Jump to content

Lohkolämppärin asennus ja huolto


Pke
 Share

Recommended Posts

Uusi Mini noviisi ilmoittautuu...

Eli tuli taloon -03 Mini Cooper, mutta lohkolämppäri puuttuu. Missä kohtaa konetta on proppu johon vastus asennetaan?

Ajattelin vaan, että onkohan kuinka paha asentaa, kun ei näyttäisi olevan liikaa tilaa tuola konepellin alla. ::)

 

Autolla ajettu 105tkm, ja edellisestä huollosta ei ole kuittia. (tehty kuitenkin kuulemmma...) Onko tuossa remmi vai ketju jakopäässä? Jos remmi, niin missä kohtaa vaihto?

--> Onko jossain huolto-ohjelmaa?

(Perushuollot tulen tekemään tuohon itse)

Link to comment
Share on other sites

Koneessa ketju.Lohkolämppäri tulee koneen taakse,vaatii nosturin tai montun.

 

Hieno homma tuo ketju. Autonosturi löytyy työpaikalta. Ja vastus tulee näköjään pakosarjan ala/oikealle takaa katsoen.

Mistäköhän merkkiliikkeen asentajat on vienyt sisätilanlämppärin haaroitus johdon tulipellin läpi?

 

Muuta havaintoa uudesta perheenjäsenestä:

Pikkusen antaa tyhjäkäynnillä sellasta epäsäännöllistä ääntä tuolta moniurahihnan suunnalta. Vesipumppu? Joku kiristinrulla? Laturi?

Teillä kokeneemmilla varmaan tuttu juttu, että mikä sielä jollottaa? Kannattaako huolestua, vai antaa vaan lisää kilometrejä?

Link to comment
Share on other sites

Ei ole kuvaa laittaa mut,maton saumasta lattian keskeltä n.5cm alaspäin sopiva kohta.Poraa aluksi pieni reikä varmistusta varten.

Link to comment
Share on other sites

Tuli pikku ongelma öljynsuodattimen vaihdon kanssa. Suodattimen kuori/kansi ei lähde auki! Puolen metrin vääntimellä ammatti autonasentaja nytkytteli aikansa, ja sanoi, että jos vielä lisää voimaa, niin sitten tulee palasia.

BMW liikkeen huoltaja Saksassa tainnut olla huono näköinen ja vetäny 25Nm, eikä 2,5Nm kuten siinä kannen päässä lukee... :P

 

Tietääkö kukaan, että onko siinä kannessa uros(ulko) vai naaras(sisä) kierre?

 

Ajattelin vaan, että voisi kokeilla ajaa koneen ihan kuumaksi, ja päästää kylmäspraytä siihen kanteen. Ja heti perään avaus yritys. Jos uroskierre, niin pitäis tuolla jäähdytys konstilla supistua sen verran, että saattaa jopa irrota ehjänä.

 

Muita ehdotuksia?

Kävi sekin mielessä, että jos veis tuon viralliseen huoltoon, mutta kuka maksaa jos (kun) hajottavat sen sielä?

Arvauksia kehiin, että mistä hajoaa? Kansi, vai koko suodattimen jalka?

Link to comment
Share on other sites

Siinä on uros kierre ja sehän on metallia?eli pitäs onnistua kyseisellä tavalla.Omassa -08 dieselissä se on muovia,hirvitti jo ajatuskin vetää se liian tiukkaan kun vaihdoin öljyjä.

Link to comment
Share on other sites

25Nm on oikea momentti öljysuodattimelle ja 31Nm tyhjäysplugille.

 

Tuossa lähikuva suodatinkopasta: http://www.foreignaffairs.us/gallery/al ... alevio.jpg

 

No niinpäs näkyikin olevan 25Nm. :-[

Tuo kuva selventää hyvin. Aika erikoinen kierre, tosi pieni nousu, mutta näkyy sentään olevan oikeakätinen.

Pitääpä etsiä maanataina jostain kaupasta -50° -sprayta, ja kunnon jatkovarsi...

Link to comment
Share on other sites

25Nm on oikea momentti öljysuodattimelle ja 31Nm tyhjäysplugille.

 

Tuossa lähikuva suodatinkopasta: http://www.foreignaffairs.us/gallery/al ... alevio.jpg

 

Mistä "skithund" löysit linkin tuohon kuvaan?

Ajattelin vaan, että olisiko kuvan ottajalla ollut samaa ongelma kun mulla. Ja mahdollisesti vinkkiä avaamiseen. O-rengas näkyy ainakin olevan hajonnut.

Ei meinaan aukea suodattimen kansi....

Link to comment
Share on other sites

25Nm on oikea momentti öljysuodattimelle ja 31Nm tyhjäysplugille.

 

Tuossa lähikuva suodatinkopasta: http://www.foreignaffairs.us/gallery/al ... alevio.jpg

 

Mistä "skithund" löysit linkin tuohon kuvaan?

