Jump to content

Saksasta tuodun Minin erot Suomi malliin?


Pke

Recommended Posts

Ostin vuonna 2007 Cooper ässän uutena Luxembourgista ja kyllä lämppärin teho oli vähintäinkin riittävä. Eli varmasti samanlainen kuin aidossa ;D "suomiautossa".

Jotenkin vaikea kuvitella, että autotehtailla olisi jokin erillinen suomi- tai vaikkapa arktisten alueiden kokoonpanolinja.

Joo, nyt tuli mieleeni; kerran kun vahingossa laitoin penkin lämppärin päälle niin meinasi persuus palaa ;D

Link to comment
Share on other sites

Joo, en kyllä itsekään oikein usko, että eroa olisi. Mutta oli tuola jossain topicissa uudemman mallin -08(?) tehdasvaruste koodilista, ja sielä oli mainittuna joku "kylmän alueen paketti" tjsp. Mitä sitten lieneekään...

 

No, ainakin lohkolämppäri puuttuu. 8)

Kovin montaa kymppiä ei onneksi Motonetissa maksa, mutta onkohan kuinka paha asentaa?

Link to comment
Share on other sites

Osta saksasta mini, jossa varustelistalla on ns. winter package. Se on sama kaikkialla euroopassa. Saksassakin on talvi suurimmassa osaa maata.

 

Uusissa mineissä winter package tarkoittaa ainoastaan lämmitettyä imusarjaa. R53, eli vanhemmista mineistä en osaa sanoa.

 

Suomen mineissä on lisäksi vakiona ruotsinkielinen käyttöohjekirja. O0

Link to comment
Share on other sites

Osta saksasta mini, jossa varustelistalla on ns. winter package. Se on sama kaikkialla euroopassa. Saksassakin on talvi suurimmassa osaa maata.

Uusissa mineissä winter package tarkoittaa ainoastaan lämmitettyä imusarjaa. R53, eli vanhemmista mineistä en osaa sanoa.

Suomen mineissä on lisäksi vakiona ruotsinkielinen käyttöohjekirja. O0

 

Ongelmana on vaan se, että auto on jo Suomessa, eikä mitään käsitystä onko siinä winter package. --> Mistä sen näkee? Joku lista jossain päin autoa vai? Vai tyyppikoodista?

No, on siinä ainakin penkinlämmittimet...

Link to comment
Share on other sites

Ongelmana on vaan se, että auto on jo Suomessa, eikä mitään käsitystä onko siinä winter package. --> Mistä sen näkee? Joku lista jossain päin autoa vai? Vai tyyppikoodista?

 

Auton tyyppikoodilla (VIN-numerolla) saa Suomessa jälleenmyyjältä listan tehdasasennetuista varusteista.

Tai vaihtoehtoisesti voit maksaa http://www.bmw-options-vin-decoder.com/ $9.99 per kysely.

http://www.minitechinfo.com/ on sitten BMW USA:n oma saitti, jonka käyttö maksaa $30 per päivä, mutta siellä onkin sitten kaikki mahdollinen, koska asennettavat softat ja informaatio ovat samat kuin valtuutetuissa huolloissa. Käytin palvelua jokunen kuukausi takaperin ja pelkkien softien asennus vei useamman tunnin tuosta 24h ajasta. Täältä pitäisi löytyä myös JPTT:n mainitsema auton huoltohistoria. Omalla kohdalla ei löytynyt historiaa, kun sitä ei vielä ole ;)

 

Mutta ymmärtääkseni R50/R53 ei ollut mitään erillistä "winter package" optiota olemassa, ellei sillä tarkoitettu talvirenkaita. Lämmittimet/ilmastointi on ainakin kaikissa ECE (Eurooppa) versioissa samat.

 

Uudemmista (ainakin R56) näyttää sit löytyvän "0842 Cold-climate version" varuste.

Link to comment
Share on other sites

Vaikka ajelenkin "vanhalla" Minillä, niin huomasin että 2-kuskin istuimenlämmitin puuttuu. Winterpaket `a en huomannut.

Aika pitkä lista kyllä muuten oli ;D

 

Ööö, tarkoitatko tuota mun listaa? On siinä ainakin livenä 2-kuskillekin istuinlämmitin. Eilen löytyi vielä uusi varuste, automaattisesti himmenevä taustapeili. (tosi tärkee varuste... ::) )

Link to comment
Share on other sites

Tuola etelässä autojen hinnat sen verran edullisempia, että perheessä yleensä useampia autoja kun täälä meillä ryöstöveromaassa. Joten perheen kilometrit jakaantuu useampaan pirssiin. Siinä ainakin yksi syy.

Olin ennen pikkusen skeptinen tuontiautoihin, mutta nyt käsitys muuttunut täysin, kun lähipiirissä useampi Saksan tuliainen. Esimerkkinä tuo meidän (eli eukon) Mini. Mm. pohja ei ole edes likainen, saati sitten suolakura & ruoste mömmössä joka paikka. Ja ei ole ilmeisesti nähnytkään soratietä, kun ei ole alusta "hiekkapuhallettu", kuten "aidoissa Suomi autoissa" tuppaa olemaan.

Link to comment
Share on other sites

Oma mielipide on se, että mielummin Saksantuonti kuin kotimainen ruosteinen karvalakki. Lisäksi eihän täällä noita paremmin varusteltuja autoja ole käytännössä ollenkaan ollutkaan. Viimeiset neljä ostettua (ei nyt oteta noita harrasteautoja huomioon, vaikka niistäkin yksi on tuotettu kun ei Suomessa ollut yhtään) on ostettu Saksasta, enkä muuta osaisi kuvitella. Eikä ne autot aina Sakuissa ole vähemmän ajettuja, itsekkin ostin ihan kunnon mukaan enkä kilometrien, tuon ajoneuvon mikä on vieläkin käyttöautona. Yli 330tkm alkaa vanhuksella olemaan mittarissa, ihan hyvin +200hp/litratehoilla. Etelässä ei ole suolaa, eikä sorabaanaa, ajetaan lämpimässä kestopäällysteteillä, mikä näkyy kyllä autojen kunnossa.

 

Mutta noi "lisävaruste" listaukset on aika naurettavia yleensäkkin, kuten tuossakin huomaa. 99% "lisävarusteista" on normaaleja varusteita, mutta valmistusteknisistä syistä, ne ilmoitetaan kaikki erikseen. Vielä parempi esimerkki on tuo mun nuijasodanaikainen Audi. Siinä on viisi kertaa tuota listausta pidempi varustelista (no toki oikeestikkin siinä on kaikki varusteet mitä oli silloin mahdollista saada, plus vielä MTM:n kautta extraa niiden lisäksi), mutta suurimman osan listauksesta täyttää varusteet "iso kuskin peili, taittuva hanttarin peili, punaiset jarrusatulat, penkit quattro tikkauksella, lisämittaristo, yms..." Nämä kaikki esimerkkivarusteet siis ovat autossa vakiona. Toki löytyy mun auton listasta mielenkiintoisuuksiakin, on toimitettu tehtaalta 16" vanteilla ja 17" renkailla :D Ei ole ollut ainakaan turhan tiukat rengastyöt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 kuukautta myöhemmin...

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...