Jump to content

Mini käyttöautona?


fille

Recommended Posts

Rover 75 kasvoi vähän turhaan isoksi kun työmatka lyheni 3 km:iin. Joten nyt olisi pienempi auto haussa ja klassikko-Mini pomppasi yhtäkkiä mieleen.

 

Raaskiko ajaa n. -95 mallin Minillä myös talvisin? Kestääkö auto, kestääkö kuski?

Ja mitä kaikkea pitää varoa kun ostaa Minin. Ruostetta tietysti mutta mitä muuta? Vm. 93 - 98, katti pitäsi löytyä ja varmman elektroninen ruiskutus? Onko näissä hydromystic-jousitus?

 

A-sarjan moottori on muuten tuttu Marinasta ja Allegrosta mutta jostain kumman syystä on Mini jäänyt vielä kokeilematta.

 

Vastauksia ja neuvoja odotellen! :)

 

Filip Stén

Vaasa

Link to comment
Share on other sites

Näitä 90 luvun Minien ongelmia,hyviä ja huonoja puolia on puitu tässä palstalla koko ajan, joten keskusteluja kelaamalla saa kyllä aika kattavan käsityksen kokemuksista.

Hydrolastic jousitusta ei ole Minissä ollut 70 luvun alun jälkeen.

Vaikka olen ollut Miniharrastaja ainakin 25 vuotta, niin en kyllä huolisi 90 luvun Minä ympärivuotiseksi käyttöautokseni. Tästä kommentista voi saada aikaan kovan keskustelun! Se on tietysti ihan siitä kiinni kuinka paljon haluaa puuhastella käyttöautonsa kanssa tai sitten onko hyvät huolto ja kunnossapitokanavat Minilleen.Näiden ruiskari/katti Minien kanssa ei aina kotityökaluilla selviä ja suurimmalle osalle korjaamoita ovat vieraita pelejä.TÄytyy oikeasti haluta ajaa Minillä! ;)

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. No kyllä noilla uusimmillakin hei pärjää ihan hyvin!Katsastus päästöjen kanssa aina tuo hieman ongelmia,säätää saa ja konetta huudattaa oikein kunnolla jotta arvot saa kohdilleen!Kokemusta on..  ;D Ja ihan tarpeeksi kun kävin katseleen Minejä omaa etsiessäni niin ei ne vanhat aina niin hyviä ole edes peltien suhteenkaan.Kaiken maailman kyläsepät lätkineet peltejä ajan kuluessa jollain puikkokoneella kännissä silmät kiinni!Ainakin raot yms heitti monessa aikas rankasti.. Parhaat saumat näin kun joku oli 72-malliseen vaihtanut helmapellin pitkällä saumalla hitsaten koko matkalle,että oli hieno!!!  ;D ;D ;D(Tiedän mistä puhun ,kahdeksan vuotta merkkiliikkeessä autopeltiseppänä!) Kun vähän näkee vaivaa ja etsiskelee niin hyviäkin on kaupan.Mutta täytyy aina muistaa että halpa on harvemmin hyvä!Itsellä juuri työn alla 72-mallinen VW:n Kleinbus jossa joku ääliö omilla paikoillaan pilannut auton kohtuu hyvin,helmat kantattu itse eikä sitten yhtään alkuperäisen mallisesti edes.Tarvike helmapelti saatavilla siihenkin eikä ole edes kalliita,kuten ei myöskään Miniin saatavilla olevat.

 

Ehkä Miniä en raaskisi kuitenkaan suolakylvyssä uittaa talvea.. Osta tojota ruosteen raiskattavaksi.  ;)

Link to comment
Share on other sites

Ja vielä asiasta.. Oman ajoin talvella näyttelyyn täällä Tampereen suunnalla ja hyvin pärjäsi vaikka kesäkumeilla liukastelin..  :) Lämpöä riittää ainakin.Ehkä raideleveys tekee talvella ongelmia.Pooreja muodostuu ja Minin sovitteleminen sinne väliin ehkä hankalaa,itse pärjää miehenä tottakai,mutta entäs se emäntä jos joutuu ajaan?!  Nastarenkaat alle jos jostain löytyy vielä niin luulisi pärjäävän.

 

Lohkolämppäreistä yms löytyy aikaisemmin jo juttuja...

Link to comment
Share on other sites

Vähemmän on kokemusta ministä käyttöautona mutta en itse en kyllä ostaisi miniä käyttöautoksi.En sillä etteikö sillä voisi ajella,mutta mun mielestä mini on sellainen auto jolla ajetaan kauniina kesäpäivinä kromi ja maalipinta kiillellen...... :)

En vaan kertakaikkiaan käsitä miksi ostaa mini jokapäiväiseen ajoon kun on tarjolla järkevämpiäkin vaihtoehtoja......Äläkää kukaan vetäkö herneitä nenään :)

Link to comment
Share on other sites

Tietysti on järkevämpiä vaihtoehtoja tarjolla. Mutta myös tylsempiä... Olen kokeillut ajaa "järkevillä" autoilla eikä se minulle sopii.

Allegro oli minun ensimmäinen auto, sitten tuli se "järkevä" Mazda 626 joka sittemmin vaihtui Citroën XM:ään ja nyt siis se Rover 75.

Olen postittanut nämä samat kysymykset kolmeen eri foorumeihin - noihin muihin foorumeihin laitoin myös vaihtoehdon - Rover 200/25. Jostain kumman syystä sekä suomalaiset että englantilaiset Roveristit ovat enemmän minin kannalla kun Mini-harrastajat itse!

