Jump to content

Keskuslukitus ja varoitusvalot sekaisin...


arv

Recommended Posts

Nyt vasta huomasin tämän suomalaisen foorumin!

Enivei; vaimon 2001 Cooperissa meni viime viikolla reissussa ollessamme keskuslukitus epäkuntoon. Lukot menivät lukkoon mutta aukesivat heti uudestaan. Lopulta kuskin ovi jäi lukkoon mutta vänkärin ovesta piti lukko laittaa käsin päälle että saatiin asiat hoidettua Isossa Kaupungissa.

Paluumatkalla vilkun merkkivalo jäi naksuttamaan kääntymisen jälkeen, pysäytin tien reunaan ja kokeeksi sammutin auton jonka jälkeen ajovalot eivät enää syttyneetkään. Onneksi käänsin vilkkuviiksen vasemmalle kokeillakseni niitä jolloin ajovalot syttyivät. Samalla tosin ikkunat laskeutuivat saman verran kuin ovea aukaistessa. Kotosalla sammutettuani auton sisäpuhallin ja mittarivalot jäivät päälle. Akunjohto yöksi irti mutta aamulla työmatkalta vaimo soitti että vilkun merkkivalo naksuttelee taas omia aikojaan...  

Ei auta soft resetkään joskin se on helpompi toteuttaa kuin akunjohdon irrotus.

Mini2-foorumilta lueskelin tällaisten "ominaisuuksien" olevan kovinkin yleisiä alkupään Mineissä. Syynä on ollut oven lukot ja vesivuoto a-pilarista Body Control Unitin liittimiin tai oli yhdellä jopa cd-vaihtaja saanut kosteutta aiheuttaen samoja ongelmia. Tähän yksilöön on edellisen omistajan aikana vaihdettu kuitenkin ainakin ovien lukot.

 

Kysymys kuuluukin; onko muilla ollut vastaavia ongelmia? Johtuuko kaikki kuitenkin noista ovien lukoista? Joutuuko niitten vaihtamisen yhteydessä käymään testerillä? Vai onko peräti mittaritaulussa tai BCU:ssa vikaa?

 

Vettä ei ainakaan lattialla ollut. Ovien sisällä oli kylläkin aika kosteaa, yritin ottaa lukkoja irti mutta se olisi vaatinut ikkunankin irrotuksen joten tyydyin tällä kertaa suihkimaan cleaneria avonaisiin liittimiin. Vielä pitäisi oven sähköjohdon liitos puhdistaa.

 

Kaikista vastaavista "Christine"-kokemuksista kiinnostunut Arto.

Link to comment
Share on other sites

Tervetuloa mukaan.

 

Täysin samoilla oireilla keskuslukitus tilttasi itselläni puolitoista vuotta sitten keväällä. Auto on siis Cooper Pepper -02. Kulkine kävi Laakkosella huollossa tuon takia yhteensä muistaakseni neljä kertaa ja siihen vaihdettiin oven lukot molemmille puolille, ajettiin uusi softaversio sisään ja ihmeteltiin muuten vaan pari päivää. Loppujen lopuksi BCU vaihdettiin kokonaan uuteen ja samalla tilattiin uusi virta-avain.

 

Koko homma oli lähinnä farssi. L:n lasku korjauksista tuli n. kuukausi viimeisen käynnin jälkeen, vaikkei mistään kustannuksista ollut missään vaiheessa mitään puhetta. Loppujen lopuksi maksoin 154 euroa vajaan kahden tunnin työstä - loput meni BMW Suomen piikkiin. Sen verran huono maku asian hoitamisesta jäi, etten autoasioissa Laakkoselle enää ole mennyt, enkä mene.

 

Takuuseen tuota en siis saanut, vaikka takuu oli mennyt vasta n. puoli vuotta aikasemmin umpeen. Homma hoidettiin BMW Suomen puolelta ns. goodwillinä, eli osat sekä osa töistä korvattiin.

 

Mini2.comista kaivelin itsekin aiheeseen liittyviä keskusteluita ja löysin mm. seuraavat:

 

http://www.mini2.com/forum/showthread.php?t=85243

http://www.mini2.com/forum/showthread.php?t=49749

http://www.mini2.com/forum/showthread.php?t=27675

http://www.mini2.com/forum/showthread.php?t=17264

 

Eli testerillä joudut käymään ja kalliiksi tulee. Koko homman loppulasku taisi olla n. 800-900 euroa, josta itselleni jäi siis 154 euro maksettavaa.

