Jump to content

Tonniseen hyvät virivirimännät ?


Rauno

Recommended Posts

Moronta

 

Kun noita hyviä ja halpoja 1275 pannuja ei taivaasta tipu, niin vaihtoehdoksi jää tonnisen kutittelu. Siipä, miistä hyvät männät 998 koneeseen, tavoitteena :

 

* lisää tilavuutta (eli ylikokoon poraus, mahdollisimman suureksi tietenkin :)

* korkeampi puristussuhde (Cooperin männät ? Saako niitä)

 

Mitä mäntiä ne nämä minitonnimiehet käyttävät kilpureissaan ?

Link to comment
Share on other sites

Samansuuntaisia ajatuksia täälläkin:)

 

Tosin virittelen sillälailla , että 1300 kansi(hieman työstettynä)ja puhallin perään...katsotaan mitä tapahtuu vai tapahtuuko mitään.

 

Englannin heput saaneet ihan mukavia tehoja irti , tiedä sitten kestävyydestä mitään.

 

Niin noista männistä en osaa sanoa juuta enkä jaata.

Link to comment
Share on other sites

Moi,

Minitonniseen flat top männät, 649:n tai MD296:n nokat, joita mulla on kaupan jos tarvii, molemmat käyttämättömät.

Tosin noi voi olla liian kireät katupeliin. Enempi kierroskoneeseen tarkoitettu.

Lisäksi 220 LBS:n jouset, puristus-suhde katukoneeseen 10.5 paikkeille.

Ihan hirveesti ei kannata ylikokoja tehdä tonniseen, 1-2 ja 3-4:n väli menee niin pieneksi

että kannentiiviste korkkaa.

Toinen vaihtoehto on tehdä 1300:n kannesta, mutta sitten pitää työstää pakoventtiilille kolo lohkoon.

 

 

 

Katukoneesta ei kannata ottaa ihan kauhiasti kierroksia, max 6000, kun tonnarit vetää 9000 asti.

Johonkin 70 hp asti pitäisi päästä suht helposti. Maijalalla on homma lapasessa jos haluaa apua

katupelin hinkkaamiseen. Jamppa korjaa jos olen kirjoittanut tähän puuta heinää.

 

 

/Kimi

Link to comment
Share on other sites

Miks ei kannata 6000 enempää kierrättää kadulla?

10,5 puristuksia on hiukan vähän jos haluaapi tehoa 11,5 vähintään eikä tuota mitään ongelmia, kireät nokat vaativat ruttua ei ne toimi muuten.

Link to comment
Share on other sites

nettiautossa on pari 1.3 maileria aika halvalla josta sais koneen pyyntihinta 268-600e vai kuinka halvalla pitäis saada kone ja minkä kuntonen,jos ostaa koko auton ja ottaa koneen niin loppuraadosta rautaromukauppias maksaa jonkunverran ja raadon sisään voi tunkee tallista kaikki rautaromun mukaan eli tulee tallin siivous samalla :)

Link to comment
Share on other sites

Moi Mini1380,

Muutama ajattelemisen aihe.

Huoltoväli, meteli, välitys,tyhjäkäynti, jäähdytys,kulutus, ajettavuus.

 

Jos haluaa ihan tappiin tehot, niin mukaan minitonni kisoihin, saa painella 5 viikonloppua vuodessa sen mitä irtoaa, ja lisäksi on

samanhenkisiä kavereita radalla ja varikolla.

 

Tällä hetkellä hyviä ja halpoja minitonni kilpa-autoja on tarjolla.

 

/Kimi

Link to comment
Share on other sites

Mutta eihän huoltovälillä, metelillä, tyhjäkäynnillä ja kulutuksella oo mitään väliä koska virittämisestähän tässä oli kyse. Ja ajettavuus senkun paranee :) Jäähdytys ei oo mikään ongelma ja jos on niin on vähän huonosti jäähdytys rakennettu. Välitys nyt alkaa oleen makuasia.. Ei 6000rpm:llä oikeen vapari mihinkään mee ja tehotkin vähän surkeet. Ja eipä tarvi yli 8000rpm konetta hirveen usein huoltaa, kerta kesään öljyt ja suodattimet ja muistaa vaan kierrättää tarpeeks koska sitä varten se on rakennettu ;) Tai no onhan se kerran hajonnut viimesen 10v aikana, pronssiohjurista tippu palanen venttiilin väliin siinä kaikki.

