Jump to content

Lämmityslaitteen teho?


Mini1380

Recommended Posts

Kelläkään foorumin tietäjällä tietoa minkä tehoinen (kw) Minin lämppäri (mk3) on?

Olen tilaamassa kevyempää (yllätys yllätys) lämppäriä omaan koslaan ja saisihan siinä sit teho riittää ainakin ikkunoiden auki pitämiseen.

Link to comment
Share on other sites

Äh, perinteinen lausahdus pitää paikkaansa tässäkin "Kyllä se siitä laskemalla selviää...". Piru vaan kun tarttis sitten olla semmoinen kenno mistä mitata rivoitusta ja pinta-alaa, eikä mulla oo tollaisia välimallin lämppäreitä ;) Täysin hatusta heitettynä sanon että 4567wattia on teho alkuperäisessä

 

Ikkuna pysynee auki aika pienelläkin lämpöteholla, varsinkin kun sitä lämppäriä ei tarvitse speksata talvikäyttöön. Vielä kun eristää (kevyellä eristeellä) ne kurttuputket lasille, koska se välimatka syö tuhottomasti lämpöä pois ilman eristettä. Tältä pohjalta sanoisin että melkein mikä vaan riittää, vesikiertoinen se kutenkin varmaan tulee olemaan (vai laitetaanko uus laturi kanssa)? Jos sulla on jotain spekkaa tulevasta, niin laita esille/linkkiä. Tommoisen lämmityslaitteen tehon ilmoittamiseenkaan ei taida ihan suoraan olla mitään yleistä standardia, koska lämpötilojen eroitus tekee paljon eroa. Eli sama lämmityslaite tuottaa enempi "kilowatteja" jos ruvetaan lämmittämään 100asteisella jäähdytinnesteellä -30asteista kabiinia, kuin se että kabiini on jo 10asteinen. Hatusta heittäisin että 500wattia riittää hienosti.

Link to comment
Share on other sites

En ole punninnut mutta MPI:n lämppäri vaikutti käteen aika kevyeltä. Siinä on muovikuoret ja alumiinikenno. Ja Minin lämppäreistä ehdottomasti paras lämpöteho. En kyllä usko että olis merkittävää eroa, 0,5 kg ? Mun molemmat Mpi lämppärit on autoissa kiinni joten en viitsi alkaa purkamaan punnituksen vuoksi. Sähköinen tuulilasi auttais ainakin huurteenpoistoon ja olis kevyempi. Vaatii tietenkin sitten sähköä.

Link to comment
Share on other sites

Eiköhan se ole Minissä puhaltimesta/ilmanvaihdosta kiinni lasien aukipysyminen kesäkäytössä ilman mitään laskelmia.

Tuskin sinne niin pientä/kevyttä uutta kennoa edes osaa laittaa, ettei sen lämmöntuotto kesäkäyttöön riittäisi.

Puhaltaa paremmin kun ei ole tiuhaa vastusta edessä ;)

Link to comment
Share on other sites

Mulla on muistaakseni irrallinen MPi:n lämppäri, jos meinaat pitäytyä alkuperäisessä lämppärirakenteessa. Mulla on vaan pieni kutina että turha sitä alkuperäistä peltipömpeliä on enää pitää paikallaan, tai ainakin se tarttis alumiinista uusintapellittää.

 

Kyllä se lämppäri syyskeleillä ihan tarpeellinen on, muuten herkästi vetää lasi huuruun. Tämä kokemus ainakin itselläni on, kun ajoin ilman sisäkennoa yhden vuoden. Kesällä sillä tosiaan ei tee mitään.

Link to comment
Share on other sites

Mitään alkuperäistä laiteta kun KEVYTTÄ : http://www.t7design.co.uk/index.php?mai ... 82aa992173

 

Noista toi ylin tietty kiinnostaisi painon puolesta eniten kun on yli ½-kevyempi kuin muut mutta riittääkö? Myöhään syksyllä on välillä aika viileäkin.

Tossa neljännessä olisi vielä puhallus koivillekkin mutta painoa sitten jo 1,250kg kun pienin painaa sen 0,590kg.

Jonkun Minin lämppärimallin punnitsin kerran ja se oli muistaakseni vajaa 4kg eli aika roimaa painonpudotusta tuolla kevyimmällä saisi ja vielä halvalla ;)

Link to comment
Share on other sites

Mulla nyt sattuu tuo spi Mini olemaan palasina, niin punnitsin lämppärin keittiövaa'alla,

joka näytti 2056 g.

 

MPi:n lämppäri taitaa sit olla kevyin niinkuin Minorv8 epäilikin.

Alkaa sit seljetä et tolla pienimmällä/KEVYIMMÄLLÄ lämppärillä lähdetään liikkeelle, 0,590kg on jo aika vähän ja varmastikkin riittävä ja jos ei ole tilataan seuraavaksi se hiukan tehokkaampi ;)

Link to comment
Share on other sites

MPi on periaattessa vielä vähän painavempi kuin SPi:n, koska niissä on lämpöhana kennossa kiinni. Punnittin tossa karkeesti MK5 sisätilalämppärin mikä on aika likellä MK3 mallia, nelisen kiloa se painoi. Kyllä se MK6-7 lämppäri vaan aika tavalla on kevennetty, tosin sehän ei ole bolt-on MK5:sta vanhempiin, joten samaan vaivaan laittaa sitten jotain ihan erilaista ;)

Link to comment
Share on other sites

"Paino tällä hetkellä n.63kg ja pituus 174cm ei kuulemma kauhiast saa enää tiputtaa (sanoo hallitus)."

 

JOO. Kyllä kai näinkin tarkeälle asialle joku raja täytyy laittaa ;D Ja jonkun jos ei itse enää ymmärrä ;)

Käy pian niinkuin sen kuuluisan mustalaisen hevosen, joka oppi olemaan syömättä 8)

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...