 

Toisaalta - olen minäkin tullut siihen tulokseen että klassikko-Mini ei ehkä ole se paras talviauto. Mutta ehkä harrasteautoksi jossain vaiheessa...

Link to comment
Share on other sites

Jos ymmärsin oikein kommenttisi Rover ja Miniharrastajista, niin eihän siinä mitään kummallista ole.

Kummatkin vain tuntevat "oman" merkkinsä ominaisuudet.

 

Kesä ja harrasteautona Mini verraton ja talvella jääradalla :), tosin jääratoja ei nykyisinä kasvihuonetalvina enää ole.

Tässä asiassa ilmastonmuutoksen myös huomaa hyvin, 90 luvun puoleen väliin asti oli Miniclubillakin joka talvi jääratapäivät.

Eipä ole ollut ainakaan 10 vuoteen enää. Valitettavasti.

On kasvanut jo yksi "minisukupolvi" joka ei näistä iloista tiedä mitään.

Taisi mennä jo aiheen vierestä?!

Link to comment
Share on other sites

Eka oma autoni oli -71 Mini joka palveli useamman vuoden käyttö-autona ja oli kyllä hyvillä nastarenkailla ajoltaan aivan omaa luokkaansa muut kuin nelikot ei pärjännyt ja lämpöäkin riitti uusissa on vielä paremmat lämmityslaitteet. Ruosteherkkiähän ne uudet ovat ja kromit kärsii suolasta mutta näihinkin vaivoihin auttaa huolellinen tarpeeksi tiuha pesu ja vahaus. Ja veikkaan et kun ei osta sitä kaikkein halvinta uudempaa miniä niin saa ihan toimivan käyttöpelin. ps.tuo samainen -71 Mini löytyy edelleen tallista mut nykyään toimii kesä-autona johtuen tehdyistä muutoksista. Itsekin voisin ottaa tuollaisen uudemman Minin käyttö-autoksi mut lompakko ei salli, koska haluaisi sit oikeesti hyvän.

Link to comment
Share on other sites

Se OIKEESTI hyvä 90 luvun Mini maksaa tosiaan niin paljon, ettei mitkään järkisyyt kyllä puolusta sen ottamista ympärivuotiseen normaali arkikäyttöön.

Itse olen ajanut ympäri vuoden 600:lla Fiatilla pari vuotta ja Minillä vuoden päivät.

Tämän päivän omat vaatimukset käyttöautolta, varsinkin talvella, ovat kyllä aivan kaikkea muuta mitä ne tarjoavat.

Ikä tuo mukavuudenhalua ja on tietysti nyt paljon muutakin kuljeteltavaa kuin oma itsensä.

Mutta ne joitten ei tarvitse perustella näitä asioita järkisyillä toimivat tietysti sen mukaan! Ja sehän on HIENOA!

Link to comment
Share on other sites

Ehdottomasti en nää mitään syytä mikä estäisi uudemman minin käyttämistä talvikäytössä paitsi ruostuminen. Mutta nuo 90 lukulaiset ruostuu ilman talviajoakin. ;) Mutta jos ostaa hyvän ei valmiiksi mädän ja ruostesuojaa, pesee ja vahaa säännöllisesti ja korjaa kun ruostuu. Uutta peltiä saa ja ennenkaikkea minit tykkää siitä että niillä ajetaan ja sääli on sairautta.

 

Ite olen viisi talvea ajanut mineillä (77, 78 ja 74) niin taytyy sanoa, että ilman nelivetoa en yhtä hauskaa talvi autoa ole kokenut. (Siksi nyt käyttöautona perheen kasvun myötä Quattro ;D). Lyhyellä matkalla mini lämpiää nopeasti varsinkin jos vaan on lohkolämmitin mahdollisuus. Eikä oma 78 jättänyt pulaan vaikka seisoi viikkokaupalla intin parkkiksella kovissakin pakkasissa. Omalla ysikyt lukulaisella ei ole tullut täyttä talvea ajettua kun ei ole tullut 12" talvi pyöriä hommattua. Joka talvena ilman miniä on ollut muutamia päiviä että on ollut oikein miniä ikävä. Melkein väitän että talvella minillä ajaminen on jopa hauskempaa kun kesällä. Oikean jalan traction control ja vasemmanjalan ajonvakautusjärjestelmä ;D Ja minä en ole mikään homehtunut mini harrastaja vaan harrastus vuosia on yhtämonta kun ajokortin saannista eli yhdeksän kappaletta. Eli ehdottomasti suosittelen ainakin kokeilemaan.

Link to comment
Share on other sites

Mini 1380 ja Niko jo aika hyvin toi esille mitä on olla pitempi aikainen mini harrastaja itsellä ollut sama mini yli 18 vuotta ja hyvin sillä pärjäs ensimmäiset talvetkin ja ihan huippu leluhan se mini on kun sen makuun on kerran on päässyt. Se on maku ja tyyli kysymys mut sitten käy vaan imu ja se vie mukanaan ja sitten ei enää voi juur tehä mitään mut se ei vie pohjalle niinku huumeilla on tapana vaan se nostaa ylös joka ikinen kerta kun se kone hyrähtää käyntiin, sillonkun hyrähtää  ;D Ite jouduin pitkien välimatkojen takia pistämään minini telakalle useaan otteeseen ja siirtymään jonkun romun ohjaimiin kun ei vaan raaskinut tykittää satoja kilometrejä rajussa suomen ilmastossa. Mut jatkossa kunhan aikaa tulee niin on taas aika siirtyä ympäri vuotiseksi mini kuskiksi joka on ollut haaveeni noin 2 vuotta.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...