Jump to content

Recommended Posts

Posted

Olin tuossa kokeilemassa ministeriä Alastarolla. Ajelut sujuivat muuten ihan mallikkaasti, mutta nyt palaa koko ajan luistoneston valo ja jarrujen huomiovalo kojetaulussa. Mistä moinen mahtaa johtua? Onkohan esim ABS antureissa tai jarrujen kulumisen tunnistus antureissa mahdollisesti jotain häikkää. Jos joku tietää asiasta jotain, niin informaatiota otetaan mielellään vastaan

Posted

Hurr durr! Eli pakko huudella näin baarin jälkeen, että itsellä sama ongelma+ rengaspainevalo, joten se johtuu mitä luultavammin jarrupala-anturista tai abs-anturista. OBD sanoo ongelman parhaiten, kuten sen mistä kulmasta ongelma löytyy!

Posted

Miullakin tuo oli vastikää ongelmana. Käytin mittarilla ja abs-anturi oli näin menny vasemmalta eestä. Epäilivät, että ois voinut olla myös napa, mutta itse onneksi selvisin pelkällä anturilla.. Tuli silläkin jo hintaa miltei 300€ kun korjaamolla käytin huollossa...

Posted

Mulla sytytti Mini myös luistoneston ja rengaspaineen valot talvella pahimpien loskakelien aikaan, mutta ne sammu kun auton käynnisteli uusiksi muutamaan otteeseen. Nyt keväällä ehdin hankkimaan vikakoodinlukijan ja lukemaan vikakoodit, joita ei tosin löytynyt yhtäkään, joten voipi olla, että toi on ollut joku väliaikainen häiriö, jonka mahdollinen vikakoodi on poistunut useiden käynnistysten myötä.

Posted

Hommasin bluetoth obd:n, mutta torgue sanoo ettei vikakoodeja löydy vaikka valot palaa. Tarvinnee siis vaihtaa anturit joka kulmaan, mutta taidan aloittaa vaihtamalla eteen uudet. Jos valot vielä palaa niin sit takapää vielä työn alle.

Posted

Eikö Torque ole vain moottorin datan/koodien lukemiseen tarkoitettu laite? Jos nyt kattoisit jollain kunnon vikakoodinlukijalla niin eiköhän sieltä ABS boksin puolelta jotain koodia löydy mikäli vikavalo palaa. Mikäli pyöräanturi on rikki, siitä tulee lähes 100% varmuudella koodi. Helppo ne on karkeasti testata vaikka ihan yleismittarillakin kun pyöräyttää rengasta ja mittailee anturin antamaa jännitettä/pulssia.

Posted

Eipä tuo välttämättä auta kattoa sitä jännitettä mikä siinä tulee. Voi olla rikki vaikka tulis jännite.. Toki jos ei tuu jolleki renkaalle ni tietää ainaki et se ei toimi  :D Ittellä oli nimittäin tuo menny mut näky jännite tuolla. Osas mittari kuitenkin paljastaa olleen anturivika..

Posted

Kyllä se jännitteessä ja pulssissa 100% varmasti näkyy jos anturi on rikki, sitä se ohjainyksikkökin sieltä mittailee. Ottaa nyt sitten huomioon että se ei riitä jos sieltä tulee millivoltin siniaaltoa (jos on induktiivinen anturi), vaan se pitää olla riittävän isoa. Ilman ohjearvoja saa hyvän kuvan tarvittavasta jännitetasosta kun pyörittää vähän jotain toistakin rengasta ja katsoo vertailulukuja. Kanttiaalto on sitten huomattavasti helpompaa, se yleisesti joko toimii tai ei toimi.

 

Ne ohjainlaitteiden sisääntulot on vain jännite/virta mittareita, joten vikadiagnostiikan voi tehdä ihan täydellisesti 99% kerroista perus yleismittarilla, 1% tapauksista tarvitaan sitten skooppia. Hankalien vikahakujen kanssa vaikka olisi koodilukija vaaditaan tuota skooppia saman prosentin vikojen kanssa, ellei mennä nykymeiningillä "vaihdetaan osia kunnes tulee kuntoon".

Posted

Mikä sellanen hyvä vikakoodinlukija olisi? Ei viitsisi mitään hirveitä summia sellaiseen laittaa rahaa

Posted

Itseltä löytyy tälläinen lukija ja se on hintaisekseen oikeenkin asiallinen ja asiansa ajava. Itsellä on ainakin toiminyt jokaisessa autossa, johon olen sitä kokeillut ja näyttänut sen mitä pitääkin. Suomenkielinen käännös on tosin vähän tasoa "soumi" ja toteutettu vain osittain, mutta silti ihan kiva lisä ja pärjäähän sitä englannillakin. :D

http://www.e-ville.com/fi/16-obd-vikakoodinlukijat/6180-vgate-maxiscan-vs890-suomi.html

Posted

Zemz: Onko sulla autona mikä? Onko ensimmäisiä vai uudempia minejä? Oma R50 ei pystynyt kattomaan nimittäin edes uudella bmw:n lukijalla. Ainoostaan ensimmäinen versio toimi kuulemma. Kahessa eri liikkeessä käytin sitä luettavana ja vaan toisessa sit lopulta sen pystyi lukemaan..

Posted

Vuoden 2002 Cooper S eli R53. Mielenkiintonen juttu, että perus Cooperissa  koodien luku on noin vaikeaa. Onkohan meikäläisellä käynyt vaan hyvä tuuri lukijaa ostaessa, vai onkohan Cooperin ja Coopers S :än  ohjausjärjestelmissä, jotain niin oleelista eroa, että toi asia selittyy sillä?

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...