Jump to content

Iskarit + raidetanko kysymys


sir samurai
 Share

Recommended Posts

Iskarit oli umpiruosteessa niin aattelin tilata uudet. Mitä mieltä minkälaiset iskarit kannattaa laittaa ihan perus 1.3l koneella olevaan Miniin, KYB vakiot/kaasut vai ajossa säätyvät?

Raidetankoa en ole ennen käpistelly, onko normaalia että kuskin puoli on löysä ja toinen jämy?,

 

Pätkä videota varmaan selittää paremmin  :)

https://www.dropbox.com/s/glnmi0qa2yyp7ky/2014-07-17%2012.27.31.mp4?dl=0
 

Link to comment
Share on other sites

Kyllä se tuollainen "jämy" pitäisi olla. Kun ottaa sen haitari kumin pois, niin sitä pystyy kiristämään..

Vakiokäytössä olevaan perusMiniin riittää aivan vakio iskarit vallan mainiosti.

Rahat voi käyttää tarpeellisempaankin.

Link to comment
Share on other sites

Iskarit oli umpiruosteessa niin aattelin tilata uudet. Mitä mieltä minkälaiset iskarit kannattaa laittaa ihan perus 1.3l koneella olevaan Miniin, KYB vakiot/kaasut vai ajossa säätyvät?

 

Raidetankoa en ole ennen käpistelly, onko normaalia että kuskin puoli on löysä ja toinen jämy?,

 

Pätkä videota varmaan selittää paremmin  :)

 

https://www.dropbox.com/s/glnmi0qa2yyp7ky/2014-07-17%2012.27.31.mp4?dl=0

 

Ihan perusiskarit vaan, toi hammastanko sen sijaan, kokonaan irti ja tarkistele ruuvipenkissä.

 Jos siinä on jo välystä niin kantsii hommata korjaussarjat (sisemmät nivelet) molempiin päihin.

On meinaan tuossa vaiheessa helppo tehdä kun on etupää muutenkin purettu.

 

Niin ja tietenkin kannattaa tarkistaa koko hammastangon kuluneisuus ja voitelu ja haitarikumit.

Link to comment
Share on other sites

Kävin tänään tallilla purkamassa raidetangon. Otin suojakumit pois, tiukempi puoli näytti todella rasvattomalta, toisella puolella ei nyt mitenkään hirveästi ollut. Miten tuo kiristäminen tehdään? haynesin kirjaa lueskelin mutta siellä puhuttiin vain kulmien säädöstä. Jos nyt kierrän mutteria auki ja kierrän sitä toista osaa sisään päin, aurauskulmat ilmeisesti muuttuu? Kuten kuvista näkyy mutterissa ja nivelessä on kolot, pitäskö nuo kolot olla molemmilla puolilla samassa kohdassa että aurauskulmat olis säädetty samaan kohtaan kuten haynesin kirjassa oli mainittu? (jos ihan tarkkoja ollaan kirjassa oli laskettu kierteitä)

 

Välystä ei tuntunut olevan ja ihan kohtuu helposti rullas kumpaanki suuntaan tanko.

 

post-1228-0-97636400-1408733611_thumb.jpg

 

post-1228-0-94427700-1408733619_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kävin tänään tallilla purkamassa raidetangon. Otin suojakumit pois, tiukempi puoli näytti todella rasvattomalta, toisella puolella ei nyt mitenkään hirveästi ollut. Miten tuo kiristäminen tehdään? haynesin kirjaa lueskelin mutta siellä puhuttiin vain kulmien säädöstä. Jos nyt kierrän mutteria auki ja kierrän sitä toista osaa sisään päin, aurauskulmat ilmeisesti muuttuu? Kuten kuvista näkyy mutterissa ja nivelessä on kolot, pitäskö nuo kolot olla molemmilla puolilla samassa kohdassa että aurauskulmat olis säädetty samaan kohtaan kuten haynesin kirjassa oli mainittu? (jos ihan tarkkoja ollaan kirjassa oli laskettu kierteitä)

 

Välystä ei tuntunut olevan ja ihan kohtuu helposti rullas kumpaanki suuntaan tanko.

 

attachicon.gifkuski.jpg

 

attachicon.gifapukuski.jpg

Aurauskulmat säädetään vasta ihan lopuksi kun kaikki osat on autossa kiinni, pyörät paikallaan jne.

 

Jos ei välystä tunnu niin mun mielestä ei kannata säätöihin koskea, toi toisen pää mutteri näyttää kuvissa, että sitä on jo joskus kiristelty.

Tarkistaa vaan, että haitarikumit on ehjät, hammastankoon on olemassa ihan oma rasvansakin.

Tärkeää on jos ne nivelet kuitenkin avaa, että lukitukset tulee hyvin kiinni, ettei ne pääse ajossa löystymään.

