Jump to content

Spi -96


Sjannis

Recommended Posts

Minäkin aloitin nyt kunnostamaan kunnolla alusta asti tuota Paradice Carsin helmeä.

Kolmessa päivässä on auto saatu osiksi. Kuvia otettu eri vaiheista jo 160 kpl ja osat

on pakattu laatikoihin, joissa lukee mitä on sisällä. Näin saan todennäköisesti auton kasaankin.

Alkoi tosissaan häiritsemään nuo viat, joihin ei pääse käsiksi muuten kuin purkamalla koko auto...

post-133-13848034884044_thumb.jpg

post-133-13848034887625_thumb.jpg

post-133-13848034893783_thumb.jpg

post-133-13848034897184_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 viikkoa myöhemmin...
  • 8 kuukautta myöhemmin...

Sattui tulemaan jonkunlainen inspiraationpoikanen ja piti ruveta tekemään jotain tälle...

Ajattelin poistaa korin pystysaumat, laittaa tankinkorkin alueen umpeen ja siirtää täyttökaulan takaluukun sisäpuolelle.

Levikkeet pitäisi laittaa kunnolla kiinni ja peittää saumat...

 

 

 

Flippikeula pitäisi laittaa... Nyt kun kävin sitä konttorilla kysymässä niin sanoivat, että pitäisi olla lujuuslaskelma mukana

kun muutoskatsastaa. olisikohan täällä joku pätevä henkilö, joka osaisi laskea, onko muutettu etupää yhtä lujarakenteinen

kuin alkuperäinen ja olisi valtuutettu siitä jonkinlaisen todistuksen kirjoittamaan, jonkinlaista maksua vastaan tietenkin.

Eli jos laittaisi metallituet konepellin saranoiden kohdalta etukelkan etukiinnityskohtiin.

 

Tuollaiset esimerkiksi:

post-133-13848035327937_thumb.jpg

post-133-13848035331196_thumb.jpg

post-133-13848035334661_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tankin kaulan paikka on nyt muutettu, bensaa menee varmaan muutama litra vähemmän kun uusi paikka on alempana kuin alkuperäinen.

 

Ei noita etukelkan vahvikkeiden laskelmia mistään tahdo saada, täytyy vain ottaa paljon kuvia hitsaussaumoista ym. ja laittaa ylös käytetyn raudan

ainevahvuudet.

 

Pahvista tein tuollaisen mallin, jonka mukaan meinaan tehdä. Pitäisi olla tukeva...

post-133-13848035338592_thumb.jpg

post-133-13848035342039_thumb.jpg

post-133-1384803534666_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vaihdappa katsastusmiestä, tuon lujuuslaskentavaatimuksen antanut halua pelata ihan varman päälle. Se on katsastusmiehestä kiinni että hyväksyykö ilman laskelmia vai ei, mikäli hänen mielestään rakenne on vähintään riittävä, ei tarvita laskelmia.

 

Koitan ettiä jostain kätköistä entisen AKE:n antaman luvan flipin tuille, siitä voisi olla jotain apua neuvotteluista. Ne luvat ovat niin onnettomille tuille että ei mitään määrää, jonka avulla varmasti saa luvat noille sun tuille ilman laskelmia :D

Link to comment
Share on other sites

Toi pystysaumojen poisto kävi sillain hienosti, että hitsasi saumat sisäpuolelta umpeen ennenkuin hioi pystysaumat ulkoa. Ei tarvinnut hitsejä hioa ollenkaan.

Näin ainakin onnistui itellä joskus 80-luvun puolivälissä, ennen "mobilistiaatteen" iskemistä ;)

Link to comment
Share on other sites

Kiva jos sellainen lupa löytyisi. Ei siellä katsastuksessa varmaan liikaa lappuja voi olla mukana...

 

Täytyy koittaa hitsata tuo toinen pystysauma tuolla ehdotetulla tavalla. Kuulostaa vaivattomammalta.

Nyt olen rälläköinyt n. 20 cm kerrallaan ja hitsannut pisteet parin sentin välein ja taas rälläköinyt jne.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Ajattelin välillä tehdä jotain muuta kuin korihommia. Tuli mieleen tuo rattiakselin pudotuspala, jonka tilasin joskus.

Oli meinaan ihan leikkikalu, ratti akseleineen heilui ja tärisi ajettaessa. Tukevampiakin on tosin netissä myynnissä (ja kalliimpia).