Ajattelin vaan, että olisiko kuvan ottajalla ollut samaa ongelma kun mulla. Ja mahdollisesti vinkkiä avaamiseen. O-rengas näkyy ainakin olevan hajonnut.

Ei meinaan aukea suodattimen kansi....

 

Ongelmana on ollut "vain" voutava O-rengas, jota ei merkkihuollossa ollut vaihdettu öljynvaihdon yhteydessä.

http://www.foreignaffairs.us/sol1.php

 

Ameriikanfoorumilta löytyy threadi juuttuneesta suodattimesta:

http://www.northamericanmotoring.com/fo ... ilter.html

http://www.northamericanmotoring.com/fo ... -long.html

Link to comment
Share on other sites

Kävi sekin mielessä, että jos veis tuon viralliseen huoltoon, mutta kuka maksaa jos (kun) hajottavat sen sielä?

Arvauksia kehiin, että mistä hajoaa? Kansi, vai koko suodattimen jalka?

 

Kyllä se sun "piikkiin" menee kun edellinen on sen: kiristänyt väärään momenttiin/jättänyt tiivisteen öljyämättä/vetänyt väärille kierteille, ei korjaamot voi ottaa vastuuta toisten tekemistä virheistä.

Pöyristyttävää edes että ajattelet noin että pistetään korjaamo maksumieheksi !!!!!

Link to comment
Share on other sites

Ääh, aina kun jotain hajoaa autosta huollossa, niin se on huollon vika. Näinhän se ajatellaan... Akkua ei nykyisin autoista uskalleta ottaa irti huolloissa, koska ecun opitut arvot nollaantuvat (tämä ei ole vitsi, akunvaihdon aikanakin syötetään virtaa järjestelmään). Sitten kun esimerkiksi se täysin viimeisään vetävä ilmamassamittari näyttää niin puuta heinää ettei lähde enää edes käyntiin, niin korjaamohan sen on hajottanut.

 

Lisää voimaa vain, öljysuodattimen runko sieltä vain repeää maksimissaan.

Link to comment
Share on other sites

Eksyin itsekin tuonne samalle www.northamericanmotoring.com -foorumille alkuillasta. Tuntui kovin tutulta ongelmalta. ::)

Tänään taas kokeiltiin tuossa tutulla autokorjaamolla pikkasen pidemmällä jatkovarrella ja kylmäsprayn avustuksella. Kansi on kuin hitsattu kiinni. Nyt sielä on muhimassa WD40, mutta tuskimpa se sinne rakoon imeytyy.

Kerran meinaan vielä kokeilla, tuon liuotuksen vaikutusta, mutta henkisesti olen jo varautunut siihen että pitänee ottaa yhteyttä merkkihuoltoon 100km päähän. Ja jos (kun) heillä on uudet osat hyllyssä niin sitten keikka sinne.

 

Samalla voisi tiedustella huoltomieheltä, että mikä se sielä moniurahihnan seudulla noissa yleensä vollottaa...

Link to comment
Share on other sites

Kyllä se sun "piikkiin" menee kun edellinen on sen: kiristänyt väärään momenttiin/jättänyt tiivisteen öljyämättä/vetänyt väärille kierteille, ei korjaamot voi ottaa vastuuta toisten tekemistä virheistä.

Pöyristyttävää edes että ajattelet noin että pistetään korjaamo maksumieheksi !!!!!

 

En tiedä kirjoititko kieli poskessa, mutta ei tuo asia nyt ihan noinkaan ole. Jos merkkihuolto on tehnyt "mokan", ja auto siitä johtuen vaurioituu, tai siinä osassa on rakenteellinen virhe, (kuten tässä vähän siltä haiskahtaa) kuluttaja ei joudu kyllä todennäköisesti maksumieheksi, jos asia oikein kunnolla riitautetaan.

Mutta kun mun tapauksessa tuo ed. huolto on tehty Saksassa, niin pikkusen eri asia. Eli ymmärrän hyvin sen että omasta pussista menee.

 

Ps. Kokemusta on sieltä tiskin toiselta puolelta. Eli joudun itsekin tekemään autoalalla noita reklamaatiohyvityksiä. Suomessa kuluttajan suoja on liiankin hyvä...

Mutta se siitä, takaisin asiaan... ;)

Link to comment
Share on other sites

Kyllä se sun "piikkiin" menee kun edellinen on sen: kiristänyt väärään momenttiin/jättänyt tiivisteen öljyämättä/vetänyt väärille kierteille, ei korjaamot voi ottaa vastuuta toisten tekemistä virheistä.

Pöyristyttävää edes että ajattelet noin että pistetään korjaamo maksumieheksi !!!!!

 

En tiedä kirjoititko kieli poskessa, mutta ei tuo asia nyt ihan noinkaan ole. Jos merkkihuolto on tehnyt "mokan", ja auto siitä johtuen vaurioituu, tai siinä osassa on rakenteellinen virhe, (kuten tässä vähän siltä haiskahtaa) kuluttaja ei joudu kyllä todennäköisesti maksumieheksi, jos asia oikein kunnolla riitautetaan.

