Jump to content

7,5" levyt ja peltivanteet


Rauno

Recommended Posts

Toisiin ottaa kiinni, toisiin ei. Läheltä liippaa.

Ulospäin levittävät 4,5" "reikävanteet" sopii pyörimään ja myös kapeammat cooperin vanteet sopii.

Link to comment
Share on other sites

Tuskin kannatta vanteitten takia metsästää kalliimpia/huonompia jarruja.

Valitsemalla/pienellä puolilaittomalla modifioinnilla tavallisetkin vanteet sopii.

Link to comment
Share on other sites

ebayssa on tälläkin hetkellä huudettavana 7 levyjarrut osina vetolaipat oli muistaakseni 20puntaa lähtö eikä ole oikeen kiinnostuneita samat osat ovat samalla myyjällä toistamiseen myynnissä,osina kun myy niin voi saada enemmän,itse olen ostanut yhdet täydelliset 7 levyjarrut jotka maksoi muistaakseni 100puntaa postimaksuja ei tarvinnut maksaa kun tulee muitten romujen mukana

Link to comment
Share on other sites

Entisöinnissä tarvitaan niitäkin.

 

Missähän mahtaa nykyään olla Tampereen suunnalla värkätty musta Clubman 1300 replica GT (Savusen joskus)?

Siinä on pikku levyjarrut, jotka löytyi mun varastoista. Kaauan sitten.

Ei löytynyt siihen hätään muita. Hyvin kelpasi leimamiehelle.

Link to comment
Share on other sites

Ja noi 7" levyjarrut ei juurikaan eroa rummuista, 7,5" rupee jotain jo tekeenkin.

7"levyjarrut eroo rummuista,kun kerran laittaa levyt kuntoon niin ei tarvitse rassata niitä sen jälkeen kun taas rumpujarruja joutuu sääteleen joka katsastukseen,itse olen ajellut 7 vuotta 7"levyjarruilla eikä niihin ole tarvinnut kajota kun taas takajarruihin kylläkin ;)

Link to comment
Share on other sites

Ja noi 7" levyjarrut ei juurikaan eroa rummuista, 7,5" rupee jotain jo tekeenkin.

7"levyjarrut eroo rummuista,kun kerran laittaa levyt kuntoon niin ei tarvitse rassata niitä sen jälkeen kun taas rumpujarruja joutuu sääteleen joka katsastukseen,itse olen ajellut 7 vuotta 7"levyjarruilla eikä niihin ole tarvinnut kajota kun taas takajarruihin kylläkin ;)

 

Mutta teho on melkeest jopa parempi rumpu-jarruissa.

Link to comment
Share on other sites

höpö höpö kyllä mini pysähtyy 7"levyjarruilla ihan hyvin jos ne on vain kunnossa,moniko on kokeillut kunnossa olevia 7"jarruja,vai onko vaari kertonut että ne ei pidä ollenkaa :)

 

Mulla on ihan itsellä ollut ennen 7" levyt uusilla rojuilla ja ne ei kyl ollut mitenkään tehokkaat yhtään sen tehokkaammat kuin 2-syl rummutkaan ja asvaltailla ei tarvinnut paljoakaan leikkiä niin noi sai "häviämään".

On tässä vuosien mittaan aika paljon eri variaatioita Minin tekniikkaosista tullut kokeiltua ihan oikeassa elämässä ja vielä on tuoreessa muistissakin asiat eikä aika ole päässyt muistoja kultaamaan ;) .

Surkeat ne on!

7" ja 7 1/2" jarrujen ero tosi-elämässä on huima toisilla tekee jotain toisilla ei.

Link to comment
Share on other sites

Kunnossa olevat rumpujarrutkin ovat aivan riittävän tehokkaat normi Miniin, jolla ajetaan normaaliliikenteessa

Minitonniahan ajettiin rumpujarruilla 90-luvulle saakka, jos joku vielä muistaa ;)

Eikä se mitään "hyssyttelyä" ollut.

