Jump to content

R53 JCW -06


Igor

Recommended Posts

Eihän tätä nyt oikein projektiksi voi kutsua, kun kyseessä on tämmönen "käyttöharrasteauto", mutta tarinoinpa nyt kuitenkin aikani kuluksi... hommasin siis viime vuoden puolella -06 Cooper S JCW:n saksanmaalta, kun aloin kaipaamaan vähän ketterämpää kärryä ton edellisen remmiahdetun brittivalmisteen tilalle.

 

Varoitan heti kärkeen että tähän ketjuun tulee todennäköisesti enemmän kuvia kuin asiaa. :D

 

Kärryhän on jo vakiona hauska kuin mikä, mutta koska tätä on tarkoitus ulkoiluttaa myös radalla, niin hauskuuttahan pitää saada lisää. :) Ja ulkonäköä tietty muokataan vähän enemmän omaan makuun sopivaksi.

 

Photo25122012202858_zps15c4c3e4.jpg

 

 

Ensimmäisenä sai lähteä ralliteippaukset kyljistä ja konepelliltä, sekä tekstit takaluukusta.

 

Photo30122012164004_zps36fb02a4.jpg

 

Photo30122012162058_zpse6d39892.jpg

 

 

Poistolistalle päätyi myös takalasin pyyhin. Pyyhkimen varsi ei suostunut irtoamaan akselista edes ulosvetäjällä, mutta rautasaha auttoi... suunnitelmissa ei siis ole laittaa tota takaisin. :P

 

Photo512013193406_zpse909e33b.jpg

 

IMG_6877_cropped_zps80a8c460.jpg

 

 

Sijoitin 43€ korin jäykistämiseen, eli hain marmoritiskiltä avo-minin tukiraudat iskaritolppien ja runkopalkin väliin (mustat tangot "silmien" yläpuolella). Ainakin R53 facelifteissä on kierteet valmiina noille tukirautojen pulteille.

 

Photo29122012214334_zps0d054a22.jpg

 

 

Koska tämä on myös käytöauto, pitää viihtyvyyteenkin vähän panostaa. Soittimen vaihto tarkoitti myös muutaman adapterin tunkemista kojelaudan syövereihin... ISO-liittimelle, antennille, rattinapeille ja navigaattorille piti jokaiselle olla tietenkin oma piuha tai purkki.

 

Photo912013172858_zpsf120e36f.jpg

 

 

Työntökahva ja antenni olivat ilmeisesti tehneet läheistä tuttavuutta jo useamman vuoden. Ratkaisu löytyi kuuluvuuden kustannuksella lyhyemmän antennin muodossa.

 

Photo29122012151804_zpsab15f741.jpg

 

 

Seuraava poistokohde löytyi hengityspuolelta, eli JCW-ilmaboksin alipainetoiminen läppäventtiili sai lähteä. En tiedä auttaako ton poisto hengitykseen (aukeaa normaalisti @4500rpm), mutta ainakin ahdin naukuu nyt nätisti myös alemmilla kierroksilla. 8)

 

Photo2612013155849_zpscddfd962.jpg

 

 

Halusin tankkiin enemmän viinaa kuin mitä JCW:lle suositeltu 98-oktaaninen sisältää, joten suuttimet vaihtui 380cc -> 550cc... maailmalla ovat saaneet jopa 20hv lisää E85:llä, mutta totuus selviää sitten joskus kun kärryn saa dynoon säädettäväksi. Toistaiseksi mennään vakiosoftalla johon on vaihdettu vain suuttimien skaalaus. Kulutus viinabensalla on ~33% korkeampi kuin 98:lla.

 

 

Silmä ei sittenkään tottunut JCW-malliseen työntökahvaan. Tilalle tulee varmaan jossain vaiheessa joko aero-sarjan spoileri, tai sitten saa olla ilman. Onpahan erilainen. :)

 

CE0D2EAE-2DB6-4369-ACB3-7AA5435B02A1-1511-0000013403E67E0A_zps193ca99f.jpg

 

 

Seuraavaksi poistuivat kivikovat ja painavat runflatit, ja hommasin uusille kesärenkaille muutaman kilon alkuperäisiä S-spokeja kevyemmät vanteet. Jousittamatonta massaa lähti melkein 5 kiloa per nurkka. :o Tässä kuosissa tuli käytyä Alastarossa radalla rellestämässä. Vakiojarrupalat ei oikein kestäneet ratarääkkiä, vaan pito hävisi aina parin nopean kierroksen jälkeen.

