Jump to content

Vierasmoottori/Tekniikanluovuttaja


joel
 Share

Recommended Posts

Tuli hommattua vähän aikaa sitten melkeen rullaava rojekti jossa on laittoa joka nurkalla ja aika paljon. korimuutoksiakin on tehty sen verran ettei alkuperäisyyttä tarvitse vaalia. 

moottorikin siitä puuttuu niin aloin miettimään että jos laittaiskin jonkun "nykyauton" moottorin. 

GTI Swift on ollut aika suosittu mutta rupeaa olemaan nykyään aika harvassa ja kalliita.

 

Minkälaisia kokemuksia, onnistumisia ja vastoinkäymisiä muilla on?

Mikä kone minin konehuoneeseen mahtuu ja mikä ei ja mikä olis hyvä. mieluiten pelkällä muutoskatsastuksella...

 

kattelin tai oon jo pitkään katellu sopivia mahdollisuuksia, Swift 1.3, Peugeot 205, 106... Micra 1.3, honda civic

Mielellään hyvä ja halpa niinkuin normaalisti  :D

Ja sen verran pitkissä kantamissa rojekti on ettei lähipäivinä tapahdu mitään  ::)

Link to comment
Share on other sites

http://www.japanmoottorituonti.fi/moottorit.php?oid=69&id=15

Linkin alimmaisena olevaa Starletin 1.3l turboa ovat maailmalla laittaneet kanssa olis ainakin erillainen jollei tahdo pysyä Minin omassa koneessa, sitä en tiedä onko jostain saatavana valmista "tehdastekoista" etukelkkaa ko.koneeelle, itsetehdyissä kun voi tulla joillain konttoreilla ongelmia.

Link to comment
Share on other sites

Noh, itsellä kun on tuo swiftin motti keulilla, niin on jotain omakohtaista kokemusta. Rehellisesti sanottuna vastoinkäymisiä on ollut huomattavasti enemmän kuin onnistumisia, mutta toisaalta 90% niistä on itseaiheutettuja koska ei ole tullut pysyttyä täysin vakiotekniikassa.

 

Toisaalta, harrastus on harrastus ja ne satunnaiset kesäiset päivät milloin pääsee tien päälle ja auto sattuu toimimaan, niin kyllä maksaa itsensä fiiliksellä takaisin.

 

Vieraileppa tuolla 16vminiforum.com forumilla missä noita hybridirakennelmia on enemmänkin niin saat vähän kuvaa siitä, että miten noita koneenvaihtoja on toteutettu.

Link to comment
Share on other sites

 

Toisaalta, harrastus on harrastus ja ne satunnaiset kesäiset päivät milloin pääsee tien päälle ja auto sattuu toimimaan, niin kyllä maksaa itsensä fiiliksellä takaisin.

 

 

Joo tuttu tunne, nykyinen mini on minin moottorilla reilu sata heppanen niin sitä saa kanssa ruuvata vähintäänkin yhtä usein kun pääsee ajamaan. mutta toisaalta se on just hyvä tollasena  8)

 

Tuolla foorumillaha on melkoisiakin sovelluksia, jotka ei suomen lainsäädännöllä taida ihan onnistua. mitkäs ne "viralliset" vertailumallit ministä on? 1275cc mut paljos on vertailu heposia?

Link to comment
Share on other sites

Jos käyttää ERAa vertailumallina niin silloin alustan tulee vastata ERAn alustaa. Eli tiukasti tulkittuna jäähdytetyt 8,4" levyt, tehostin ja 13" pyörät. Jos on oikein lahjakas selittämään niin voi onnistua ilman tehostinta ja 12" pyörillä. Saahan jarrut olla isommatkin jos vanteeseen mahtuu. En sitten tiedä miten suhtaudutaan esim. 7,9" aftermarket jarruihin tai omatekemiin yksimäntäisillä liukusatuloilla. Varmaankin tapauskohtaista ja konttorikohtaista ?

 

10" pyörillä tehdasmalleista taitaa vanha Cooper 1275S olla paras vaihtoehto, vähän lähteestä riippuen 70-75 DIN hp. Uudemmissa Coopereissa on isommat pyörät, jarrut ja tehostimet valmiina mutta tehot taas pienemmät.

 

Eroja on konttorikohtaisesti joten kannattaa keskustella miten hoituu. Jos jossain katsotaan vähän soveltaen voi myöhemmissä katsastuksissa tulla ongelmia...

