Jump to content

Entisöijä haussa


toteemipaalu

Recommended Posts

Terve. Minulla on ollut vuodesta -96 lähtien Morris Mini 1000 vm. 1977, jolla on ajettu viimeksi vuonna 2001.  Auto oli käytössäni heti ajokortin saatuani ja ikävä kyllä se sai tällöin kolhuja. Takakulma on kolaroitu ja fixattu pakkeloiden. Bensatankki otti myös osumaa ja on lommoinen, mutta ei vuoda. Lähes kaikki kromiosat ovat myös lommoilla, mutta läpiruosteita autossa ei ole. Pohjan ruosteet on joskus 2000-luvun alussa hitsattu, mutta ei mitenkään kauniisti. Se ei päässyt aikoinaan katsastuksesta läpi jarrujen vuoksi ja jäi odottamaan täydellisempää remonttia, jota ei koskaan tehty. Autolla on ajettu vain noin 60tkm, mutta se ei näytä siltä. Maalipinnan lakka on hilseillyt ruosteiden ja lommojen lisäksi.

 

Itselläni on pieni ymmärrys autojen korjaamisesta ja minin toimivuutta tuli aikoinaan ylläpidettyä omin avuin. Autossa oli vähän väliä jotain vikaa ja uutta osaa tuli laitettua sitä mukaa, mitä katsastusmies kirjoitti hylkypaperiin. En kuitenkaan liiemmin pidä autojen korjaamisesta ja nyt jouduin siirtämään sen pois tallista jossa se on ollut viimeiset 10 vuotta. Tästä syystä etsin ulkopuolista tahoa joka voisi auton entisöidä, sillä kuuluisihan autovanhuksen päästä takaisin liikenteeseen (muutakin kuin trailerin päällä).

 

Onko teillä foorumilaisilla suositella yritystä/henkilöä, jolla olisi aikaa/kiinnostusta ottaa auto työnalle? Kiitos jo etukäteen. Ohessa muutama valokuva.

post-3404-0-87213400-1405279720_thumb.jpg

post-3404-0-68900100-1405279723_thumb.jpg

post-3404-0-43301500-1405279735_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Entisöinti asteita on aika paljon.

Halutaanko autosta uuden veroinen MR-auto? Kaikkien huonosti paikattujen kohtien aukiotto ja uudelleen kunnolla korjaus ym. Ns Kaikki kuluneet osat uutta?

Riittääkö siisti käyttökunnostus, niin että auto toimii ja menee katsastuksesta läpi?

Ihmisten käsitys entisöinnistä on aika erilainen.

Jos puhutaan täydellisestä kunnostuksesta "avaimet käteen". Uudenveroiseksi, niin pelkkä työ alakanttiin arvioiden maksaa ainakin 10 000€. Siihen osat päälle. Siihenkään hintaan ei ole tekijöitä jonoksi. Kyllä sen ehkä siistiksi ajokuntoiseksi voi joku innokas saada muutamalla tonnilla.

Entisöinti sana käsittää niin monia asioita eri ihmisten ajatuksista.

Link to comment
Share on other sites

Puhut asiaa ja tiedostan nämä seikat kyllä. Autohan on tällä hetkellä täysin alkuperäisessä kunnossa. En ole kuitenkaan liikenteessä sillä ajatuksella, että se tulisi museokilpiin, koska haluaisin sen olevan näyttävämpi. Tänne tällaisen threadin kirjoittaminen oli hivenen uskalias teko, koska tätä lukevat autoharrastajat luultavasti entisöivät itse ja omia kulkupelejään, ei toisten.

 

Olettamukseni on, että tuskin löydän entisöijää tätä kautta. Päätin kuitenkin kokeilla forumilta ennenkuin otan yhteyttä suoraan alan yrityksiin. Onhan minulla sentään Mini. :)

 

Olin valmistautunut siihen, että minua yllytetään entisöimään auto itse tai sitten siitä tulee ostokyselyitä. Olipahan tästä ainakin jollekin apua, joka kaipasi lisäkuvia omaa projektiaan varten.

