Jump to content

Kytkimen kesto


MikkoViitala

Recommended Posts

Jos on tuo 80 todellista niin ei.

AP-Racing massalevy ja oranssi paineasetelma kannattaisi laitaa.

 

eli:

http://www.minispares.com/product/Class ... 0to%20shop

http://www.minispares.com/product/Class ... 0to%20shop

http://www.minispares.com/product/Class ... 0to%20shop

http://www.minispares.com/product/Class ... RB201.aspx

0606&ReturnUrl=/shop/classic/Clutch/Pre~Verto~Type.aspx|Back%20to%20shop

 

ja suosittelen vaihtamaan sen painelaakerin "akselin" ja vivun jos/kun ovat kuluneet säästyy monelta murheelta ja kyselyltä...

Link to comment
Share on other sites

Minun mielestä levy pitää kyllä. Vakio paineasetelmasta minulla taas ei varsinaisesti ole kokemusta mutta uskoisin että jaksaa puristaa tarpeeksi.

Mini tonni kilpureissa(90-100hp) yleisin käytetty levy on se ns. rallilevy, massa levy jossa pintojen välissä ei ole joustavaa osaa. Useimat kai käytti niitä värillisiä jousia oranssia ja harmaata. Meillä on oikeastaan aina tehty omiin paineasetelmiin askarrellen kaksi vakio jousta ??? päällekkäin eikä kytkimen kanssa ole ollut ongelmia, ei vakio levyilläkään.

Link to comment
Share on other sites

Oletan että kyseessä olisi "iso"kone niin enkyllä nykyisten vakiolevyjen kanssa leikkisi laisinkaan.

 

ps.vielä muutama vuosi sitten tonnarien todelliset tehot kärjessä oli ennemminkin 85-90hp ja monilla hitaammilla alle 80, siis todelliset tehot ;) paljon on parannettu.....

Link to comment
Share on other sites

Minun mielestä levy pitää kyllä. Vakio paineasetelmasta minulla taas ei varsinaisesti ole kokemusta mutta uskoisin että jaksaa puristaa tarpeeksi.

Mini tonni kilpureissa(90-100hp) yleisin käytetty levy on se ns. rallilevy, massa levy jossa pintojen välissä ei ole joustavaa osaa. Useimat kai käytti niitä värillisiä jousia oranssia ja harmaata. Meillä on oikeastaan aina tehty omiin paineasetelmiin askarrellen kaksi vakio jousta ??? päällekkäin eikä kytkimen kanssa ole ollut ongelmia, ei vakio levyilläkään.

 

Jep, samat on kokemukset.

Mini tonneissakin aika pitkälle vakiolevyillä ja paineasetelmassa kaksi vakiojousta päällekäin.

Mutta ajotavasta/ kuljettajastahan toi kytkimen kestävyys aina riippuu, vakio levy/ paineasetelma kyllä kestää hyvin pitkälle normaali katuajossa.

Link to comment
Share on other sites

AP:n paineasetelmia on ainakin kuutta eri jäykkyyttä jousissa. Tässäpä luetteloa värimerkinnöin: 850 ruskea, 1000-1100 vihreä, 1275 GT ja 1275 S sininen, Rally ST versio oranssi, Race ST harmaa ja vielä tuplaharmaa jossa oli kaksi jousta. Viimeksi mainittua kannattaa välttää, joka toimii vain sintteripalakytkimissä ja joka kyllä tuhoaa paikat aika nopsaan. Ei edes painelaakeri kestä juuri mitään. Kaksi vihreätä jousta samaan niin voi toimia ihan hyvin. Tai sininen ja vihreä..

Link to comment
Share on other sites

Onkos se sitten enää vakio paineasetelma jos laitetaan kahta levyjousta päällisin ??? ???

Ja tosiaan vakiolevyjen pintamateriaaleissakin eroja.

 

"..vakio levy/ paineasetelma kyllä kestää hyvin pitkälle normaali katuajossa."

Kilpakäyttö on erikseen ..tai jos ajaa kadulla kuten kilpailuissa? ;)

 

Voihan sinne laittaa mitä vaan jos lompakko sallii, itse en laittaisi.

Minin kytkinremppa on vielä niin helppo tehdä, verrattuna moniin muihin etuvetoisiin.

Link to comment
Share on other sites

Vakio roippeet ei kestä mitään kadullakaan, hyvä kun toi harmaa+AP-Racingin massalevy kestää omassa ja ajelen aina "siivosti".

Kysymys herää et mitä järkeä on virittää autoa joa ajelee kuin mummo?

 

Toi sininen oli just se mitä hain se vois toimia maltillisella virillä hyvän levun kanssa esim. AP:n.

Link to comment
Share on other sites

Vakio roippeet ei kestä mitään kadullakaan, hyvä kun toi harmaa+AP-Racingin massalevy kestää omassa ja ajelen aina "siivosti".

Kysymys herää et mitä järkeä on virittää autoa joa ajelee kuin mummo?.

 

Voi myös kysyä mitä järkeä on yleensäkään virittää ..kadulle?

"Mummon" ajotyylillä taas, luistattamalla, hieman nykivällä ja epävarmalla ajolla ei yleensä kestä mikään kytkin.

 

Aloittajan projektin tapauksessa neuvoisin laittamaan ihan vakio-osat sinne kytkimeen, kestää varmasti pitkään ihan urheilullistakin ajoa liikenteessä.

