Jump to content

Mini 1000 -76 kunnostus projekti


Minittäin

Recommended Posts

Mulla ei tuo maalaus edes huoleta, vaan lähinnä se että saan suorat niistä pinnoista mitkä on hankala oikoa. Esimerkiksi tuo ovi ja katto, joissa on hankalimmat lommot. Kumpi ois helpompaa katon oikomisessa vaihtaa peltiä, vai yrittää pakkeloida ja hioa? ne on ne lommot niin laajoja ja pakkelointi ja hiominen on varmasti vaikeaa.

Link to comment
Share on other sites

Minkälaista pakkelia kannattaa käyttää? Ite oon tähän mennessä käyttäny Würthin yleispakkelia ja sitä on aika hankala levittää tasaisesti, jää helposti ilmakuplia joita joutuu sitten paklailemaan uudestaan. Tuntuu että hyvää pakkelia ois kevyt levittää niinku voita, mutta joka kuitenki kuivuu kohtuullisessa ajassa ja ei ole liian kovaa hioa.

Link to comment
Share on other sites

jos alat oikomaan noinkin laajoja pintoja niin on hyvä olla kaasupillit apuna että saat pellit suoriksi ja jäyksiksi sillä kittamisesta ei tule mitään jos pellit on menettänyt jäykkyytensä ja lumpsuu jokasuuntaan kun painelee ja suoraa jälkeä kittaamalla on mahdoton saada,jos pellinoikaisu ja kaasukuumat ei ole hallussa niin suosittelen peltien vaihtoa sillä huonolla pellinoikaisulla tekee vain oman elämänsä vaikeeksi,hyvä kitti on helppo levittää on niin kuin sanoit että kuin voita levittäis

Link to comment
Share on other sites

jos alat oikomaan noinkin laajoja pintoja niin on hyvä olla kaasupillit apuna että saat pellit suoriksi ja jäyksiksi sillä kittamisesta ei tule mitään jos pellit on menettänyt jäykkyytensä ja lumpsuu jokasuuntaan kun painelee ja suoraa jälkeä kittaamalla on mahdoton saada,jos pellinoikaisu ja kaasukuumat ei ole hallussa niin suosittelen peltien vaihtoa sillä huonolla pellinoikaisulla tekee vain oman elämänsä vaikeeksi,hyvä kitti on helppo levittää on niin kuin sanoit että kuin voita levittäis

Mitenkä se pellin oikaisu tuolla pillillä tehdään, riittääkö siihen sellainen koritinauksessa käytettävä kaasutöhö? Kyllä silläki saa pellin hehkumaan. Ja minkä merkkinen tuo hyvä kitti on?

http://www.youtube.com/watch?v=3MOEecYganI

 

Tuollainen oikomishoito löyty, saman vois tehdä silleen että tinaa koritinatangon lommon kohdalle ja nykii siitä lommon suoraksi. Vois kokeilla myös lämmittää kuumailmapuhaltimella ja sitte kylmäsprayta heti perään.

Link to comment
Share on other sites

kaasupillit on pellin kutistamista ja laajentamista varten vasara ja vastarauta ja muut apuvälineet on oikomista varten, tinaaminen on paljon helpompaa kaasupilleillä kuin noilla tohoilla tai kosanilla sillä pilleillä lämpö on hallittavissa paremmin,aina pitää muistaa että peltitöissä on niin monta tapaa tehdä kuin on tekijöitä oikeeta tapaa ei tiedä kukaan lopputulos ratkaisee,kyllä tuo Wurtin kitti pitäis olla helposti levitettävissä kunhan ei ole kuivahtanut

Link to comment
Share on other sites

pieni lisäys vielä,nykyautojen pellit oikaistaan eri konstein kuin vanhan autonpellit,vanhoissa autoissa käytettiin paksumpaa peltiä vähemmillä seoksilla joten nuo kaasukuumat ja tinaaminen sekä tinalla nykiminen peltisuoraksi on vanhankansan tyylejä ja käytetään yleensä vanhoihin autoihin nykyään on todella paljon pellinoikaisuun erillaisia apuvälineitä ja koneita,ei muuta kuin oikoaan kyllä se pelti opettaa nöyräksi

Link to comment
Share on other sites

Kannattaa ostaa karkia-kitti ja hieno-kitti jos oikein pahoja ovat. Eli karkialla ensin koska sitä on helppo työstää mutta siitä jää myös niitä huokosia. Sitten lopuksi hieno-kitti jota on vähän työläämpi hioa mutta siitä ei jää huokosia lainkaan. Itse joskus sitä wurtin kittiä kokeilleena voin sanoa että elä käytä sitä. Toki kuten kaikissa muissakin niin toinen tykkää eri merkkisestä kitistä ja toinen eri merkkisestä niin varmaan paras kun kokeilet itse mikä sopii sinulla.

