Jump to content

Mini 998 Autom Stage 1 Kitillä ja CO koholla


Juge

Recommended Posts

Heps!

Katsastuksessa Mini Automaticissa ilmeni että CO:t oli yli 10... ja 3.5 saisi olla.

 

Minissä on Minispareksen Stage 1 Kit, jossa AAU neula. Kantta laskettu 1mm jo jokunen aika sitten kun kansipahvi meni, samalla avarrettu imukanavat ja venttiilit uudelleenmuotoiltu.

 

Säädin seosta viime perjantaina hivenen laihemmalle Jet Adjusting Nut:ista yhden pykälän verran, kaasarista päältäpäin katsottuna vastapäivään (To weaken the mixture, rotate the jet adjusting nut anticlockwise as viewed from above, ie upward) sanotaan Haynesin kirjassa.

 

Tämän säädön jälkeen tuntui että vetoja tuli enempi ja lähti sievästi käyntiin kylmänä ihan hitusen ryyppyä niin tarvinnut kuin vähän näyttää avainta kun jo käynnistyi.

 

Ostin kuitenkin Kaasutinexpertiltä Gunson Gastesterin, http://www.kaasutinexpertti.fi/shopultra1/cat/product_details.php?p=1118. Tällä laitteella sain tänään noin 12 arvoksi ennenkun aloin mitään säätämään.

 

Tein töitä ohjeen mukaan, ja mutterista yli yhden kierroksen säädin ennenkuin CO arvo Gunsonin Gastesterillä laski alle 6. Mutta sitten tapahtui jotain mielenkiintoista: kun yritin laihentaa seosta edelleen, Gunson väitti että CO lukema vain nousi - parin säätökerran jälkeen se oli lähelle 10 ja samalla tyhjäkäynti alkoi "pöksöttää", eli todennäköisesti Haynesin "rhythmic puffing sound, this would indicate a weak mixture" tuli eteen. Mutta jos seos on liiankin laiha, CO pitäisi olla pieni - vai pitääkö? Joka tapauksessa säädin takaisin päin säätömutteria rikastaakseni seosta, ja niin tyhjäkäynti tasaantui ja CO pieneni sinne alle kuuteen. Jätin sen siihen ja kävin tekemässä testilenkit.

 

Testilenkillä totesin että persdynolla mitattuna vetoja tuli entistä enempi ja kulkupuolikin tuntui olevan ihan OK: 120kmh mittarissa joka narraa n. 3kmh satasen vauhdissa. Ja käynnistyy edelleen tosi hyvin, veikkaan että sytytys on tosi hyvin kohdallaan.

 

Tulpat on ihan hetki sitten vaihdettu NGK BP8ES, ja tässä lopputalven aikana ihan uusi virranjakaja kokonaisuudessaan sisäkaluineen päivineen, uudet tulpanjohdot, uusi puola, kaasarin bensakohon neula istukkoineen päivineen, kaasarin kohon öljyiskarissa on öljyä, yms. Ainut tietysti että pitää oikein lampulla tarkistaa toi sytytys, mutta veikkaan että se ei ainakaan pahasti ole metsässä.

 

Mutta: Mikähän tuo AAU neula on joka Stage 1 Kitin mukana on tullut...? Onko se ns. rikkaan seoksen neula, ettei vähän alle kuuden CO:n pääsekään tuolla neulalla?

Link to comment
Share on other sites

Yleensä SU:n neulat on tyhjäkäyntialueella aika lailla samanlaisia ja vasta kierrosten noustessa seos on rikkaampi/laihempi. Yksi mikä pisti silmään on sun tulppavalinta. NGK:n 8 on melko kylmä tulppa ja jos ajat kadulla niin voisit vaihtaa ainakin NGK:n 7 tulppaan tai jopa 6 tulppaan. Itsellä on turbokoneessa ollut NGK BP7ES tulpat, siinäkin kokeilin kaseja mutta aika herkästi tuppas tulppa pimenemään etenkin rikkaalla seoksella. Veikkaisin että sun tapauksessa vois NGK:n kutostulppa mennä ilman mitään murheita, Stage 1 ei nyt vielä mitenkään ihmeellinen viritysaste ole.

