Juge Kirjoitettu 18. Lokakuuta, 2012 Raportoi Jaa Kirjoitettu 18. Lokakuuta, 2012 Heps! Tulipa tässä ehtoolla rassattua vähän tuota meidän Miniä ja rengasta kiinni laitettaes tapahtui sitte jotain täysin odottamatonta... Yksi pyörän neljästä pultista meni poikki... :o Mini on vuosimallia -88, 2-mäntäiset levyjarrut edessä, tonninen kone ja automaattilaatikolla. Mitä on tehtävissä katkenneen pultin uusimiseksi...? Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
Kimi Kirjoitettu 18. Lokakuuta, 2012 Raportoi Jaa Kirjoitettu 18. Lokakuuta, 2012 Moi, Lyöt sen pultinpätkän ulos sieltä. Ostat uuden (vakion on jotain 31mm 84 ja uusimmissa, osta 35mm jos aluvanteet) ja tirvit sitä sisään vähän matkaa ja sitten mutterilla vedät sen pohjaan. Mieluiten ihan teräsmutterilla. Jos ei ole muuta käsissä kun tuningalukevytkromipaskoja jolla vetää, niin heität sen roskiin operaation jälkeen. Niistä lähtee kierteet hetken päästä. Osta uusi mutteri tilalle. /Kimi Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
FD100L Kirjoitettu 19. Lokakuuta, 2012 Raportoi Jaa Kirjoitettu 19. Lokakuuta, 2012 Jep jep jep! Kantsii myös tutkia/ miettiä mistä moinen johtuu? Onhan niitä joskus menny poikki mutta yleisempää on et mutterista menee kierteet. Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
Mini1380 Kirjoitettu 19. Lokakuuta, 2012 Raportoi Jaa Kirjoitettu 19. Lokakuuta, 2012 Minin pultit kiristetään sitten VAIN 60-65nm !!! Eli veikkaisin että taas on kiristelty hampaat irvessä ristikkoavaimella pultit ;) ei ne pultit yleensä muuten katkea mistään autosta..... Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
minorv8 Kirjoitettu 19. Lokakuuta, 2012 Raportoi Jaa Kirjoitettu 19. Lokakuuta, 2012 Multa löytyy uusia pultteja iso nippu jos on tarve :) Pulttikoneella on muutama pultti murjottu munkin autosta. Samoin yhdestä mutterista kierteet. Rengasliikkeen jätkä kehtas mutista että oli niin huonoa kamaa... Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
Juge Kirjoitettu 19. Lokakuuta, 2012 Kirjoittaja Raportoi Jaa Kirjoitettu 19. Lokakuuta, 2012 Sen verran aamulla ennen töihinlähtöä katoin että juu lyömällä se sieltä onneksi pois tulee. Onko noi pultit perus-millikierteisiä, saako siis normivaraosaliikkeestä vai hommaanko muualta? PS: Osaako joku sanoa Minin levyjarrujen paksuuden uutena? Meillä tahtoo täristämään noi jarrut ikävästi ja mittasin eilen jarrulevyn kokoja, ja paksuudeksi tuli 10mm. Vaikutti aika tuhdilta levyltä Miniin, mutta voinen olla väärässä... Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
MikaJ Kirjoitettu 19. Lokakuuta, 2012 Raportoi Jaa Kirjoitettu 19. Lokakuuta, 2012 7/16 UNF pinnapultti rihloilla, eppäilen että mistään normi varaosaliikkeestä moista löytyy hyllystä. 10mm on uuden levyn paksuus, 8mm minimi. Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
Purtsi Kirjoitettu 19. Lokakuuta, 2012 Raportoi Jaa Kirjoitettu 19. Lokakuuta, 2012 Onko navassa klappia missään suunnassa? Laakerit, pallonivelet? Se tunnetusti aiheuttaa täristystä jarruttaessa. Kokemusta on. Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
tailke Kirjoitettu 19. Lokakuuta, 2012 Raportoi Jaa Kirjoitettu 19. Lokakuuta, 2012 Itse laittaisin kuitenkin 3/8" UNF pinnapultin Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
MikaJ Kirjoitettu 19. Lokakuuta, 2012 Raportoi Jaa Kirjoitettu 19. Lokakuuta, 2012 Niin minäkin, kun tarkemmin asiaa miettii :D Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
FD100L Kirjoitettu 19. Lokakuuta, 2012 Raportoi Jaa Kirjoitettu 19. Lokakuuta, 2012 PS: Osaako joku sanoa Minin levyjarrujen paksuuden uutena? Meillä tahtoo täristämään noi jarrut ikävästi ja mittasin eilen jarrulevyn kokoja, ja paksuudeksi tuli 10mm. Vaikutti aika tuhdilta levyltä Miniin, mutta voinen olla väärässä... Nivelien tarkistuksen lisäksi kannattaa tarkistaa jarrusatuloiden kiinnitys ym. irrottaa jarrupalat, tarkistaa ne ja jarrusylinterien mäntien toiminta, tarkistaa kaikki tiivisteet, suojakumit pestä koko hoito vaikkapa lämpimällä vedellä, vatiin vaan lämmintä vettä ja pienellä pensselillä puhtaaksi. puhdistaa jarrupalojen liukupinnat ja voidella kuparitahnalla tms. Homma on hyvä tehdä vaikkapa renkaiden vaihdon yhteydessä. Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