 

Onnea ja menestystä tuon projektin parissa. Otat vaan tiukan linjan tän kanssa ja kannattaa jutella myös BMW Suomen kanssa asiasta (takuuasiat) - asennoituminen oli ainakin minulle päin varsin asiallista ja homma otettiin tosissaan toisin kuin esim. L:llä, imho.

 

n.

Link to comment
Share on other sites

Meillä meni viime talvena Ministä lukot ( lukko tai oven avusmekanismi) niin jumiin, ettei auennut kuin avaimella takaluukku. Luultiin, että lukot on jäätynyt ja yritettiin sulatella kaikin keinoin muutama päivä. Kuljettiin sisään takaluukun kautta. Voin kuvitella, että naapurilla oli hauskaa. (Jos näki,,yritettiin kyllä kömpiä autoon hämärään aikaan). Lopulta luovutettiin ja vein Minin Laakkoselle, korjasivat kaksi päivää ja uusivat samalla  toisen kaukosäätöavaimen.  

Lukot on toimineet sen jälkeen lähes moitteetta, vain pari kertaa kahva on muuttunut "tunnottomaksi" eikä  ovea saa auki vaikka lukon pitäisi olla auki.

En tiedä onko teillä ollut samanlainen ongelma. Samalla muuten yritettiin korjata sitä sivulasien raidoittimista, epäilivät että ovien sisään valuu vettä/nestetä joka olisi voinut aiheuttaa myös lukkojen  /ovenkahvojen toimimattomuuden. Ei selvinnyt syy meille.

Link to comment
Share on other sites

Saas nähdä löytyikö vika? Takaboksiin oli (taas) päässyt vettä ja matto märkä. Maton alla on kaksi pientä sähköliitintä joista toinen oli jo ehtinyt hapettua. Mitä lie lisävarusteiden liittimiä?

Viimeksi vesi meni lasinpyyhkijän läpiviennistä, mistähän tällä kertaa?

 

"Kuivataan ja seurataan!"

 

Arto

Link to comment
Share on other sites

Lukot vaihdettiin viime talvena takuuseen, kun alkoi kyllästyttään takaluukun tai repsikan puolelta kömpiminen. Lukot pelasi epäluotettavasti jo reilun kymmenen asteen pakkasessa. Vaihdon jälkeen ovat pelanneet moitteettomasti (vielä).  ;)

Laakkosella mainitsivat, että olisi lukon mekanismi muuttunut -05 malliin.

 

Sivulasien raidottuminen on "normaalia" ja tällä foorumilla jo siitä kirjoiteltu. Omassakin minissä alkanut esiintyyn sitä häiritsevissä määrin. Ainut apu ongelmaan on, silloin tällöin säämiskää näyttää lasiin.

Link to comment
Share on other sites

Niin mainittakoon nyt vielä se, että tuotevastuulain mukaan myyjä on vastuussa tuotteessa ilmenevästä virheestä takuuajan jälkeenkin, jos kuluttajalla on syy olettaa, että tuotteen käyttöikä on oleellisesti suurempi kuin vikaantumisaika. Itse en jaksanut vääntää tästä L:n kanssa (mielestäni keskuslukituksen pitää toimia autossa vuosikausia takuuajan jälkeenkin), vaan äänestin jaloillani. L menetti asiakkaan ja sillä siisti.

 

n.

Link to comment
Share on other sites

Pitää täydentää, ettei tule väärinkäsitystä. Itselläni ei ole mitään valittamista ao. L-nimisen huoltoliikkeen kanssa, päinvastoin. Samaisessa liikkeessä olen huollattanut saman maahantuojan toista merkkiä jo useamman vuoden / auton ajan. Ei mitään moittimista, ei myöskään Minin kanssa itse liikkeestä johtuvaa ongelmaa. Se, että autossa on tyyppivikoja on automerkin (auton maahantiojan) ongelma ei suinkaan huoltoliikkeen.  Tosin en ymmärrä miksi maahantuja ei ota voimakkaammin kantaa näihin ko. autossa esiintyneisin ongelmiin. L:ssä on mielestäni tehty kaikki mitä on voitu, ei siitä seen enempää.

Link to comment
Share on other sites

Eikä minullakaan ole mitään täällä Pohojammaalla sijaitsevaa huoltoyritystä vastaan! Päinvastoin. Asiallista ja ystävällistä palveluahan siellä on. Myyntipuolen kaverit voisivat ottaa mallia huoltohemmoista.

