Jump to content

Välipyörä


JaKa

Recommended Posts

Välipyörän hampaiden kanssa ongelmia. Kahdesta välipyörästä on kuvan mukaan lähtenyt hampaita.

Ensimmäisestä lähti neljä hammasta ja toisesta toistakymmentä puolesta välistä poikki. Lisäksi

välipyörän akseli kalvanut kytkin kopasta kolme neulalaakeria ihan silpuksi.

 

Luin viestiketjun Kytkimen ääni..... eli olisiko ongelmia välyksissä, molempien välipyörien

shimmilevyjen sisäpinnalla sinistä, joten käynyt kuumana (liian tiukka). Onko muita ajatuksia ongelmiin

kuin välykset mitkä aiheuttaisivat hampaiden katkeamisen????

post-769-13848034879377_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Eipä ole tällaistakaan koskaan tullut vastaan!? Edes kenenkään kilpureissa!?

Onko rattaat olleet alunperinkään sopivia keskenään??

Vaihteiston ja kytkinkopan laakerointi pahasti eri linjassa??

Onko kaikki osat kasatessa menneet paikoilleen ilman "väkivaltaa"?

Link to comment
Share on other sites

Hurjan näköistä on....

 

Tosiaan, joskus kuulemma välipyörän laakerointi ei tosiaankaan ole linjassa lohkon vastaavaan, yleensä kun kytkin puolen sivukoppa on eri koneesta...En tiedä kuinka paljon tuo valokuva valehtelee, mutta aivan kuin tuo akseli (se puoli josta ei pidetä kuvassa kiinni) on täysin kulunut urille ja kartioksi ??? Se kertois kyllä enemmän kuin selkeämpää kieltä siitä että laakeripesät on erittäin kaukana linjasta.....tai vähintääkin että rullalaakeri on muuttanut olomuotoaan koneen käydessä...

 

Minkä näköiset ne liukulevy oli? Ne joissa on työstetty se epäkesko ympyrä ura....

Link to comment
Share on other sites

Vuosien varrella on tullut sekoitettua kytkinkoppaa ja vaihdelaatikon kuoria mielivaltaisesti eikä välipyörän linjauksessa ole ollut ongelmia. Sen tarkemmin taustoja tuntematta tulee muutama asia mieleen:

 

minkä ikäinen härveli on kyseessä, onko laatikko tehtaan jäljiltä vai jonkun tekemä ?

jos on käytetty ja kunnostettu niin onko neulalaakerit vaihdettu ?

paljonko ajettu rempan jälkeen ?

kuinka moni tarkistaa välipyörän välyksen ? Noita shimmejä kun on eri paksuuksisia ja välyksen mittaaminen edellyttää loodan ja kytkinkopan kasaamista tiivisteen kanssa. Tuo sininen väri viittaa joko liian tiukkaan välykseen tai voitelun pettämiseen

 

siististi on joka tapauksessa porsinut :)

Link to comment
Share on other sites

herää kysymys että onko ollut ollenkaan tiivistettä kytkinkopan ja lohkon välissä, oisko siksi ollut liian tiukka ja lämmennyt... tai neulalaakeri antautunut => välipyörä menee entistä enemmän vinompaan ja sitten lähtee hampaita...

Link to comment
Share on other sites

Jep neulalaakeri on täysin antautunut ja välipyörän akseli on kartio kytkinkopan puolelta,

mutta se johtuu neulalaakerin lähes puuttumisesta. Kytkin kopan tiiviste on kyllä paikallaan.

 

Tällä hetkella sitä mieltä, että neulaaleri pettänyt ensimmäisenä akseli vinoon ja 27 hammasta

pois. Neulalaakerin pettämisen syy ihmetyttää, mutta voitelun puute / tiukkuus. Tätä moottoria

en ollut itse kasannut joten en tiedä mikä välipyörän välys on ollut. Kytkinkopan tiivisteissäkin

on 0,10mm eroja, eilen kun 5 tiivistettä mittailin.

 

Vielä on 2 välipyörää ja 2 koppaa, onneks kesä loppuu kohta....

