Jump to content

Pientä viritystä?


Rios

Recommended Posts

Olis tarkoitus laittaa jotain pientä viritystä 93- spi miniin kiinni. Tarkoitus olis saada jotain piristystä muttei tehdä mitään hirviötä, eli ihan kevyttä noin alkuunsa. Onko kokemusta tai vinkkiä mitä vois suunnitella. Lastua tai parempaa hapensaantia...?? Vinkkejä odotellessa... Kiesi on tehdas vakio nyt eli puhtaalla pöydällä...

Link to comment
Share on other sites

no itse jos tilaisin niin tosta setistä varmaan tuo kansi kannattaa tilata. Tuo pakosarja on sen verran helppo tehdä että teetä se ihmeessä jollakin. Ja noita ruiskun räplääjiä löytyy joka kylästä et kannaata niitäkin kysellä niin saa halvemmalla. ja ei se squirtti niin paljoa maksa että ei kannattais sitä miettiä. Ralli-immeisiltä kun kyselee niin voi saada yllättävän halvalla asennuttana. Ja vapareihin tuo lastu ei kauheasti vaikuta.. Mutta jos rahaa on niin mikäs siinä :)

Link to comment
Share on other sites

100puntaa on pakosarjan hinta erikseen, tossa paketissa pakettihintana vielä vähän halvempamana. Epäilen vähän että joku tekisi yksittäisen sopivan pakosarjan halvemmalla, Minin konetilassa kun on vielä vähän tarkat mitoitukset pakosarjan kanssa. Ruiskuunhan tossa paketissa ei ole mitään, henkilökohtaisesti en missään nimessä suosittelisi alkuperäisesta ruiskusta luopumaan. Alkuperäiset ruiskut ovat aina moninkertaisesti parempia kuin jälkiasennusruiskut. Audirintamalla tämä on hyvin nykypäivänä nähty kun ammattitaitoiset ihmiset tekevät ohjelmia kovemminkin viritettyihin moottoreihin, jälkiasennnusruiskuja vaihdetaan alkuperäisiin takaisin. Minissä vielä Siamilainen kansi tuo omat isot ongelmat säätämiseen, joten jos ei saa valmiita hiottuja karttapohjia, menee säätämiseen kymmeniä tunteja, mikäli sen haluaa toimivan lähellekkään alkuperäsen kaltaisesti.

 

Vakio moottoriin softan muokkaamisella ei saada mitään järkevää aikaiseksi, mutta otappa nyt huomioon että tuon paketin asentamisen jälkeen moottorin sylinterin täytös eri tilanteissa on aivan eri kuin vakio moottorin. Noiden palikoiden jälkeen ei enää vakio ohjelma toimi. Tämän takia on erittäin tärkeää saada noille palikoille sopiva ohjelma, muuten menee seokset sekaisin. Lähinnä isoimmilla kierroksilla vakio ohjelma ruiskuttaa liian vähän bensaa, koska samalla imusarjan paineella sylinteriin saadaan enemmän ilmaa.

Link to comment
Share on other sites

Mitään muutoksia ei käsittääkseni pysty tekemään spi:n/mpi:n ecuihin. Tämä rajoittaa moottorimuutokset vähäisiksi. Toki vakio-eculla ja sopivilla osilla saavutettavat 10-20% tehonlisäykset ovat varmasti mukava lisä kohtuuvaivalla. Jotain ecua "hämääviä" osia ovat laittaneet jotta isommista moottorimuutoksista saisi hyötyjä. Keskustelua mm. täällä: http://www.mlmotorsport.com/forum/index.php (injection models-kohdassa) . Itse laitoin ´96 spi:hin tämän: http://www.mini-cooper-clubman.de/html/ ... sic_m.html . Etuna muihin vaihtoehtoihin on ainakin se että tuo on Miniin tarkoitettu, plug and play. Mutta kuten MikaJ tuossa kirjoittikin menee tällaisten säätämiseen sitten vähän aikaa, vaikkakin tuohon on saatavilla valmiita harrastajien tekemiä karttoja eri osia syöneille moottoreille, mistä lähteä liikkeelle. Keskusteluapalsta tuolle UMS-eculle täällä: http://www.umsforum.mini-cooper-clubman.de/YaBB.pl . Vähäpäästöisyys on tietysti säilytettävä, omani olen saanut katsastettua.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä Minin pakosarjat on niin halpoja ettei niitä kannata ruveta tekemään/teettämään ja sit kun ostaa niin ostaa Maniflow:n tekemän stage2:n niin pitäis olla hyvä.