 

Autoa en ole myymässä, jos se jollakin oli käynyt mielessä. Ei ole poissuljettua, ettenkö ehkä saattaisi itsekin projektista kiinnostua, mutta epäilen sen olevan liian suuri urakka. En oikein tiedä mistä aloittaa. Toki internet on pullollaan tietoa ja manuaalikin löytyy, mutta mutta.

 

Auton kori pitäisi käydä läpi, sähköt ja tekniikka myös. Luultavasti tuulilasin kulmista ja moottorin takaa löytyy ruostepommeja. Ja kun kerran puretaan, niin helposti se homma lähtee hanskasta ja eteen tulee jatkuvasti uutta laittoa, projekti venyy, hinta kasvaa jne. Tästä syystä on niin vaikea vastata kuinka hyvin auto pitäisi entisöidä. Se ei riitä, että se on ajokunnossa ja katsastettu, koska siihen on laitettu aikoinaan paljon uutta osaa ja sen luultavasti saisi katsastuksesta läpi melko helpolla. Sen ei kuitenkaan tarvi tulla uutta vastaavaksi, ei siis Triangle Motor tasoa. Jotain tältä väliltä. Kaikki vanha ja kunnossa oleva saa jäädä lukuunottamatta osia mitkä pitää vaihtaa sen takia, että haluan autosta näyttävämmän. Eli sisätilan verhoilut, levikkeet, isommat vanteet ja jarrut.

 

Autolla on tunnearvoa (huoh) ja siksi olen valmis uhraamaan siihen rahallisesti enemmän mikä auton todellinen arvo on.

Link to comment
Share on other sites

Triangle Motorsin hinnat ovat sitten oma juttunsa :) Siellä olisi turha ajatellakaan mitään alle 20000€:n budjetin.

Jokainen joka on itse tehnyt entisöinnin, tietää kuinka monta tuntia siihen menee ja  silloin kun itselle tehdään ei tietenkään niitä lasketa.

Tulee vain mieleen joitain projekteja, jotka joku on luvannut tehdä vapaa-ajallaan joskus tai sitten kun ei ole muita töitä, halvalla. Ne ei tahdo valmistua koskaan :).

Tai niitten taso on jotain muuta mitä työn teettäjä on ajatellut.

Pelkkä kunnolla tehty maalaus ammattimiehellä maksaa jo muutaman tonnin.

Link to comment
Share on other sites

Tiedän pari jotka ovat tehneet tällaiset työt ulkopuolisille. Laadukkaasti.

Ovat kieltäneet että vastaisuudessa heidän palvelujaan ei saa enää mainostaa :)

Link to comment
Share on other sites

Suunnitelmat muuttuivat kun eteeni tuli tilaisuus hankkia eksaktisti yhtäläinen mini omani kanssa vuosimallia, väriä ja verhoilua myöten. Tässä kyseisessä autossa on täysin ehjä kori ja vain muutamssa kohdassa pientä pintaruostetta, mutta jäiset vesipisarat ovat tehneet maalipintaan pilkkuja kun siitä on joskus otettu pressu pois. Pohja on ruosteeton ja paikkaamaton. Autolla ei ole kuitenkaan ajettu yli viiteen vuoteen eikä moottorin kunnosta ole vielä tarkempaa tietoa. Omasta ministäni on kori pahasti ruosteessa, lommoilla ja kolaroitu. Auton kunnostaminen olisi vaatinut täydellisen purkamisen, että korista olisi saanut eheän. Tämä projekti olisi ollut minulle liikaa. Omaani olen vaihtanut paljon uutta osaa ja moottori toimii eikä vuoda, joten tekniikaltaan se on ihan ok. Suunnitelmat siis muuttuivat ja nyt tarkoitus on kunnostaa tämä uusi hankinta ja käyttää vanha mini varaosiksi. Kirjoittelen varmasti tänne lisää miten projekti etenee ja kyselen neuvoa.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Nyt on uusi hankinta työnnetty talliin, konehuonetta putsailtu ja konetta purettu. Varaosahankintalistalle on tullut melko paljon tavaraa, mutta paljon saan osia vanhasta ministäni. Ajattelin alkaa sillä, että laitan koneen käyntikuntoon ja sitten etenen kohta kerrallaan eteenpäin. Viimeiseksi korin ja sisustan kimppuun.