Välipyörässä mikä seuraavaks menee sorviin on reikä akselin keskellä, voi

vähän parantaa voitelua, edellisissä ei ollut reikää...

Link to comment
Share on other sites

Ovatko neulalaakerit varmasti olleet oikean kokoisia?

Oletko koittanut ennen kasausta, että välipyörän akseli on sopiva kumpaankin laakeriin?

Pyörii ja asentuu kevyesti. Kasauksessa ei tarvita voimaa.

Ei tämän kohteen voitelussa normaalisti ole mitään ongelmaa.

Link to comment
Share on other sites

Eipä noita neulalaakereita välttämättä edes vaihdeta vaan vanhat laakerit jätetään rempan yhteydessä paikoilleen. Niiden irrottaminen vaatii vähän kikkailua tai sitten oikean ulosvetäjän. Jos ne laittaa huolimattomasti paikoilleen saattaa neulalaakerin pää painua kasaan ja silloin ei neulat enää pyöri niin kuin pitäis. Kannattaa kokeilla sormilla laakeria että neulat varmasti rullaa nätisti pesässään.

 

Mulla on ihan normaalit hilut ahdetussa pelissä ja ei ole antautunut vaikka paineet on lipsahtanut välillä jonnekin 1,5 bariin. En ole kaivannut enkä tarvinnut mitään ihmeellisiä vippaskosteja voiteluun. Mitä aiot sorvata välipyörästä ???

Link to comment
Share on other sites

On vastaavia tullut ennenkin nähtyä ei tuo vaadi kuin sen neulalaakerin pettämisen (ei ne ikuisia ole), itselläkin meni joskus 1100cc koneesta välipyörä tuollaiseksi kun neulalaakeri petti mut on toi hyvän aikaa jo äännellyt ;) ja Terolta meni muistaakseni historic-kilpurista kans samanlaiseks ellei hiukan julmemmaksikin.

Link to comment
Share on other sites

Mun arvaus on että A:n välipyörän rattaat ja välikoppa ja/tai laatikko on A+:sta.

 

A+:ssa on paksummat akselit, jolloin kopassa ja laatikossa on isommat reijät, ja sitten kun laittaa A:n

välipyörän, niin se painaa sivulle ja sitten käy noin. Jos esim vaihtaa pelkästään kytkinkopan, niin sitä ei joka kaveri huomaa tarkistaa.

 

Laita nyt kuvaa niistä kahdesta muustakin rattaasta, toi näyttää sen verran jännältä.

 

/Kimi

Link to comment
Share on other sites

On vastaavia tullut ennenkin nähtyä ei tuo vaadi kuin sen neulalaakerin pettämisen (ei ne ikuisia ole), itselläkin meni joskus 1100cc koneesta välipyörä tuollaiseksi kun neulalaakeri petti mut on toi hyvän aikaa jo äännellyt ;) ja Terolta meni muistaakseni historic-kilpurista kans samanlaiseks ellei hiukan julmemmaksikin.

 

 

Teijo-talo rallissa viime vuonna tosiaan kajahti ihan totaali p****ksi koko välipyörästö ek 2:lla. Ykköselle sentään pohjat "pienestä" rallatuksesta huolimatta. Todennäköisin syy nimenomaan välipyörän kaavelin puoleisen laakerin pettäminen. Tosin meni kaikki muutkin rattaat, laakerit, kaaveli ja laatikon kuoret vaihtoon. Jä välykset oli varmasti kohdallaan ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Puolittain moinen sattui minulekin. Välipyörän ja kytkinpyörän laakerointi oli pettänyt. Kaavelin laakeri leikkautui tai lakkasi toimimasta, oli noin kaksinkertainen normaali laakerpesään verrattuna. Välipyörästä tietenkin lähtee hampaat, kun se on kulmittain kahden metallin välissä. Korjausehdotukseksi tietenkin uudet raudat vaihdelaatikkoon ja kaaveliin. Lisäksi korjaamokäsikirjan mukaan tämän keskivälitysrattaan säätöön ja välyksiin ehkä kannattaisi hiukan paneutua.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...