 

Alastaro_27413_zps63dfb275.jpg

 

 

Moottorin alakiinnikkeeseen laitoin polyuretaani-insertin. Vaihteiden vaihtoon tuli jämäkkyyttä, ja kiihdytyksissä vetely väheni jonkin verran. Kääntöpuolella on sitten lisääntynyt tärinä tyhjäkäynnillä, varsinkin ilmastoinnin pärähtäessä käyntiin.

 

Photo2562013142955_zpsa0485f3e.jpg

 

 

Alustapäivitystä olin suunnitellut vasta ens keväälle, mutta vastaan tuli niin edulliset Bilstein B14 -coiloverit, että ne oli ihan pakko ostaa... monotube-iskareiden pitäis kestää tarvittaessa vähän pidempääkin ratarääkkiä. Eihän noi tietenkään lopulta niin halvaksi tulleet, kun niille piti hommata kaveriksi M7 strut bar ja SPC camber kit eteen, KAVS:n säädettävät tukivarret taakse, ja sit vielä spacerit + pidemmät pyöränpultit... spacerit ja pultit tosin oli lopulta turha hankinta, koska niitä tarvii vain jos jousituksen säätää tällaiseen all show, no go -asentoon (vetarit täristää, renkaat raapii kaariin ja pohja maahan).

 

IMG_7429_zpsaa21ee56.jpg

 

 

Nykyinen ajoasento on siis hieman korkeampi, spacerit hyllyssä, eikä puskurikaan enää raavi maata kun ajaa kotona autohalliin.

 

DSC_0065_006_zpse0a3d10e.jpg

 

 

Mutka-ajoon tuli coilovereilla hauskuutta kertaheitolla rutkasti lisää. Kaupunkiajoon alusta on vähän turhan kova, mutta eipä siellä paljon tule ajettuakaan. Autoslalomia tällä täytyy kyllä päästä koittamaan.

 

 

MCFF:n ratapäiviä varten oli pakko vaihtaa jarrupalat (EBC Yellowstuff), ja maalailin samalla takajarrusatulat samaan sävyyn kuin edessä oli jo alunperin. Teräspunosletkutkin ehti saapua briteistä juuri sopivasti.

 

th_Photo1992013222006_zps459f7aab.jpg th_Photo1992013222038_zps0b965ea7.jpg th_Photo2092013212354_zpsa3a9ffde.jpg

 

Maalipinta kärryssä on suht hyvä, lukuunottamatta etupuskurin kiveniskemiä. Pintaa on tullut hoidettua kaavalla liuotinpesu -> lentoruosteen poisto (Bilt Hamber Korrosol) -> clay bar -käsittely -> rasvan yms. jäämien poisto (Bilt Hamber Cleanser-fluid) -> glaze-vaha (Poorboy's Black Hole) -> sealant-vaha (Collinite 915). Vahausten välillä hellävaraisia käsinpesuja reseptillä Bilt HamBer Auto-Foam -> Chemical Guys Citrus Wash & Gloss. Näillä konsteilla vaha tuntuu pysyvän pinnassa 15-20 pesukertaa, eli meikäläisen pesutahdilla semmoiset 4-5 kuukautta. :)

 

 

Kromia kärryssä oli alunperin yli omien tarpeiden... ikkunoiden alapuolisen listan peittelin vinyyliteipillä, ja maskin vaakarivoituksen sekä takaluukun kahvan suihkaisin Plastidipillä. Väriksi näihin tuli aina yhtä muodikas mattamusta. Loput kromit saa jäädä. Lisäjarruvalo vaihtui punaisesta kirkkaaksi, sopii paremmin valkoiseen kattoon.

 

 

Mustiin muoviosiin tahtoo jäädä vahasta valkoisia jälkiä, ja niitä olen koittanut poistaa eri näköisillä tuotteilla vaihtelevalla menestyksellä. Viimeisen vahauksen jälkeen tein pienen testin Chemical Guys Natural Shine Dressing vs. Autoglym Bumper Care... ensin mainittu näytti levittämisen jälkeen paremmalta, mutta ensimmäisen pesun jälkeen tilanne oli toinen.

 

IMG_1484_zps59e4cc92.jpg

 

IMG_1486_zpsa8090d84.jpg

 

 

Heinäkuussa tilattu ja maksettu M7 Ram Scoop saapui tänään. Viivästys tuskin johtui ainakaan viimeistelyn tasosta... luvattu "black gel coat" lienee jäänyt johonkin matkan varrelle. Eiköhän tosta vielä suht siisti tule kun vähän näkee vaivaa.

