Jump to content

jarrunesteet


mikeb

Recommended Posts

Tosta on ollut paljon juttua nörttilaatikossa ja myös täällä palstalla. Itse olen laittanut aikoinaan silikonit muutamaan autoon siten että koko systeemi on ollut uutta/kunnostettua. Sittemmin yksi noista autoista on myyty muualle ja kahteen leluun olen vaihtanut tavalliset nesteet ihan käytännön syystä: Helsingin leveysasteella ei tuntunut löytyvän mistään silikoninesteitä. Ainoa mistä löytyi oli HD liike jossa 0,5 l purtilo maksoi about 20 euroa >:D

 

Puritaanisimmat ovat sitä mieltä että pelkkä tyhjennys ja silikonien laitto ei riitä vaan pitäisi purkaa, vaihtaa tiivisteet jne jne. Kukin tyylillään... Mutta selvitä mistä silikoninesteitä saa ja mihin hintaan. Suurin osa käyttökotteroista käyttää tavallisia nesteitä.

Link to comment
Share on other sites

Silikoninesteen edut tulevat silloin esiin kun menopeli seisoo pitkiä aikoja. Kyseinen neste ei vanhene eikä kerää kosteutta ja pitää kumit kunnossa.

Minulla on kaikissa harrastepeleissä ollut silikoninesteet. Historic rallicooperissa myös ja mitään kielteistä en ole huomannut, edes silloin kun yritettiin ajaa vähän kovemmin ja vasemman jalan jarrutuksella ;) (vähän kuumana oli jarrut)

. Esim. tuo rallipeli on käytännössä kohta ollut käyttämätön 14 vuotta ja pisimmillään ei kahteen vuoteen ole polkimiin koskettu. Mitään jumittumisia/vuotoja ei ole systeemissä ollut. Suoraan tallista katsastuskonttorille toissa kesänä. Nyt taas seissyt kohta 2 vuotta.

Uudisrakennuksessa on myös se etu, ettei tarvitse pelätä että nestettä roiskuu uusille maalipinnoille. Ei vahingoita maalipintaa.

Käyttökoslissa tuskin asialla suurta merkitystä.

Jos nesteet vaihtaa, niin luulisin että kun tyhjentää systeemin ja ilmaamalla painaa uudet läpi, riittää.

Link to comment
Share on other sites

Ei sekoittamisesta nyt mitään varsinaista vahinkoa tule, mutta ne ei sekoitu vaan keskenään. Elikkä se mahdollinen vanha kostea ruostuttava neste saattaa jäädä jonnekkin. Pieni jämä vanhaa vaihtumatonta nestettä ei haittaa mikäli järjestelmässä oli "perinteistä" glykolipohjaista nestettä, ja se täytetään samalla. Ne sekoittuvat keskenään ja näin järjestelmään ei jää ruostuttavaa jarrunestettä. Kait vois suositella että mikäli järjestelmää ei pureta, niin ekaksi vaihdettaisiin uudet perinteiset nesteet, ja sitten muutaman päivän käytön jälkeen silikoninesteet. Näin saadaan vettynyt perinteinen jarruneste pois, ja järjestelmään jäävä perinteinen neste on niin hyväkuntoista ettei se ruostuta järjestelmää.

 

Kilpakäyttöön silikonineste ei ole ihan parhainta, se puristuu huomattavasti enemmän kasaan kuin glykolineste. Kiehumispiste on suht korkea, mutta ihan perus uudella glykolinesteelläkin se on parempi, saatikka sitten "kilpanesteillä". Tuon puristumisen takia sitä ei saisi käyttää ABS-jarrulisissa autoissa.

 

DOT 5 on silikoninestettä, mutta että asia olisi riittävän epäselvää kuluttajalle, niin 5.1 on glykolipohjaista, kuten muutkin 3 ja 4 luokan nesteet :D DOT 5 saatavuus ei ole sitä parhainta, koska sitä ei ole koskaan käytetty suuremmissa määrin alkuperäisasennuksena (onkohan misään, edes harrikassa). Jenkki armeija käyttää sitä kaikissa autoissa syystä että sitä ei tarvitse vaihdella, kuten myös luonnollisesti autoharrastajat mutta sen takia ettei se syövytä maalipintaa vahingon sattuessa (toki tuo vanhetomattomuuskin on iso plussa).

Link to comment
Share on other sites

Edellisessä olikin väärä tieto, hinta onkin n. 55 eur/litra :-\ .

 

Halpaa kuin saippua, selvää säästöä kun tota ei tartte uusia niin usein ;) saakos Dot4:sta halvimmillaan noin 5€/ltr .

Vielä kun tuohon lisää että normi nesteen jälkeen kun siirrytään silikooninesteeseen koko järjestelmä pitäisi purkaa ja putsata ettei sinne jää kosteutta ruostuttamaan niin säästöhän muodostuu jo todella huimaksi.

Link to comment
Share on other sites

Tampereen seudulla Helmisen varaosaliike myy High Level Dot 5 silikoninestettä normi pikkupullossa.

En nyt muista mitä maksoi, on muutama vuosi aikaa, mutta ei se kyllä minkään projektin kokonaiskustannuksissa näyttele mitään merkittävää osaa.

Minä ainakin olen kokenut sen edut vähintään sen arvoiseksi näissä uudisprojekteissa.

