Jump to content

Uusi Mini tilattu


Michal-86

Recommended Posts

Tuo ettei vaikuta takuisiin on suurta harhaa. Jopa tarvikevanteet vaikuttaa takuuseen ja tästä ihan oikeaan tietoa ettei merkkiliike tee mitään takuun puitteissa esim. jarruihin jos siellä on tarvikevanteet. Pykälät ja käytäntö ei aina kohtaa ja noista tappeleminen on turhan työlästä puuhaa.

Link to comment
Share on other sites

Taas yksi merkkiliikkeiden propagandan uhri  :D 
Ne ei todellakaan voi evätä auton takuuta muualla asennetun automalliin tarkoitetun lohkolämppärin takia, varsinkaan kun itse asentavat samaa lämmitintä.
Mitä "tarvikevanteisiin" tulee niin kun käyttää saman et:n, leveyden ja halkaisijan omaavia vanteita ei myöskään voi evätä takuita jos taas vanteen et, leveys tai halkaisija on eri voidaan siihen ehkä vedota. Suurin osa merkkiliikkeistä tarjoaa itsekkin tarvikevalmistajien vanteita toisiksi vanteiksi.

Link to comment
Share on other sites

No,ei ne "merkkiliikkeen" asennukset aina ole virheettömiä! Aikanaan perheeseen hankittiin upo- uusi Fiat bravo, mihin myyjä liike asensi lohko-sisähaarapaketin. Talven tultua alkoivat kummalliset kylmäkäynnistys ongelmat,kun auto oli pakkasilla lämmityksessä.Epäiltiin softan olevan liian "etelä-maalainen"=liian laihalla,anturita vaihdeltiin,softia muuteltiin,vikaa heaskeltiin useamman kerran,mutta tuloksetta! No,kerran auton ollessa pakkasella n.30min lohkossa,lähti käyntiin kuin palmun alta! syy,lohkon vastus asennettu liian lähellä termostaattikoteloa ja antureita joten seos meni perseelleen jos piti normi1-2 tuntia lämmityksessä! korjauskehoitus oli lämmittää lyhyemmän aikaa.....joskus näinkin!

Link to comment
Share on other sites

... No saan sijaisauton asennuksen ajaksi ihan ilman veloitusta, jee!

Kait tuota pitää ajatella arvokkaana joululahjana, jos se vaikka helpottaisi? :P

Tiedätkö,mistä erottaa liikenteessä "vähemmän tyytyväisen Volvon-omistajan"? Ajaa Rellulla ja ovessa lukee "ole hyvä" !!! ...Vitsi,vitsi...

Link to comment
Share on other sites

No en ole tosiaankaan propagandan uhri, vaan ihan omalle kohdalle sattunutta kokemusta. Vaimon Skodan etujarrulevyt ja palat kuluivat loppuun heti takuuajan päätyttyä ja autossa vajaa 70tkm, marmoritiskiltä soitettiin vaatimuksestani maahantuojalle, josko homma menisi vielä takuuseen ja arvatkaa mikä oli maahantuojan ensimmäiset kysymykset? Onko auto ensimmäisellä omistajalla ja onko molemmissa renkaissa alkuperäiset Skodan vanteet?! No kun nuo ehdot täyttyivät niin saatiin jarrut takuuseen osien osalta. Toinen tapaus sukulaismiehellä Fordin kanssa kun meni valittamaan etupään tärinästä. Huoltopäällikkö oli lähdössä koeajolle, mutta huomasi auton alla olevat tarvikevanteet ja koeajo jäi siihen. Ilmoitti vaan tylysti ettei ota osiaan mitään kantaa koska autossa on tarvikevanteet.

Näin se vaan käytännössä on mennyt. Kyllä maahantuojat koittavat luistaa ihan kaikesta jos vaan ilmenee pienikin mahdollisuus. Ehkä BWM/Mini toimii toisin, mutta siitä ei ole kokemusta vielä, mutta en halua sitä kuitenkaan koetellakaan.