Haynesin manuaali on tullut hankittua jo vuosia sitten ja nyt sain käsiini suomenkielisen korjaamo-oppaan. Youtubesta on löytynyt myös kiitettävän paljon videoita joista on ollut apua. Taitaa kuplan ohella olla harrastetuimpia autoja, joten tietoa  ja osia näyttää olevan tarjolla.

Uudessa minissä vuotaa ainakin vaihdetangon stefa ja siitä löytyikin juttua forumilta. Ilmeisesti autoissani on tankovaihde, ei tunneli? Vaihdekepiltä lähtee kaksi tankoa joista toinen menee öljypohjan vierestä vaihdelaatikkoon. Tämä stefa vuotaa öljyä läpi.

Syyläri, lohko ja vesipumppu olivat täynnä mustaa hiilenomaista ruostetöhnää ja itse palikat melko ruosteessa. Vesi oli täysin ruskeaa. Huuhtelin lohkon ja sylinterikannen vesikanavat lämpimällä vedellä, samalla huuhtelin lämppärin kennon ja vesiputket. Jäähdytin meni suorilta hylkyyn. Nyt kaikki irtonainen ruoste on poissa, mutta vesikanavien seinämät ovat vielä ruosteessa. Vesi kiertää kyllä hienosti, mutta jollain ne ruosteet olisi hyvä saada pois. Sain vanhasta ministäni tarvittavat varaosat, siinä vesipumppu oli kuin uusi ja yllätyksekseni koneesta tuli ulos täysin kirkasta nestettä. Jäädytinkin on käyttökelpoinen, puhdas eikä vuoda. Lohko oli sisältä hopeanharmaa, kuin uusi, eikä vesikanavissa ollut irtonaista tavaraa lainkaan. Vanhassa minissä moottori on uuteen miniin verrattuna kuitenkin todella ruosteessa päällisin puolin ja sen konehuoneessa putket, säiliöt ja sähköt ym. ulkoisesti heikommassa kunnossa kuin uudessa autossa, jota on suojannut vuotaneen stefan synnyttämä öljyhiekkakuorrute (lie mistä muualta vuotanut). Ulkopuolinen ruoste ei toki sillä tavalla haittaa, saahan sen pintaruosteen pois ja osia vaihdettua uusiin.

Nyt sitten tässä arvonkin, että mitä tekisin. Ottaisinko vanhasta ministä moottorin ja asentelisin uuteen miniin? Vai laitanko uuden minin moottorin käyntikuntoon käyttäen vanhasta vain varaosia? Vaiko laitanko uuden minin koneen käyntikuntoon ja irroitan vanhan minin koneen pöydälle täydelliseen läpikäyntiin, hankin uusia osia ja vaihdan sitten koneet kun pöydälle nostettu on valmis.

Olen päätymässä tähän viimeiseen vaihtoehtoon. Nyt pitäisi sitten jollain saada ruosteet irti vesikanavien seinämistä konetta irroittamatta, jotta voisin koittaa käynnistelyä. Ajattelin laittaa vesipumpun paikoilleen, tulpata kaikki aukot ja laittaa sitruunahappoliuoksen vesikanaviin sekä lämppäriin vuorokaudeksi, jonka jälkeen huuhtelen lämpimällä vedellä ja toistan tarvittaessa. Onko tässä järkeä ja jos niin mikä olisi sopiva liuoksen väkevyys?