Parhaan suorituskykylisän SPi:in saa tiuhemmalla perällä se alkuperäinen kun tappaa vähäisenkin suorituskyvyn.

MiniMagazinessa oli taannoin juttua jostain guntterien tekemästä viriboksista mikä pitäis olla ihan toimiva.

Swiftunelta saa muistaakseni SPi:lle tarkoitettua virinokkaa minkä pitäis mennä päästöistä vielä lävitse.

Link to comment
Share on other sites

http://www.minisport.com/mini-spare-parts/info_T-KMST100.html Toi paketti ja sitten uusi softa siihen. Siinä alkaa oleen maksimit mitä tosta vähäpäästöisestä SPi:stä voi ottaa katuliikenteeseen.

Toi ois ainakin halpa setti.

Link to comment
Share on other sites

Faktaa ei ole, eikä nyt jaksa etsiä, mutta kyllä mielestäni ihan Minin orkkis softaa pystyy muokkaamaan. Ei kyllä hirveästi tule mieleen minkä auton softaa ei voisi muokata, vaatii vaan laitteet ja taidon. Suomesta on varmasti hankalampi etsiä edes laitteita, saatikka tekijää. Englantiin voi tehdä vaikka kesälomareissun, se kuitenkin on sen verran lähellä.

 

Link to comment
Share on other sites

Juuri toi saksalaisten kehittämä UMS on varmaan Mini1380:nkin tarkoittama ecu, siitä oli juttua Mini magissakin. Spi:ssähän ei ole sitä Mpi:n 2,76:1 perää vakiona ainakaan yleisesti, itselläni on alkuperäinen 3,1:1, mikä on ainakin minulle ihan toimiva kompromissi. Ja onhan vakio Spi Cooperissa 64 hevosta jotka jo johonkin riittävät jos muihin vakiomineihin vertaa. Jos alkuperäisen kysyjän auto ei ole Cooper-versio, niin siinä on heti "virityspotentiaalia" enemmän. Minulla on juurikin Swifttunen SW5. Heillä olisi vielä MPI:lle erikseen versio, Spille ei.

 

Roverin alkuperäistä ecua en ole mistään lukenut/kuullut kenenkään pystyneen edes Englannin saarella muokkaamaan muuta kuin ulkoisilla sen saamaa dataa "vääristelevillä" virityksillä. Yrittäneet ovat monet. Olen varsin kiinnostunut kuulemaan mikäli näin kuitenkin olisi.

 

Yleisesti ottaen monet haukkuvat Spi:t ja Mpi:t suorituskyvyn ja luotettavuusongelmien vuoksi. Liekö kaikki edes ajaneet moisella. Toki ne ovat hieman painavempia vakiona ja harvemmalla perävälityksessä mikä syö suorituskykyä. Ja luotettavuusongelmia on täälläkin sivustolla ollut mutta nämä autot ovatkin olleet tyypillisesti Saksassa perheen kakkosautoja, jotka eivät ole välttämättä olleet harrastuskohteita. Ja varmaan ennen Suomeen laivausta ei ole huollettukaan viimeisinä vuosina ihan hirveesti. Monet pidempään vanhaa Miniä harrastaneet saattavat purkaa autojaan useinkin ja ovat harrastaneet niin pitkään että tuntevat "metkut". Itse olen ajanut Spillä 30000 km ilman ensimmäistäkään käyntivikaa puhumattakaan tiellejäämisestä. Nyt olen ajanut ekaa kesää lisäksi kaasutinminillä niin kyllä siinäkin on omat säätämisensä...