 

Neuloja voit vertailla vaikka tästä:

 

http://www.rrocncr.net/technical/SUChart/30.gif

 

Lukemat menee n. 3 mm välein neulan pituudellta, 1 on paksuin eli neulan tyvi, 16 kärki. Lukemat ovat neulan halkaisija tuumina, mitä pienempi lukema sitä rikkaampi seos ko. kierrosalueella. Tyhjäkäyntiosasto on suunnilleen väli 1-3, jos katot niitä lukemia neulasta toiseen niin aika samaa tasoa ne on. En ole yleensä edes pahemmin säätänyt tyhjäkäyntiseosta neuloja kokeillessa, ei se niin hirveitä heitä.

 

Kaasutinexpertin sälä ei ole koskaan allekirjoittanutta vakuuttanut eikä tohon värkkiin osaa ottaa kantaa. Sen hinnalla tosin olis huoltiksella käynyt muutaman kerran mittauttamassa seoksia...

Link to comment
Share on other sites

Meillä aikaisemmin oli noi NGK BP7ES:ät, ja niistä yksi murtui palasiksi kun piti ottaa tulppia pois kun rupes kylmänä käymään kolmella. Siksi laitoin noi BP8ES:ät.

 

Täytyy kattella paremmalla ajalla tuo lista läpi ja kattella tuo AAU neula.

 

Aijoo unohdin mainita että kun koneelle antaa rinkiä, CO lukema tippuu lähelle nollaa.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä mä oon koittanu kiristää ne aina samalla lailla - no tietysti kun käsin kiristää niin aina jotain heittoa voi tulla. Se posliiniosa siitä meni atomeiksi. Vaikka tulppahylsyssä on sisällä se kummikin vaimentamassa tulpan osumista tulppahylsyyn.

 

Mutta oonko kuitenkin ihan oikeaoppisesti säätänyt tuota kaasaria, eli laihemmalle kaasarista päältäpäin katsottuna vastapäivään (To weaken the mixture, rotate the jet adjusting nut anticlockwise as viewed from above, ie upward)? Ja rikkaammalle päinvastoin?

 

Miksiköhän tuossa kävi niin että kun säätö oli siinä CO alle kuudessa ja kun siitä edelleen laihensi, kävikin päin vastoin?

 

Onko tuo sitten huono merkki kun CO meneealle kahteen, yhteen tai yhden alle kun antaa kierroksia koneeseen?

 

Ilmeisesti vakio neula on AAC, jos Haynesin kirjaan on uskomista (Automaatti-Minit, 99H, ja vuosimallit 1983 - 89), ja Stage 1 Kitin mukana tuli tämä AAU "Swinging". Tuota minorv8:in taulukkoa kun katsoi, niin tämä AAU on rikkaampi, ei ihan tasaisesti koko taulukon mutta on kuitenkin. Mahtaako noiden neulojen erotus tehdä sitten sen että tyhjäkäynti CO on siellä alle kuudessa...?

 

Vaimo tuli äsken töistä tällä Minillä ja kertoi että on huomattavasti ärhäkkäämpi kulkemaan. Kai tuo säätö sitten jotain oikein teki...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Tulppien pimeneminen jatkuu... NGK BP6ES, ja nyt taas alkoi tekemään samoin mitä BP7ES:ät ja BP8ES:ät, eli kylmänä käy kolmella. Kun tulpat on uusia, pelaa hienosti X ajan. Korjaan ajetut metrit tänne kun vain pääsen tuonne talliin...

 

Äsken hain valmiiksi Championit. En tiedä onko yhtään sen paremmat ku NGK:t, toivottavasti.

 

Mikä noita tulppia pimentää? Meillä on ihan kaikki uutta sytytyspuolella: puola, virranjakaja sisuskaluineen kansineen päivineen (pyörijä, konkka, katkoja, yms), kaikki tulpanjohdot mukaanlukien puolalta virranjakajalle. Vai onko noi NGK:t noin huonoja? Nyt on tänä kesänä vaihdettu jo ainakin kahdesti noi tulpat...

