Jump to content

Mini Cooperin ohjaus ongelma.


timot
 Share

Recommended Posts

Tälläinen ongelma tuli vastaan, että ohjaus "takertelee" ja "kankean " oloinen.

Juuri vaihdettiin uusi tehostimen pumppu, mutta vika ei poistunut.

 

Ilmeisesti alempi rattinivel jumissa tai iskarin yläpään laakeri rikki.

 

Onko kenelläkään ollut vastaavia vikoja?

 

Auto oli Cooper -04, ajettu jo 75 tkm. Pitkälle päästy, ilman suurempia korjauksia.

Link to comment
Share on other sites

Pitääkö pumppu "normaalia" vikinää? Jos siitä katoaa äänet tai äänehtelee oudosti rattia käännellessä niin vika lienee kyllä siinä, ainakin symptoomit ovat juuri samat.

Link to comment
Share on other sites

Rattinivel jumissa, eipä liikkunut mihinkään, oli kiinni kuin hitsattu yhteen.

Uusi nivel paikalla, toimii jälleen hienosti. Oli minusta kohtuullisen edullinen osa, 120e, sisälsi koko rattiakselin.

Vaihtotyö todella helppo.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 years later...

EIlen vaimo raportoi vastaavaa ongelmaa. 3 kertaa samana päivänä ei meinannut saada pyöriä käännettyä p-paikalla, ohjaus oli ikäänkuin lukossa (voi olla tietenkin ettei hän vaan jaksanut vääntää tarpeeksi, olisko ns. voimalla sitten kuitenkin kääntynyt). Ajossa onneksi toimi, mutta outo ilmiö kyllä. Tehostimella on öljyä ja tänään kun ajoin niin toimi ihan normaalisti, ei varmaan ainakaan tuo nivelvika ole kyseessä. Tarvii vielä kuunnella onko se pumppu pätkimässä tjms, ikävä jos se laukeaa :(

Link to comment
Share on other sites

EIlen vaimo raportoi vastaavaa ongelmaa. 3 kertaa samana päivänä ei meinannut saada pyöriä käännettyä p-paikalla, ohjaus oli ikäänkuin lukossa (voi olla tietenkin ettei hän vaan jaksanut vääntää tarpeeksi, olisko ns. voimalla sitten kuitenkin kääntynyt). Ajossa onneksi toimi, mutta outo ilmiö kyllä. Tehostimella on öljyä ja tänään kun ajoin niin toimi ihan normaalisti, ei varmaan ainakaan tuo nivelvika ole kyseessä. Tarvii vielä kuunnella onko se pumppu pätkimässä tjms, ikävä jos se laukeaa :(

 

Pumppu kuulemma usein pätkii ennen lopullista hajoamista, eli pumppuvialtahan toi vähän kuulostaa...

Link to comment
Share on other sites

Joo-o, tarvii kuunnella tarkkaan sen pumpun ääntelyjä. Ja samalla alkaa metstästämään uutta jostain....onko muuten tiedossa mikä muutos tuohon tehtiin 2005 malleista eteenpäin? Niissä kuulemma ei tuota vikaa enää ole.

Link to comment
Share on other sites

onko muuten tiedossa mikä muutos tuohon tehtiin 2005 malleista eteenpäin? Niissä kuulemma ei tuota vikaa enää ole.

 

Enpäs ollut tuollaisesta kuullutkaan... kai noissa vanhemmissakin on se tuuletin siinä pumpun alla? Joissain uudemmissa on erillinen ilmanohjain sille tuulettimelle, menee öljypohjan alitse... omassani ei semmoista tosin ole.

Link to comment
Share on other sites

Kannattaa rasvailla kanssa sitä rattiakselin laakeria siellä jalkatilassa. Omassa vasta rasvasin sen, kun alko ärsyttää toi jatkuva narina rattia käännellessä. Synteettistä vaseliini spraytä laakeriin samalla rattia pyöritellen, niin narina hävisi ja ohjauskin herkkeni huomattavasti. 

Link to comment
Share on other sites

Jenkkilässä on näemmä annettu 13v takuu tuolle pumpulle, vaihtavat ilmaiseksi jos hajoaa:

 

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10151264988337185.1073741895.146864917184&type=3

 

Eipä taida vaihteeksi taas koskea suomea tuollaiset :-(

 

Juu ei koske eurooppaa laisinkaan. Ilmeisesti jenkkien maahantuojan/jälkimarkkinoinnin myöntämä jatkotakuu, oikeudenkäyntien pelossa... 

Link to comment
Share on other sites

Kannattaa rasvailla kanssa sitä rattiakselin laakeria siellä jalkatilassa. Omassa vasta rasvasin sen, kun alko ärsyttää toi jatkuva narina rattia käännellessä. Synteettistä vaseliini spraytä laakeriin samalla rattia pyöritellen, niin narina hävisi ja ohjauskin herkkeni huomattavasti. 

 

Kiitti vinkistä. Alko kans tommonen narina kuulumaan tässä hiljattain.

Link to comment
Share on other sites

Kiitti vinkistä. Alko kans tommonen narina kuulumaan tässä hiljattain.

 

Rattiakselin alamuovin etureunassa alla on 2kpl torx-ruuveja ja kierroslukumittarin takana toiset 2kpl torxeja (muuten ylä- ja alamuovi on pienillä hakasilla toisissaan kiinni sivusaumoista), niin lähtee muovit rattiakselin ympäriltä pois. Sitte se laakeri jo näkyykin. En ymmärrä mikä idea on ollu laittaa avolaakeri tuonne. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
On 17.10.2014 at 14.50, wilbon kirjoitti:

Onkos miten yleistä että tulee klapia ohjaukseen. Itellä on pikkusen 'tyhjää' ennen kun alkaa tapahtua.

Selvisikö Wilbon aikoinaan, mikä aiheutti tämän pienen väljyyden ratissa?

Meidän Minissä hieman samaa vikaa. Vaimoa ei häiritse, mutta itseä kyllä..

Raidetangon uloimmat päät vaikuttivat tiseiltä, mutta sisäpäistä en tiedä vielä sanoa.

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...