Kokeilin muokata alkuperäistä kiinnikettä katkaisemalla sen ja hitsaamalla väliin neliöputkea (45mm x 25mm) viiden sentin palan.

Tuli tukeva ja mielestäni ihan siistikin. :)

post-133-13848035471389_thumb.jpg

post-133-13848035474775_thumb.jpg

post-133-13848035478156_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Aika siisti tuosta tuli :) Oletko testannut, että mahdutko vielä ratin ja penkin väliin? Itellä on about samaa kokoluokkaa oleva säädettävä kalikka ja noin alhaalla sen ollessa ei ollut toivoakaan, että reisi mahtuisi penkin ja ratin väliin vaikka penkkikin on suht alhaalla :))

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Huomenna Transpointin pitäisi toimittaa lasikuitukeula kotiin.

Ajattelin odottaessa tehdä kojelautaa lasikuidusta. Halusin pois nuo pehmusteet, joita

uudemmissa kojelaudoissa on.

Tiimarista ostettu torkkuhuopa sai uuden elämän Minin kojelautana. :)

Pingotin sen paikalleen,kyllästin hartsilla ja päälle kerros lasikuitumattoa. Täytyy vielä viimeistellä jossain vaiheessa...

post-133-13848035481877_thumb.jpg

post-133-13848035485197_thumb.jpg

post-133-13848035488675_thumb.jpg

post-133-1384803549218_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nyt olen saanut soviteltua keulan osia paikoilleen. Väkisinkin jää rakoja, mutta korjataan lasikuidulla...

Ajattelin laminoida a-paneelit kiinni keulaan, niin menee raot samalla umpeen ja lähtee sitten koko etupää irti kivasti

eikä tarvitse katkoa lokasuojien levikkeitä. Voi olla, että täytyy tehdä irroitettava keula eikä flippiä, koska nuo

a-paneelit ja etulevike taitavat ottaa avatessa kiinni joka paikkaan.

post-133-13848035506663_thumb.jpg

post-133-13848035512064_thumb.jpg

post-133-13848035515625_thumb.jpg

post-133-13848035518808_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Etuvaloille on nyt paikat tehty ja flippi on saatu saranoitua. Etuhelmasta piti leikata keskiosa pois,

jotta keula pääsee kääntymään. Täytyy keksiä siihen jotain, tai jättää tuollaiseksi... Joku hieno

moottorin suojalevy voisi näkyä tuolta kivasti.

Nyt kun a-paneelit on yhtä puuta keulan kanssa, niin etupään lukitukset saa asennettua vaikka sivuhelman

etuosan ja etulokasuojan levikkeen liitoskohtaan, niin ei jää ulkopuolelle näkyville mitään.

Saranapuolelta tarvitsee avata vain kaksi pulttia, jos haluaa keulan kokonaan irti.

post-133-13848035528143_thumb.jpg

post-133-13848035531438_thumb.jpg

post-133-13848035535172_thumb.jpg

post-133-13848035538455_thumb.jpg

post-133-13848035541587_thumb.jpg

post-133-13848035544829_thumb.jpg

post-133-13848035548077_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nyt kun a-paneelit on yhtä puuta keulan kanssa, niin etupään lukitukset saa asennettua vaikka sivuhelman

etuosan ja etulokasuojan levikkeen liitoskohtaan, niin ei jää ulkopuolelle näkyville mitään.

Saranapuolelta tarvitsee avata vain kaksi pulttia, jos haluaa keulan kokonaan irti.

 

Kantsii sitten ehkä tehä mahdollisimman nopeesti/ helposti irrotettavaksi koko keula.

Link to comment
Share on other sites

Tuo keula näyttää välillä ihan kivalta noin, ja välillä taas vähän oudolta...

No, kai se siitä muotoutuu.

Ajattelin muuten tällaisena brittijutuista tykkäävänä, että jos tekisi tämän auton

Spitfire teemalla. Onhan noita kiiltäviä Minejä jo aika paljon. En tarkoita rottatyyliä, mutta siististi tehtynä

mattavihreä maali, mustat vanteet ja lampunkehykset yms., ja vaikka RAF-tunnus kattoon. :P :P

Nämä nyt on näitä päähänpistoja, mutta eihän sitä koskaan tiedä...

post-133-13848035551192_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...