Jump to content

mitä öljyä koneeseen


jyppe
 Share

Recommended Posts

kun moni sanoo että mini koneeseen 1300 pitää laittaa 20-50 moottoriöljyä mutta esim kiristysarvo papereissa lukee 10-30 että mitä öljyä mie ostan sinne koneeseen että se toimis tai mitä öljyä muut olette käyttäneet

Link to comment
Share on other sites

Valvoline VR1 20w-50 on hyvää kamaa jos kesäkäytössä on auto. Siinä on "normaali" öljyä enemmän sinkkiä joukossa, joka auttaa nokka-akselin voitelussa paljon. Vakiomoottori toimii hyvin melkein millä öljyllä vain, mutta jos on jäykempää venttiilijousta ja jyrkempiramppista nokkaa niin sitten suosittelisin ehdottomasti öljyjä missä on paljon sinkkiä joukossa.

 

Joidenkin mielestä synteettiset öljyt ei toimi kunnolla Minin synkrojen kanssa. Normaali vaihtamisnopeudella toimii ainakin itselläni ihan täydellisesti, mutta eroja voi tulla rankemmassa käytössä.

 

Vältä kuitenkin uusimpia SM/SN öljyjä. Niissä on selkeästi vähennetty lisäaineistusta mitä Mini vaatii nokkien voiteluun.

Link to comment
Share on other sites

Motonetistä http://motonet.fi/fi/tuote/592062/British-Classic-Motor-Oil-20W-50-5l on aika hyvä vaihtoehto. 5litraa kerrasta ja hinnaltaankin melko kohtuullinen..

Ainakin oma Mini pelas ihan hyvin tällä kamalla.

Ja saa komeen pöntön talliin hyllyyn...  >:D

Link to comment
Share on other sites

Itse liputan kyllä saman öljyn puolesta kuin MikaJ : Valvoline VR1 20w-50 ja vielä kun edellisen kirjoittajan argumentit lisää eli kilometrejä kertyy varsin vähän niin ei tuo voi olla kustannuskysymyskään kunnei sitä joudu ostamaan/vaihtamaan usein vaan suurimmalla osalla se kerta kesässä riittää ja tietysti vaihto aina talliin talviunille pistäessä ettei kone/laatikko lillu paskassissa öljyissä puolta vuotta.

Nimileikki MOTOX = Motonet myrkky kyllä karkoittaa ainakin mut tehokkaasti edes vilkaisemasta moiseen  ;D
 
 

 

Link to comment
Share on other sites

Noo asioista voidaan olla montaa mieltä mutta eiköhän nykyään ole niin kovat normit noissa öljyissäkin että ei markkinoille päästettäisi jos aivan kuraa olisi :) En nyt muista mikä muu öljy tuli samalta tehtaalta kuin mobil (olikohan teboili vai neste) ja eräs asiakas vannoi mobiliin ja haukkui kyseisen öljyn :) Joten eiköhän ne suurimmaksi osaksi ole mielikuvista kiinni.

Link to comment
Share on other sites

Voi niistä varmasti olla montaa mieltä mutta kyllä öljyjen lisä-aineistuksissa on eroja ja monasti juuri niitä Minin koneen kannalta tärkeitä lisä-aineita uupuu halppisöljyistä ja uudemmille moottoreille tarkoitetuista öljyistä, kannattaisi tutustua asiaan...... ZDDP:n määrää on monissa öljyissä vähennetty dramaattisesti koska se käy katalysaattorien päälle eikä nykymoottoreissa ole enää niin tärkeää kuin näissä maamoottoreissa, kaikista pahinta on käyttää halpisöljyjä sisäänajossa se kun on koneen kannalta se kriittisin vaihe mut kuten sanottu jokainen tekee tavallaan.

 

Aiheeseen liittyvä linkki:
http://en.wikipedia.org/wiki/Zinc_dithiophosphate

Link to comment
Share on other sites

Niin, Mobilin jalostamolta voi tulla vaikka Teboilin öljyt, mutta ei ne silti samoja öljyjä ole (Perusöljy on sama, mutta lisäaineistus on se mikä öljyssä on tärkeää). Normaaliin 80-90luvun autoon voi pääsääntöisesti laittaa mitä vaan, mutta Minin moottori vaatii vanhoille pehmeille liukunostajille lisäaineistetun öljyn. Vähän veren kerjäämistä nokastaan jos sinne laittaa esim tuollaista SM/SN luokan öljyä sisään.

 

Tältä vuosituhanneltakin on ihan hyviä esimerkkejä moottoreista missä on sama "ongelma". Eräissä pumppusuutinmoottoreissa kasvoi nokan pintapaine niin isoksi, että niissä ei voi käyttää kuin erikoisöljyjä. Esim VW:n luokituksia normaalisti voi lukea niin, että uudempi aina korvaa vanhan. Mikäli kuitenkin alkuperäinen öljyluokitus on 506.01, ei siinä saa käyttää mitään muuta. Tuossa on erinomainen pintapaineenkesto, "uudemmilla" öljyillä hajoaa nostajat ja nokat.