Link to comment
Share on other sites

SPi Mineissä on harvemman perävälityksen lisäksi isommat renkaat yhdistettynä vielä kasvaneeseen painoon ja ne kyllä yhdessä syövät roimasti suorituskykyä, oma mielipiteeni on et 3,44:1 on harvin ajateltavissaoleva välitys Miniin.

Kaikissa SPi Mineissä on käsittääkseni samat tehot on sitten cooper mallinimellä tai muulla ja toi 64hp ei pitkälle riitä.

 

ps. on tullut tollasta SPi:tä ajettua eikä se orkkis välityksillä mene mihinkään vaikka kiva auto onkin.

Link to comment
Share on other sites

Voi olla että säätelevät lisäbokseilla orkkis ecua, mielikuva on tullut vain siitä että monet viripajat sumujen saarella ilmoittelevat Minien softan muokkaamista rullilla.

 

Täällä haukutaan kaikki muut paitsi SU-kaasuttimella olevat Minit ;)

 

Mä ainakin rummutan vaakaimun puolesta Webru rules ;) .

Link to comment
Share on other sites

Voi olla että säätelevät lisäbokseilla orkkis ecua, mielikuva on tullut vain siitä että monet viripajat sumujen saarella ilmoittelevat Minien softan muokkaamista rullilla.

 

Täällä haukutaan kaikki muut paitsi SU-kaasuttimella olevat Minit ;)

 

Mä ainakin rummutan vaakaimun puolesta Webru rules ;) .

 

4-piste ruiskukin on ihan jees ;)

Link to comment
Share on other sites

Niin... että paljonko se kevyt viritys on ja mihin se riittää nyt tai esim. seuraavassa päivityksessä on hyvä kysymys, olisko helpompi hommata suoraan -78 tai vanhempi auto, jota sitten virittelee jos ei kulku piisaa... vaikka onhan siinäkin sitten taas omat hommansa mukana kun raatoa alat ehjäämään...

Link to comment
Share on other sites

Spi Cooperissa on 64 hp ja ei Cooperissa on muistaakseni 54 hp, eli on jonkin verran eroa ja hyvä tietää mitä koeajaa/arvioi/modifioi. Mpi:ssä on sama 64 riippumatta onko Cooper vaiko ei. Ja niissä on käsittääkseni tuo 2,76:1 muuten kaikissa. Erikseen on sitten tehtaan lisäpaketteja, mutta ne on harvassa missä on siis moottorimuutoksia, ei vain tarroja. Muutama todella harvinainen taisi olla rajumpi. Muissa käytännössä max sama noin 80 hp, kun mitä tuohon vakio ecullakin saa: http://www.minispares.com/Articles.aspx?ty=ad&aid=336 . Mutta jos spi:hin laittaa tiuhemman välityksen ja pienemmät renkaat ja vähän ottaa äänieristeitä ja muita koristeita (ja samalla sitä painoa) pois niin sitten ei kai olisi eroa kaasutinmalleihin, jos ei kerro että tää on vaan spi... Täällä kirjoittelevilla osaavilla harrastajilla on tehopelejä mutta keskivertomineistä varmaan aika harvassa on yli vaikka tuota 64 hevosta, vaikkei se kaikkien mielestä mihinkään riitäkään. Mutta tehohan nyt on vain yksi asia, Mini on hauska ajaa monesta muustakin syystä ja kun istuu siellä maanrajassa niin pienempikin vauhti tuntuu.

 

Perävälitysasiaa olenkin miettinyt kaasutinminissäni. Siinä on muuten SU/HIF44, jonka neulojen ja jousien ja öljyjen kanssa on ollut riittävästi haastetta. Aika moni varmaan säätää ihan pehvatuntumalta, mutta mulla ei ole sellaista lahjaa, joten on laajakaistalambda, jota olen yrittänyt saada näyttämään optimaalisia lukuja kaikissa tilanteissa. UMS:n kanssa on helpompi läppäriltä säätää että mihin arvoon pyritään... Mutta siis olen ajatellut että 3,2:1 voisi olla sopiva välitys, 3,44:1 ajattelin huutavan liikaa moottoritiellä. Tavoitteena on ettei tarvitsisi pitää kuulosuojaimia. Siinä pelissä on n. 100 hp ja 10" pyörät.