Levyjarrujen huoltovapaus on normaalikäytön tärkein ominaisuus.

Link to comment
Share on other sites

Komppaan Mini1380 tässä asiassa, ei noissa 7" levyissä paljon kehumista ole.

Kuriositettina: oon niiden kanssa ajanut 5 vuotta kilpaa puitten välissä > ei jarruja > kello tykkää ;)

Link to comment
Share on other sites

Turkulaisten ontuvat perustelut murenevat kommentti kommentilta ;D

Isoja ja vielä isompia jarruja tarvitsevat vain korttelinkiertäjä vinguttelijat, eivät oikeat kilvanajajat ;)

Edes heidän väittämänään ei mene läpi ettei myös rallissa tarvittaisi jarruja 8)

Link to comment
Share on other sites

Ei rallissa mitään jarruja tarvii, ajoin viisi vuotta samoilla 7" levyillä ennein kuin meni vaihtoon. Tosin sorapyörät saa sitten ihan tohjoksi 2-3 pätkän aikana ;)

Link to comment
Share on other sites

Jotain kokemmusta itselläkin on noista eri Minin etu-jarruista, seuraavia ollut autossa: 1-syl ja 2-syl rumpujarrut, 7" ja 7,5" levyt 2-mäntäisillä satuloilla, 7,9" levyt 6-mäntäisillä satuloilla. Ja tehostajista tullut kokeiltua 997 cooperin neste-tehostinta ja S:n alipaine-tehostinta.

Korttelinkiertämisen lisäksi olen ollut mukana (huollossa/rakentamassa autoja) : Historic rata- ja rallipuolella, Mini-tonneissa, Asfaltti- ja sora-sprinteissä sekä F-ryhmässä rallissa ja kaikki tietysti Mineillä.

Link to comment
Share on other sites

Uskotaan,uskotaan! :)

Asiantuntija on vastapelurina ;)

 

Mutta se joka väittää, että Minin painoinen laite ihan oikeasti tarvitsee jotkut 6-mäntäiset satulat isoilla levyillä johonkin muuhun kuin että ne näkyy hienosti vanteitten välistä ;) , ei tunnu kovin uskottavalta 8)

Suurimmat saavutukset Minillä oikeissa nopeuskilpailuissa on saavutettu 60-70 luvuilla, eikä niihin tarvittu vakio osia kummempaa.

 

Joskus kannattaa, turkulaistenkin, joskus ajella Tampereen Pyynikillä silloinen rata ympäri, millä käytiin Pyynikinajot 60-luvulla. Parina vuonna ajettiin myös autoilla. Keskinopeuskierrosennätys on Mäkisellä Cooper S:llä reilut 120 km/h ja millä renkailla!

Saisi olla aika kova rattimies millä tahansa vehkeellä. Kun reitin ajaa, niin huomaa että muutamassa kohtaa on pakko jarrujakin käyttää.

Nyt taidetaan olla jo tarpeeksi kaukana alkuperäisestä aiheesta :)

Toivottavasti huumorintaju riittää myös länsirannikolla ;)

Sille pilke silmäkulmassa tässä tarinoidaan ::)

Link to comment
Share on other sites

Toivottavasti muinaisilla pirkanmaalaisillakin riittää huumorintajua ;)

Kylläpä tuolla Historic PM-kisoissa yksi tuntemamme kuljettaja kaipaili Mini-tonnin jarruja, jos ei tiedä paremmasta ei sitä osaa kaivata veikkaanpa että Mäkinen ja kumppanitkin olisivat tykänneet paremmista jarruista jos olisivat sellaisia päässeet kokeilemaan toisaalta silloiset renkaat eivät pitäneet samaa kuin nykyiset niin ei jarruiltakaan vaadittu yhtä paljoa.

Link to comment
Share on other sites

Ennen vanhaan korjattiin mahdolliset tekniset vajavaisuudet (jos niitä nyt oli) taidolla ja rämäpäisyydellä.

Et uskokaan kuinka piristävää on tylsän työpäivän lomassa vähän nokitella ;)

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...