Systeemi on vaan nyt tämä että haluaisin huoltaa ja korjata perheen autot itse niin pitkälle kuin mahdollista, siksi testerin käyttö aina harmittaa kun ei sitä voi tehdä itse.

 

Työpaikan huoneentaulu; "Mikä muille on mahdotonta on meille vain vaivalloista".

Link to comment
Share on other sites

Eikä minullakaan ole mitään täällä Pohojammaalla sijaitsevaa huoltoyritystä vastaan! Päinvastoin. Asiallista ja ystävällistä palveluahan siellä on. Myyntipuolen kaverit voisivat ottaa mallia huoltohemmoista.

Systeemi on vaan nyt tämä että haluaisin huoltaa ja korjata perheen autot itse niin pitkälle kuin mahdollista, siksi testerin käyttö aina harmittaa kun ei sitä voi tehdä itse.

 

Työpaikan huoneentaulu; "Mikä muille on mahdotonta on meille vain vaivalloista".

 

Kyllähän tuo varmaankin on mahdollista tehdä itsekin, jos vain sähkötyöt ei pelota. Ja testeriä/vikamuistinlukijaa joutunee näyttämään autolle joka tapauksessa, koska vikamuistissa on varmaankin jos jonkin sortin koodia. Varmaksi en osaa sanoa.

 

Jossain arkistojen kätkössä on varmaankin se lasku ja työerittely, jossa olis tuon BC1-moduulin varaosanumero, jonka joutunet vaihtamaan, mutta nopeammin löydät sen varmasti http://www.realoem.com/bmw/select.do kautta ja tulee kerralla oikein. Halpaahan tuo ei ole missään tapauksessa teki sitten itse tai korjaamolla.

 

n.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Lukot on toimineet sen jälkeen lähes moitteetta, vain pari kertaa kahva on muuttunut "tunnottomaksi" eikä  ovea saa auki vaikka lukon pitäisi olla auki.

 

Täällä esiintyy nykyään myös tuollaista. Ensin ovi aukeaa täysin moitteetta ja sitten yhtäkkiä ei enää ollenkaan. Käytiin tuossa parin päivän reissu Pyhätunturilla ja tuo varsin rasittava vika ilmeni useaan kertaan. Esimerkkitilanteena vaikka huoltamopysähdys, jonka jälkeen pelkääjän puolen ovi ei enää reagoi avauskahvaan millään lailla. Sisäpuolen kahvalla ei ole myöskään mitään vaikutusta. Ei auta kuin molempien kömpiä kuskin puolelta sisään. Sitten taas seuraavan pysähdyksen jälkeen ovi aukeaakin ongelmitta. En käsitä mikä tuon voi aiheuttaa?  :-?

 

Tuollaisen kuolleen oven saa auki silloin tällöin, kun painelee oven ulkokahvan avauskytkintä pohjaan muutaman kerran nopeassa tahdissa. Jäätymisestä tuossa ei voi olla kyse. Ilmeisesti oven lukitusmekanismi on hoidettu sähköisellä lukolla ja kahvat ovat ainoastaan kytkimiä, joiden signaaleille käskytetään lukon moottoria. Kentien maailman idioottimaisin tapa toteuttaa oven lukitus  >:(

 

Sattuukohan kenelläkään olemaan tietoa miten tuon saisi korjattua?

Takakontin sain jo hoideltua :)

 

 

Edit: Muutamia kirjoitusvirheitä pois.

Link to comment
Share on other sites

Tuollaisen kuolleen oven saa auki silloin tällöin, kun painelee oven ulkokahvan avauskytkintä pohjaan muutaman kerran nopeassa tahdissa. Jäätymisestä tuossa ei voi olla kyse.

Juuri noin omassani jouduin yleensä apukuskin ovea muutamaan otteeseen avaamaan, mutta mitään virallista korjausta en tuohon teettänyt. Nimittäin joka toimimattomuuskerralla ei tuo painike ollut ihan täysin palautunut perusasentoonsa johtuen lumesta ja jäästä.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Nyt se sitten alkoi taas. Siis keskuslukituksen temppuilu.