Link to comment
Share on other sites

Ei tarvikevanteet koko takuuta mitätöi, mutta jarrujen, laakerien ja nivelien osalta saa mahdollisesti vääntää. Saa uskoa tai olla uskomatta. Letkulämmittimen kanssa olisikin mielenkiintoista lähteä arvailemaan jos koneen puolella tulisi ongelmia takuuaikana jos sen on asentanut joku Pärnänen? Järjen kanssahan tällä ei ole mitään tekemistä ja jos asiasta oikeasti kokemusta, niin silloin on kanttia kommentoida asiaa. :-\

Link to comment
Share on other sites

Ei siinä mitään vääntöä ole, jos vanteet ovat mitoitukseltaan alkuperäistä vastaavia. Asiasta on sen verran kokemusta että työkseni konsultoin ajoneuvotehtaan puolelta takuuanomuksia. Toki kokoluokka meidän ajoneuvoissa vähän eri, mutta ihan samat pykälät siellä vaikuttaa.

 

Mikäli letkulämppäriasennus on tehtaan hyväksymä, ei se vaikuta takuuseen myöskään mikäli asennus on tehty ohjeiden mukaan. Se on ihan sama onko sen asentanut merkkiliike vai pärnänen. Mikäli se on asennettu väärin ja siitä aiheutuu moottorivaurio, ei se tehdas/maahantuoja maksa korjausta vaikka asennus olisi merkkiliikkeessä tehty. Korjaus menee korjaamon piikkiin.

 

Asia erikseen sitten on esim tämä sinun esimerkkisi:

 

Vaimon Skodan etujarrulevyt ja palat kuluivat loppuun heti takuuajan päätyttyä ja autossa vajaa 70tkm, marmoritiskiltä soitettiin vaatimuksestani maahantuojalle, josko homma menisi vielä takuuseen ja arvatkaa mikä oli maahantuojan ensimmäiset kysymykset? Onko auto ensimmäisellä omistajalla ja onko molemmissa renkaissa alkuperäiset Skodan vanteet?!

Nythän ei autossa enää ollut takuu voimassa. Tehtaalta/maahantuojalta/liikkeeltä tultiin hyvää hyvyyttään vastaan koska auto oli alkuperäisessä kunnossa. Tämä on hyvin yleistä nykypäivänä.

Link to comment
Share on other sites

Tässä iloisesti sotketaan kaiken lisäksi takuun ja virhevastuun käsite. Vaikka takuu olisikin loppunut, on myyjällä/maahantuojalla/valmistajalla virhevastuu ja korjaus/korvausvelvoite, mikäli tuote ei kestä siltä kohtuudella oletettavaa kestoikää. 

 

Jos tuotetta on käytetty käyttöohjeiden mukaisesti ja siinä on käytetty alkuperäistä vastaavia ja vähintään alkuperäisen laatuisia tarvikeosia, ei myyjä/maahantuoja/valmistaja pääse virhevastuuta pakenemaan ja takuu ei raukea. Takuu on lisäksi vain jonkin sortin lisäetu virhevastuun päälle. 

 

Virhevastuu on tosiaan voimassa autossa paaaaaaaljon pidempään kuin takuu - tietty kuluvien osien osalta hommaan vaikuttaa luonnollisesti kilometrit, eli kohtuudella oletettava kestoikä. Nyrkkisääntö on kuitenkin se, että jos tuote tai jokin tuotteen osa ei kestä kohtuudella siltä oletettavaa kestoikää, on tuote virheellinen. Omakohtaisesti esimerkki viime keväältä; 8v auton takakontin sinkkikerros kupli muutamasta kohdasta irti pellistä vaikka maalipinta oli ehjä, eli selkeä valmistusvirhe. Ei muuta kuin merkkihuoltoon ja ensireaktio huollossa oli, että voi harmi, mallitakuu loppu eikä vielä ruostunut sisäpuolelta puhki, eli asiakas maksaa jos haluaa korjautettavan. Ei tarvinnut kuin kysyä, että "käsittääkseni virhevastuulain mukainen pellin sinkkikerroksen kohtuudella oletettu kestoikä maalipinnan ollessa ehjä saksalaisessa premiumautossa on kaiketi enemmän kuin 8 vuotta?" ja lähes 1000e korjausurakka menikin saman tien maahantuojan piikkiin.

 

Mutta se mikä on varmaa, ei myyjäliike koskaan heti ensikättelyssä tarjoa virhevastuulain mukaista korjausta, eli kuluttajan tulee osata sitä itse vaatia. Samaa takuuasioissa. Niissäkin pyritään löytämään aina maksumies asiakkaasta, jos siihen pieninkin mahdollisuus on. Kunhan kuluttaja ilmaisee myyjäliikkeelle/merkkihuoltoon tietävänsä oikeutensa kuluttajana, hommat ruukaavat lutviutua heti asiaan kuuluvalla tavalla. Mikäli annat viedä itseäsi kuin pässiä narussa, on se sitten jo jokaisen oma asia ja valinta.

