Jump to content

Ongelmia 17%pulleyn asennuksen jälkeen


Vilbertson
 Share

Recommended Posts

Moi! 

 

Mun r53:seen vaihdettiin altan 17% pulley ja nyt tuntuu että ahdin ei toimi n. 3000-5000kierroksen välillä ollenkaan..

5000kierroksen jälkeen taas lähtee ahtmaan oikein kunnolla. 

Onko kellään tietoa/kokemusta mitä voisi olla vikana?

Huono softa tai joku mag. kytkin vika ahtimessa yms?

 

Kiitosia jo etukäteen!

Vili

Link to comment
Share on other sites

Vaihdettiinko samalla ahtimeen uusi/pienempi hihna? Liian löysä hihna? Hihnankiristin tiensä päässä?

 

Kuuluuko jotain uusia sivuääniä? Ahtimen vinkumisen lisäksi :)

 

Softalla ei pitäisi niinkään olla merkitystä mekaanisesti ahdetuissa, ellei lähde pelaamaan isompien bensasuuttimien kanssa yms.

Link to comment
Share on other sites

Joo uusi hihna vaihdettiin. Eikä mitään kummia sivuääniä kuulu.

Hihnankiristimestä en tiedä, sitä kanssa epäilin, mutta sitten kun se 5000kierroksen jälkeen kuitenkin ahtaa ihan hyvin? :D 

Itselle vielä niin uusi ihmetys tuo remmiahdin, mutta joku sanoi että siinä voi olla joku magneettikytkin mikä on viallinen tai menee johonkin vikamoodiin kun ahtaa normaalia enemmän muutosten jälkeen?

 

Btw, vein auton autoliikkeeseen näytille jos olisin vaihtanut uudempaan.. Autoliikkeen mekaanikko kävi testaamassa ja sanoi että mun auto on rikki kun moottorista kuuluu vinkumista! :D oli vähän naurussa pidättelemistä

Link to comment
Share on other sites

Kuulostaa kyllä erikoiselta vialta... voihan se olla että hihna luistaa aluksi, ja ahdin pääsee vauhtiin vasta 5000 kierroksessa? Bypass-venttiilinkin luulis vuotavan läpi kierrosalueen, joten siitäkään tuskin on kyse. Onko sulla OBD2-lukijaa jolla sais logattua ahtopaineet?

Link to comment
Share on other sites

Oudon kuuloinen vika, voisi melkein epäillä softaa jos se on vaihdettu hihnapyörän kanssa.

Itsellä lähtee juurikin vetämään kunnolla tuossa 3000 kieppeillä, -17 % hihnapyörä siis vakiosoftalla.

Bypass-venttiilin huono jousi voisi aiheuttaa tehon puutetta, mutta luulisi sen tosiaan vaivaavan kierroksista riippumatta.

Sen kunnon voi kuitenkin helposti tarkistaa varmuuden vuoksi. Alipainekellosta lähtevää vipua voi kokeilla painella moottori sammuksissa, sen pitäisi liikkua sujuvasti ja palautua takaisin ääriasentoonsa jousen avittamana.

Link to comment
Share on other sites

Tsekkaappas muuten bensanpaineen säätimelle menevä alipaineletku. Meikäläisellä se oli tipahtanu imusarjan päästä irti, ja kulku tuntu välillä aika nihkeeltä. Pahimmassa tapauksessa polttaa venttiilit kun seos menee ahdoilla laihalle.

 

Nyt kun letku on taas kiinni, niin kulku parani selkeesti. Kävin tossa vähän testaamassa miten ahdot käyttäytyy (mullakin -17% hihnapyörä), ja ne nousee aika lineaarisesti vähän päälle 1 bariin 5000rpm tietämillä, mutta sitten käyrä taittuu ja ahdot pysyy tossa 1,05 - 1,1 barissa punarajalle asti. Mahtaisko hihna luistaa?

 

Alkuperäsellä hihnapyörällä (JCW:n -11%) ahdot nousi koko ajan punarajalle asti, ja maksimi oli luokkaa 0.95bar.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jatketaan tähän kun tavallaan on jatkoa igorin viestille.

Itselläni oli näkyy tuo bensanpaineen säätimen letku irti ja sanoisin että ollut jo vuosia irti....

Mutta mutta kulku on parempi nykyisin mutta ei sitä mitä olettaisin ja mitä olen muiden autoja kokeillut.

 

Voisiko syynä olla toi alapyörän kuluneisuus? On ajettu suhti vähän vuosimalliin nähden mutta on päässyt korrosioitumaan kun tällä ei hetkeen ole talvisin ajettu niin se on saanut muhia.

 

Jos tuota lähtisi uusimaan niin vakio, cravenspeed vaiko alta ottaa tilalle?

Mulla oli jo kertaalleen altan tekele käsissä mutta meni hajonneen auton korjaukseen pika toimituksena...

 

Ja jos joku muu niin kannattaako tota 2% suurempaa 14% pikkurullan kanssa?

Lämpöjen kanssa ei pitäisi tulla ongelmia koska rata ajoon on mx5 ja mini ihan käyttöauto joten ei ole tarvetta vedättää pitkiä vetoja.

Link to comment
Share on other sites

Kaippa se hihna voi alkaa luistamaan sieltä kampuran hihnapyörän päästäkin, mutta en oikein usko että vika löytys sieltä. Ja jos se hihnapyörän vaimennin "kuluu", niin sit ei kyllä pyöri hihna enää ollenkaan. Onhan hihnankiristin kunnossa? Oikean mittainen hihna?

 

Jos laitat jonkun muun kun vakion alapyörän, niin suosittelen semmosta mallia missä ei ole reikiä/puolia... Alta teki joskus semmosta mallia missä ne puolat saattoi murtua. Kavs ja Cravenspeed tekee ainakin kunnollisia.

 

Mulla on tällä hetkellä Kavsin +2% ja -17%, ja tällä yhdistelmällä tuntuu jotenkin puutuvan yläkierroksilla vrt. pelkkä -17% pyörä. Tommonen +2% ja -14% on varmaan aika passeli

Link to comment
Share on other sites

Kiristimestä en osaa sanoa muuta kuin että se on ehjä päällisin puolin. Hihna on uusi ja jopa muutaman millin lyhyempi kuin vanha.

 

Hihna ei kyllä luista koska ahdot pysyy mutta se alapyörä alkaa olla elon loppupuolella kun katsoo sitä kumia miten se on kiinni.

 

Täytyy katsella muita kuin tota altan versiota kun se näkyy on reikäinen malliltaan.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jatketaan tähän kun nyt on auto vihdoin ajossa remmi remontin jälkeen.

 

Eli mulla on nyt edelleen se vakio alapyörä mutta noin 14-15% remmin päässä.

 

Ennen remonttia antoi alle 5k kierroksilla jonkun 10psi ja sen jälkeen työnsi noin 15psi tietämille.

Nyt ei anna kuin sen 10psi. Kun tarpeeksi vedättää eli noin 6-7k väliin niin pomppaa yhtäkkiä sinne 14psi kohdille.

Menossa(perstuntuma) ei tunnu mitään mutta mittarissa näkyy tämä.

Mittarina on Vaimentamaton autometerin mittari joka otettu imusarjan päästä ic:n puolelta.

 

Tarkistan vielä mitä itse auto sanoo obd:n kautta kun se ennen pyöri 0.9-1 baarin luokilla.

Meno tuntuu vain nuhaiselta omasta mielestä.

Kun oli osat käsissä tarkistin sen bybassin toiminnan mutta enhän mä muistanut katsoa meneekö läppä kokonaan kiinni.

Link to comment
Share on other sites

Vielä lisäkyssäriä: auto oli sähköittä liki 5kk niin ei kai minissä ole vastaavaa kuin esim alfalla että sille pitää "opettaa" kaasu jne.

 

Pitäiskö toi ecu reset tehdä varuiksi minin ohjeen mukaan vai onko turha?

Jotain huomioitavaa resetoinnin jälkeen jos sen tekee?

Link to comment
Share on other sites

Mun mielestä toi ei vaadi mitään polkimen kalibrointeja. Eipä siitä resetoinnista ainakaan mitään haittaa ole, eikä se vaadi mitään "jälkitoimenpiteitä", mutta ei se kyllä noihin ahtoihin vaikuta.

 

Ettei olis ahtopainemittarin letku vaan lytyssä jostain kohtaa? Kyl ahtojen pitäs nousta ihan tasaseen kierrosten mukana, ja tommosen "ahtopiikin" luulis tuntevan persdynollakin. Ja toi 10psi tuntuu vähän alhaselta 5k kierroksen kohdille. Kattelin tos vanhoja OBD-logeja ja mulla oli -17% rullalla kolmosvaihteella vedättäessä 10psi @ 2400rpm / 14.5psi @ 5000rpm / 16psi @ 7000rpm.

Link to comment
Share on other sites

Obd:n kautta aamulla kokeilin niin näyttää eri lukemia näkyy.

Tehoton se silti on vaikka 15.2 psi:tä tulee siellä 7000 kierroksen luokilla.

 

10psi tulee vasta jossain 4500 kohdilla.

Täytyy kokeilla töistä lähteissä uudestaan vielä.

Tulpatkin voisi vaihtaa kun niitä ei ole hetkeen uusittu.

 

En vaan ymmärrä mistä toi alhainen paine johtuisi alakierroksilla. Ellei se bypassi vuoda nyt siellä sitten koko aikaa.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...