Lukituksia on muistaakseni kahdenlaisia, joko lukkolevy tai mutterissa itsessään "levy" mikä taitetaan koloon, ettei mutteri pääse löystymään.

 

E: Tuosta kiristelystä oon kyllä sitä mieltä, että jos nivelet on kuluneet ja välystä on niin uudet nivelet vaan ja ihan sama ylä- ja alapallonivelten kanssa.

Link to comment
Share on other sites

Uusi hammastanko on mielestäni niin kohtuuhintainen, ettei vanhan kanssa kauheasti kannata touhuta ja osia ostella.

Jos muutenkin autoa perusteellisemmin laittelee.

Link to comment
Share on other sites

Saako uusia korjaussarjoja ? En pikaisella silmäyksellä löytänyt mutta uusi LHD hammastanko on Minisparesilla 60 puntaa.

Ei kuulosta kauheen arvokkaalta, joo en tiedä kans tämän päivän osatilannetta onko saatavissa.

Ite voisin ostaa ton uuden jos tarvis, mutta kunnostaa myös vanhan varalle, jos siis osia edullisesti on saatavilla.. 

Link to comment
Share on other sites

MInusta raidetanko vaikuttaa muuten hyvältä, ainoa on että toinen puoli on noin löysä. Liikuttelin sitä joka suuntaan, ei siinä minusta siltikään mitään välystä ole mihinkään suuntaan. Mutteria en saanu kiristymään. pitäskö se kiristyä kun ottaa toisilla pihdeilla kiinni nivelestä ja sitten vääntää mutteria kiinni toisella pihdeillä. Vai pitäskö siitä hammastangosta oottaa kiinni?

 

Toisaalta tuo 60 puntaa kokonaan uudesta osasta ei kuulosta kalliilta.

Link to comment
Share on other sites

En saanut mutteria kierrettyä. Putsailin tarkemmin vanhat rasvat pois ja sielä löytyi tähden muotoinen jälki. Onko tuo joku iskentä millä on lukittu mutteri niveleen?

Kaveri lupas tulla kattoon onko sen mielestä raidetanko hyvä, vaikka toinen pää on löysä. Välystä siellä ei ole.

Yritän vielä kiristystä, muussa tapauksessa pitänee tilata uusi.

 

post-1228-0-80341100-1409303210_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ei muuten aukea lukkomutteri kääntämällä. Tuossa on tappilukitus joka pitää porata auki ja sitten vasta lukitus aukeaa. Kiristys ja uusi poraus/tapitus mielellään vastakkaiselle puolelle, ei kuitenkaan hammastetulle puolelle.  Tämän operaation voi siis tehdä ainakin kaksi kertaa. Yhdessä kuvassa tuo tappi näkyykin.

Ikivanhoissa clubilehdissä oli näitä aitoja tehtaan suomenkielisiä korjausohjeita ja näyttää hyvinkin siltä, että syytä kaivaa esiin nuokin lehdet esiin koska näyttää tiedon tarvetta jo taas olevan..

Tai pitää joskus nuo A4:set tänne skannata.

Jos selvää välystä ei tunnu - ei liene tarvetta tehdä mitään.  Tiukka toinen puoli voi olla liian kireälle säädetty ja siksi liikaa kitkaa. Kyllä se siitä liestyy..  Uusi tietysti on aina uusi..   melkein sanoisin, että on tuo vanha jo melkein pilalle murjottu. Voi olla jo turvallisuusriski.

Link to comment
Share on other sites

Ei muuten aukea lukkomutteri kääntämällä. Tuossa on tappilukitus joka pitää porata auki ja sitten vasta lukitus aukeaa. Kiristys ja uusi poraus/tapitus mielellään vastakkaiselle puolelle, ei kuitenkaan hammastetulle puolelle.  Tämän operaation voi siis tehdä ainakin kaksi kertaa. Yhdessä kuvassa tuo tappi näkyykin.

Ikivanhoissa clubilehdissä oli näitä aitoja tehtaan suomenkielisiä korjausohjeita ja näyttää hyvinkin siltä, että syytä kaivaa esiin nuokin lehdet esiin koska näyttää tiedon tarvetta jo taas olevan..

Tai pitää joskus nuo A4:set tänne skannata.

Jos selvää välystä ei tunnu - ei liene tarvetta tehdä mitään.  Tiukka toinen puoli voi olla liian kireälle säädetty ja siksi liikaa kitkaa. Kyllä se siitä liestyy..  Uusi tietysti on aina uusi..   melkein sanoisin, että on tuo vanha jo melkein pilalle murjottu. Voi olla jo turvallisuusriski.

Jeesss!! Nythän se muistui toi lukituskin mieleen kun mainitsit "tappilukitushan" se.

Pitää vaan muistaa sitten lukita se lukkotappikin kunnolla, jos säätöhommaan alkaa  :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...