Käy vaikka oulun automaaleissa tai siellä väripolarilla hakemassa kunnon kitit. 

 

Jep ei niihin lommoihin tarvi ostaa kalliita oikomis-välineitä vaan aina voi soveltaa. Ite on tullut hitsailtua vaikka minkälaisia rautoja pelteihin kiinni ja laittanut jännityksen ja sitten hakannut vasaralla peltiin.  Mutta tämäkin on hankala asia kertoa kirjoittamalla joten paras kun kokeilet kuinka suoraa saat tehtyä :)

Link to comment
Share on other sites

eipä tietenkää tarvitse ostaa kalliita työkaluja kun ammattitaitoinen peltiseppä oikaisee pellit vaikka jakkaranjalalla mutta kun alkaa opettelemaan oikomista niin ei ole pahitteeksi olla hyvät välineet sillä niistä on paljon apua,mielestäni nuo niin sanottut lisä jäykisteet ei kuulu pellin oikaisuun kun pelti on muutenkin jäykistettävissä eri menetelmin

Link to comment
Share on other sites

toiset oppii hetkessä toisille se ei avaudu vältämättä vielä kolmen vuoden jälkeenkään.. enkä puhu nyt pelkästään maalauksesta.

joten mun mielestä tommoset "ei oo helppoo - on helppoo" ovat vähän turhii heittoja.

oma elämä on todistanu tämän aika hyvin, että voi oppia mitä vaan jos viitsii ottaa vähän selvää ja uskaltaa ryhtyä niihin hommiin. Pessimismiä kait se suomeksi on tuollainen suhtautuminen, ettei voi onnistua, jos ei ole ennen tehnyt. Olen oppinut monta asiaa kun olen tehnyt itse ja kokeillut. Eri asia olenko säästänyt ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Minissä alkoi bensatankki vuotamaan niin otin sen irti ja pitäisi paikata se. Onko muilla kokemuksia tankin korjauksista? Luin tuolta netistä että sitruunahapon ja rautaromun avulla saa ruosteen irti sisäpuolelta kun kaataa ne sinne ja heiluttelee. Onko sisällä loiskelevyjä jotka hankaloittaa hommaa? Tankin voi myös pinnoittaa sisäpuolelta kakskomponenttipinnoitteella. Korjaan säiliön ulkopuolelta koritinalla.

Link to comment
Share on other sites

Taidat päästä paljon helpommalla kun ostat joltain käytetyn ehjän tankin.
Loiskelevyjä ei Minin tankissa ole mutta imuputki siellä on sisällä ja se saa kyllä kyytiä jos rupeat RAUTAROMUA sinne hapon kylkiäisiksi laittamaan.

Link to comment
Share on other sites

10 punnalla alkaen näyttäs  ebayn puolelta saavan lähes uusia tankkeja,että ei paljon kannata alkaa kikkaileen tankin korjauksen kanssa ja tuossa 10 punnan tankissa näky olleen vielä anturikin vielä samaan hintaan.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 viikkoa myöhemmin...
  • 2 viikkoa myöhemmin...

Lopultaki sain startin irti. Vain kolme viikonloppua meni alemman pultin aukisaantiin ;) Solenoidi jumissa ja hampaat kulunu liikaa, lisäksi akseli kulunu solenoidin edestä niin että solenoidi tökkää siihen eikä liiku vauhtipyörään asti. Kokeilin irroittaa tuota hammasratasta, mutta meni liian vaikeaksi. Sokan sain kyllä irti ja takasinki. Paljonkohan maksaa uus startti ja mistä kannattaa ostaa?

 

post-3291-0-27979000-1396283201_thumb.jpg

 

Sokka irti!

post-3291-0-36933300-1396283225_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Siitä se pikkuhiljaa edistyy

post-3291-0-78772500-1396717729_thumb.jpg

 

Pääsee onneksi aika vähällä, kun ei oo kovin paljoa ruostetta. Pikku pilkkuja siellä täällä. Ne saa aika nätisti dremelillä pois.

post-3291-0-01871500-1396717817_thumb.jpg

 

toinen puoli

post-3291-0-95535600-1396717831_thumb.jpg

 

ikkunan irrotusta. En oo ennen ottanu niin piti kattoa youtubesta ohjeet. Hyvät ohjeet löytyki.

post-3291-0-02851800-1396717849_thumb.jpg

 

Tämän päivän aikaansaannos. Ikkunan tiivisteen alta ei paljastunu ruostepommia, vähän harmittaa että otin pois tuon ikkunan mutta onpahan helpompi hioa ja maalata. Takaosa valmis hiottavaksi ja pakkeloitavaksi vähä jo aloittelin hiontaa käsipelillä.

post-3291-0-50723700-1396717868_thumb.jpg

 

Tankinkin sain paikattua koritinalla. En oo ennen tinaillu niin nyt tietää että sekin onnistuu tarvittaessa.

post-3291-0-86432800-1396717884_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...