 

Jos tarvikevanteet ovat alkuperäistä vastaavat mitoitukseltaan, eivät ne vaikuta takuuseen tai virhevastuuseen millään tavalla. Piste.

Mikäli esimerkin Fordin ravistustapauksessa ehkä renkaiden tasapanoitus olisi ollut syytä tarkistaa ensin ja esittää huoltomiehelle tasapainotustodistus ja faktat, että vanteet ovat alkuperäistä vastaavat (jos olivat), jolloin hommasta ei olisi ollut minkäänlaista tulkinnan varaa. 

 

Ilahduttavasti enenevässä määrin yrityksen ovat ottaneet käyttöön asiakaspalvelun laadun ja asiakkaan kokeman palvelukokonaisuuden yhdeksi mittariksi määriteltäessä provisiopalkkoja ja bonuksia myyjille ja huoltopäälliköille. Tällöin ei niin hanakasti päästä pakoilemaan vastuuta kun tyytymätön asiakas pääse antamaan palautteen herkemmin. Mutta valitettavan usein kuitenkin vielä nykyisinkin verhoillaan lakisääteinen virhevastuu termien "hyvää hyvyttään" tai "goodwill" taakse, jotta asiakas kokisi saavansa jotain extraa tai armopaloja vaikkei asianlaita näin ole.

Link to comment
Share on other sites

Huh, mitä hyökkäyksiä!

No sen verran sanon kuitenkin, että kyllä minulle nuo takuu- ja tuotevastuuasiat ovat ihan selviä ja tuttuja ja joitakin asioita on autoihini korjattu parikin vuotta varsinaisen takuun päätyttyä ja aina kannattaa ainakin koittaa.

Mutta sen kääntöpuolenkin olen nähnyt ja kuullut tapauksia joissa ei ole päästy yhteisymmärrykseen asioista kun autoa on räplännyt joku muu kuin merkkiliike.

Hienoa on jos teillä on tähän asti kaikki asiat hoituneet ilman taistelua ja hyvässä yhteisymmärryksessä, mutta liikkeitä ja maahantuojia on niin monenlaisia ja vuosien varrella asioissakin voi tapahtua kehitystä.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä tämä keskustelu on minustakin enemmän valistavaa kuin hyökkäävää. Iso osa kuluttajista ei nimittäin tiedä oikeuksiaan ja myyjäportaan velvollisuuksia tilanteissa, joissa tuote ei vastaa sovittua tai ei toimi kuten voidaan olettaa.

 

Pelkästään jo EU:n right to repair -ryhmäpoikkeusasetus takaa sen, että autoa voi huollattaa missä tahansa takuun ja virhevastuun säilyessä voimassa. Edellyttäen tietysti sen, että huoltotoimet suoritetaan valmistajan ohjeiden mukaisesti vähintään OEM-tasoisia varaosia käyttäen.

 

Mutta jokainen voi luonnollisesti kiikuttaa rahat marmoritiskille niin halutessaan, mutta pointti tässä on se, että vaihtoehtoja on olemassa.

Link to comment
Share on other sites

Ei kaikki jotka ovat kokeneet kielteisen päätöksen takuu/tuotevastuuasiassa ole tietämättömiä. Jos liike ja maahantuoja sanoo ykskantaan ettei osallistu kustannuksiin, niin ainut vaihtoehto on lähteä viemään asiaa eteenpäin kuluttajaviranomaisten kautta jne...

Miksiköhän näistä asioista tapellaan kaikista eniten ja hartaasti, vaikka eu:n ja muut pykälät ovat noin selkeitä?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Mulla oli eka asennusyritys 2 vko sitten, eikä peruutuksesta mitään ilmoitusta tullut. Vein auton sovitusti aamulla ja ottivat vastaan normaalisti. Iltapäivällä sain soiton, että eipä onnistunut ei, kun asennussarja ei ollut tullut. Siitä sitten tyytyväisenä autoa marmoritiskiltä hakemaan...

 

Onko sulla Ping sama M170 asennussarja? Vai tuleeko defa? Edit: taitaa olla M165.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...