


Mini1380

Recommended Posts

Mä vähän odottelin että olis päässy tekemään etanolimuunnoksen ihan virallisesti, mutta mutta...

 

 

 

Muutettaessa bensiinikäyttöinen ajoneuvo käyttämään pääosin etanolista koostuvaa polttoainetta,
päästövaatimusten katsotaan täyttyvän ajoneuvossa, joka on hyväksytty Euro 3 -
päästöluokan mukaisten tai lievempien pakokaasupäästövaatimuksen mukaan, jos muunnoslaitteiston
valmistaja antaa selvityksen siitä, että asennettu muunnoslaitteisto on todettu toimivaksi
kyseisessä päästöjen osalta määritellyssä ajoneuvotyypissä.
Lisäksi muutetussa ajoneuvossa
tulee olla asennettuna siihen sopiva moottorinlämmitin. Muunnos ei saa myöskään
aiheuttaa aiheettomia vikailmoituksia OBD-järjestelmään tai muutoin haitata sen toimintaa.
Muunnoslaitteiston valmistajan tai tämän tehtävään valtuuttaman pätevän asentajan tulee
tehdä muunnoslaitteiston asennus.

 

Jos muunnos tehdään muuttamalla joitakin parametreja auton omassa ecussa ja vaihtamalla suuttimet, niin mikähän tulkitaan "muunnolaitteistoksi"... 

Link to comment
Share on other sites

Ei kait mihinkään ole muuttumassa se asia että alustasarja vaatii tyyppihyväksynnän tyyppihyväksyttyihin autoihin, eikö se juuri tuosta BR Racingin alustasarjasta puutu?

 

-No, eipä taida tarvita! lueskelin Br racing finlandin nettikeskusteluista , että ensimmäiset oli aamulla katsastettu !! Taitaa jatkossa riittää maahantuojan todistus , että alustasarja on tarkoitettu ko. ajoneuvotyyppiin , ei enään TUV yms. selvitystä. Asiasta saa täyden varmuuden , kun käyn tarjoamassa omaa konttorilla....

Link to comment
Share on other sites

Erikoista, mutta hyvä jos niin on. Epäilen kyllä että nyt on unohdettu kokonaan että tyyppihyväksytty auto vaatii tyyppihyväksytyt osat tieliikenteessä. Luulisi nouden säädösten perustelukirjeessä olevan viitattu asiaan jos tuo hyväksyntävaatimus olisi tyyppihyväksyiltä autoilta poistunut, ainakaan itse en näe mitään mainintaa siitä.

Link to comment
Share on other sites

Hmm. koetin lueskella nuo määräykset ja säädökset läpi ajatuksella...Onko nyt niin että "EY malli-oppilas" Suomi jatkossa ei vaatisi enään puolueettoman tarkastuslaitoksen esim.TUV tyyppihyväksyntä papereita alustasarjasta , jonka valmistaja on tarkoittanut kyseiseen "ajoneuvotyyppiin" ? Valmistaja viimekädessä on vastuussa sarjan soveltumisesta ajoneuvoon , ei tarkastuslaitos. Ko. alustasarjasta on väännetty kaiken maailman foorumeilla kyllästymiseen saakka, en lähde enään spekuloimaan suuntaan tai toiseen mutta kieltämättä oli erikoista ,että sarjasta vaadittiin Saksan TUV hyväksyntää Suomeen vaikka ymmärtääkseni alustasarja oli monessa EY-maassa tieliikennekelpoinen  valmistajan tai maahantuojan dokumenteilla.

-Yllä olevasta määräys/säädöksestä en löydä mainintaa Tyyppihyväksyntä-vaatimuksesta, mutta "joku" varmaan kertoo linkin mistä löytyy,jos sen tarvii.....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Kyllä se nyt vahvasti siltä vaikuttaisi että ne alustasarjat saa jatkossa helpommin muutoskatsastettua näihin uudempiin kikottimiin:

http://us3.campaign-archive2.com/?u=19e411429e37c8bfe1eb0611f&id=973a9942d6&e=22dcb34abd

Link to comment
Share on other sites

Jep,varma juttu! Kysyin asian eräältä paikalliselta katsastusmieheltä ja nimenomaan BC Racingin alustasarjan leimaamista," ei ongelmaa, hyväksytään" oli vastaus. Maahantuojan vai oliko valmistajan todistus vaaditaan , että sarja on kyseiseen ajoneuvoon.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...