Mutta kun mun tapauksessa tuo ed. huolto on tehty Saksassa, niin pikkusen eri asia. Eli ymmärrän hyvin sen että omasta pussista menee.

 

Ps. Kokemusta on sieltä tiskin toiselta puolelta. Eli joudun itsekin tekemään autoalalla noita reklamaatiohyvityksiä. Suomessa kuluttajan suoja on liiankin hyvä...

Mutta se siitä, takaisin asiaan... ;)

 

Tarkoitin että ei se korjaamo mihin nyt viet ole minkäänlaisessa vastuussa edellisen töpeistä vaan vastuussa on se alkuperäinen korjaamo mikä mahdollisesti on tehnyt virheen.

Link to comment
Share on other sites

Tarkoitin että ei se korjaamo mihin nyt viet ole minkäänlaisessa vastuussa edellisen töpeistä vaan vastuussa on se alkuperäinen korjaamo mikä mahdollisesti on tehnyt virheen.

 

Niinpä... ;) Ja korjaamot tunnetusti laskuttelevat halusta toisiaan. ::)

Link to comment
Share on other sites

Eksyin itsekin tuonne samalle http://www.northamericanmotoring.com -foorumille alkuillasta. Tuntui kovin tutulta ongelmalta. ::)

Tänään taas kokeiltiin tuossa tutulla autokorjaamolla pikkasen pidemmällä jatkovarrella ja kylmäsprayn avustuksella. Kansi on kuin hitsattu kiinni. Nyt sielä on muhimassa WD40, mutta tuskimpa se sinne rakoon imeytyy.

Kerran meinaan vielä kokeilla, tuon liuotuksen vaikutusta, mutta henkisesti olen jo varautunut siihen että pitänee ottaa yhteyttä merkkihuoltoon 100km päähän. Ja jos (kun) heillä on uudet osat hyllyssä niin sitten keikka sinne.

 

Samalla voisi tiedustella huoltomieheltä, että mikä se sielä moniurahihnan seudulla noissa yleensä vollottaa...

 

AUKES! Joko tuo WD-40 liuotus tai sitten kannen kunnon naputtelu auttoi. Ja ihan ite sain sen auki. ;) Ehkä uskalsin käyttää enemmän voimaa... Ei vaan, kun löytyi rekkafirmasta sopivan mallinen ja jämerä lenkkiavain, niin aukes ekalla tönäisyllä. Kaipa noista erinäisistä herättelykeinoista joku sai sen lopuksi antautumaan.

Eikä ollut muuten hapettunut tms. Ihan ok kaikki, paitsi O-rengas saattoi olla kuiva.

Ei voi muuta todeta, kun on nuo japsien jne. normaalit peltipurkki suodattimet sitten käteviä.

Ai niin, öljynvaihtovälinkin sain "nollattua".

 

No niin. Nyt saakin sitten keskittyä seuravaan ongelmaan, eli tuohon moniurahihnaan. Kiristäjä tais löytyä tarvikkeena sopivaan hintaan. On vaan tehdastilaustavaraa, eli kestää n. 3vk. :P

Link to comment
Share on other sites

jos ei ecofilsun muovikoppa lähde auki nii sul on vaa väärä työkalu. ;)

 

peltikuoriset on sitten asia erikseen.. niitä vedetään kiinni kuin pyöränmuttereita, muovikoppaset stoppaa sitten kun stoppaa. ei tarvita momentteja.

Link to comment
Share on other sites

jos ei ecofilsun muovikoppa lähde auki nii sul on vaa väärä työkalu. ;)

peltikuoriset on sitten asia erikseen.. niitä vedetään kiinni kuin pyöränmuttereita, muovikoppaset stoppaa sitten kun stoppaa. ei tarvita momentteja.

 

Kuka puhu muovikuorisesta? Tai pelti... Toi kun on paksua alumeetia, tuossa R50 Minissä.

Link to comment
Share on other sites

ai alumeetia.. okei ;D no oli mitä tahansa, se on kuitenkin kansi isolla mutterilla ei ruosteinen 14millin pultti jonkun millin nousulla. mut jos ei jaksa aukoa nii sit ei jaksa. ensi kerralla voisi kokeilla puuroa ;)

Link to comment
Share on other sites

ai alumeetia.. okei ;D no oli mitä tahansa, se on kuitenkin kansi isolla mutterilla ei ruosteinen 14millin pultti jonkun millin nousulla. mut jos ei jaksa aukoa nii sit ei jaksa. ensi kerralla voisi kokeilla puuroa ;)

 

Joo se kierre on luokkaa 70-80mm ja avainkoko 36mm... Mutta jos 60cm varrella pitää vääntää tosissaan osaa, jonka pitäis olla 25Nm kireydessä, niin ei se ihan normaalia ole. Varsinkin kun se jalka on lohkossa kiinni kolmella M8 pultilla.

Kyse ei ollut vaimattomuudesta, vaan siitä että mistä aukee/rikkuu. Ps, puurot on syöty kyllä, ei sinus siitä tarvi huolestua.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...