Jump to content

Turbominin korin muokkausta


Tomi
 Share

Recommended Posts

Miten olette ratkaisseet turbokoneen sullomisen tuonne konepellin alle?

Onko välttämätöntä leikellä sinne lisää tilaa vai selviääkö noinkin pienessä tilassa?

 

Ei ole konetta vielä millä pääsisi kokeilemaan joten tässä korinmuokkaus vaiheessa olisi hyvä tuokin ottaa huomioon eli pistelkääpä omia virityksiänne tänne.

Link to comment
Share on other sites

Jos pistät turbon "orkkis" paikalle täytyy sille tehdä lisätilaa tulipeltiin, toiset ovat tuoneet turbon kytkinkopan päälle jolloin välttyy suuremmilta korimodifikaatioilta.

Muistaakseni sellaista valmista "ERA:n" tulipeltiin laitettavaa koteloa myydään jopa jossain, mut sellanen on aika näppärä tehdä itse kun kaivaa mitat jostain.

Link to comment
Share on other sites

Riippuu ihan ahtimesta. Jos sullot Metron ja ERA:n Garrett T3 himmeleineen niin tarvitsee kotelon. T3 on vanhanaikainen fööni sekä ominaisuuksiltaan että kooltaan ja britit ovat käyttäneet jo vuosia T2 tai vastavaa ahdinta. Sen saa kikkailtua koneen taakse ilman että tarvitsee leikellä koppaa.

 

Googleta Mirage manifold tai kokeile toimiiko oheinen linkki:

 

http://www.turbominis.co.uk/forums/inde ... t&tid=5742

 

Sieltä löytyy lisätietoa. Jos sulla ei ole mitään vielä valmiina niin suosittelisin unohtamaan Metron ahtimet ja valitsemaan modernimpi versio.

Link to comment
Share on other sites

jos päädyt kuitenkin tohon T3:n niin ei se kotelo mikään ihmeellinen oo jos on peltitöitä kuitenkin tekemässä. Tollanen räpellys tuli ite tehtyä. Niin ja toihan on varmaan järkevämpi tehdä hieman isommaksi jos ei tuu jarrutehostinta mikä vaatii sen tangon tonne kabiinin puolelle.

Niin ja toi on muuten tehty minorv8:n webbisivujen kuvien perusteella joten toivottavasti mahtuu  :o

 

IMG_0693.jpg

Link to comment
Share on other sites

Öljynjäähdytin ei ole mun mielestä välttämätön. Mulla on omassa ollut öljynlämpömittari kiinni enkä ole saanut öljynlämpöjä koskaan yli 110 asteen. Normaaliajossa ne pyörii jossain 95 asteen kantturoilla. Synteettisillä (mitä mä oon käyttänyt koko ajan) toi on ihan huoleton lämpötila.

 

Välijäähdyttimelle ei tahdo oikein löytyä tilaa pyöreäkeulaisessa pelissä. Siitä toi Clubman on hyvä että siihen saa sullottua kamaa helpommin. Muutenhan sen keula on ruma kuin s***ana. Briteillä on ollut aika omintakeisia paikkoja välijäähylle, osa semmoisia ettei sinne ilmavirtaa saa oikein millään. Mutta pubihevosia tulee aivan hirveästi, etenkin jos se cooleri on Cosworthista ;D ;D ;D

Link to comment
Share on other sites

Välijäähdyttimelle ei tahdo oikein löytyä tilaa pyöreäkeulaisessa pelissä. Siitä toi Clubman on hyvä että siihen saa sullottua kamaa helpommin. Muutenhan sen keula on ruma kuin s***ana. Briteillä on ollut aika omintakeisia paikkoja välijäähylle, osa semmoisia ettei sinne ilmavirtaa saa oikein millään. Mutta pubihevosia tulee aivan hirveästi, etenkin jos se cooleri on Cosworthista ;D ;D ;D

 

yks vaihtoehto on ilma/vesi jäähdytin. pieni ja tehokas.

 

kuul_VI1200hv.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vaatii tuokin sitten toisen ison vesijäähdyttimen ja paisuntasäiliön yms. Että jostain sitä tilaa on löydyttävä.

 

Välijäähylle taitaa järkevin paikka olla oikeassa sisälokasuojassa, asennus samalla tavoin kuin vasemmalla puolen orkkis moottorinjäähdytin.

Link to comment
Share on other sites

Tuosta edellisesti tuli mieleen kysymys, et kannattaisko jäähdytys vesi laittaa virtaamaan imusarjan läpi? Kun sehän pitäis sen sit ainakin siinä 70-80 asteessa. Kun eikös toi ilma välijäähyn jälkeenkin oo vielä kuumempaa?

Link to comment
Share on other sites

Eikös kompressori S ollut ihan ilma/ilma jäähyllä ?  Kaikissa Mineissä on jäähdytin ja uusimmissa toki paisarikin mutta ilma/vesi tsydeemissä pitää olla vielä toinenkin satsi jos aikoo jotain hyötyä paketista.

 

Ilma/vesi paketin etuna on se ettei sitä tarvi saada ilmavirtaan, se peliittää myöskin auton ollessa paikoillaan jne. Huono puoli on se systeemin lauhdutin, vesipumppu, putkistot sille jne. Tilaa kun Minissä ei ole turhan paljoa. Toki noi voi laittaa takakonttiin mutta putkistot yms lisää painoa.

 

Jos oikein haluaa voimaa niin laittaa pirunmoisen coolerin keulaan ja jättää ne turhat ahtimet sun muut heepelit pois. Katu-uskottavuutta saa pelkällä coolerilla jos se vain näkyy ulospäin. ;D

Link to comment
Share on other sites

Tuosta edellisesti tuli mieleen kysymys, et kannattaisko jäähdytys vesi laittaa virtaamaan imusarjan läpi? Kun sehän pitäis sen sit ainakin siinä 70-80 asteessa. Kun eikös toi ilma välijäähyn jälkeenkin oo vielä kuumempaa?

 

Ei kannata ellet aja talvella. Jos ilma on välijäähyn jälkeen noin kuumaa niin sitten homma on perseellään.

Link to comment
Share on other sites

Jos on epäselvää että minkä lämpöistä se ilma on välijäähdyttimen jälkeen, niin tuossa yksi lämpötilaloggaus tosta mun käyttöpaskasta:

http://koti.mbnet.fi/mjarvela/s2/boost_temp2.png

 

Päivä oli +30lämmin, ajettu muistaakseni kolmosella ylämäkeen jarrulla samalla kiihtymistä tappaen, rajoittajaan asti. Huomaa hyvin ilmiön että imulämmöt lähtevät ensin laskemaan, johtuu siitä että pieni ilmamäärä lämpeää imuputkistossa/imusarjassa kuumalla kelillä, ja saattaa anturikin ottaa vähän säteilyistä lisälämpöä.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...