Link to comment
Share on other sites

Kimi: taitaa olla jo hiukan enempi tehoa kun tonniluokan tappiin vedetyt tehot.

Ja jos haluaa virittää ei paljoa kannata miettiä kulutuksia ja on niitä kireämpiäkin koneita saatu pysymään viileänä.

Mitä väliä tyhjäkäynnillä kunhan käy hyvin säädetty kiteäkään kone ei sotke tulppia tyhjäkäynnillä vai mitä tuolla meinasit?

Itse kävin muutama vuosi sitten ajamalla Englannissa 1,3l koneella missä puristukset päälle 12 ilman ongelmia ja nokkana MD296SP.

Link to comment
Share on other sites

kiitoksia kommenteista.

 

Ei tässä kilpuria olla rakentamassa, paremminkin semmoista nostalgiajuttua. N. 70hv pitäisi kuitenkin irrota joten taitaa se isompi pannu olla parempi.

 

Ne flat top - männät lienee niitä joita mm. Minispares myy? Nokka voisi olla ehkä joku 276 / 286 tms.

 

Onkos kannentekijöitä joille lankun voisi viedä? Nimenomaan miniin erikoistuneita.

Link to comment
Share on other sites

Melkein lähtisin ennemmin tuohon isoon koneeseen saa helpommalla tuon tehon ja kaupanpäälle paljon enempi vääntöä 276/286 ovat kelpo nokkia swiftunella on myös hyviä "katu"-nokkia.

Kannen kohdalla saattaa jopa kannattaa harkita briteistä valmiiksi kaivettua kantta koska koneistuskulut+ventiilit+ohjurit+jouset yhdistettynä kannenkaivajan palkkioon menevät melko varmaan yli valmiin kannen hinnan. Hyvät mininkannen kaivajat ovat kortilla ja voivat olla välillä hankalia taivutella töihin, eikä kantta kannata viedä sellaiselle kairaajalle ketä ei ole Minin kansiin erikoistunut/perehtynyt lopputulos saattaa muuten olla kaikkea muuta kuin hyvä.

Pakosarjaksi stage2 mediumbore, putkistoksi "aito" RC40 (toimii ja on nätti ääni)ja kaasutin puolessa onkin sitten pari koulukuntaa.......

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Moi

 

Mielenkiintoisia näkökantoja. Virittämistä ja "virittämistä" on monenlaista ja toinen tykkää äiteestä ja toinen tyttärestä.

 

Minulla on kyllä samantyylinen näkökanta asiaan kuin Kimillä. Eipä noita katupelejä niin paljoo pääsee kierrättämään noilla neljällä vaihteella. Tietty voihan sitä laatikkoakin alkaa rakentamaan. No halut ja raha ei aina kulje käsi kädessä.

Tuollainenmukavasti vääntävä n.70hp tonninen motti on helpompi ja huolettomampi ajella kadulla jos ei halua asioita aina varmistella. Itse ainakin olen kilpureissa kurkkimassa pellin alle ja varmistelemassa eri asioita.

Moottori voi olla millä polttoainen syöttölaitteella tahansa, kaikki on saatu pelamaan, toisia säädetty enemmän ja toisia vielä enemmän. Yhtä ainoaa kaikille sopivaa ratkaisua ei ole olemassakaan virittäminen on aina jonkinlainen kompromissi.

Kansista sen verran: En tiedä miksi aina kuvitellaan että ulkomailta saadaan parempia kansia. Meillä suomessa tehdään moottoriin kuin moottoriin hyviä kansia. Olen Minin kansia imuttanut muutamia ja pieniä pettymyksiä brittien valmiskannet ovat olleet, eivät kuitenkaan huonompia kuin vakiokannet ;) , ja ovathan ne tuotteistanut asian paremmin(asiakasystävällisempiä). HInnoista voidaan olla monta mieltä. Jos teillä on omasta mielestä hyvä brittikansi, olen kiinnostunut sen anatomiasta ja valmis imuttamaan sen pientä korvausta vastaan ja sillä ehdolla että tiedot kannesta voidaan jakaa eteenpäin.