 

Öljyissä ei niin hirveitä eroja ole jos vaan samat sertifioinnit löytyy (poislukien erikoisöljyt kuten esim tuo Valvoline VR1). Netistä löytyy sitten harrastelijoiden tekemiä testejä missä yritetään löytämällä löytää eroja. Yksi esimerkki mikä tuli joskus vastaan, oli että testattiin mikä öljy on parasta kuumissa oloissa. Öljyt lämmitettiin 400asteeseen ja sitten se oli paras mikä oli vähiten palanut lasipurkin pohjaan. Eihän tollaisella testillä ole mitään virkaa. Öljymerkinnöistä sen verran kanssa, että jos haluaa ostaa täyssynteettistä öljyä, niin purkin kyljessä pitää lukea täyssynteettinen. Mikäli siinä lukee vain synteettinen, on se 99,9% varmuudella vain osasynteettistä sisältäen 99-1% synteettistä öljyä. Varsinkin halpamerkit syyllistyvät tähän, maineikkaammat merkit yleensä kertovat suoraan purkin kyljessä että öljy on osasynteettistä. Onhan ne Motox öljytkin varmaan ihan speksien mukaista kamaa, mutta ei kanssa mielikuva itselle ole vakuutta. Kyseinen ketju kun on tunnettu siitä että heiltä löytyy se kaikkein huonolaatuisin varaosatarjonta ja pieni kourallinen sitten laadukkaampaa.

Link to comment
Share on other sites

No myönnän sittenkun ja jos tuo oma minin moottori kajahtaa öljyn takia että se on aivan surkiaa :) Tottahan tuo on että meillä on huonolaatuista kamaa ja siksi se onkin niin paljon halvempaa. Itse olen aina ollut sitä mieltä että jos motonetista jotain ostan ja se kestää vaikka puolet siitä mitä alkuperäinen puolet kalliimpi osa niin se on riittävä itelle. Halvalla ei saa parasta ja kestävintä kuten kaikki tiedämme.

Link to comment
Share on other sites

nuoruudessa ajelin Morriksella noin 5 vuotta kesät ja talvet,öljyä laitoin moottoriin milloin mitäkin purkeista löytyi välillä joutui laittamaan jäteöljyä ja tais muutaman kerran mennä myös teräketjuöljyä,öljyä en juurikaan vaihtanut kun morrikseni söi sitä aikalailla että joutui viikottain lisäämään,mutta toimi hyvin enkä koskaan ajatellut oliko moottorissa kalliit vai halvat öljyt minä vain ajoin ja nautin kyydistä

Link to comment
Share on other sites

Eka varsinainen kottero oli Mg 1300 jolla ruuvasin todella paljon. Öljyt oli perusöljyä halvimmasta päästä. Jos söi tai vuoti niin sitten vaihdettiin vähän tuhdimpaa. Maailmaa nähnyt kone ei niin nuuka ole kuin uusi.

 

Nykyöljyjen lisäaineistus ja toisaalta sen puute on ongelma erityisesti nokille ja nostajille. Uuden nokan saa tuhottua ekan vartin aikana. Esim. Comp Cams myy erityistä litkua ensikäynnistykseen. Litku öljyn sekaan, käyttöä reseptin mukaan ja öljyt vaihtoon edelleen reseptin mukaan. Itse kun en ole hettkeen minin koneita tehnyt niin hiukka järkytti hintojen nousu. Nokka 200 euroa, siihen nostajat ja jouset yms. Täysremppa tuntuis maksavan luokkaa 1500 jos joutuu koneistamaan ja vaihtamaan kaikki. Itse en kyllä mitään halpaa liejua koneeseen tuuppaisi mutta kukin tyylillään. Kyrsis tuhota kone 20 öljyillä.

 

Kiristysarvolla varmaan tarkoitat koneen kasausta ? En todellakaan ole siinä miettinyt viskositeettiä. Oleellista on onko momentti annettu kuivana, öljyn va sitten eritysen rasvan kanssa. Sillä on merkitys lopulliseen momenttiin.

 

Itse käytän Minorissa VR1:stä, ahdin Minissä Castrolin TWS:ää. Castrolia on vielä tonkka pari jemmassa, en edes tiedä saako sitä enää (tais aikaisemmin olla RS ?)

Link to comment
Share on other sites

Meillä oli eroja öljynlaadussa Mini 1000 Automaticissa.

 

Valvoline VR1 20w-50 vaikuttaisi parhaimmalta. Älä missään nimessä osta Teboilin Moniaste 10w-30, meillä aiheutti mm. kaarteessa öljynpaineen katoamisen ja sitämyötä automaattilaatikon luistamisen. Motonetin 10w-40 mineraaliöljyä oli edellinen omistaja käyttänyt, me ajettiin samalla öljyllä yksi kokonainen kesä, mutta lienee sekin vähän liian lievää.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...