Jump to content

Austin Mini 1970 ja ensikertalainen


MorjesMini

Recommended Posts

Moro vaan kaikille! Oli pakko rekisteröityä foorumille kun tuli hommattua vuoden 70 mini. Mitään en siitä tiedä, enkä mitään oo aikasemmin ropaillut (jos ei lasketa moottoripyörää ja mönkkäreitä). Peltihommia en oo ikinä tehnyt ja se hirvittääkin eniten, kun koslahan on ihan läpimätä :P Halu olisi kuitenkin itse tehdä mahdollisimman paljon.

Tää tulee olemaan jonkinlainen ikuisuusprojekti, saattaa mennä parikin kuukautta välillä etten saa aikaseks mitään.

Vinkkejä ja neuvoja tuun kuitenkin tarviimaan ja siks tänne ajattelinkin kirjottaa.

Ensimmäinen kysymys onkin, alotanko projektin sillä että puran kaiken osiin? Miten laitan minin makaamaan autotalliin kun otan kottikärrynpyörät pois? Onko purkamisessa jotain mitä pitää huomioida? Nouseeko kone kotikonstein? (Se muuten käy se kone).

No, siinä nyt alkuun.. laitan kuvia jossain vaiheessa. Toivottavasti saan jeesiä ja toivottavasti into pysyy projektin edetessä :)

Lähetetty minun GT-I9305 laitteesta Tapatalkilla
 

Kuva pommista lisätty... voipi olla ettei niin kaunista päivää tule että tämän liikenteessä näätte - ainakaan mun toimesta =D

Mutta pitäähän sitä pojalla harrastuksia olla.. ihan ensiks pitäis saada se tosta lavetilta talliin, sit alkaa hillitön purkaminen, sen mä ehkä osaan..

post-3382-0-15876800-1400735972_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ennenkuin alat innolla purkamaan, niin kannattaa ostaa korjauskirja, kuvata kohteet ennen purkua ja pakata puretut osat pusseihin/laatikoihin ja kirjoittaa mitä/mistä ovat. Myös ne osat mitkä joutuu uusimaan! Kaikki ruuvit/mutterit myös!

Jos vain silmittömästi purkaa ja heittää tavaraa roskiin, voi joutua sormi suussa ihmettelemään mitä ja mihin mitäkin pitäisi kuulua.

On ainakin helpompi sitten mahdollisesti kaupitella projekti toiselle, jos ei itellä homma etene.

Link to comment
Share on other sites

Tervetuloa miniharrastajaksi..

 

Muutaman yleisen vinkin voisin antaa.

 

-Hanki hyvät korjauskirjat tms. oppaat. Helpottuu korjaaminen kun on purkukuvia/osakuvia jne.

-Hanki hyvät tuumaiset työkalut. Paras sijoitus pitkässä juoksussa projektin aikana.

-Kaikkea irtoavaa ei kannata ruuvata suinpäin irti toisistaan. jos purat kaikki levälleen kerralla niin ainoastaan varmaa on että mini ei ikinä valmistu. Tulee pettymys ja homma loppuu siihen. Kun saa jonkun osuuden valmiiksi se motivoi seuraavan kokonaisuuden kanssa.

-Purkaessasi pussita ja merkitse hyvin osat. Älä luota muistiisi koska purkamisen ja kasaamisen välillä voi kulua vuosia. Älä heitä purettuja osia suinpäin roskiin vaan säästä niitä projektin ajan. Voit varmistaa että uudet osat ovat oikeita ja käyttää niistä varaosia käytettyihin osiin.

-Valokuvia, valokuvia ja valokuvia. Ota paljon valokuvia purkamisesta, tulet huomaamaan kasatessasi että niitä on kumminkin liian vähän.

-Moottori ja kelkka kannattaa ottaa alakautta kokonaisena könttinä pois. Siis nostaa kori pois moottorin päältä eikä toisinpäin.

-Kannattaa tutkia nettiä ja muiden projekteja auttaa ja saa ideoita miten asioita kannattaa tehdä.

-Käy kerhon tapaamisissa ja juttele muiden ministerien kanssa. Jutellessa ja kahvitellessa hyviä vinkkejä ja voi saada kriittisia osia edullisesti jopa lauantai-iltana tai sunnuntai-aamuna.

 

Onnea projektiin....

Link to comment
Share on other sites

Malli??