Tässä nyt esimerkkinä yksi tehomittauslappu Cooper 1293 2xhs4 nokka STR930 auton tullessa meille autosta jarrutettiin konetehoa 102hp ja 116.5Nm (pyöräteho 61kW)Toisessa vedossa noin vuosi myöhemmin kansityön ja kaikkien asioiden kohdalleen laittamisella 119Hp ja 130.6Nm(pyöräteho 75kW). Kummalla ajaisit? Siis molemmissa vedoissa moottori ja nokka-akseli ja kaasarit samat. Okei nokan ajoitusta on rukattu.

Kyllähän minäkin tykkään noista tonnikaisista(jos Mineistä on puhe) ja siitä kun voit kierrättä sinne yli 8000rpm Mutta eipä sillä niin kiva ollut ajella kadulla ja kun ikää tulee koko ajan lisää mittariin niin enpä enää sellaista katumoottoriksi tekisi.

Jos nuo kuvat ei suurene sopivan kokoisiksi voin toimittaa ne sähköpostissakin.Olen sitä mieltä että jos tietoja ei jaa niin mikään ei kehity. O0 Meniköhän tämä nyt hiukan ohi kysytystä asiasta? :-\ post-421-13848034905283_thumb.jpg

post-421-13848034905682_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jamppa: en epäile etteikö ko. kannessakin olisi illut vikaa mut jos nokan ajoitus oli pielessä on silläkin suuri vaikutus.

 

Itsellä on Suomessa kaivettu kansi joka on osoittutunut hyväksi (tekijästä ei tietoa), kaikki vaan eivät tunne hyviä Minin kannen kairaajia ja jotkut kairaajista ei tee kansia muille kuin tutuille ja ne ketkä eivät Minin kantta ymmärrä yleensä pilaavat sen.

Swiftunelta on ainakin saanut hyviä ja toimivia kansia joissa ei ole Suomessakaan ollut valittamista.

 

ps.oon nähnyt myös tosi surkeita Suomessa tehtyjä kansia sellaisilta tekijöiltä jotka ovat kairanneet paljonkin kansia vuosien mittaan, Dyno ei tykännyt :( .

Link to comment
Share on other sites

Sorry jos jutusta tulee väärinkäsitystä. Ei toki koko tehon nousu pelkästä kannesta johdu. Väitän kyllä että vaikutusta on. :o

 

Totta 1380, nokan ajoituskin vaikuttaa. Sen vaikutusta ei nyt erikseen mitattu. Nokka oli tullessa 106 astetta ja nyt jälkeen 101 astetta.Koneen tullessa puristussuhde oli 10.5 ja nyt 11.6. Olisiko puristussuhteen nousulla tehon noususa n.10%.(en osaa laskea asiaa) Juu, tiedän ettei tämäkään ole niin yksinkertaista, nokan ajoitus yms. vaikuttaa puristussuhteen tehon nousuun. Kannen muotoilu oli pääasiassa ns. kanavan lattiaa ja seetialueet sekä palotilan muoto. Kannesta ei saanut enää niin hyvää(oma mielipide) kuin tonnikaisissa oli.

Olisiko nokan ajoituksella vaikka se 50% vaikutusta niin jää siinä vielä kannellekin. Mutta aivan kuin 1380 mainitsee, kansia on tullut vastaan monenmoisia hyviä ja vielä parempia ja aina niissä on uuden oppimista edessä(hyvässä ja pahassa), tekee itse tai britit. Vaikka tekisimme kaks kantta peräkkäin niin aina niissä tuppaa jotain eroa olemaan. Mutta kun itse on niin jääräpää niin mutu tietoon olen lakanut uskomasta lähe kokonaan ::) ja mitanut näitä asioita kun ite värkkäilee. Harmi ettei tätä uudistettua kantta ehditty imuttamaan, eka versio on kyllä imutettu ja muistaakseni löytyy vielä jokin brittien virikansi ja Pohjanperän kansi jotka olleet samassa autossa. PPn kansi oli muuten selvästi parempi.

Myös huohotusjärjetelmä parannettiin, kaasuttimet entrattiin jne. Ehkä tuo jutustelu oli sittenkin liian kansipainoitteinen.

Se mikä tässä kyseisessä moottorissa jäi kaivertamaan on se että sitä ajettin ekassa vedossa 32 asteen kokonaisennakolla ja toisessa vedossa ennakon nostaminen ei tuottanut toivottuja tuloksia ja se on edelleen 32 astetta. Tonnikaisilla ajettiin 34-36 kokonaisennakolla ja olen ajanut jääratasarjan 38 asteen kokonaisennakolla ongelmitta.