 

Lukot toimii kyllä (luultavasti), mutta ovien avausmekanismissa on jotain häikkää. Tulin juuri reissusta Turun suunnalta ja lähes koko matkan apukuskin puoleinen etuikkuna piti omaa showtaan ja nykytti ylös alas sellaista vajaata sentin liikettä. Ikkunan avausmekanismikin meni sekaisin ja ei toiminut hetkeen. Kuskin puolella ovea avattaessa ei ensin ikkuna laskeutunut sitä puolta senttiä, niinkuin normaalisti. Pari uudelleenkäynnistystä ja sammutusta parkissa kotona tuntui auttavan ainakin tuohon viimeeksi mainittuun ongelmaan.

 

Huomenna soitto bemarille ja kysellään sieltä, mitäs asialle tehdään. Vaikuttaa mitä ilmeisimmin jonkinlaiselta sähkövialta BC1:ssä, joka on siis minulla vaihdettu reilu 1,5 vuotta sitten goodwillinä takuuajan umpeuduttua.

 

Hyvin tuntuu lähtevän tämä vuosi liikenteeseen...  :-/

 

n.

Link to comment
Share on other sites

Soitto BMW:lle ja ohjasivat ottamaan yhteyttä jälleenmyyjän huoltoon. Hmph...  :-/

 

Kaivelin MINI2.comista seuraavia:

 

Ohjeet BC1:n irroittamiseen:

http://www.mini2.com/forum/interior-ice ... hlight=bc1

 

BC1:n nastajärjestys sekä muutamia vinkkejä sekä syitä vuotoihin:

http://www.mini2.com/forum/faults-fixes ... hlight=bcu

 

Täytyypä ottaa fikkari tänään autohalliin ja kaivella hieman mitä kaikkea kivaa sieltä paneelien takaa löytyykään.

 

n.

Link to comment
Share on other sites

Yritin kaivella tuota BC1:stä esiin, mutta ei se mitenkään helppoa ollut. Ikkunan ylös-alas-show jatkui tänään.

 

Jos sitä vaikka veis analysoitavaksi L:lle... Ei vaan yhtään huvittais - pelkkä vikakoodien luku maksaa sen 89 e.

 

n.

Link to comment
Share on other sites

Yritin kaivella tuota BC1:stä esiin, mutta ei se mitenkään helppoa ollut. Ikkunan ylös-alas-show jatkui tänään.

 

Jos sitä vaikka veis analysoitavaksi L:lle... Ei vaan yhtään huvittais - pelkkä vikakoodien luku maksaa sen 89 e.

 

n.

 

Ikkunat pysyneet keskiviikon jälkeen paikoillaan. Tänään aamulla sitten pätkähti airbagin varoitusvalo päälle. Rok!  >:(

 

n.

Link to comment
Share on other sites

Yritin kaivella tuota BC1:stä esiin, mutta ei se mitenkään helppoa ollut. Ikkunan ylös-alas-show jatkui tänään.

 

Jos sitä vaikka veis analysoitavaksi L:lle... Ei vaan yhtään huvittais - pelkkä vikakoodien luku maksaa sen 89 e.

 

n.

 

Ikkunat pysyneet keskiviikon jälkeen paikoillaan. Tänään aamulla sitten pätkähti airbagin varoitusvalo päälle. Rok!  >:(

 

n.

 

Tutkiskelin tuota repsikan puolen ovea ja ikkunaa hieman tarkemmin. Ei ole ihmekään, jos on mennyt vettä sisään ja BC1 ottanut siipeensä, kun etuikkuna on pikkusen raollaan ja vesi pääsee tiivisteen väliin.

 

Nyt alkaa mennä hermo..

 

n.

 

edit: Soitin L:lle. 15minuutin jonottamisen jälkeen sain huollosta jonkun langan päähän. Kerroin mitä on vialla ja mitä autolle on tehty aikaisemmin. Seuraava mahdollinen vapaa huoltoaika olisi 19.1.  :-? Homma tökkäs sitten siihen, kun kysyin, mitä maksaa vikamuistin luku - 102 euroa!!!!  :o :o :o :o

 

Seuraavaksi soitto Vaasaan Käyttöautoon. Sama homma maksaa siellä 30 minuutin työn eli n. 30-40 euroa. Sain huoltoajan ensi viikolle keskiviikoksi, kun olen siellä suunnalla työasioissa liikenteessä. Siirtivät jonkun onnellisen vielä mun homman alta jonossa eteenpäin, joten hienosti alkoi ainakin tämän osalta. Katsotaan nyt miten homma etenee. Siihen saakka pitäisi pärjätä vuotavalla etuikkunalla ja itsekseen päälle ja pois menevällä sisävalolla.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...