 

Noviisilta tulee sitten tyhmiä kysymyksiä tyhmien kysymyksien perään.. Mutta alotetaas ihan sillä, että tietäisin mikä auto mulla on.

 

Rekisteriotteessa lukee mallina 2D MINI 850-XA2S1/2040

 

Auton perässä lukee MINI1000, ja itseasiassa myyjäosapuoli (tässä tapauksessa vaihtokaupan toinen osapuoli) myi autoa Mini tonnisena.. Pakko myöntää että auto on edelleen lavetilla pihassa enkä ole edes konepeltiä avannut, mutta onko tonne takaluukkuun vaan vaihdettu toi merkki?? Mitäs kaikkia mallimerkintöjä käytetään, esim kun sitten joskus tulevaisuudessa tilailen jotain osia, että menee oikein?

 

Kiitos taas jo etukäteen vastauksista =)

 

 

post-3382-0-98833500-1400821395_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kone on voitu vaihtaa aikoinaan 998 cm3. Jarrut yms laitteet ovat samat, ei vaikuta katsastukseen yms. moottorin koon saat tarkistettua koneessa olevasta lätkästä ( sijaitsee lohkossa lähellä laturia, sen vasemmalla puolella). 8 alkuinen = 850 cm3 , jos 9 tai 99 alkuinen  = 998cm3.

Merkin vaihtokin on mahdollinen, alun perin Mini on ollut 850 cm3 rekisteriotteen mukaan.

Link to comment
Share on other sites

Onhan tossa tekemistä mutta peltiosat on kumminkin miniin halpoja ja niitä on helposti saatavilla. Uusia peltiosia käyttäessä on oikeastaan ihan sama paljonko sitä vaihdettavaa osaa on jäljellä. Kunhan on vaan riittävästi jossain kovaa mistä aloittaa korjaamisen. Kirjoitin jo aikaisemmin että teet vaan pikku hiljaa ei kannata pettyä heti alkuunsa. tsemppiä projektiin.

Link to comment
Share on other sites

Jep! Sen verran oon selaillut noita nettikauppoja mihin oon tätä kautta löytänyt, että tosiaan vaikka koko korin saa käytännössä osissa ostettua. Tässä mietin että mikähän olis järkevin tapa tehdä tota hommaa. Puranko ensin kaiken mikä irti lähtee ja sitten käytän hiekkapuhalluksessa, että näkee mistä on terve ja mistä ei? Vai pitääkö mun vaan raksia maalia irti ja ruopsutella ruostetta niin kauan että tuntuu hyvältä? Kuten sanottu, tää on mun ensimmäinen autoprojekti ja saatan kysellä tyhmiäkin, koittakaa jaksaa =) Kiitos kuitenkin zempistä ja vastauksista jo heti alkumetreillä =)

Link to comment
Share on other sites

Minä en ihan mätää hiekkapuhalluttaisi. Menee osittain hukkaakin kun poistettavia osia puhalletaan. Korjaisin ensin suurimmat mädät eli ne mitkä on joka tapauksessa vaihdettava. Lisäksi menee helposti muodot hukkaan kun puhalletaan läpimätää. Ei istu ovet/luukut jne. Sitten vasta hiekkapuhallus kun suurimmat näkyvät mädät on korjattu. Puhalluksen jälkeen joka tapauksessa löytyy sitten lisää pellitettävää. On mukavampikin jatkaa puhalluksen jälkeeen kun jo valmistakin peltipintaa olemassa.

Link to comment
Share on other sites

Totta, hyvä pointti.. No mutta, ennen kun voi edes harkita uusien peltiosien hankkimista on aika paljon purkua vielä..

Eilen purin takapäätä jonnin verran, kuten kuvasta näkyy niin osa pelleistä tippu ennen aikojaan pois =D

 

Mites toi etukelkan/koneen pudotus pois.. hyviä vinkkejä otetaan vastaan. Tarkotus olis seuraavaks mennä sen kimppuun.

 

ps. puretut osat on arkistoitu asianmukaisesti ja kuvia räpsitty yliampuvan paljon ;)

post-3382-0-29992700-1401458044_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ehdottomasti puhallukseen kori niin hyvä tulee, sitä ennen rälläköit ulkohelmat ym mädät pois et saa kotelot sisältäkin puhtaaksi.
Tarvittaessa oikeen mätään koriin voi hitsata lisävahvikkeita ennen puhaltamista.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...