Kimi Kirjoitettu 19. Lokakuuta, 2012 Raportoi Jaa Kirjoitettu 19. Lokakuuta, 2012 Kampiakseli kannattaa vielä tasapainottaa varmuuden vuoksi (vitsivitsi). Ei tuossa muuta kun joku vaan vääntänyt sen liian kireelle, ja sitten napsahtanut poikki. Vaihda ny vaan se pultti ja jatkat matkaa. /Kimi Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
MikaJ Kirjoitettu 19. Lokakuuta, 2012 Raportoi Jaa Kirjoitettu 19. Lokakuuta, 2012 Itse suosittelisin vaihtamaan kaikki pultit. Takuulla ne muutkin ovat vedetty myötörajan yli jos yksi on mennyt poikki. Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
FD100L Kirjoitettu 19. Lokakuuta, 2012 Raportoi Jaa Kirjoitettu 19. Lokakuuta, 2012 Itse suosittelisin vaihtamaan kaikki pultit. Takuulla ne muutkin ovat vedetty myötörajan yli jos yksi on mennyt poikki. Jep, näin kannattaa tehdä! Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
Juge Kirjoitettu 3. Marraskuuta, 2012 Kirjoittaja Raportoi Jaa Kirjoitettu 3. Marraskuuta, 2012 Täs ihan justiinsa meinaan laittaa uutta pulttia tilaansa, mutta tuli pikku este... Uusi pultti ei kyllä mene tilaansa ilman väkivaltaa, ellet joko: 1. rälläkällä (siis kulmahiomakones) / viilalla ihan pikkasen viilaa pultin kannasta yhdestä kohtaa pois tai 2. pitää ottaa se pieni navan pala irti levystä, lähtenee ilmeisesti niillä neljällä pultilla irti jotka ovat vetarin mutterin ympärillä? Kait tuo pultti menis jos vaan paukuttelis / vääntelis, mutta sitte on ainaki kierteet mennyttä kalua, tai se rihloitus sielä navassa... Meinasin jo tarttua rälläkkään ottaa pienen sirvun veke tuosta pultin kannasta, mutta ajattelin kuitenkin tulla täältä kysymään kumpi on parempi... :) Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
minorv8 Kirjoitettu 3. Marraskuuta, 2012 Raportoi Jaa Kirjoitettu 3. Marraskuuta, 2012 Irroita levy navasta. Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
Kimi Kirjoitettu 3. Marraskuuta, 2012 Raportoi Jaa Kirjoitettu 3. Marraskuuta, 2012 Moi, Kuten jo aikaisemmin mainitsin, niin lyö kevyesti niin pitkälle kun menee ja sitten mutterilla, teräs-sellaisella vedät sen sisään loppumatkan, kuitenkin siten että koko ajan on paljon kierrepintaa (ettei ole ihan huulilla). Prikkaa väliin. Kiristä kireelle, pikkasen naputat, kiristät lisää ja naputat, niin menee pohjaan. Joskus joutuu pyöreäkantaisesta ottamaan pikkusen rälläkällä pois, että mahtuu pyörimään (sinistä viivaa pitkin kuvassa). Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
Juge Kirjoitettu 3. Marraskuuta, 2012 Kirjoittaja Raportoi Jaa Kirjoitettu 3. Marraskuuta, 2012 No menihän se pultti sinne tilaansa, kun vain rauhassa nitkutteli menemään ja loput veti peltivanteen mutterilla paikalleen. Hienosti onnistui ei ongelmia kierteiden kanssa. Tuossa sitten mitattiin heittokellolla levyt. Oikea levy heittoa 0,2mm ja vasemmalla 0,12. Onko toi nyt toleranssien sisällä, vai onko tuo 0,2 liikaa? Kun en vaan millään muista, kuinka suuret ne heitot saa olla, ennenkuin se tuntuu tärinänä. Jotenkin muistaisin että 0,2 ylittävät heitot alkaa tuntua täristyksenä. Suunnitelmissa on nyt viedä levy tai levyt, ainakin tuo oikea puoli, sorvattavaksi, kun noi levyt on kuitenkin yhtä paksut kuin uudet, eli 10mm. Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
Kimi Kirjoitettu 4. Marraskuuta, 2012 Raportoi Jaa Kirjoitettu 4. Marraskuuta, 2012 0.2mm ei ole liikaa, se on vähempi kuin 90% suomen kaikista mineistä. Mittaa heitto uudestaan tuumasella timpurin mitalla, niin heittoa ei ole ollenkaan. Heittoa on liikaa jos yksi jarrun polkasu ei riitä auton pysäyttämiseen ;D . Putsaa laippojen vastepinnat, siellä on varmaan likaa välissä. Uudet levyt maksaa 10-20 puntaa kpl, joten ei paljoa tarvii sorvata. /Kimi Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään