Jump to content

Moottorin esilämmityksen asentaminen Oneen ?


rado
 Share

Recommended Posts

Eikös tohon sovi ihan tavallinen lohkolämmitin tulee sinne pakosarjan alle koneen taakse lohkoon, hivenen haasteellinen asennettava mutta ei mahdoton varsinkin vanhan pakkaspropun poislyöminen oli aika hankalaa.

Link to comment
Share on other sites

www.tuontitekniikka.com   pumpullinen letkulämmitin 1000 tai 1500w, tulipellissä keskellä nousevaan letkuun käy pystyyn.

Itsellä tarkoitus asentaa lokakuussa sellainen kun tulee defa kaapelisarjaan käyvällä liitännällä uutta mallia, yhden laitoin edelliseen miniin

viimetalvena ja hyvin toimi, hinta oli n.130e j a helppo laittaa.

Siinä vanhassa mallissa on normaali sukopistoke, mutta tulossa on defa kaapelisarjaan sopivaa mallia.

 

laitan lisätietoa/kuvan kun saan uuden asennettua.

Link to comment
Share on other sites

periaatteessa se kyllä toimii kummassakin letkussa.

 

kannattaa sitten laittaa niin että virtaussuunta on sama lämmittimen pumpulla ja letkussa auton käydessä - tässäkään ei käy muuta vahinkoa (jos laittaa väärinpäin)

kuin että auton ollessa käynnissä auton vesipumpun virtaus ja lämmittimen pumppu jos ei ole samaan suuntaan, vesi ei kierrä, mutta moottorin seisoessa

tätä  ongelmaa ei ole ja toimii kyllä.

 

lämmitin ei jarruta letkun välissä kiertoa lämmityslaitteelle, siinä on isommat solat vaikka pumppu ei pyöri.

 

nesteitä ei tarvitse laskea pois, käy motonetista 19e letkupihdit ja laita niillä letku puristuksiin, sitten vain viilto poikki ja lämmitin väliin -en muista

otinko pienen pätkän pois letkua ettei mee kurttuun letku.

 

joihinkin olen laittanut kumikaapeliin hankaussuojaa pätkän moottoritilan alueelle. sitäkin on alumiini-muovipinnoitesuojaa, tällöin pitää pistoke ottaa pois ensin ja pujottaa suoja paikalleen ja laittaa uusi pistoke.  Jos ei kuuma paikka niin olen suojannut muovisella suojalla jossa halkio eli saa helposti siihen kumikaapelin päälle mutta minissä taisi olla aika ahdas ja lämmin paikka joten huolella se kaapelin kiinnitys ja suojaus....

voisi olla hyvä jopa kuumansuoja sukkaa päälle kietaista siinä pakosarjan lähellä.

Link to comment
Share on other sites

Luottaisin kyllä ennemmin noihin Calixin tai Defan tuotteisiin, noista kiinamallin pumpullisista lämppäreistä lukenut vähän huonoa........... kannattaa varmistaa ainakin et on palovakuutus kunnossa ja sekään ei välttämättä auta kun noissa ei oikein oo tarvittavat hyväksynnät kunnossa vaiks "hyväksyntätekstejä" löytyykin.

Link to comment
Share on other sites

tuo on kyllä  totta. useat ebayssa myytävät ei täytä suomessa kansallisia sähköturvallisuus vaatimuksia, vaikka muutoin voi täyttää CE vaatimukset ja olla Euroopassa täysin hyväksyttykin.

 

mutta tiedän että tähän tt-thermoon on huomioitu suomen kansalliset vaatimukset myös CE vaatimusten lisäksi, eli 1,5mm2 poikkipinta-ala kaapeli joka on öljyn kestävä ja pakkasen kestävä.

huom. vaatimusta sille alumiinisuojalle kaapeliin ei ole joka toisin väittää tarkista TUKES, mutta fiksuhan se on paikoissa jossa on hankautumisvaaraa. Lisäksi laitteen pitää olla ip44 roiskevesisuojattu.

 

tämän kaapelin takia on tulossa tuohon malliin myös defa pistokkeella oleva versio, mutta se on vasta menossa valmistukseen, eivät tienneet vielä koska sitä saa.

tuontitekniikka on ollut kehittämässä tuota lämppäriä . lämmitintä käytetään paljon muuhunkin kuin autoihin, esim. kelkat, mönkijät, muut nestekierrot. jne..

 

tässä tt-thermossa on termostaatti joka ohjaa sitä, sekä lisäksi ylikuumenemissuoja joka katkaisee virran. olen kokeillut kuivanakin, ylikuumenemissuoja laukaisee laitteen pois päältä.

 

tiesitkö että defaa valmitetaan Shanghain lähellä, mm. sisätilalämmittimet tehdään kokonaan siellä.

Link to comment
Share on other sites

Valmistusmaa on merkityksetön kun puhutaan laatukamasta, valmistuttaja määrää laadun, ei valmistava tehdas. Noita kiinalaisia lämppäreitä on hajonnut paljon, joten suosittelen asunnuspaikaksi sellaista missä se on ainakin helppo vaihtaa uuteen. Ebay on niitä pullollaan, ja haukkuu paikkansa jos on valmis vaihtamaan välillä uuteen. 2kw sähköpumpumpullinen vastus kun lämmittääkin jotain muuta kuin sähköyhtiön osaketta, verrattuna johonkin turhakkeeseen verrattavaa öljypohjan lämmitintä.