Link to comment
Share on other sites

Vielä kerran uudet tulpat. Suosittelisin Champion N9YC. Ja sitten.. ota ihmeessä tulppa-avaimesta se kumirinkula pois ja käytä veivimallista väännintä ilman mitään nivelosaa. Tuollaisella kumihylsyllä saa eristimen ihan varmasti vääntymään ja rikkihän se menee.

Link to comment
Share on other sites

Tulppien kestävyydestä sen verran, että 8ES:ät kesti noin 600km, ja 6ES:ät puolet siitä eli kolmisen sataa kilometriä. Tulpat nyt päällisin puolin silmämääräisesti tutkittuna nyt ehjät, ei murtioimia yms.

 

Vika kun ilmenee, kone käy kylmänä kolmella tai kahdella, kun kone lämpenee alkaa käymään kaikilla, kunnes seuraavana aamuna sama juttu.

 

Pimentynyt tulppa on kauttaaltaan musta ja märkä bensasta, kun toimiva on kuiva eikä niin musta.

 

Seokset on edelleen ne mitä tuolla Stage 1 Kitin mukana tulleella kaasarin neulalla saa (ilmeisesti alempia HC:tä ei tuolla saakaan), eli hc vähän alle 6 tyhjäkäynnillä mutta kun kone lämmin ja antaa kaasua, menee lähelle nollaa.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 kuukautta myöhemmin...

Noniin, Mini tuli leimattua, mutta nyt on jotain outoa:

Päästöt edelleen valtaisia. Aivan kuin olisi ryyppy päällä. Mutta kun ei ole. Ja kun säädin niitä itse viime vuonna kesällä pienemmiksi omalla mittarilla katsottuna, ja aloituslukemat olivat silloin lähes samat mitä katsastuskonttorilla ja säätöjen jälkeen lukemat omalla mittarilla katsottuna olivat huomattavasti pienemmät.

 

Ja pärrää / sakkaa vedossa aika-ajoin eli ei käy kunnolla. Mutta käynnistyy (ainakin vielä) mukavasti: lämpöisenä ilman ryyppyä ja kylmänä vaatii vähän ryyppyä eli tietääkseni niinkuin pitää.

 

Onkohan nyt taas tulpat menossa, vai kenties oirehtii pahus kannentiivisteestä...? Mistä himmetti Suomessa saa niitä Championin tulppia? Motonetin valikoimiin ei kuulu Champion tulppa joka menisi Classic-Miniin. Tai ei ainakaan viime kesänä kuulunut.

 

Vai voiko johtua Stage 1 Kitin kaasarin neulasta? Jos kokeilisin vaihtaa takaisin vakioneulan...

 

 

Edit:

Äsken ajoin Minin talliin, ja hitusen ryyppyä tartti että lähti käyntiin. Ilman sitä ei meinannut käynnistyä. Kun lähti käyntiin, kävi sievästi. Taitaa olla huomenna tulppien ja kaasarin neulan vaihtopäivä...

Link to comment
Share on other sites

Vaihdan takaisin tuon alkuperäisen kaasarin neulan, kun muistaakseni tulppien pimeneminen alkoi aika tarkasti Stage 1 Kitin asennuksen jälkeen. Mutta aika outo juttu sinänsä kun tuo neula tuli tuon Stage 1 Kitin mukana ja Spareksella kerrottiin että se on hyväksi todettu tuon Kitin kanssa.

 

Kun tulppa pimenee, se menee märäksi mustaksi, ei muuta, eli aivan kuin saisi liikaa bensaa, ja siitähän kertoo tuo suuret CO luvutkin.

Link to comment
Share on other sites

Joo ei tuo taida kunnossa olla tuo kaasari...

 

Tyhjäkäynnillä jos säädän seokset niin että ne on mittarin mukaan "lain sallimissa rajoissa" niin koneessa ei ole vetoja sitten minkäänlaisia, ja ei tahdo käydä ilman ryyppyä kun antaa kenkää. Ryyppyä kun laittaa päälle niin käykin hetimiten hienosti, kierroksilla siis.