Sitten mietin, että pitäisiköhän vanhasta ministä ottaa vesikanaviltaan ruosteeton sylinterikansi uuteen, mutta näissä on erilaiset keinuvivustot. Uudessa minissä on ikäänkuin "kulmikkaat" keinuvivut ja vanhassa "pyöreäkulmaiset". Kannattaakohan niitä vaihdella päikseen vai mennä niillä mitkä ovat alkuperäiset? Entäs voiko sitruunahappoa suihkutella konehuoneeseen ruosteen ja hapettumien poistoa ajatellen, antaa muhia ja sen jälkeen huuhdella vedellä. Tekeekö sitruunahappo vahinkoa konehuoneessa jos sitä suin päin suihkii joka paikkaan?

Vaihteet menevät paikoilleen ja uskoisin, että kytkin ja vaihdelaatikko toimii kummassakin autossa. Vanhan minin historian tiedän, kytkin ja vaihteisto pelasivat ja öljytkin on ollut koneessa kaikki vuodet. Männätkin liikkuvat kummassakin eikä öljypuolella vaikuta olevan ruostetta, mutta kytkinpolkimet ovat jumissa. Johtuukohan se siitä, että kytkimen työntösylinteri on jumiutunut? Kytkinlevykin voi olla jumissa, mutta pitäisihän polkimen tällöin silti liikkua?

Tällaisiä kysymyksiä tähän väliin ja hommat jatkukoon. Hyviä syksyn pimeneviä iltoja!

 

Link to comment
Share on other sites

Sitruunahaposta en osaa sanoa mitään, kun en ole käyttänyt, mutta tuskin sen ruiskimisesta konehuoneen pintoihin on mitään apua. Jos tarkoitus purkaa auto, niin siinä vaiheessa kun kone on poissa ja muutkin hilut,niin käyttäisin ilman muuta puhalluksessa, tai sitten perinteisesti hiomalla ruosteet ja irtomaalit pois. Kytkimestä voi olla hyvin myös poljin ryytynyt akseliinsa, mutta niinkuin täällä kytkimen kohdalta on monesti kerrottu, kannattaa se käytetystä vehkeestä moottorin irrallaan ollessa aina käydä läpi ja uusia kaikki mahdollinen kuluva/liikkuva osa. Niin nestepuolelta kuin mekaaniseltakin. Osat ei paljon maksa. Kokonaan uusi ,täydellinen kytkimen työsylinterikin on yllättävän HALPA. Ei kannata vanhan mahd. syöpyneen kanssa touhuta.

 Säästyypi monelta harmilta jatkossa. Kytkimen pään stefa samalla myös.

Jos on kahdesta valita, niin kulumattomimmat osat käyttöön.

Moottorin kuntoa on vaikea sanoa purkamatta. Pelkkä ruosteitten perusteella tehty arvio on aika hatara.

Link to comment
Share on other sites

Sitruunahappo toimii vesitilassa, mutta huuhtelu on tehtävä kunnolla. Sitruunahappo irrottaa ruostetta ja vesitilaan jää "hilettä" joka olisi saatava pois. Parhaiten hapotus toimii, jos voi käyttää konetta. Lämpö ja virtaus tehostaa toimenpidettä. Kylmässä koneessa jos pitää happoa vesitilassa, niin saattaa päivä olla lyhyt aika.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä siihen kone huoneen ruosteen  poistoon on ainut ja paraskeino hiekka / rae puhallus ja heti suojaus ettei pääse ruostumaan . Suojaamaton pelti ja vesi kun ei sovi yhteen. VARMA RUOSTUMINEN . Ja jos jätät puhalluksen jälkeen auton sellaiseen paikkaan missä on ilmankosteus suuri niin taas tulee ruosteen alku jos et ole laittanut esim happoväriä /pohjaväriä suojaamaan peltiä .