 

Jos se tt-thermo on speksattu riittävän hyväksi, niin kyllähän se sitten toimii. Ongelmaksi vaan usein muodostuu hinta joka on jo tunnettujen merkkien tasolla.

Link to comment
Share on other sites

www.ebay.de  ja laita  hakusana motorheizung niin tyrkkää useita....

 

mutta jos tt thermo maksaa jotain 130e ja vuoden takuu niin mikä järki on tilata netistä euroopasta 120-130e + rahti, kiinan alkuperää ne ovat ja varmuudella eivät täytä suomen kansallisia sähkäturvallisuus vaatimuksia

joka poikkeaa mm. tuolla 1,5mm2 poikkipinta  kaapelilla ja ip44 tiiveysvaaatimuksella.

 

useita olen ostanut tuolta ebaysta, ja mulla olis tuota mustaa muovista joka siellä ebayssa  on, jemmassa hyllyssäkin pari, 125e/kpl mutta se on aika heikon oloinen ., nykyään kun

tuo tt thermo vaihtoehto on niin kolmeen viimeiseen tarpeeseen olen sen laittanut .

Link to comment
Share on other sites

Aika sama, sinne sisäkennolle ei ihmeitä lämpöjä häviä jos ei sitä puhallinta herätetä päälle samalla. Mutta jos sisäpuhaltimenkin käynnistät samalla, niin sitten tietenkin sisäkennolle ensin virtaus.

 

Ainut käytännön hyöytyhän tuosta esilämmityksestä on pieni polttoaineenkulutuksen lasku kylmälle koneelle, ja isoimpana matkustusmukavuuden nousu. Moottorin kulumisen kannalta ei esilämmityksellä ole mitään merkitystä, se on niitä 50luvun juttuja jolloin sillä oli jotain merkitystä. Tai jos käyttää jotain 20w öljyjä niin sitten silläkin on merkitystä, mutta tuskimpa kukaan nykyaikana moista talviautossa käyttää.

Link to comment
Share on other sites

en muista kumpaan laitoin viimeksi edellisessä minissä, kävin katsomassa ja laittaisin siihen ylempään siten että

pumpun imupuoli alaspäin....

 

edestä pitää purkaa akku ja akkukotelo pois ensin sitten sinne pääsee käsiksi, ahdas paikka se on mutta kyllä

se on sinne mahtunut.

 

itseasiassa viimetalvena tuo ero polttoaineenkulutuksessa oli aika iso kun alkoi pitää lämmityksessä, tällä 1000w tai 1500w saa nopeammin ja korkeammaksi sen lämpötilan...

toki sähkökin maksaa:)

 

mutta tosiaan pienentämällä lämmitysaikaa tuo lämmityskustannus on ihan sama kuin lokilämppärillä.

Link to comment
Share on other sites

Jos kerta ylempään letkuun niin kumpi pää sisäänmenoksi pumpulle ?

 

Sisätilasta tuleva vai moottorista tuleva ?

Ajattelin että sisätilalta tuleva jotta lämmin vesi ensin moottorille, mut jos taas vesi menisi ensin sisätilaan, niin voisi samalla käyttää auton omaa sisäpuhallinta puhaltamaan lämmintä hyttiin ja "ylijäämä" lämpö menisi vasta moottorille..

Link to comment
Share on other sites

niin unohtui, joudut hieman leikkaamaan sitä alumiinifolio suojaputkea lektun päältä alaspäin että saat

mahtumaan suoralle osalle lämmittimen. kiinnitä/tue niitä letkuja jollain nippusiteillä tms. jos et saa sitä laitekiinnitystä autoon

hyvin -se taisi olla aika ahdas väli, mutta mieluummin jollain kiinnitystä. tärkeää olisi että ei heilu eikä tärise irti ajanoloon lämmitin.

 

Mersuun olen kyllä joskus laittanut letkujen varaan ja letkut tukenut heti lämmittimen kohdalta nippusiteillä kiinni johonkin , hyvin on kestänyt.

Link to comment
Share on other sites

Siellä lepää.

Ilman akkukotelon irroittamista ei kannata haaveilla lämppärin laitosta.

 

Kaikki meni suht kivasti siihen saakka kun lämmintä piti testata tai tarkemmin auton omaa lämmityskiertoa.

Ajoin ja käytin sekä taas ajoin, mutta hyttiin ei vaan tullu lämpöä.

Ilmasin ja ajoin taas, tuloksetta.

 

Ilman sain pois vasta kytkemällä termon verkkoon. Sitten alkoi auton omakin lämmitin lämmittää ja paisuntasäiliö hulahti tyhjäksi.

 

Loppu hyvin ja toivottavasti toimii vielä huomennakin :)

Link to comment
Share on other sites

Ite asensin vuosi sitten syksyllä R53:een lohkolämmittimen ja olihan siinä oma hommansa. Mukana tulleet ohjeet oli vähän sinneppäin. Käytännössä vaati pakosarjan irroittamisen kannesta ja koko putkiston tuputtamisen lattialle (en halunnu pätkiä putkea osiin vuotojen pelossa, kun ei ollut uusia tiivisteitä). Sitten pääsi helposti lyömään pakkaspropun pois ja asentamaan vastuksen helposti. Pistokkeen laitoin tuohon rekkarikilven telineeseen, josta on likimain huomaamaton.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...