Tonnikaisissa puristussuhteet vaihtelee koneen rakentajan mukaan vajaasta 12sta 13sta. Ja kaikilla näillä moottoreilla voi voittaa.(alusta, kuski vaikuttaa asiaan).Nämä isolohkothan ei ole minulle niin tuttuja, opetellaan. :-[

 

MIelelläni jotain mittaustietoja noista viri kansista kaipaisin. En ole kuin kerran briteiltä kysynyt asiaa mutta en saanut mitään mittaustietoja. Ehkä nyt olisi helpompaa kun eletään sähkösessä maailmassa.

Niinkuin auton omistajalle kerroinkin niin nyt motista alkaa olemaan perusasiat kohdallaan niin nyt voitaisiin alkaa virittämään. Näinhän se asia aina etenee. Kasaan nyt koneeseen aitoa 649 nokkaa(onko tämä virittämistä?) ja käyn senkin dynottamassa niin tiedetään tämäkin asia. Ajoitan 649 99 asteeseen jos ei kellään ole parempaa tietoa? Tai jopa mitattua. :)

p.s. Ai niin, motti josta puhutaan on historic luokan kilpuri.

p.s.s Tuo kyllä voi olla totta että hyvät kannen kaivajat ovat kortilla, britit tuotteistanut asian paljon paremmin. Ollaan hyvä ja pieni maa josta löytyy osaamista.

Link to comment
Share on other sites

Moi Kimi

 

Juu tonnisessa kyllä. En jaksa laskella paljonko tuo on asteissa mutta käsittääkseni se jää alle 100 asteen. Muistelen että vakio 649 näin venttiilin aukeamaa mitaten(joka helpompi) olisi 3.4mm ja se on sama kuin 100 astetta. ja se oli 0.4 välyksellä?

vai oliko Kimi tuo antamasi luku sen 649+ ajoitus? Eipä jaksa muistaa asiaa. Kun ollaan siinä vaiheessa tarkistanpa asian. ;)

Link to comment
Share on other sites

No ei ihme, ettei F-ikäkauden 1,8L Volvolla (2xSU HS6) tahdo Cooperien perässä pysyä. Tehoa saman verran, mutta ruotsinraudassa painoa lähes tuplasti ;D

 

Mielenkiintoisia kommentteja. Kyllä minäkin isompaan moottoriin olen kallistumassa. Kunpa niitä kannentekijöitä täältä löytyisi !

 

Kiitos, jatketaan aiheesta. Hommailen isolohkon ja siitä se etenee jossain vaiheessa.

Link to comment
Share on other sites

No No toputelkaa. Siellä on paljon muuttuvia tekijöitä. Isoin siellä penkillä. Sekä alusta "korirakennelmineen" joka rata käytössä vain helpommin mitattavissa mutta rallissa, soralla vaikuttaa myös paljon.

Kaikessa tässä vaikuttaa eniten kokonaisuudessa paljonko testataan ja kokeillaan/kehitetään. :P

Kadulle taas eri asiat ja toiveet.

Link to comment
Share on other sites

Kyselin entiseltä pomolta tossa muutama kuukausi sitten taakseppäin kanssa hyvää kannen työstäjää niin sano että kannattaa tuonne http://www.pohtomotorsport.com/ ottaa yhteyttä. En ole vielä ottanu kun en ole ihan vielä päättänyt onko ens kesänä vakio tonninen vai joku muu ::) Mutta muualtakin olen kuullut kehuja kyseisestä paikasta.

Link to comment
Share on other sites

Moi

 

M.Pohto ainakin nettisivujen perusteella hyvä. Mittaustietoakin on saatavissa. Hinnat normaaleja porttaushintoja niinkuin venttiilityötkin.

 

Katos tuo sisälukutaitoa pitäis opetella. Kimi sanookin että mitataan suoraan nostajasta. Eipä silloin mitään välyksiä tartte tietää. Nyt kun ajoitin 99 astetta täysin auki niin nostajasta mitaten oli auki 3.05mm ykk:ssa. Eli tonnarin 649 nokat ajoitettu noin asteen aikaisemmalle. Varmaan näin olikin, niitähän tietoisesti on kierrätetty n.1000 enemmän kuin perinteisesti 1.3 moottoria.

Hmm. Siinäkö se syy olikin että meidän motit oli aina n. 3-5 heppaa muita perässä ??? ?, Momentit oli kyllä samaa tasoa.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...