 

Noihin brittien etukelkkaviritelmiin liittyen: osa niistä on aivan kammottavia, vaikuttaa alimitoitetuilta ja huonosti hitsatuilta. Jos lähestyy konttoria esimerkkivalokuvien tms piirustusten kanssa niin kantsii valkata paremmasta päästä  :-)

Link to comment
Share on other sites

Tämmöisissä "ei alkuperäisissä" moottorivaihdoissa alustan pitäisi aina vastata mallisarjan tehokkainta, eli sieltä ei voi valita sitä alustaa minkä haluaisi laittaa vaikka tehot antaisivatkin myöden. Minin kanssa ERA on virallisesti se mallisarjan tehokkain, se sen takia 8,4" jarrut on minimivaatimus. Toki oman mausteensa sitten tuo soppaan että tuo on harvinanen erikoispainos, ja sen takia myös 1275S:ää on käytetty vertailumallina. Tähän kun lisää vielä sen että noissa uudemmissa tehottomammissa Mineissä on kaikissa isommat jarrut kuin vanhoissa Coopereissa, niin soppa on täysin valmis.

Link to comment
Share on other sites

Mikäs tänä päivänä on käytäntö näiden vaihtoehtomoottorien tehojen kanssa ? Tuijotetaanko edelleen tehtaan teholukemiin vai onnistuuko kuristaminen jollain dokumentoidulla ja "pysyvällä" tavalla jolla syntyy jonkinsorttinen omavalmistemoottori ? Tästä on vähän ristiriitaista tulkintaa ja kovin vähän raakaa faktaa. En saanut pari vuotta sitten edes AKE:n virkamieskollegalta asiaan vastausta vaan lupasi palata asiaan. No ei ole kuulunut mitään...

Link to comment
Share on other sites

ERA on hyväksytty tehokkaimmaksi vertailukohteeksi ja on katsastuskonttoreilla tiedossa. Eran tehoihin se sallittu % ja tulos ñoin 115hv (korjatkaa jos väärin). Kuutiot alle 1600cm3. Eiköhän se hyväksyntä ole aina ko katsastusmiehen kontolla.

 

Ittellä kelpasi 8,4" jäähdytetyt levyt + tehostin.. On se oma turvallisuuskin jotain. 12" pyörät ja kaasuiskarit nurkkiin.

 

Etukelkka tehdastekoinen =ruotsalainen etukelkka on ihan OK. Omatekemä vaatii laskupäätä.

 

Minisportti myi ~350 puntaa jäähdytettyjä ( ittellä oltava vakio8,4" levyt).

 

Korjaa Purtsi jos väärin jotain :-)

Link to comment
Share on other sites

Konttorista tosiaan kiinni mitä hyväksytään ja mitä ei. Itsellä on 8" jäähdytetyt levyt  sierran satuloilla 10" vanteitten sisällä. Mutta paperihommat on syytä olla kunnossa, että on luotettavaa speksiä mitä esittää ettei heti tule bumerangina takaisin.

Link to comment
Share on other sites

 

Mikäs tänä päivänä on käytäntö näiden vaihtoehtomoottorien tehojen kanssa ? Tuijotetaanko edelleen tehtaan teholukemiin vai onnistuuko kuristaminen jollain dokumentoidulla ja "pysyvällä" tavalla jolla syntyy jonkinsorttinen omavalmistemoottori ?

 

Yleinen käytäntö tuntuu olevan että moottorin kuristamista ei hyväksytä mikäli se vastaa täysin alkuperäistä moottoria softaa/kuristinta lukuunottamatta. Käytännössä kuitenkin usein joutuu vaihtamaan pako ja imusarjan, jonka jälkeen se on jo omavalmistemoottori ja siten tehot sitten on se mitä dynorullat on näyttäny. Onhan se vähän härskiä esim turbottaa 48hevosvoimainen moottori ja sen jälkeen siinä on 37hevosvoimaa, mutta täysin laillista se on.

 

Jarrujen "teho" määritellään aika tavalla siten, että katsotaan vain jarrulevyn halkaisija+paksuus sekä mahdollinen jäähdytys. Niinhän se toki meneekin, 8,4" jarrut ovat tehokkaammat vakiosatulalla kuin 7,9" satamäntäsillä satuloilla. Mikäli haluaa ne kymppituuman pyörät, niin silloin pitää sitten löytää konttori mikä suostuu hyväksymään 1275S:n vertailumalliksi. Virallisesti niin ei saisi tehdä, mutta käytännössä tulee onnistumaan (varsinkin jos ei kysyjä puhu mitään ERA:sta tai uudempien Minien isommista jarruista).

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...