Mielestäni sijoitus on varmasti mielekkäämpi kuin esim muutaman gramman kevyemmät titaani turvavyölenkit ::)

Jokainen asettaa asiat omaan tärkeysjärjestykseen ;)

Eikä edes 1380 kiihdyttele niin huimasti, että nesteen ominaisuudet voisi asettaa jotenkin kyseenalaiseksi 8)

Link to comment
Share on other sites

Pieni korjaus edelliseen!

Piti nopeasti päivittää hinta nesteelle Helmiseltä, mutta eivät kuulemma pidä enää sitä hyllyssä! Huono menekki.

Johtunee siitä, että heidän pitkäaikainen "pussihousumobilisti" myyjä jäi pari vuotta sitten eläkkeelle.

Tuli businesmiehet remmiin.

Viimeinen varaosaliike Tampereella mistä löytyi kaikenlaista vanhempaankin kalustoon.

Link to comment
Share on other sites

En nyt muista mitä maksoi, on muutama vuosi aikaa, mutta ei se kyllä minkään projektin kokonaiskustannuksissa näyttele mitään merkittävää osaa.

Minä ainakin olen kokenut sen edut vähintään sen arvoiseksi näissä uudisprojekteissa.

 

Alkuperäinen kysyjä kysyi nesteiden vaihdon mielekkyydestä jos on jo normi nesteet sisällä, eli tällöin kaikkea ei ole uusittu/purettu silloin näen moisen homman melko työlääksi ja turhaksi sekä hintavaksi, jos sylinterit käytäisiin jokatapauksessa läpi ym. siinä voisi olla pientä järjen häivää mutta kukin tavallaan.

 

Itse en ole tuota monelta perushuoltamoltakin löytyvän Dot4 jarrunesteen (tai sekoituskelpoisten) käyttöä pitänyt mitenkään ongelmallisena, entäpä sitten kun reissussa tulee pieni jarrunestevuoto kumpaakohan saa helpommin matkanvarrelta ;)

Link to comment
Share on other sites

En ehkä noteerannut kysyjän nesteenvaihto pointtia omissa kommenteissani.

Minä olen puhunut vain uusioprojektien puolesta.

Travellerissa on nyt kohta ollut jarrut pitelemättä n. 10 vuotta ja n. 50000 km kesäajoa (takajarruja säätänyt, edessä S:n levyt). Englannin ja Tanskan reissut ajeltu ja nestepullo on ollut mukana, vaikka koskaan ei vielä ole tarvinnut pisaraakaan lisätä.

High Level Dot 5 pullon kyljessä lukee että voi myös sekoittaa tavallisten nesteitten kanssa, mutta ominaisuudet heikkenevät? Tiedä sitten mitä käytännössä merkitsee, mutta olettaisin että hätätapauksessa voi lisätä normi nestettä.

Pääsyy että joskus aloin käyttää silikoninesteitä oli, että ei tarvinnut varoa uusia maalipintoja jarrujen/kytkimen kanssa lotratessa/ilmaillessa. Muut hyvät ominaisuudet on tulleet siinä sivussa ;)

Link to comment
Share on other sites

High Level Dot 5 pullon kyljessä lukee että voi myös sekoittaa tavallisten nesteitten kanssa, mutta ominaisuudet heikkenevät? Tiedä sitten mitä käytännössä merkitsee, mutta olettaisin että hätätapauksessa voi lisätä normi nestettä.

 

Tosiaan kuten kirjoitin, mikään ei suoranaisesti estä sekoittamasta eri jarrunesteitä keskenenään. Mutta tuon sekoittamisen jälkeen järjestelmä on hyvä putsata ja täyttää jommalla kummalla nesteellä. Hätätapauksessa voi lisätä vaikka vettä, kunhan ei kova pakkanen ole :D

Link to comment
Share on other sites

kotimainen autonvalmistaja käyttää silikoonpohjasta nestettä kytkimen käyttösysteemissä , sellasta sinertävää . nestettä saa hyvinvarustetusta SISU huoltokorjaamosta ja varaosa pisteestä 0,5 l pullossa , hintaa tais olla parinkympin luokkaa kun viimeeks ostin

Link to comment
Share on other sites

Täällä löytyi silikoninestettä ihan paikallisen Tarjoustalon hyllystä. 2,5 desin puteli oli kyllä kahdenkympin huitteilla. Taidan jättää silikonit odottelemaan isompaa jarruremppaa ja mennä toistaiseksi norminesteillä. Tehostinta asennellessa osa putkista oli pois, mutta kaipa ne sylinteritkin olisi pitänyt tyhjennellä vanhasta nesteestä. Alkaa taas aikapula painaa päälle ennen kevättä.

Link to comment
Share on other sites

Mut eiks toi silikoni-neste ole entisöintimielessä räikeä virhe ;) ei Minissä semmoista ole alunperin käytetty.

Tarkkuutta tarkkuutta näihin asioihin, toivottavasti entisöintiraadin jäsenet ei nää tätä ketjua :))

Link to comment
Share on other sites

Onks Lari pussihousutauti iskenyt ? Kohta säkin alat entisöimään omaasi >:D

 

On. Vaihdoinhan mä jo takapäästä Hi-Lo:t orginaali trumpetteihin, siit se alkuperäistäminen pikkuhiljaa alkaa, onneks ei oo paljoo muutettavaa/vaihdettavia osia.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...