Jump to content

Levyjarrullinen Mini ja navan pyöränpultit


Juge

Recommended Posts

Heps!

Tulipa tässä ehtoolla rassattua vähän tuota meidän Miniä ja rengasta kiinni laitettaes tapahtui sitte jotain täysin odottamatonta...

 

Yksi pyörän neljästä pultista meni poikki... :o

 

Mini on vuosimallia -88, 2-mäntäiset levyjarrut edessä, tonninen kone ja automaattilaatikolla.

 

Mitä on tehtävissä katkenneen pultin uusimiseksi...?

Link to comment
Share on other sites

Moi,

Lyöt sen pultinpätkän ulos sieltä. Ostat uuden (vakion on jotain 31mm 84 ja uusimmissa, osta 35mm jos aluvanteet) ja tirvit sitä sisään vähän matkaa ja sitten mutterilla vedät sen pohjaan.

Mieluiten ihan teräsmutterilla. Jos ei ole muuta käsissä kun tuningalukevytkromipaskoja jolla vetää, niin heität sen roskiin

operaation jälkeen. Niistä lähtee kierteet hetken päästä. Osta uusi mutteri tilalle.

 

/Kimi

Link to comment
Share on other sites

Sen verran aamulla ennen töihinlähtöä katoin että juu lyömällä se sieltä onneksi pois tulee.

 

Onko noi pultit perus-millikierteisiä, saako siis normivaraosaliikkeestä vai hommaanko muualta?

 

PS: Osaako joku sanoa Minin levyjarrujen paksuuden uutena? Meillä tahtoo täristämään noi jarrut ikävästi ja mittasin eilen jarrulevyn kokoja, ja paksuudeksi tuli 10mm. Vaikutti aika tuhdilta levyltä Miniin, mutta voinen olla väärässä...

Link to comment
Share on other sites

PS: Osaako joku sanoa Minin levyjarrujen paksuuden uutena? Meillä tahtoo täristämään noi jarrut ikävästi ja mittasin eilen jarrulevyn kokoja, ja paksuudeksi tuli 10mm. Vaikutti aika tuhdilta levyltä Miniin, mutta voinen olla väärässä...

 

Nivelien tarkistuksen lisäksi kannattaa tarkistaa jarrusatuloiden kiinnitys ym. irrottaa jarrupalat, tarkistaa ne ja jarrusylinterien mäntien toiminta, tarkistaa kaikki tiivisteet, suojakumit pestä koko hoito vaikkapa lämpimällä vedellä, vatiin vaan lämmintä vettä ja pienellä pensselillä puhtaaksi.

puhdistaa jarrupalojen liukupinnat ja voidella kuparitahnalla tms.

Homma on hyvä tehdä vaikkapa renkaiden vaihdon yhteydessä.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Täs ihan justiinsa meinaan laittaa uutta pulttia tilaansa, mutta tuli pikku este...

 

Uusi pultti ei kyllä mene tilaansa ilman väkivaltaa, ellet joko:

1. rälläkällä (siis kulmahiomakones) / viilalla ihan pikkasen viilaa pultin kannasta yhdestä kohtaa pois

tai

2. pitää ottaa se pieni navan pala irti levystä, lähtenee ilmeisesti niillä neljällä pultilla irti jotka ovat vetarin mutterin ympärillä?

 

Kait tuo pultti menis jos vaan paukuttelis / vääntelis, mutta sitte on ainaki kierteet mennyttä kalua, tai se rihloitus sielä navassa...

 

Meinasin jo tarttua rälläkkään ottaa pienen sirvun veke tuosta pultin kannasta, mutta ajattelin kuitenkin tulla täältä kysymään kumpi on parempi... :)

Link to comment
Share on other sites

Moi,

Kuten jo aikaisemmin mainitsin, niin lyö kevyesti niin pitkälle kun menee ja sitten mutterilla, teräs-sellaisella vedät sen sisään loppumatkan, kuitenkin siten että koko ajan on paljon kierrepintaa (ettei ole ihan huulilla). Prikkaa väliin.

Kiristä kireelle, pikkasen naputat, kiristät lisää ja naputat, niin menee pohjaan.

Joskus joutuu pyöreäkantaisesta ottamaan pikkusen rälläkällä pois, että mahtuu pyörimään (sinistä viivaa pitkin kuvassa).

post-181-13848035734907_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

No menihän se pultti sinne tilaansa, kun vain rauhassa nitkutteli menemään ja loput veti peltivanteen mutterilla paikalleen. Hienosti onnistui ei ongelmia kierteiden kanssa.

 

Tuossa sitten mitattiin heittokellolla levyt. Oikea levy heittoa 0,2mm ja vasemmalla 0,12. Onko toi nyt toleranssien sisällä, vai onko tuo 0,2 liikaa? Kun en vaan millään muista, kuinka suuret ne heitot saa olla, ennenkuin se tuntuu tärinänä. Jotenkin muistaisin että 0,2 ylittävät heitot alkaa tuntua täristyksenä.

 

Suunnitelmissa on nyt viedä levy tai levyt, ainakin tuo oikea puoli, sorvattavaksi, kun noi levyt on kuitenkin yhtä paksut kuin uudet, eli 10mm.

Link to comment
Share on other sites

0.2mm ei ole liikaa, se on vähempi kuin 90% suomen kaikista mineistä.

Mittaa heitto uudestaan tuumasella timpurin mitalla, niin heittoa ei ole ollenkaan.

Heittoa on liikaa jos yksi jarrun polkasu ei riitä auton pysäyttämiseen ;D .

Putsaa laippojen vastepinnat, siellä on varmaan likaa välissä.

 

Uudet levyt maksaa 10-20 puntaa kpl, joten ei paljoa tarvii sorvata.

 

/Kimi

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...