Jump to content

Mini vm. 1970 projekti alkakoon


kimmon

Recommended Posts

Heipä Hei!

 

Uusi ja aloitteleva Ministi ilmoittautuu :)

 

Tovin olen etsinyt itselleni Miniä projektiksi. Nyt sellaisen löysin ja tänä viikonloppuna Oulusta kävin hakemassa. Melkoinen puuhamaa on kyseessä mutta onneksi peltityöt ovat tuttuja... Aiempaa kokemusta Mineistä ei ole mutta kylläkin niin Eurooppalaisista kuin Amerikkalaisista on eli jotain onnistumisen mahdollisuuksia lienee ;D

 

Kuvia liitän tähän viestiin kun niitä saan tänään otettua. Projektin olisi tänä kesänä tarkoitus edetä sen verran, että auto saadaan purettua täysin muttereiksi, "grillattua" ja vietyä soodapuhallukseen. Talven aikana sitten vaihtuu ainakin lattiat, takaluukun pohja, toinen etulokasuoja, takahiekkapelti, osa pyöräkoteloista etc etc. Autoa on vuosien varrella paikkailtu, niin kuin vissiin kaikkia tämän ikäisiä, erilaisilla ratsupaikoilla ja kaikista tälläisistä on tarkoitus päästä eroon ja vaihtaa tilalle ehjiä peltikokonaisuuksia. Teen tämän auton vain yhden kerran 8)

 

Tekniikasta sen verran, että moottori itsessään käy varsin nätisti ja sille ei sen suurempia suunnitelmia olekaan. Teen normaalin läpikäynnin, vaihdan kuluvat osat, laakerit ja tiivisteet. En viritä... Muutoinkin on teknisesti tarkoitus pysyä vakiolinjalla, kaikki uusitaan mutta kikkailemaan ei aleta.

 

Ulkonäkö tulee olemaan muotonsa puolesta alkuperäistä mutta väritys napataan uudemmasta Ministä (väriyhdistelmää en vielä kerro). Sisusta sen sijaan modernisoidaan maltilla. Toisenlainen mittaristo, paremmat istuimet, hieman lisää varusteita (keskuslukko, sähkölasit), kaikki verhoilut nahasta/alcantarasta.

 

Siinäpä niitä suunnitelmia, miltäs kuulostaa? Rakennusajaksi olen ajatellut noin reilua vuotta, työt kuitenkin ana haittaa harrastuksia :D

Link to comment
Share on other sites

Ja tässä kuvia kuten luvattu, älkää järkyttykö ;D

 

Saanko esitellä, projekti Puuhamaa :)

 

8211770.jpg

Kotimatkalla stoppi Uljuan tekoaltaalla

 

8211771.jpg

Peruuteltu talliin

 

8211772.jpg

Niittikaaret veks, huomaa "hienot" peltihelmat ja puskurit :D

 

8211773.jpg

Takaa

 

8211782.jpg

Toiselta puolen

 

8211783.jpg

Toinen kylki

 

8211784.jpg

Alustanumerokin löytyi ja täsmää jopa luovareihin :)

 

8211785.jpg

Sisältä

 

8211820.jpg

Mittaristo siirretty kuskin puolelle "hienosti"

 

8211821.jpg

On siinä moottorikin

 

8211822.jpg

Takaluukkua

 

8211823.jpg

Bensatankin puolelta

 

8211824.jpg

6"x9"

 

8211826.jpg

Nämä tulivat mukana, saa nähdä päätyvätkö alle

 

8211827.jpg

Siinähän se on tiivistettynä koko juttu, MINI ;D

Link to comment
Share on other sites

Onnea projektiin :)

 

On kyllä joku tehny "hianot" puskurit :) Missäspäin autoa rakennetaan? Aattelin että itse tunnen noita verhoilijoita ympäriinsä niin ilmoittele kun niiitä alat tekemään niin voin kysellä että saat halvemmalla. Alcantara on ihan hyvä idea mutta itse suosittelisin samanlaiasta materiaalia paitsi että se on halvempaa ja kestävämpää. Alcantara maksaa tommosen 150€/metri ja tuo mistä mainitsin oli joku 90€/metri. Ja alcantara nukkaantuu helposti.