 

IMG_1503_zps89a6175d.jpg

Link to comment
Share on other sites

joo o.. nyt saatiin vähän punaistaki väriä tähän projektipalstalle. :) kysytään nyt huvikseen taas tästä samasta, vaikken mä kuitenkaan saa mitää aikasiksi.. mistä löytyi nappula tohon takalasiin pyyhkijän tilalle? ei kai vaa jotain mikaj:n liimalasivirityksiä :))

Link to comment
Share on other sites

Skuupin sovittelua... vaati pientä viilausta jotta istui nätisti. Huomenna maali päälle (muodikas mattamusta).

 

IMG_1506_zpsabb3798e.jpg

 

Aukko on aika paljon isompi kuin orkkiksessa, väittävät maailmalla että vaikutus olis samaa luokkaa kuin isommalla välijäähyllä.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 kuukautta myöhemmin...
Hyvin toi skuuppi pitää lämmöt kurissa... ;)

 

011efb2c-5546-496e-9986-fed7a6e328aa_zps

 

 

 

Mitään isompaa ei ole tullut tehtyä... vaihdekepin nupin vaihdoin biljardipallomalliin (tai ehkä enemmin snooker, kun on noin pieni), kun löyty halvalla ebaystä. Tilalle tulee varmaan JCW-hiilikuitunuppi, kun vaan löytyy sopivaan hintaan.

 

5D4221AD-A05F-47BD-921B-CE6DEA460D95_zps

 

 

Navigaattoriin löyty vuoden 2014 karttapäivitys intternetin syövereistä, ja siihen piti tietty ympätä kamerapöntöt. Horisontti-bitmap meni kans uusiksi (I want to believe...), ja samalla päivitin käynnistyskuvankin autoon sopivaksi... :)

 

ufonavi_zps954a210b.jpg

 

navi_jcw_400x240_zpsb1868a2d.gif

 

 

Hyllyssä odottelee edelleen KAVSin roll center spacerit, Whitelinen offset-puslat alatukivarsiin (caster +0.5°) ja Powerflexin insertit vaihdelaatikon tuen puslaan. Ja Dynamattia olis muutama neliö asentamista vailla.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Laitoin kärryyn muutaman kilon menestyspainoja... koko autoa en ruvennu vuoraamaan, vain pahimmin kumisevat pinnat, eli lähinnä ton takapenkin alusen, luukut ja takakaiuttimien taustat. Ajomelu vaimeni jonkin verran, mutta kaiuttimien soinnissa eron huomaa parhaiten.

 

Lähetetty kuva

 

Lähetetty kuva

Link to comment
Share on other sites

Tänään meni paikalleen kavsin -17% ahtimen hihnapyörä, whitelinen offset-puslat alatukivarsiin, powerflexin puslat etuvakaajaan ja kavsin roll center spacerit (alapallonivel siirtyi 17mm alemmas). On kuin eri auto näiden jäljiltä... vetelee urissa ja kiihdyttäessä vähemmän, kallistelee ja niiaa jarrutuksissa huomattavasti vähemmän... ja nastat saa kyytiä huomattavasti alemmilla kierroksilla.  >:D

 

Sunnuntaina jos ehtis vielä heittämään GRS:n välijäähyn ja kylmemmät tulpat paikalleen, niin eiköhän siinä olis tälle viikolle tarpeeksi. :)

Link to comment
Share on other sites

Vuosi sitten vaihdettu jakoketjun kiristin otti ja petti tossa pari päivää sitten. Olihan se jo rallatellut pari viikkoa satunnaisesti lämpimänä startatessa, mutta nyt rallatus ei sitten loppunutkaan omia aikojaan (yleensä max 10 sek). Uuttaa osaa joutu odotteleen muutaman päivän, joten väliaikasena fiksauksena putsasin vanhan kiristäjän, ja sillä sai rallatuksen ainakin hetkeksi kuriin... toivottavasti uus kiristäjä kestää pidempään kuin vuoden. :/

Link to comment
Share on other sites

Moro Iigori, hyvältä näyttää..   ;)  onko toi minin oma navisofta, mitä sä tos päivittelit hyvä vai huono? mietin kun on toisessa soittimessa paikka vapaana et jos sinne sit työntäis myös jotain.  ja noista vaimennuksista täytyy myös mainita et itse en huomannut mitään eroa vaikka vaimensin koko takapään. en melussa enkä kajareiden soinnissa. jos eron haluaa huomata niin ensin kun ajelee takapenkki alhaalla ja sen jälkeen kippaa sen ylös. sit kyllä vaimenee. aijai.. kanada meni sitten finaalii  ???

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...