Jos kuitenkin ongelmia tulee, mitä epäilen, niin vaihtaa osia tarpeen mukaan sitten.

Link to comment
Share on other sites

Tuo sinisellä merkitty jousi on GCC103 jota saa kaikkialta. Se oli juuri se joka tuli Cooper Ässään niiden alkuaikojen kierrejousiasetelmien sijaan. Nyt sitä kaupataan myös 850 kuutioiseen jota en kyllä suosittelisi laitettavaksi. Vakiokäyttöön riittää ihan omansa ruskealla koodilla oleva GCC101. Vihreä GCC102 toimii vielä myös. Kaikki muu syö kasipätkän konetta rotan lailla. Tonniseen siis sininen GCC103.

Minin historian aikana on ollut hyvin monenlaisia kytkinlevyjä. Yleisin alkuperäisen kytkinlevyn valmistaja oli pitkään Newton-Bennet. Nykyinen AP:n levy EI ole kaikkien aikojen paras. Kitkapintojen asbestittoman materiaalin takia kytkimen käyttäytyminen on hyvinkin vaihtelevaa, eikä paha täristäminen ole ollenkaan harvinaista.Joskus 70-80 luvulla AP:n tuote oli aika ilkeä tässä suhteessa, mutta kova luistattaminen saattoi auttaa ja poistaa ongelman joksikin aikaa. Sen kohtelun levy kesti hyvin, mutta nykyään kun kopasta nousee savu on levy jo entinen.

Jollakin voi nurkista vielä löytyä vanhoja jemmoja niitattavia irtopintoja. Niistä saa väsättyä loistavia kytkinlevyjä, liimaamalla ja niittaamalla. Niin ne vanhat rallilevytkin oli tehty. Asbestin käyttö on jo tähän tarkoitukseen kielletty, mutta joka viitsii ja uskaltaa..naamari päähän...asbesti on erittäin vaarallista.

Mielestäni liimattu/niitattu AP Racing levy on tuhlausta. Vakio GCP204AF kestää ihan hyvin.

Link to comment
Share on other sites

Omassa viilatussa 1100:ssa oli vastaavat roippeet toimi hyvin ei ravistellut, ei luistanut ikinä ja oli vielä kaikinpuolin mukavat käyttää ja kestävät vielä tekniikan päivitystä ylöspäinkin, veikkaisin että tehot oli jotain 70+heppaa tuolloin: freeflow peltisarja, 1/2" SU alumiiniimusarjalla ja kiihdytyssuppilolla, KENT MD276, pikku cuprunkansi ja puristukset muistaakseni jotain 10,5:1 , RC40 putkisto, kevennetty "vakio"vauhtipyörä, perävälly tais olla 3.44:1 .

Oli todella kiva moottori väännön suhteen ja muutoinkin hauska ajaa ja kulki jo ihan kivasti......... aikansa ;)

Link to comment
Share on other sites

Eli siis kadulle tulee ja kone on 1100. Sitä juuri tarkoitin että saa sinne tupaan heti semmosen kytkimen ettei viikon jälkeen tarvi ruuvata konetta poies kun se luistaa. Nuo linkit ei juur nyt toiminut mutta täytyy kokeilla myöhemmin uuestaan.

 

Kiitoksia paljon näistä tiedoista

 

Jep, laita vaan jäykempi asetelma/ kisa levy, jos et luota vakio-osiin.

Ajattelin vaan vastata kun kysymys oli "..paljonkos tuo vakio kytkin kestää? .. Mietin että jos realistinen teho olisi 65-80hv niin kestääkös tuo vakio kytkin?"

;)

Link to comment
Share on other sites

Taisin aikoinaan ajaa 1380 koneella AP:n rallilevy ja oranssilla asetelmalla. Toimii mukavasti ja riittää sun tehoille varmasti. Jos epäilyttää niin laita nuo mutta luultavasti pärjäät miedommillakin rojuilla. Ei se kytkimen vaihto nyt niin hauskaa ole että sitä viitsisi usein tehdä. Mä laitan noi samat rojut pikkiksen 1275 koneeseen kunhan projekti vähän etenee

Link to comment
Share on other sites

itselläni oli aikoinaan 1,3 moottori noin 100hv jossa oli vakio kytkin,heti uutena kytkin luisti kun alkoi vedättää kovemmin.vein minini lopensepälle säädettäväksi ja kytkimen korjaukseen,itse ehdottelin ties millaisia levyjä mutta seppä toppuutteli että jos laitettais jäykempi asetelma niin pitäis toimia vakio levyllä,ja toimihan tuo paketti ajelin minillä kolme kesää eikä kytkimessä ollut minkäänlaista vikaa ja oli mielyttävä ajaa,ajettiin myös radallakin eikä kytkin luistanut yhtään.joten kyllä tuo vakio levy toimii aika pitkälle mutta kyllähän sinne voi laitta millaisen levyn itse haluu,eiköhän tuo asetelma näyttele tässä asiassa suurinta osaa.

Link to comment
Share on other sites

Tua 80hv taitaapi olla aivan ylärajassa ja kauhialla vahingolla saatava :D Mutta muuten aikalailla samalla kompolla kuin Mini1380:n paitti tua kansi tehään oikein kunnolla virtaavaks. Ja vaikka kadulle tämä tulee niin pittäähän sitä polkia paikka paikoin pikkasen. Tästä tulikin tosi hyvin infoa. Kiitoksia vielä kerran :)

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...