Link to comment
Share on other sites

Nyt kyllä puhut ihan jostain muusta materiaalista kuin Alcatarasta, mikäli se nukkaantuu ja tarttis saada kestävempää. Alcatara on oikeestaan huippulaatuisin verhoilumateriaali mitä maailmasta löytyy. Muutama erä valmistajalta on vuosikymmenien aikana päässyt tehtaasta ulos kun on ruvennut autokäytössä vuosikymmenen jälkeen hieman nukkaantumaan, mutta pääsääntöisesti 20vuotta vanhatkin verhoilut ovat kuin uusia.

 

Tai jos joku muu vastaava parempilaatuinen materiaali on kuin Alcantara, niin mielelläni itseäni sivistäisin. Provokaationa voisin vielä sanoa, että autotehtaatkin olisivat varmaan kiinnostuneita tiedosta, koska taitaa melkein poikkeuksetta aina tuollainen pinta olla vähäänkään ladaa kalliimmassa autossa Alcantaraa.

Link to comment
Share on other sites

Ei millään pahalla mutta alcantara nukkaantuu yllättävän helpolla. Tai ei se nukkaannu jossei sitä käytä mutta muuten nukkaantuu. Ja ei se alcantara ole niin ihmeellistä. Muutaman auton kun olen tehnyt siitä. Ja jos ette usko niin menkääs katsomaan mitsujen ja volkkareiden foortejen penkkejä missä sitä on käytetty. Tai oviverhoiluja.

 

Ja jos tähän lähdet että ei ne autotehtaat käytä huonoa niin foortin ja mersun pellit ruostu puhki kuivassa ilmassa koska ne tehtiin halvimmasta pellistä mitä sai.

 

Semmoselta kun mah-nimisestä saksalaisesta firmasta tätä parempaa saa. Kannattaa käyä kysymässä verhoiluliikkeissä mitkä käyttävät kyseistä toimittajaa.

 

Ainiin olen automaalari/ajoneuvoverhoilija niin en välttämättä asioista mitään tiedä :)

Link to comment
Share on other sites

Tervetuloa vaan Minin rakentelijoiden aatelistoon. Komeet on puskurit....

 

Juuri olen paloittelemassa yhtä raatoa varaosiksi omalle 64 projektille. Siitä vapautuisi yksi ehyt hattuhylly jos saan sen helposti irti. Itse otan siitä autosta takaseinän ja lattiat. Meinaatko korjata hattuhyllyn vai laittaa sinne itse kuuskertaaysit?

 

Sami

Link to comment
Share on other sites

No niin, nyt on kottero näytetty konttorilla. Yllätys olikin, että alustanro onkin jo vuonna -84 siirretty konehuoneeseen. Ei tosin inssin kanssa sitä sieltä löydetty eli homma etenee siten, että motti pois ja katsotaan jos sitten löytyisi kun saa konehuoneen pestyä.

 

Pikkuinen set-back sattui myös tänään eli työauton tavaratilassa tapahtui oikosulku ja pieni tulipalo. Jouduin kiskomaan palavat romut ulos paljain käsin ja nyt on vasen hanska täynnä toisen asteen palovammoja, ei kiva :( . Kunhan käsi on taas kunnossa niin rupeaa Mini purkautumaan :)

 

Mikko, Vantaalla rakentelen ja verhoilijan luulisin olevan ajankohtainen ensi talven aikana.

Idefix, ei hattuhyllyn korjaaminen huono idea ole varsinkaan jos ehyt löytyy helposti.

 

Joo, en oikein ymmärrä mitä on rakentaja miettinyt noi puskurit ja helmat vääntäessään ;D Onneksi peltiä saa uutta ja alkuperäistä. Täytyy alkaa pikku hiljaa tehdä listaa tarvittavista pelleistä niin voi sitten alkaa kysellä ronttihintaa koko kasalle.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...