Link to comment
Share on other sites

Toikin on ihan hyvä vaihtoehto mitä joku ehdotti että hommaa (toiseksi Miniksi!) niin vanhan auton ettei tartte välittää pakokaasuista. Mutta päästöt eivät ole tulleet minulla ongelmaksi tuon ruiskumininkään kanssa. Vaihtoehtona siis kaasuttimen ja ennakoiden sun muiden ruuvailu tai läppäriltä näpyttely. Kumpikaan ei ainakaan minulle näin suht. tuoreena harrastajana ole ihan helppoa mutta kyllä sitä tässä oppii kun lukee ja viisaampia konsultoi.

 

Mini1380: STmotors mittasi 57 Kw renkaista samalla kun kävin "kaasuttimen pikasäädössä", jottei mikään hajoa ajossa. Tämä ennen kuin olin säätänyt sytytystä. Tästä laskettuna moottorilla 72 Kw, eli 97 hp. Ja 132 Nm. Mutta maksimiteho tuli 5400 rmp:ssä. Sitten loppui polttoaineen riittävä saanti BDL-neulalla. Tämä osasyynä neulojen kanssa hämmästelyyn. Jos on tiedossa joku asiantuntija joka osaa näitä muinaisia neuloja viilailla/hioa/kiillottaa tms. niin tietoa otetaan vastaan mieluusti. Mulla on jo 4 neulaa muttei mikään ole täydellinen tai siis optimaalinen/ koneen kannalta turvallinen kaikilla kierroksilla kun lambdaa lukee. Tai sitten vaadin liikaa kaasuttimelta tai sitten se tai joku muu asia on rikki tai muuten pielessä. Ja jos ei postissa oleva viides toimi niin sitten pitää kai viilata ja se on taas uusi asia minulle. Mutta tämä siis sivuaiheena, kun tämä auto ei ole ruisku mistä oli puhetta. UMS:n ja muiden moottorimuutosten avulla modifioitua Spi:täni en ole käyttänyt tehomittauksessa. Käyn kyllä mielenkiinnosta kun olen kaikilta osin tyytyväinen lopputulokseen. Spi:kin on siis kyllä ajossa/käytössä mutta viilaukset vielä vähän kesken kun tämän kesän tähän harrastukseen budjetoitu aika on kulunut tälläisen kaasuttimella varustetun muinaisjäänteen ;) viimeistelyssä...

Link to comment
Share on other sites

SPi Mineissä on harvemman perävälityksen lisäksi isommat renkaat yhdistettynä vielä kasvaneeseen painoon ja ne kyllä yhdessä syövät roimasti suorituskykyä, oma mielipiteeni on et 3,44:1 on harvin ajateltavissaoleva välitys Miniin.

Helppohan Sinun on sanoa, kun kone kiertää 9000rpm.Omassa on 3.1 ja silti veto loppuu kesken.Tosin taitaa olla parhaimmalla teho-alueella kun 100:n vauhdissa painaa 4:lla kaasun pohjaan, niin hitaasti ohittaja jää kuin seisomaan.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 kuukautta myöhemmin...

Ei ainakaan kukaan ole vielä tunnustanut että on ostanut ja asentanut tälläisen http://www.minisport.com/mini-spare-par ... ST300.html

kiinostas jos joku tietäs että minkälaisia säätöjä tarvii tehä että auto toimii kunnolla. Paketin lisätiedoissa mainitaan että kannattas penkissä säätää, mutta onnistuuko vakio ecun päivitys (oon kuulut vähän muuta). Ja sit vielä että onko muista liikkeissä vastaavanlaisia paketteja myytävänä?.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...