 

Kun saan säädettyä seokset niin että kone käy myös kierroksillakin niin tyhjäkäyntiseokset on mittarin mukaan kympin tietämillä, ylikin.

 

Ja yllämainittu siis kaasarissa olleella, ilmeisesti alkuperäisellä, AAC -merkinnän omaavalla neulalla.

 

Ja suurinpiirtein se meni tuollatavoin Stage 1 Kitin mukana tulleella AAU -merkinnän omaavalla neulalla.

 

Uutta kaasariakin kattoin Minisparekselta, maksaa mansikoita... mutta ilmeisesti vaihtoehtoja ei ole. Toisaalta taas100e pelkkään korjaussarjaan on myös aika paljon: se on yksi kolmasosa uuden kaasarin hinnasta ja tuolla kolmella sataa tulee koko roska uusi kohokammioineen päivineen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Kaasari tuli ja tuli laitettua se kiinnikin.

 

Säätöjen jälkeen päästötkin tuli aika jännäksi, nimittäin nyt ei kaasua painaessa mene nollaan niinkun meni vanhalla kaasarilla. Ja vetoja tuli lisää :)

 

Mutta:

Kun kaasupolkimella teki heijausliikkeen (kuten esim. moottorijarrutuksessa joutuu tekemään) niin kone sakkaa vähän aikaa, tai jos painat kaasua lisää niin se sakkaus menee ohi. Vaihdoin tulpatkin mutta ei auttanut, nyt on NGK BP6ES, edelliset oli 7:at, ja nekin oli kyllä aika hyvännäköiset.

 

Laitoin aavistuksen rikkaammalle kun tuntui että ryyppyä vetämällä ongelma korjaantui, mutta hirveän paljoa en viittinyt rikkaammalle laittaa. Seuraavaksi säädän sytytyksen mutta uskoisin sen olevan aika hyvin kohdallaan koska kone käynnistyy lämpöisenä että ei tarvi kun näyttää avainta.

 

No, jatketaan, kommentoin tänne kun saan sytytyksen katsottua.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Mulla oli oman HIF44 kaasarin kanssa alkuun vähän vastaavaa vikaa, silloin ryyppymekanismissa ollut o-rengas oli murtunu, jolloin käytännössä ryyppy oli jatkuvasti päällä ja kävi tosi rikkaalla ja tulppia meni... Sitten taas kun antoi

kierrosta niin meni laihalle, koska tyhjäkänynnin seos oli säädetty kohdilleen "ryyppy päällä".

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Sytytystä on säädelty, ja mielenkiintoiseksi meni homma siinä vaiheessa kun katottiin kirjasta noita arvoja.

 

Kun virranjakajasta säädetiin kärkiväli kuntoon, niin mittalaitteella katsottuna aukeamiskulma oli kirjan mukaan ihan liian pieni. Kun säädettiin kärkiväli aukeamiskulman mukaan, niin kärkiväli meni aika pieneksi, en nyt tarkkaan muista olisko olli 0.2 tai jotain.

 

Virranjakaja sisuskaluineen on noin vuoden vanha, joten voinee olla että jakajan kaikkien eri komponenttien toleranssit on jotain muuta kun 30 vuotta sitten.

 

Mutta edelleen on tuo heijausliikkeen myötä tuleva sakkaus. Ja se sakkaus tulee kyllä vasta kun kone on lämmin, se ei sitä kylmänä tee. Ja samalla tulee se, että kun paikaltaan lähtiessä painaa kaasua, ei tahdo jaksaa ottaa kierroksia ja samalla tulee se että ei tahdo jaksaa liikkeelle lähteä. Mutta kun kierroksia saa niin sitten jaksaa mennä.

 

Niin joo, ja kun se sakkaus tulee, aina se korjaantuu kun vetää ryyppyä sen verran että ryyppy on oikeasti päällä eli sen "fast-idle" kohdan yli.

 

Kylmänä siis toimii.

 

Ideoita...?

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...