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Mini on käyntikunnossa ja käy nätisti! Venttiilikansi oli koneistuksessa ja sai uudet venttiilit sekä istukat. Se on oikeastaan hyvin pitkälti valmis katsastettavaksi. Kaasarin kohon neulaventtiili pitää uusia, kun välillä taitaa jäädä jumiin ja bensaa tulee pihalle. Lohkon vesikanavissa uitin sitruunahappoa ja huuhtelin Mini1380:n suosittelemalla pesunesteellä kun sain koneen kasattua ja käyntiin. Vielä tuli täysin ruskeaa vettä pihalle, mutta huuhtelun jälkeen jäähdytysneste on pysynyt kirkkaana. Ripustukset, jousitukset ja jarrut olen käynyt läpi siltä osin mikä on ollut tarpeellista, muuten olen jättänyt purkamatta. Nyt voi alkaa keskittymään korin ja sisustan puunaamiseen. Tekniikka on kunnossa, eikä vuotoja ole. Sähköissä oli kaikenlaista pientä, mutta johtojen liittimien ja sulakerasian puhdistaminen auttoi ja nyt toimii kaikki sähkötkin, varoitusvalot mukaan lukien. Kovasti tässä tekee mieli ajelemaan, mutta kun ajattelin, että en talvirenkaita hankkisi lainkaan. Vapuksi viimeistään tieliikenteeseen.

Link to comment
Share on other sites

Kaasarin kanssa ongelmia. Osaisikohan joku neuvoa mitä kannattaisi tehdä tai missä vika on?

 

Kaasarin kohokammio "vuotaa yli" siitä pienestä reijästä kohokammion kannessa messinkisen liitosputken alla. Olen vaihtanut uuden neulaventtiilin ja säätänyt kohon ja kannen välistä rakoa eri paksuisilla prikoilla Haynesin manuaalin ohjeiden mukaan. Tämä ei auta, bensaa valuu tipottain pakoputken päälle, oli välissä ohut tai paksu prikka tai ei prikkaa oleenkaan. Kaasari on HS4 Waxstat.

 

Entä mihin tämän Waxstatin säätömutteri vaikuttaa? Siinä olevaa mutteria kun kääntää, käyntiääni muuttuu hieman eli kierrokset nousee ja laskee. Vaikuttaa ilmeisesti bensansyöttöön? Onko tämän säätämisellä yhteyttä kohokammion ylivuotamiselle?

 

Kaasari on ollut osittain purettuna ja  putsattu ultraäänipesurissa. Neula näytti kuin uudelta.

Link to comment
Share on other sites

Toisen prikan lisääminen ja bensaletkun vaihtaminen poisti kohokammion vuotamisen, joten siltä osin kaasari kunnossa. Käynnissä on edelleen jotain häikkää. Moottori käy hieman epätasaisesti ja kun kaasuttaa niin ei jaksa käydä tämän jälkeen tyhjäkäynnillä vaikka on juuri säätänyt tyhjäkäynnin sopivaksi. Olen ruuvannut Waxstat mutteria, mutta en ole oikein päässyt selvyyteen miten tämä tulisi säätää. Sytytystulpat, tulpanjohdot, virranjakaja ja katkojankärjet on huollettu, uskoisin että vika on kaasarin säädöissä. Osaisiko joku neuvoa?

Link to comment
Share on other sites

No niin, nyt käy melko tasaisesti. Waxstat-mutterihan oli seoksen säätömutteri, sitä ja kohon neulaventtiiliä säätämällä, sekä öljyä lisäämällä hidastinmännälle alkoi kaasari toimimaan. En vielä tiedä miten Waxstat pelaa kun kone lämpiää kunnolla. Luin toisaalta, että Waxstat-suutinputki kannattaa vaihtaa perinteisempään malliin, koska vanhemmiten Waxstatin seossuhde ei pysy oikeana? Muutossarjojakin oli saatavilla, joten pitää katsoa tarviiko se vaihtaa.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...